Första kurnatten, fruktansvärt arg under vargtimmen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Det blev en bra natt :D

Vid 20.30 vaknar han till och maken ramsar innan jag hinner dit. Han somnar om så gott.
Vid 3.00 vaknar han till och jag minns inte om jag ramsade då eller inte :oops:
Vid 5.30 vaknar han och jag får gå in och lägga om honom 2 ggr efter 5 min sover han.
Vid 6.30 vaknar han och vill inte somna om men är inte på tillräckligt gott humör för att vara där själv och småmysa. Så kl. 7.00 blev det God Morgon.
Lillprins Bus 071117
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Har en fundering till.
Har ju hört att kurbarn kan bli hårda i magen, Truls har blivit tvärtom, lösare, bajsar flera gånger om dagen och bajsar gärna i blöjan om det behövs.
Lillprins Bus 071117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad fint det går för er :!: Lite finslip på morgonen som fattas, bara.

Lösa magar kan man ge lite extra banan, det är stoppande. Och blåbär kan verka stoppande på lös mage. Vill du ha mer tips så hojta till på "mat, mage och barnakropp" så får du jättebra hjälp!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Hej!!
Läggning går nu på ca. 5 minuter max 10 minuter, likadant med omsomningarna eftersom han vaknar 2-3 gånger per natt.

Men vi har fått morgonstrul, igår vaknade han kl. 6, satt och pratade i sängen och när han började protestera sa jag ramsan och då fortsatte han med sitt. Men vid 7 märkte jag att då började han få nog av att sitta i sängen så då gjorde jag morgon.
Idag vaknade han kl. 5 och vi gjorde likadant fast vi gjorde morgon kl. 6.30.
Nu har jag två funderingar på hur detta kan lösas och skulle gärna ha lite vägledning.
1. Skippa kvällsamningen. Kanske kissar han något mindre så inte blöjan stör honom. Han äter gröt innan läggdags.
2. Ställa väckarklockan när jag märker att han börjar få nog och göra morgon samtidigt som den ringer och stänga av den tillsammans. Den är ställd på 7.30 i nuläget.
Jag vill inte vänta till 7.30 och ta upp honom, för han hade blivit topp tunnor rasande och det vill jag inte ha som morgonstart. Att dra ut på det 1,5 timme tycker jag ändå är bra.
Lillprins Bus 071117
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Nu tror nog den lille killen att han är utsövd så tidigt på morgonen eftersom han börjat sova så mycket. :lol: Det är han inte. Nu gäller det att ni håller er till schemat och inte börjar plocka upp honom en timme tidigare än han ska upp. Risken finns att han vaknar tidigare och tidigare. Som det ser ut nu så är det han som bestämmer när det är morgon och det vill vi inte. :D
Jag uppfattar det som att ni går in till honom flera ggr per natt och lägger ner honom. Gör ni det kan det vara här skon klämmer. Även på morgonen väntar han på att ni ska lägga honom ner eftersom han inte tror riktigt själv på att han klarar av det.

Här kommer några tips.
:arrow: När han vaknar på natten avvaktar ni och lyssnar av om han inte klarar det själv. De flesta små fixar faktiskt uppvaken innan vargtimmarna själva. Om han klagar på och inte slutar så ramsar ni, spring inte in och lägg honom ner. Ni måste känna förtroende för honom att han klarar det här själv.

:arrow: I vargtimmen kan ni agera tväremot i säg 2-3 dagar. När ni hör honom vid 06 så går ni in lägger ner honom solfjädrar och ramsar er ut. Sen går ni inte in fler ggr. Börjar han klaga igen ger ni en pangramsa. Ni ska inte ramsa senare än 30 minuter innan morgon. Det viktigaste är att ni får till ett omsomnande så att NI väcker. Då känner han att det är ni som har koll och inte han. Till slut trillar poletten ner.

:arrow: Kvällsamningen tror jag varken gör till eller från. Jag tror inte det handlar om att han är vaken för att det är kiss i blöjan. Så amma du på om du vill det. :wink:

:arrow: Du kan absolut ställa om klockan men försök att bara använda dig av marginalkvarten eller åtmonstone 20-25 minuter innan morgon.

Lycka till!
Suasanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Tack, ni är fantastiska. Jag undrar hur många gånger jag läst igenom detta nu...

Vi skippade kvällsamningen och fick av någon anledning en ännu roligare läggning. Stoppade om honom, solfjädra 15 sek och ramsade mig ut. Jätteledsen, avvaktade lite och gick sedan in och gjorde om proceduren. Denna gången hann jag börja fixa med husljuden och de höll honom i schack, tyvärr höll inte min hesa röst för att nynna Bamselåten och slamrandet avtog lite och just då passade han på att kalla rejält. Gjorde om samma procedur 2 ggr, tredje gången sa jag bara Godnatt, sov gott så var han nöjd och sen ramsade jag mig ut.
Nöjd med min insats ikväll är jag inte..

Jag tror också att han tror att han är utsövd, han försöker väldigt övertygande lura det i mig. Ska kämpa i morgonbitti. Exakt när är det Vargtimmarna?
Lillprins Bus 071117
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vargtimmarna brukar man räkna från 04-06. Då har många små en tendens att vakna upp och tro att det är morgon.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Men då mindes jag rätt :)

Det blev en del yttre omständigheter som idag gjorde morgon tidigare än tänkt. Men i Alla fall.
21, sonen somnar om själv
3.50, sonen somnar om själv
4.30, ramsar (tyst, somnar?)
4.40 går in
4.50 ramsar
Från och med nu hör jag konstiga ljud och vet inte hur det påverkat sonen.
5,50 går in och konstarerar att han har bajsat, byter, sonen somnar om under lite klagan. Jag konstaterar att en mus är i frigoliten som sattes in igårkväll.
6.30 går in, luktar bajs men det var falskt alarm. Maken passar på att eliminera musproblemet och sen är sonen väldigt vaken. Ammar honom på min madrass.

Ska jag fortsätta sova på madrassen utanför eller sova i vårt sovrum vägg i vägg.
Lillprins Bus 071117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

VirrigaV skrev: Jag konstaterar att en mus är i frigoliten som sattes in igårkväll.
:lol: :lol: :lol:

Haha, det var inte ett jättevanligt kurproblem :lol: :wink:

Visst har ni kommit en vecka på väg i kuren nu?
Då kan och bör du absolut flytta in i din egen säng igen! Nu ska ni inte trafikera gossens rum alls, förutom om det blir riktig kris! Och då pratar vi inte lite protester eller frågor, för nu ska ramsan göra jobbet.

Och så trycker jag lite extra på det Susanne G skrev - använd MAX marginalkvart på morgonen. Risken är att det blir tidigare och tidigare morgnar om ni låter honom komma upp långt innan er planerade morgon börjar.

:idea: Följ schemat minituöst är mitt tips!

Jag tycker inte ni ska gå in och kolla om han bajsat i vargtimmen heller, inte så länge han är vaken. Gå hellre in när han somnat (efter 10 minuter) och kolla om det kommit bajs, då kan man byta i sömnen.
Hur var det nu, hade ni väckarklocka :?:

Har du läst AW:s januarikrönika från förra året?

:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram och fortsatt lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Jo, en vecka är det nu och framsteg har ju skett med facit i hand.

Imorse tror jag vi hade fixat morgonen om inte musen stört, väckarklocka har vi men den lyckas aldrig fylla sin funktion. Men det är ju målet :D

Jag gick inte in för att kolla blöjan utan för att somna om honom när jag märkte det. Tycker det är ett ofog att börja bajsa på natten :wink: Ska kämpa på med trafikeringen under natten.

