På väg mot SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Precis, det kommer att falla på plats och gör redan. :D Nils frågar er och ni frågar oss. Ibland är det ett steg fram och två bak, eller tvärtom.

Kram
/Sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Nilsföräldrar

Inlägg av Nilsföräldrar »

Hej igen!

Nu var vi här igen :) det går allt bättre tycker jag, men några korta och förhoppningsvis enkla frågor till er ni kloka människor:

* När vi går ut ur rummet och ramsar x 4 är han nästan alltid arg. Då brukar vi lämna honom och göra vårt för att återkomma om en stund och lyssna av. En del gånger har han då hunnit tystna och är antagligen på väg att eller har redan somnat. Ska vi fånga honom innan han tystnar måste vi dessa gånger stå vid dörren.
Ska vi därför på med en bekräftelseramsa på en gång efter ramsan, så han inte missar den? Eller blir det tokigt, eftersom han då liksom får sista ordet då det krävs "tydligare svar" för att han ska lyssna känns det som.

* Jag läste att man inte behöver ramsa utomhus dagtid. Varför?
Han är ofta arg när vi lägger honom och därför behöver vi ofta ramsa eller något annat verktyg (men vill ju undvika vagningen nu när vi äntligen är på väg bort från den). Som läget är nu får Nils sova inomhus tills det satt sig, provade att vara ute men det känns konstigt att stå och ramsa när det kommer folk, de kollar lite roligt på oss :lol:

* Eftersom vi är mitt i kuren (uppföljningsveckan) ska vi inte ändra något, eller?
Han sover 1,5 - 2 - 20 min.
Men han är så oerhört trött efter 20 min på em att det kanske vore bättre att antingen korta ned fm till 45 min (har provat det tidigare och han är jättetrött då med - men det kanske funkar bättre nu när han är lite äldre?)? Eller korta ned lunchsovningen till 1,5 (har velat undvika det eftersom det är den tiden som ska vara tunga sovpasset längre fram).
Vad tycks? Om vi ska börja prova lite när kan vi göra det?
Själv tänker jag några veckor, så detta med ramsan och kuren får sätta sig först. Men ni som har erfarenhet kanske vet att det kan funka tidigare?

En stor solig kram från oss!
mor och far till Nils, född 090115 (41+6)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du inte upplever det som frågor utan mer mutter och protester ( ja, det kan ta ett tag för en del att förstå hur skönt det är att sova :wink: ) så skulle jag ramsa ut som vanligt och baka in bekräftelsen i sista versen och inte "höra" protesterna och slå på musik i bakgrunden eller välja höga husljud, så som dammsugning eller nått annat nyttigt :wink: Då slipper du över koncentrera på liten men samtidigt visar du i handling JA, jag är här, JA jag vaktar för varjen, JA du kan sova. Slammer slammer :wink: Så tänker jag iallafall. :roll:

Jag har alltid ramsat när min son sovit ute i vagne stillastående, men under promenad har jag aldrig ramsat. Men nu när gossen snart är 3 år och om han nångång sover luncglur i vagnen på typ stan då kan jag dra ned sufletten, täcka och ramsa för att verkligen visa att nu är det sovdag men dom flespa småttingar brukar bara "däcka av" rätt fort om man bara går. :D

Jag skulle nog låta schemat vara och utvärdera efteruppföljningsveckan, just för att tröttheten kan vara högst tillfällig även om han nu inte varit jätte sömntrasslare men dethänder ju ändå rätt mycket nytt. '

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

varjen = vargen :wink:
Nilsföräldrar

Tack för ditt svar!

Jo, vi slamrar och har oss. Vi backar så mycket så vi inte hinner bekräfta känns det som :)

Det är mer som att han drar igång och skriker, inte bara mutter och bök, utan mer "vad tusan händer?".
Men vi provar, märker väl hur högt han frågar - antingen en ramsa till med en bekräftelseramsa då, eller så kör vi ramsa och sedan en bekräftelse på en gång.

Tycker att det går bättre och bättre iaf, på väg mot rätt håll :D

kram för all pepp!
duggan

Inlägg av duggan »

Hur går det för er? :D

//Malin
Nilsföräldrar

Hej!

Det går riktigt bra, faktiskt. Vi har ju fått god hjälp på vägen! :D

Vi har lagt om hans sovschema lite. Nu sover han 1,5 timme på förmiddagen, 1,5 timme efter lunchen och 45 minuter på eftermiddagen. Tidigare sov han 1,5 timme på förmiddagen, 2 timmar efter lunch och 20 minuter på eftermiddagen. Det här känns bättre: lättare att få honom att sova hela lunchpasset och skönare att han får sova lite längre på eftermiddagen.
Är det väldigt viktigt att se till att han sover 45 minuter? Om han vaknar efter, säg, 35 minuter, måste vi då arbeta hårt på att få honom att somna om?

Undrar också lite över hur vi ska korta sömntiden när han blir lite äldre? Kan det funka att bara låta honom sova en timme efter lunchen eller är det bättre att ta bort eftermiddagsluren?

Störst problem har vi med tidiga morgnar. Han vaknar ganska ofta vid 5.30-6. Vår strategi då är att först ramsa. Om det inte hjälper blir det ramsning och tillrättaläggande (ganska ofta har han sparkat av sig filten och ibland har han vänt sig på rygg). Om inte heller det hjälper blir det köksljud. Till slut brukar han somna om och sova till 07 då vi väcker honom.
Några tips? Vi ger honom urpumpad bröstmjölk på kvällarna så att han ska stå sig bättre. I sovrummet är det kolmörkt.

Tack än en gång för alla goda råd! :D :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Är det väldigt viktigt att se till att han sover 45 minuter? Om han vaknar efter, säg, 35 minuter, måste vi då arbeta hårt på att få honom att somna om?
Nej nej. Så nära inpå är det bara att antingen vänta ut 45minutarn eller rusa in och låtsats "väcka". :D Jag gör olika beroende på om barnet låter glad och nöjd el påväg att bli ledsen.
Det finns dessutom dom som aldrig får till en 45a utan alltid har en kortlur som är 35 minuter ungefär (pilen pekar på mig och mina ungar här :lol: ) och då har jag anpassat mig efter det.

När man kortar sömnpassen brukar en av lurarna ryka först, vanligast är eftermiddagsluren, men det kommer du märka. Ta den som älsklingen har svårast att somna på.

Vad gäller mornarna så är det bara tålamod, mat och mörkt som gäller. Och att se över sömntider i framtiden förstås.

/katten
Nilsföräldrar

Hej igen!

Hoppas att alla vackra själar på forumet haft en fin sommar och att barnen haft en sån bra sommar som bara barn kan och ska ha :lol:

Rutinerna börjar sätta sig i nya lägenheten (flyttade precis innan vi drog på lång semester till sommarhuset) och har några frågor för Nils, som blivit 7,5 månader och numera helst vill stå, stå och stå. Kryper bara än så länge, men vill upp hela tiden, ja helst gå om det är någon vänlig människa som orkar trampa runt med honom...

Iaf, vi har därmed en kille som vid läggning ställer sig upp. Om och om igen. Han kan däremot inte sätta sig riktigt än så det är svårt att bara låta honom vara.

:?: Vi efterlyser därför tips för hur vi ska fixa läggningar i säng på bästa sätt?

Nu gör vi så att vi går in när vi hör att han skriker och står upp, lägger honom tillrätta och går sedan ut. Men tyvärr blir det lite att han ropar oss till sig, och vi får hålla på upp mot en 10 gånger. Det brukar ta några minuter, kanske max 10. Innan han kunde resa sig upp var det inte problem, iaf inga större, med läggningarna.

Är det bra som vi gör att visa honom att nu ska här sovas? Eller har vi för bråttom, är det bättre att härda ut lite?
Eftersom han inte fixar att sätta eller lägga sig själv än så är vi tvungna att gå in till slut i vilket fall.

:?: En annna fråga som vi hoppas få hjälp/tips/råd.
Nu sover han 12 - 45 - 1,5 - 20.
45:an på fm funkar bra.
1,5:an på lunchen sådär.
Det är svårt att få honom att somna på em, men när är det är dags att vakna efter 20 minuter är han svår att väcka.

Några idéer om hur vi ska göra? Läste om sovtider här och det kanske är tidigt att ta bort 20-minutaren på em redan? Han är nu 7,5 månader.
Känns väldigt länge för honom att vara vaken upp till 4 timmar fram till natten.

Hoppas någon har tid att svara :D

hälsningar Nils mamma och pappa
Nilsföräldrar

...glömde att skriva att han varit dunderförkyld och dessutom fått en tand, så det har varit lite mycket för honom (med tanke på nya lyan också).

hej igen!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Nils föräldrar!

Stå upp i sängen-cirkus är det måånga som har problem med. Men jag tycker att om man går in när de verkligen ber om hjälp så brukar de ligga kvar. Så prova att avvakta lite längre och gå in först när han är ledsen så kommer problemet snart vara löst. Och träna mycket på dagarna så han lär sig att sätta sig igen. Och han behöver kanske lite hjälp nu ett tag, men det går snart över om ni inte har svängdörrar in till honom. Men så verkar ni inte göra ändå.

Ni kan absolut prova att byta till 2 lurar, kolla runt på forumet så finns massa schematips. Hör av er igen annars om ni vill ha mer handfasta schematips. Men det är ju bra om ert schema ugår från er vardag och vanor.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Nilsföräldrar

Hej och tack för goda råd!

För snart tre veckor sedan bytte vi till två lurar. Det fungerade jättebra. Första veckan somnade han som en stock samtliga sovpass. Ingen mer ståupp-i-sängen-cirkus, med andra ord.

Men sedan en vecka är cirkusen tillbaka i stan. Vi lägger ner honom i sängen, stoppar om honom och när vi är på väg ut ur rummet är han uppe på benen och skriker som om hans sista dag vore kommen. Någon som har något bra tips? Ska vi låta honom skrika några minuter? Han har lärt sig att sätta sig ner så i princip skulle man ju kunna låta honom vara. Men eftersom han skriker så hjärtskärande har vi varit rätt snabba med att gå in till honom, lägga ner honom och solfjädra honom en eller två minuter. Är det fel?

Undrar också om någon har bra tips mot nattmummel. Hur länge ska man låta dem ligga och mumla innan man gör något?

Stort tack på förhand från Nils föräldrar!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Vad bra att schemaändringen passade!

Är han ledsen eller vad är det för skrik? Om han var ledsen hade jag ändå lagt som vanligt och ramsat mig ut och avvaktat en liten stund och sen faktiskt ramsat igen och inte gått in. Han kan lägga sig ned, det har ni sett på dagen så han måste bara förstå det själv. Om han inte blir lugn hade jag snabbt gått in och lagt tillrätta med minsta möjliga underhållning. Då tror jag att det skulle gå över.

Nattmummel har jag bara stoppat in öronpropparna och inte låtsats om. om man har räknat på sömntimmarna och schemat ser bra ut så tycker jag de får göra vad de vill med sin tid i sängen, så länge det bara är småprat och inget missnöje så tror jag inte man kan göra så mycket. Hur länge handlar det om?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Nilsföräldrar

Hej och tack!

Har varit lite dåliga att titta av våra meddelanden här. Men jättetack för svar!
Det börjar ordna sig tror vi. Vi har läst en del om hur det kan vara i denna ålder, dvs 8-9 månader, och insett att vi inte är ensamma...

Nuförtiden går det bättre med läggningen. Han vaknar fortfarande nattetid ibland (1-3 nätter i veckan kan man nog säga att det är). Vi brukar låta honom vara om det verkar vara mummel, men gå in och lägga ned honom när det börjar bli sirenvarning. Vi vet, inte det bästa egentligen, men det är tufft när man vet att grannar sover och det är superlyhört. Men vi ska ta tag i det och försöka få ramsan att bita ordentligt.

På återskrivande! Nu ska vi läsa på en MASSA om hur man får till det här med övergången till vintertid. Nya utmaningar varje dag :D

hej från oss
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra det låter. Ni har hittat ert förhållnignssätt och det är bra.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"