Vaknar, pratar och somnar int om!

miniz

Inlägg av miniz »

Rosander skrev: Kommer då fram till att det vi har kvar att testa är att lägga henne lite tidigare på kvällen för
Ja, eller erbjuda en 20 minutare pa morgonen eller eftermiddagen för att komma upp till 13.5 timmar sömn.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosander

Inlägg av Rosander »

Men blir det inte konstigt att dra ner nattsömnen och lägga in en lur på 20 min? Hon har ju klarat sig utan den luren i fyra månader nu. Eller menar du att denkorta luren kan göra så att hennes natt återgår till 12 timmar igen så att det bara är något man lägger in tillfälligt :?: :?:

Idag vaknade hon redan kvart i sex, blev dunderarg av pangramsan :evil: somnde om i 10 minuter men vaknade igen lika arg. Har nu stått upp och skrikit i 20 min. Vi går upp som vanligt och gör oss i ordning och struntar i henne men hon är ju så ledsen sen när vi kommer in och gör glad morgon :cry:

Funderar lite på om detta kan vara en sorts förtrots :?: :?: Hon visar nämligen en del tendenser til det dagtid :roll:

Tacksam för alla råd :D
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
miniz

Inlägg av miniz »

Nattsömnen är bra att halla till 12 timmar. Alltid, sa länge det bara gar.
Jag menade att du i tillägg kan erbjuda en 20 minutare pa morgonen, eftersom hennes dagslur är ganska kort (ca 1 timme). Sa hon inte blir övertrött. En liten period pa ett par veckor för att se om det hjälper. Det tar en vecka eller tva innan schemat sitter.

Har ni försökt klassisk musik pa morgonen? Det har jag aldrig testat, men vet att det funkar för manga familjer.
fem älsklingar
Rosander

Inlägg av Rosander »

Tack för tipsen :D

Lovisa har alltid legat något under sömnrekommendationerna och från det att hon fyllde ett har det fungerat kanon med 12 timmar natt (ibland lite längre tom) och drygt en timme middag så det känns inte som att det borde behövas extra 20 min.

Har tidigare provat klassisk musik och det fungerade väl sådär, men det kan absolut vara värt att testa igen. Tack :D
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Känner så himla väl igen mig i det Rosander berättar... låter exakt som mina tankar och "problem" :wink: . Lilla :heart: är ofta arg när vi tar upp henne, trots sprudlande glädje på morgonen och ALLTID skrattet till godnattet (vi har en rolig rutin som hon gapskrattar åt innan hon hamnar i sängen). Hon har också ofta legat 0,5 till 1 tim under rekommenderad sovtid, men ändå varit glad och pigg och ätit bra på dagarna.
Såg att Rosander blev rekommenderad klassisk musik på morgonen. Vi har också tänkt på musik, men jag är rädd för att detta ska bli en vana så hon inte kan somna om ifall det skulle vara tyst i huset :?: . Finns det någon risk för detta?? Det känns som om det är på väg att lösa sig ändå, men musik kanske inte är någon dum idé?

Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Rosander

Inlägg av Rosander »

Skönt att höra att man inte är ensam... :)

Tyvärr har det även börjat strula på dagsluren, idag vaknade hon efter 45 min (det gamla klassiska :wink: ) och blevkanonarg när jag ramsade. Nu har hon skrikit i ca 30 min... vet ju att hon är jättetrött, särskilt eftersom hon vaknade 1 timme tidigare i morse och vägrade somna om :evil:

Ville bara kolla så att jag fattat det hela med pangramsa rätt. Det är väl en högljudd bestämd ramsa x 4 :?: :?: Min man frågade nämligen i morse om jag inte skulle fortsätta ramsa tills jag märker att den tar. Har jag kanske missförstått de hela :oops:
miniz

Inlägg av miniz »

Limmar in ett svar fran Sagalinda
Sagalinda skrev: En pangramsa kallas det som man ger genast barnet börjar låta om sig, inget avvaktande alltså. Den ges oftast från vargtimmen och fram till morgon som miniz skrev. Pangramsan tar man x4, precis som ett besked eller en påminnelse.

En bekräftelseramsa är det som man ger när barnet blivit tyst efter att det varit missnöjt efter ett besked eller en påminnelse. Bekräftelseramsor ges i princip bara under första och andra kurnatten. Sedan slopas den separata bekräftelsen. MEN den ges också alltid x4! Undantagsvis kan man ge bekräftelseramsor vid tillfälliga fnurror om barnet är mycket ledset efter att man nattat och gått ut med ramsan. Ibland kan det också hända att föräldrarna upplever att ramsan inte satt sig efter de två första kurnätterna, och då kan man envisas med att bekräfta någon natt till. Men sedan vet barnet vad som gäller, och blir i regel bara irriterat av att man tjatar på med bekräftelser.

Hoppas det blev klart!
Kram
fem älsklingar
Rosander

Inlägg av Rosander »

Bra, det var precis vad jag trodde :D

Nu har jag löst gåtan...svarta sopsäckar var svaret. Vet ju att det ska vara kolsvart i rummet och det trodde jag de heltäckande rullgardinen löste, men inte nu när vårsolen strålar tidig på morgonen! Testade igår att sätta för svarta sopsäckar (sådär snyggt, men vad gör man inte) och gissa vem vi fick gå in och VÄCKA i morse. Gissa vem som såg förvåndad ut över att vi hann före :shock:

Kan ju vara ett tips till er andra med. Det kanske inte är så mörkt som vi tror...
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"