Ikväll ska vi bort (vi valde det med lite vånda) får låna resesäng som sätts i eget rum så han får precis samma tider.

Krönikan har jag varit och nosat på men inte läst grundligt (än)
Lillprins Bus 071117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

VirrigaV skrev:Jo, en vecka är det nu och framsteg har ju skett med facit i hand.
Absolut! Ni har gjort jättefina framsteg, och ni jobbar på sååå bra!!!
väckarklocka har vi men den lyckas aldrig fylla sin funktion. Men det är ju målet
Vet du, jag tycker du ska använda klockan ändå, trots att gossen vaknar innan han ska. När du än beslutar dig för att "väcka" så ställ klockan och gå in till honom med klockan ringande! Och bete dig som om det är du och klockan som väcker gossen, och inte gossen som bestämt att det är morgon!
Han kommer snabbt att anamma klockan, törs jag påstå!

Ikväll ska vi bort (vi valde det med lite vånda) får låna resesäng som sätts i eget rum så han får precis samma tider.
Hoppas ni får en trevlig kväll och lite pepp inför natten!
Krönikan har jag varit och nosat på men inte läst grundligt (än)
Då har du fin läsning kvar! Den är verkligen SÅ bra!

Kram Mia
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

TACK!!

Han ska ha en egen väckarklocka som han ska få stänga av. Borde han ju gilla eftersom han älskar allt man kan trycka på.
Lillprins Bus 071117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

VirrigaV skrev: Han ska ha en egen väckarklocka som han ska få stänga av. Borde han ju gilla eftersom han älskar allt man kan trycka på.
:wink: :thumbsup:
VirrigaV

Inlägg av VirrigaV »

Liten resume om natten (hoppas ni inte tycker jag är tjatig)

19.45 la jag honom i vad han tyckte var än väldigt konstig säng men efter en halvtimme somnade han.
21.30, vaknar han och somnar om själv
00.15 tar upp en mycket sömnig pojk och kör hem, somnar i sin säng på 5-10 min.
6.00, nu blev det besvärligt. Efter omsomningsförsök från bådas sidor och en som sa något som lät som -vill inte, vill inte, vill inte. så gick jag in och då hade blöjan läckt, fixade det och då bajsar han, fixar det och sätter honom på pottan. allt under skrik. nu var han redo för att somna så när han lugnat ner sig så somnade han 6.45.
7.30 vaknar av väckarklockan , ammas och morgonbus i mamma och pappas säng.

Han aldrig gillat våta eller att ha bajs i blöjan och har sedan länge suttit på pottan för att bajsa färdigt. Jag är jättekluven på hur jag ska göra, börjar kännas som en vana.

Annars tycker jag det gick över förväntan! :D
Lillprins Bus 071117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D :!:

Så BRA er bortakväll gick, och vad fint ni löste det med hemresan, med läggning och allt!

Jag måste säga att det är häftigt att han kan somna om på morgonen efter att ha suttit på pottan och bajsat! Och att ni sen fick väcka, det är också jättebra.
VirrigaV skrev:Han aldrig gillat våta eller att ha bajs i blöjan och har sedan länge suttit på pottan för att bajsa färdigt. Jag är jättekluven på hur jag ska göra, börjar kännas som en vana.
Jo, det är nog så som du säger att det har blivit en dålig vana. Han vaknar inte av att han bajsat, utan han bajsar för att han vaknar.

Det du kan göra är att ge katrinplommonpuré på förmidda´n, och försöka få honom att bajsa på eftermidda´n / kvällen istället, och när du hör att han är på G att vakna på morgonen så ger du en PANGramsa vid första pip för att tala om att det är natt ännu.

Morgonbajseriet försvinner i och med att de tidiga morgnarna försvinner, vilket kan ta nån vecka.
Var bara ihärdig och se till att han blir väckt av klockan varje morgon så ska du se att snart så sover han ända till väckning!

Härligt jobbat, iallafall!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "