Dagstrul strul strul

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att det ser fint ut, lite mer "fast" mat på schemat hade dock inte skadat :wink: :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gardenia

Inlägg av gardenia »

En tid har gått och daglurarna funkar bättre. Dock kvarstår problemet med tidiga uppvak som tidigare skymdes av det mer akuta men nu är påtagligt och jobbigt! Hon har hittills ALDRIG sovit fram till väckning. Det är snart 2 månader sedan vi inledde kuren. Planerad godmorgontid är 06, oftast vaknar hon strax efter 05, men på sistone mellan 04 och 05. Någon enstaka gång har hon somnat om efter trekvart-en timme, men oftast inte. Vi bor trångt, alla delar sovrum. 2-åringen sover gudskelov genom ganska mycket, men jag och min man är vakna från det att hon drar igång och vi börjar bli slitna.. Hon gråter inte men pratar eller gnäll-grälar mycket högljutt. Ramsa, tillrättaläggning eller schhh-ande är helt verkningslöst. Vi mörklägger så mycket som vi kan, men måste ju släppa in lite luft i rummet också. Vi trugar galet mycket för att få i henne massa mat innan läggning.
Denna morgonovana gör att hon är jättetrött på förmiddagen, vill ha fm-luren för tidigt - vilket gör att hon vill ha lunchluren för tidigt, em-luren för tidigt och lägga sig för tidigt.. Känns som om vi hela tiden ligger steget efter hennes ork. Det sista vi har ändrat är att fm-luren åter förlängts till 1,5 h 8-9.30 för att orka till lunch och inte förskjuta dygnet bakåt hela tiden. Det verkar funka ganska bra och hon är piggare på dagarna av den justeringen - men vaknar lika jäkla tidigt! Finns det något mer vi kan göra?
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, tidiga morgnar.... Sitter just nu med klassisk musik i öronen :wink: . Det är jättejobbigt. Jag har tänkt så här att jag VILL att de ska sova 12 h nätter. Så jag ger alla förutsättningar och tar max upp 15 min tidigare. Poletten trillar ner förr eller senare :roll: . Vi höll på lääänge med äldste sonen och en dag sov han bara. Och sen dess har han sovit fram till väckning varje dag, så vårt slit lönade sig. Pepp pepp! Men klart det är jobbigt när ni måste sova i samma rum. Hur är det med temperaturen i rummet och på henne? Nu är hon kanske för varm, men annars nör det inte är Medelhavsvärme?

Väckarklocka är kanske lite tidigt, men är ju bra att ha i baktanke. Har ni en bra klassisk skiva med bara lugna låtar? Kan tipsa om "Varma röda stunder" eller "Stor musik för små öron".

Att kompensera uteblien nattsömn med att justera dagtid är inte så bra för då befäster man bara det mönster man egentligen inte vill ha. Så jag hade stramat upp schemat (har ingen aning om hur ni har gjort, ni kanske redan följer helt) och låtit henne sova som det var tänkt från början och laddat med envishet. Om mönstret fortsätter kan det vara bra att vid något tillfälle solfjädra eller buffa till sömns bara för att få till ett omsomnande. Annars pangramsa vid första pip och igång med musiken sen direkt är mitt tips, innan hon hinner jaga upp sig. Och så lite aktivitet som möjligt runt henne nu när ni måste vara i samma rum. Och öronproppar :wink: .

Lycka till och fråga mer om du saknade något.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Förresten, hur ser schemat ut?

Självklart kan ni ju ha långluren först om ni vill ha det så. Vissa har så och det funkar jättebra. Jag ville bara trycka på det här att följa schemat är extra viktigt och att inte börja fippla med dagslurarna för att hon vaknat tidigt. :D
gardenia

Inlägg av gardenia »

Tack för pepp och råd!
Jag har misstänkt att det är tålamod som gäller.. Temeraturen i sovrummet kan bli lite hög, därför kan man inte täcka in alla fönssterspringor med svart tyg.. Vi har dock en skaplig balans och mörkt är det även om det inte blir kolsvart. Väckarklocka kör vi redan, drar igång tidigast en kvart före riktig väcktid - oavsett hur länge hon håller på, pust. Nu är sovschemat så här efter sista ändringen:
06 godmorgon
8-9.30 fm lur
12-13.30 lunchlur
16-1645 em lur
18.30 sova natt
Brukar det vara dåligt att ha två lika långa lurar fm/lunch? Em-luren blir i praktiken nästan alltid bara en halvtimme och jag har till och med funderat på att korta till 20 min eftersom det inte är så långt kvar till läggdags. Vad tror du?
Vänliga hälsningar,Emma
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Det där känner ni nog bäst själva vad som funkar, om du tror att det är bra med två så långa pass. Vi har inte haft så själva, men det finns säkert några som har så :D . Annars kan ni ju lägga kl 18 redan om ni vill ha 12-h natt och göra en lur kortare. Ja, det är ganska tätt inpå natten som sista luren kommer så du kan lätt korta den till 20 tycker jag.

Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"