Fullkomlig kaos i familjen

Samtalsforum med barnen i fokus
miniz

Inlägg av miniz »

Ewa skriver om paktande, här är en inspitationstrad i temat!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743

Pakta är toppenbra, men om hon behöver lite kraftigare ammmunition, alltsa veta var skapet star
(sa säger vi pa norska iallafall :lol: ) sa är dagishämtningtraden bra. Som Ewa redan sagt...

I den andra traden om dagishämtningarna, lägg märke till det AW skriver om Tonen.
Med Tonen och Attityden, sa gar budskapet in. :D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Har lite dåligt samvete, eftersom jag sitter på jobbet. Men jag hoppar över fikan och skriver här istället.Det måste väl vara ok!

Det gick bra att hämta storasyster på dagis i fredags. Saken var den att jag kom lite tidigare än vad jag brukar. Jag gick in och kollade vad de gjorde och sen när vi skulle gå, sa hon "Jag VET det" och så gick vi hemåt. Det blev ju väldigt smidigt och tog ju inte längre tid. Igår gjorde jag likadant och då gick det också bra. Vad jag undrar är om detta är fel. Bör en 4,5-åring KLARA av att ta en uppmaning om att "Nu ska vi gå hem" direkt när vi kommer och hämtar? Ja, som ni förstår vill jag liksom inte ställa till med en scen på dagis, som innebär att att jag blir tvungen att slänga henne över axeln utan kläder och lillebror hängande i trasorna. Med risk för att han springer iväg någon annanstans. Jag vet att detta kanske är vad som behövs, men jag skulle verkligen skämmas om jag behövde bete mig så inför alla lugna och harmoniska föräldrar och dagispersonal.

Påklädningen går det inte så himla bra med. Häromdagen skulle vi gå ut på eftermiddagen, det pratade vi om redan på förmiddagen för att storasyster skulle veta vad som skulle hända under dagen. När lunchen var avklarad, så var det dags att klä på sig. Tanken var då att hon skulle klä sig själv och jag tyckte att jag försökte använda mig av en självklar attityd om att vi alla skulle klä på oss själva. Alla var klara att gå ut, men storasyster hade fortfarande inte tagit på sig. Maken och lillebror gick ut så länge och jag satte mig och väntade på att hon skulle klä på sig. Jag väntade och väntade. Hon gormade och skrek och "gillade inte mig". Till slut hade hon tagit av sig alla "innekläder" istället och sprang naken omkring och skrek. Det slutade med att hon började leka med sina dockor istället. Och jag stod handfallen. Och hade gjort fel - igen. Och arg så in i Norden, men lyckades åtminstone behärska mig.

igår när vi skulle till dagis, lockade jag med att hon skulle få cykla till dagis. Då tog hon på sig alla kläder och det gick med en väldig fart. I morse skulle vi åka bil igen, så då var det samma visa igen. Till slut fick vi dra på henne kläderna.

Trots ovanstående så känns det ändå som att vi efter att jag börjat skriva om hjälp här, har tagit några steg framåt. Förhoppningsvis är framstegen större än bakslagen..! Jag kan känna viss oro för själva dagishämtningarna eftersom det har varit lite bökigt, men nu ser jag åtminstone framemot en härligt seneftermiddag/kväll med mina barn. Så har det inte alltid varit tidigare, tyvärr.
Mamma till 2004-08 och 2006-07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

gladamamman skrev:Vad jag undrar är om detta är fel. Bör en 4,5-åring KLARA av att ta en uppmaning om att "Nu ska vi gå hem" direkt när vi kommer och hämtar?
Nej, det är inte fel! Inte ens en vuxen trivs med att bli avbruten helt abrupt i sin verksamhet, speciellt om man är oförberedd. Så att ett barn har svårt tycker jag är fullt förståeligt. Du har ju hittat en supermodell, så fortsätt med den. :thumbsup:

Påklädningen finns det andra som kan svara bättre på, och jag vet att det finns flera bra trådar också. :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Nu har jag läst hela din tråd. Vilka ENORMA framsteg ni har gjort. Har du läst ditt första inlägg. Det är helt förtvivlat.
Nu är du irriterad över att några saker inte funkar - förstår du vilken resa det är?
Jag vill göra såhär :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Här tror jag är huvet på spiken och som du behöver jobba med:
Jag vet att detta kanske är vad som behövs, men jag skulle verkligen skämmas om jag behövde bete mig så inför alla lugna och harmoniska föräldrar och dagispersonal.
Alla andra är inte lugna och harmoniska. Dagispersonalen har det som jobb att sköta barnen så det får man väl innerligt hoppas att de någorlunda är lugna.
Men jag tror att flera skulle tycka att du faktiskt HANDLAR och inte duttar, om du med attityd utför det som är tänkt (gå till bilen från dagis).
Din självkänsla behöver jobbas upp, så ta rådet av blomman och läs boken "självkänsla nu".

Sedan tycker jag att det låter alldeles utmärkt om du kan gå in några minuter och titta in i hennes värld, innan ni går. Förbereda henne så att hon känner sig redo. Om du inte hinner kanske du kan ringa till dagis och be dem förbereda henne.

Hemma tycker jag att du ger henne chansen ett par gånger, sedan genomför du eller ser till att hon genomför. Hon är fortfarande lite för liten att bara ta order. Ibland behövs handlingskraftig hjälp för att komma vidare.
Det hon gör är att ställa frågor vad som gäller. Du måste svara vad det är som gäller.
Och hon blir förtvivlad när hon inte får nöjaktigt svar.
Och istället för att "bara" säga att hon ska klä på sig så kan du kanska fråga om hon ska ta overall eller skor först (gärna med humor, för det är svårt att ta på overallen med skor på fötterna). Ska skorna eller vantarna vara på fötterna, eller hur var det nu.

Ja det var lite tankar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Massor av kramar till alla som har tagit sig tid att svara. Ni är så himla kloka. Jag är så glad att jag har hittat hit och fått lite nya perspektiv på sättet att hantera barnen eller rättare sagt att leva med barnen. Visst är det så att min självkänsla brister, åtminstone när det gäller barnen. Jag har läst boken av Mia Törnblom, men jag får väl läsa den en gång till - på riktigt.

Jag har en fundering kring påklädningen;

Så här skriver LO
Hemma tycker jag att du ger henne chansen ett par gånger, sedan genomför du eller ser till att hon genomför. Hon är fortfarande lite för liten att bara ta order. Ibland behövs handlingskraftig hjälp för att komma vidare.

Innebär det att JAG/MAKEN tar på henne kläderna? Det är ju det hon vill.

Det vi gör nu på mornarna:

- Vi förbereder dagen innan och hon väljer de kläder som hon ska ha.
- Jag brukar fråga henne om det är klänningen eller tightsen som hon ska börja med, precis som du skriver.

Sen har jag oftast ingen möjlighet att sitta kvar och titta när det är på morgonen, eftersom lillebror också måste ha kläder på sig. Jag försöker få honom att ta på sig sina kläder själv, men han behöver ju lite mera styrning. Och så ska man samtidigt ha koll på storasyster att hon tar på sig.

Oftast slutar det med att lillebror är påklädd till sista ytterplagget och storasyster har ännu inte börjat. Då slutar det med att jag får ta på henne kläderna, för möjligheten att stanna hemma finns ju inte. Ibland brukar då lillebror ta på sig igen. Nu har jag dock kommit på att han kan gå ut och hämta tidningen till oss, vilket han de sista dagarna har gjort och varit mycket stolt över när han är tillbaka.

Jag har letat efter någon morgonkaos-tråd, för det finns säkert fler med samma funderingar, men jag har inte hittat någon.

Än en gång, skrattet har gjort underverk. När vi skrattar tillsammans, så innebär det att jag automatiskt blir här och nu med barnen. Istället för att tänka på alla saker som ska hända framåt, så har jag tillåtit mig att verkligen njuta av stunden.

Och, igår bråkade barnen en smula. Jag lade mig inte i. Och det slutade med att de kramade om varandra. Helt fantastiskt.

Det finns kanske hopp även i vår kaosiga familj. När jag har surfat runt här, så hittade jag en tråd om Flylady. Så nu shinar jag diskbänken varje kväll..! Men det är en annan historia.

Kram, kram KRAM!!!
miniz

Inlägg av miniz »

Vad glad jag blir, när jag läser ditt inlägg! Verkligen bra jobbat! :D

Har du läst trotskapitelet i Barnaboken? :heart: Det är guld!

Annars är finns krönika om detta här.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ruari-2008

Här är en bra trad om trots och paklädning
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14497
klicka ocksa pa traden i traden, mycket lärorik!

Hinner inte skriva mera nu.
Kram.
fem älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad härligt! Med skratt, med att de kramas, att du känns så mycket lugnare.
Jag vet att hon vill att du ska klä på henne. Jag har en likadan - en riktigt ål.
Egentligen har jag inte så mycket idéer om hur du ska göra, mer än kanske faktiskt övervaka. Klä på lillebror på samma ställe som storasyster klär på sig (vi är i badrummet). Berätta för henne att för att allt ska gå mycket lättare, och vi ska kunna hjälpas åt så har jag tänkt att vi ska klä på oss i badrummet (eller sovrummet eller vad som passar)
Påminn med jämna mellanrum om hon inte sköter sig själv. När alla har klätt på sig innekläder så går ni gemensamt till hallen. Kanske kan hon ta fram ytterkläder till lillebror om du tar fram till henne.
Sedan klär de sig samtidigt, där också. Så blir hon inte efter hela tiden.

Kan det vara något?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

TACK...
..Miniz, /LO, Ewa, blomman, Lua, TorpSara och ms Sophie för ert stöd, er uppmuntran och alla goda råd!
:heart: =D> :heart:

Tack
Anna Wahlgren för Barnaboken
:heart:=D> :heart:

Jag har gått från
:( 8-[ ](*,) :cry:

till :D :D :idea:

på knappt två månader. Vad var det egentligen som hände???

Tänk vad mycket ens egen inställning spelar roll. Jag hänger här ett tag till, men för tillfället känns det som att jag har fått svar på mycket av mina funderingar och verktyg att hantera stort och smått i vardagen. Har ett långt kliv till strukturerad vardag i BB(SM)-anda, men har kommit till en nivå som passar vår familj. Rom byggdes ju inte heller inte på en dag... Det räcker alldeles utmärkt och är något att arbeta vidare på. Dessutom har jag lärt mig infoga smilies :D :wink:

Stor kram!!!! :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:heart: :D
Det är ju det Barnaboken är till för - att få det att fungera i den egna familjen. Inget är mer perfekt än när det funkar för just oss. Eller hur? :D

Om du känner att det behövs mer struktur så småning om så kan du ju sträva däråt, men känns det som att det är på den nivån ni vill ha det så räcker ju det.
Mest så att du inte strävar efter något som "ska vara", om du förstår hur jag menar! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, vad glad jag blir att läsa att det har vänt och ni känner glädje istället för frustration! :lol:
Härligt!
Kram Blomman
Ewa

Inlägg av Ewa »

Stor kram gladamamman :heart: - så ljuvligt att se skillnaden från första inlägget. Tack för att vi fått vara med på resan :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Tack själv!
:heart:
fem älsklingar
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Om du känner att det behövs mer struktur så småning om så kan du ju sträva däråt, men känns det som att det är på den nivån ni vill ha det så räcker ju det.
Helt rätt, /LO. Det räcker alldeles utmärkt med denna "nivån". Varför krångla till det när vi alla mår så fint!

:heart: :heart:

Gladamamman :D
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Glömde rapportera om morgonkaoset. Vi har nu kört att storasyster klär sig i badrummet tillsammans med lillebror. Det har fungerat utmärkt!

Nu var det nog inget mer, tror jag. Dax att sova dessutom! Gonatt. :sleep:

:D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum