Ett par frågor om första kurkvällen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej! :D

I natt gick det jättebra! Han vakna runt 06.00 men efter två ramsor & en bekfräftelse så somna han om. Känns som att det börjar gå åt rätt håll nu!

Vet att det kanske är för tidigt men vi ska bort på lördag & jag undrar om det är ok att låta honom somna i bilen på väg hem...? Ramsar man innan man kör då lr låter man honom bara somna & ramsar när man lägger honom hemma i sängen?

Cilia!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D
Härligt att ni är på gång på riktigt.

Väldigt bra att han tog ramsan i morse, den separata bekr kan du nu baka in i ramsan :D

Jag hade åkt när han skulle sova och sedan ramsat när han låg hemma i sin säng

Lycka till
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Cilia

Inlägg av Cilia »

Som jag skrev tidigare här så ska vi bort på lördag, inte så genomtänkt eftersom det är kurens sista kväll... :roll: Nu verkar det oxå som att vi inte kommer kunna åka hem när lillkillen ska sova 19.30.
Vad ska vi göra??

Ta med honom & låta honom sova i vagnen känns inte så bra...
Kan man låta mormor ha honom hemma hos sig lr är det bättre att hon kommer till oss så han får sova i sin egen säng?!

Vill inte förstöra hans sömn nu när vi äntligen är på rätt väg. I natt har jag inte ramsat en enda gång, trots att han vaknat flera gånger. Han har somnat om själv, varje gång! :D

Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Cilia och vad roligt att det går så bra! En hel natt, det är verkligen toppen!
Cilia skrev:Ta med honom & låta honom sova i vagnen känns inte så bra...
Kan man låta mormor ha honom hemma hos sig lr är det bättre att hon kommer till oss så han får sova i sin egen säng?!
Jag tycker mormor får komma och barnvakta! Så skulle jag ha gjort. Bara du förbereder mormor ordentligt på hur hon ska göra så tror jag det är det bästa alternativet!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cilia

Inlägg av Cilia »

Tack för alla bra & snabba svar! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Vilket strålande exempel på att det fungerar bäst när man är påläst! Snyggt jobbat.

Grattis och var rädda om sömnen!

/P
Cilia

Inlägg av Cilia »

Tack! Det ska vi verkligen vara! :D

Cilia!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hallo,

hur går det nu då?

/Nyfiken i struten
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej & tack för att du frågar! :D

Läggningen går jättebra behöver bara ramsa mig ut så sover han. Kan bli nån extra bekräftelse ibland. Han somnar oftast om av sig själv på natten om han vaknar men det blir svårare vid vargtimmarna... Har som vana att vakna vid 5,6 tiden & klarar inte riktigt att komma till ro efter det. Antar att pangramsa är det som gäller?!
Som det är nu så ramsar jag när han blir väldigt ledsen annars låter jag honom vara men det är lite synd att han ska ligga & liksom gny, vara ledsen & sen lugn om vartannat så länge innan det är dax för godmorgon. :roll:
Väntar fortfarande på den där natten då han inte vaknar en enda gång! :wink:
Funderar över om jag ska ändra om lite i schemat då det inte är helt hundra... Idag ser det ut såhär:

7.30 Godmorgon
8.00 Frukost
11.00 Lunch
12.30-14.00 Dagslur
14.30 Mellanmål
17.00 Middag
18.30 Välling
19.30 Godnatt

Vill gärna att vi alla tre sitter & äter ihop när pappa kommer hem :heart: därför vill jag inte flytta middagen kl 17.00. Däremot kanske jag ska ändra så han sover 12.00-13.30 istället?! Så mellanmålet hamnar 14.00?? Men blir det för kort tid mellan godmorgon & dagslur då & för lång tid mellan dagslur & godnatt?!
Va säger ni :?:

Cilia!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Reflektioner på ditt schema bara. Jag tycker det ser jättebra ut. Om du vill flytta mellis så kan det ju vara 14.15 istället? :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Cilia

Inlägg av Cilia »

Schemat får gärna se ut som det gör, :D tänker mer att det kanske påverkar hans sömn på natten så som det ser ut nu?! :roll:

Cilia!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Vilken härlig läsning. Tycker också att schemat ser bra, det är inte där du ska felsöka. Tror inte att du ska det över huvud taget faktiskt... Ha målet för ögonen bara. Mornarna tar oftast lite tid att sätta. Pangramsa är vad som gäller. HURTIGT, riktigt superhurtigt. Och sen Attityd. Personligen kör jag på husljudsvarianten. Den är bra för man kan då distrahera sig från ev. klagolåt. Duscha är till exempel en toppenaktivitet. Eller starta en tvättmaskin. Eller bara göra frukost. Eller hänga på forumet. Eller vad som nu passar dig.

Kanske kan det vara läge för klocka? Har du läst om det? Det finns många trådar och positiva exempel på att en väckarklocka får barnen att sova vargtimmen ut, trygga i förvissningen att dom inte behöver sköta tiden :wink: .

/P
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej!

Mår illa bara jag tänker på ljudet från en väckarklocka :shock: men det kanske är värt ett försök... :D
Han blir super ledsen när jag pangramsar & min attityd ligger inte på topp längre kan jag säga... får väl läsa på igen!
Tack för snabba svar!

Cilia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Cilia!

Hur känns det idag då? Har du hittat igen attityden?

Jag tycker absolut du ska införa väckarklocka. Du vänjer dig :wink: .

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "