spädis med magont - vad göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

det finns färdigt amningste- (som jag hellre kallar det :wink: ) att köpa på hälsokostbutikerna. innehåller alltså anis, fänkål och kummin. blir förståss dyrare men enklare. första paketet jag köpte kosatade 98 kr för 20 påsar. men sen började jag titta runt lite och hittade te av märket salus. grön förpackning och ekologiskt odlat! 15 påsar för 35 kr! och dessutom godare!praktiskt att ta med en påse om man ska bort också.

jag har druckit en liter om dagen jämt fördelat. bryggde allt på morgonen och förvarade i termos.

började när hon var 2 månader och slutade när hon blev 5 månader. och det har absolut hjälpt mitt "kolikbarn".

kramar
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej igen,

jag tänkte rapportera lite om hur det gått med lille skruttens mage.

vi har det mycket bättre. magontet kommer och går men i rimliga proportioner och inte alls så mycket som när jag skrev in första gången. jag har nu provat att använda mjölkprodukter igen och får inga reaktioner på det alls. mitt barn är alltså inte känsligt för mjölk.

sammanfattningsvis kan jag säga att några punkter hjälpt oss, dessa är:

:arrow: uteslut helt gul lök (verkar jättestarkt på skrutten) och annan gasbildande mat.
:arrow: sempers magdroppar med mjölksyrebakterier.
:arrow: prutt- och rapthé (minst 1,5 liter fördelat jämt över dygnet). det verkar som om det underlättar rapandet också, nämligen.
:arrow: magläge så mycket som möjligt (det kommer luft ur båda ändar på min bebis då, även om jag fortfarande nattetid misslyckas med att rapa honom över axeln. detta är ett mysterium.).
:arrow: rapningar efter varje mål.

nu har jag en ganska glad och nöjd bebis och jag är så tacksam för all hjälp jag fått. hoppas den här tråden kan hjälpa någon annan också.

kramar till er alla
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Vad kul att höra att det går bättre! :D Grattis till lyckat detektivarbete!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för att du skrivit! Jo löken och bönorna kan ställa till det rejält för många. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Så skönt att det är bättre!

Jag fick heller aldrig till några rapar nattetid, men jag la på magen i vagn med upphöjd huvudända (framhjulen på fotoalbum), så fick senkomna rapar chansen att komma upp av sig självt. Och bälgade amningste gjorde även jag! :P

KRAM
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

hur kan jag få bebisen att äta mer/sova längre?

Inlägg av eefwah »

hej igen!
magknipet är under kontroll tycker jag. jag kan genast spåra ev. snedsteg och härleda dem till senast ätna mål. men nu behöver vi ännu mer hjälp av proffsen. jag antar att jag fortsätter att skriva i den här tråden, annars får ni flytta mig.

hur ska jag göra för att få min bebis att sova längre? nätterna funkar bra, han sover 2-3 timmar i stöten och äter ganska snabbt däremellan. jag har redan nu försökt synka honom med syrrans schema och eftersträvar 7-7 (för min egen orks skull försöker jag synka mig själv efter det schemat också).

när vi går upp kl 7 börjar jag ge mat enligt sm och matningen fungerar då oftast (4 mål, 2 bröst inom 1,5h samt soc delaktighet i mitten) men inte ser lille skrutten kräkfärdig ut efter det fjärde och om han somnar vaknar han oftast efter en stund. jag tänker då att han fått för lite mat och försöker ge mer. ibland funkar det och då försöker jag lägga honom igen med samma resultat. han somnar först till lunch nångång, 12-13.

han sover oftast inte mer än 1,5 h i stöten under dagen och det är väldigt ojämt från dag till dag hur många sovpass det blir. på kvällarna blir han mycket mer ätbenägen och han tömmer alltid båda brösten fullständigt efter att ha ammat i timmar (fler pass än 4, helt klart), innan läggdags.

jag har dessvärre också gjort en mycket korkad grej, i brist på bättre vetande. när han har skrikit har jag tagit upp honom och anledningen till det är för att han skulle kunna rapa (oavsett om han redan rapat eller ej). nu märker jag att han inte gärna låter sig somna tex i vagnen ute trots att han borde ätit tillräckligt för att sova åtminstone sina 90 min. hur ska jag veta när han skriker av fysisk smärta eller av överlevnadsångest?

just nu är jag oerhört uppgiven för jag tycker inte jag gör nånting rätt. det är väldigt stressande och frustrerande. snälla ni kloka – hjälp mig.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Ta det lugnt! Kan det vara så att ni befinner er i 3-veckorsökningsperioden? Då vill han ha mer mat inom varje mål och kanske även äta oftare - det är för att din mjölkproduktion ska höjas. Så mata på och håll ut :wink: - om det är ökningsperioden som spökar så går den över på ett par dagar.

Jag klipper in en fin uppställning som Torsmamma skrev i Kalaskakans tråd:
TorsMamma skrev: MIn erfarenhet är att du första månaden stillar överlevnadsångest,
andra månaden spenderar på att lära barnet att inte somna vid bröstet och somna lite mera själv i vagn, med hjälp av vagning och skak i handtaget.
Tredje månaden börjar schemat verkligen att sitta och till
4 mån får man 12 timmars natten.
Runt 4-6 mån har man en Dipl. SS om man har jobbat rätt.

Är du med på tänket här? :lol:

Självklart är detta inte "facit" utan mera hur jag tycker mig se det fungera för "de flesta". Vi har SS vid 3 mån och vi har SS vid 7 mån så det kan diffa. Tålamod och målmedvetenheten är nyckeln. 8)
Och att inte sova tillräckligt länge brukar tyda på överlevnadsångest när de är så små som din :heart:. Så mata, mata mer och mata på. Och om du får tid över, läs Kalaskakans tråd, jag tror den kan både hjälpa dig och muntra upp dig!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

PS Fysisk smärta brukar låta annorlunda - gällare, liksom. Men både överlevnadsångest och fysisk smärta påkallar ju någon form av handling, eller hur?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

mycket bra svar av torsmamma! jag får sansa mig lite alltså även om jag tror att jag har lite lätt för att hala fram tutten för ofta. jag återkommer om problemet håller i sig. ja, jag återkommer nog hursomhelst :) .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

eefwah skrev:mycket bra svar av torsmamma! jag får sansa mig lite alltså även om jag tror att jag har lite lätt för att hala fram tutten för ofta. jag återkommer om problemet håller i sig. ja, jag återkommer nog hursomhelst :) .

Bra! :D
Än så länge är det OK att hala fram tutten i tid och otid, men ganska snart kommer överlevnadsångesten att kännas hanterlig, ökningsperioden kommer att vara förbi, och du kommer att höra skillnad på skriken (hungrig:?: trött :?: arg :?: ledsen :?: irriterad :?:); då kommer ni också att hitta sm-rytmen och så småningom börjar dagarna likna varandra mer och mer, och om en månad har ni ert schema. Så tror jag. :wink:

Återkom med rapport!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

mer än kvällstrassel

Inlägg av eefwah »

ja då var vi här igen. hej på er allesamman! vi har kvällstrassel i allra högsta grad och jag vet inte vad jag gör för fel.

våra nätter funkar fint tycker jag, bebisen sover på och första passet blir oftast 6-7 timmar i sträck utan vagning. beroende på när natten börjar blir det oftast ett amningspass innan morgonen, ibland två.

dagarna fungerar också fint tycker jag. jag försöker standardmodella efter bästa förmåga men lillkillen sover fortfarande inte mer än 1,5 timma på dagen, oftast i sin vagn i trädgården. ibland lyckas jag inte hålla honom vaken mellan passen på fm, och då får han fortsätta sova (ungefär som om det vore natt) efter han har ätit.

kvällarna är ett elände sen sisådär 10 dar tillbaka. runt 18-19 börjar han smågrina, släpper tutten efter ett par sug, fäktar vilt med armarna och skriker. om jag tar upp honom slutar han skrika ett tag men börjar sen igen. det här håller på tills han somnar, ca 2130-22.

det här beteendet liknar exakt syrrans som jag då tänkte hade kolik. den här gången ville jag förebygga det. vad är problemet tror ni? varför håller han på såhär; är han mätt och vill inte ha mer? om jag fortsätter ha honom vid bröstet efter att han börjat skrika och fäkta så kanske han avbryter, tar några sug till, kanske börjar hosta så mjölken skvätter eller/och börjar bara skrika ännu mer.

vad ska jag göra?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Eefwah! :D

Vad bra att ni kämpar på!

Kvällstrassel är en rätt vanlig åkomma i bland små skrutton i din sons ålder. :wink: Hur ställer du dig till att lägga in en 5-minlur precis innan det börjar strula? Eller när det redan har börjat strula, ifall du missade startlinjen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej! tack för ditt svar chokladkaninen!

jag lyckades faktiskt förstå vad det var som pågick härhemma om kvällarna. lillknatte var fullständigt uttråkad och när jag bara erbjöd tutten som botemedel mot långtråkighet blev han helt enkelt och fullt förståeligt jäkligt förbannad. ledsamt att ha en så korkad morsa :oops: .

när det lilla ljuset änteligen gick upp (bläddrade i bb) så var det bara att köra igång med schema à 2-2 och sen dess är vi en lycklig fyrkantig familj. killen blev så trött första kvällen att jag la honom "mitt i händelsernas centrum" och buffade honom till sömns en kortis, precis som du tipsar om chokladkaninen.

även om man läst förut och förstått, så behöver man en ständig påminnelse. det är faktiskt helt otroligt att det finns ett facit som verkar gälla för de flesta barn. det hade jag aldrig någonsin trott. jag är inte en sån som går på vadsomhelst, nämligen.

kramar
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

eefwah skrev:när det lilla ljuset änteligen gick upp (bläddrade i bb) så var det bara att köra igång med schema à 2-2 och sen dess är vi en lycklig fyrkantig familj.
:D :thumbsup: :heart: \:D/
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: :thumbsup: :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

jaha, då var det dags igen; skrutten och jag har nya "issues" på gång.

jag försöker standardmodella efter bästa förmåga och börjar se vissa mönster. lillskrutt är ganska trött på förmiddagarna men piggare på eftermiddagarna. om han glatt sover sina två timmar på förmiddagarna så blir eftermiddagspassen ofta inte mer än 45 min på egen hand, sen måste jag vagna resten (1h, 15 min).

kvällarna är fortfarande lite problematiska; här somnas det inte förrän ca 22-23 och då efter idogt vagnande. det skriks dock inte längre så jag börjar tro att skrutten är kvällsmänniska som pappa.

när han väl somnat sover han nästan alltid 6-7timmar i sträck för att sen vakna, äta och somna om igen. den senaste veckan har han dock vaknat ett par, ibland tom tre gånger innan kl 7 (som är uppstigningstid) och ätit ännu mer. jag har försökt truga honom med mer mat för att få honom att sova längre men då bara kräks han.

mina frågor är följande:

1 ska jag fortsätta på 2-2-schemat trots att jag ser att skrutten nog föredrar lite andra tider. är huvudsaken att få ihopa 16h sömn?

2 hur ska jag få skrutten att komma till ro tidigare på kvällarna? ska jag vagna på from en viss tid eller ska jag ta upp och mata och lägga igen?

3 hur ska jag få honom att äta mer när han väl äter? eller är det dags att vagna bort de 2-3 morgonmålen?


kramar och glad midsommar på er allihop!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"