Lite frågor om kur för tös på 16 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Wow vad kul. :D
Visst är det fantastiskt att ngt kan vara så enkelt när man väl kan det. :wink: :lol:

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Här kommer lite rapport om hur det går för oss och lilla tjejen och sen har jag en liten fråga. (hoppas någon vänlig själ orkar läsa) :)
Nätterna funkar ganska bra nu. Är sällan jag behöver ingripa med ramsa nattetid. Behöver aldrig gå in till henne. Däremot vaknar hon oftast någon gång efter 5. Somnar ibland om själv men behöver oftast en pangramsa. Denna biter ibland men inte alltid. Nu till min fråga. :?:
Har märkt att lilla älsklingen inte tycker om när det stormar kring husknuten (tror jag i alla fall). Det gör inget när hon sover gott på natten men på morgonkvisten när hon vaknar till har jag märkt att hon har svårt för att komma till ro och somna om, trots ramsa. Häromdagen ramsade jag några gånger men försökte vänta ut henne istället och göra husljud. Detta gick sådär. Somnade aldrig om men lugnade sig i små perioder. "Väckte" henne som planerat vid 7. Kan man göra nånting åt att hon är så ljudkänslig? Denna årstid är det ju tyvärr vanligt med hällregn och stormvindar. Vill ju inte ha en orolig unge varje gång detta inträffar.
Oj, blev en väldigt lång historia för min lilla fråga :oops:
En liten fråga till. Hur länge ungefär brukar det ta innan de små helt har fattat galoppen och man kan vara i stort sett säker på att de sover hela natten, utan uppvak i vargtimmen? Kanske svårt att svara på :?: Känns inte riktigt som vi kommer vidare med just morgontimmarna.
Kram till er alla där ute :heart:
Mamma till underbar tös född juni 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Blåsten är ju en "varg" det med. De låter otäckt, hon frågar och du svarar. Precis som med andra "vargar".

Morgonen, jag tror att vi pangramsade en hel vår. :? Men nu är det bara vid tidsomställning och på vårkanten. Så det kommer, var lugn för det.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Tack TorpSara!
Förstår att blåst är som vilken "varg" som helst. Men jag tycker det är svårt att veta hur mkt och ofta jag ska besvara hennes frågor. Är själv ett stort frågetecken här. :?: Vill ju inte ramsa hela tiden så att hon förväntar sig den hjälpen för att kunna somna om. Vill att hon ska lära sig att somna om för egen maskin. Det gör hon ibland men vissa gånger går det inte. I morse blev allt fel, tror jag :?
Hon vakande vid halv 5. Fick en pangramsa. Tystnade en stund men började "yla" igen. Avvaktade då ett tag. Hon tystnade i korta perioder själv. När hon tjoade till igen efter att ha varit tyst ett tag slängde jag i väg en ramsa igen. Tystnade helt kort för att sedan av och till ge sig till känna. Någon gång strax efter 5 fick hon en tredje omgång ramsa, men det bet inte alls. Här blev det att jag och sambon utbytte olika åsikter om hur göra. Jag tyckte att det inte hjälpte med ramsor, vill gå in och bryta med tillrättaläggande och solfjäder. Sambon tyckte att jag varit för frikostig med ramsande och att solfjäder skulle avvaktas med. Tillslut när lilla tjejen inte alls kom till ro utan hade jagat upp sig en hel del gick jag ändå in för att bryta klagandet. Detta resulterade i ett väldigt skrikande och en del ålande. Men jag höll lugnt och bestämt kvar mina händer och hon lugnade sig. Solfjädrade säkert 10 min. Var tvungen att ramsa tyst i början för att tösen skulle varva ner. Gick sedan ut med ramsa. Ungen var lugn en stund och jag hade förhoppningar att hon somnat om, men inte då. Klagade sedan av och till tills vi inte tyckte det var någon idé längre att tro på ett omsomnande till 7. Gjorde glad morgon halv 7. Råkade tyvärr komma in med klockan precis när en ny klagan satte igång. :oops:
Känns som allt blev fel denna morgon. Tips på hur vi kan göra om/när detta händer igen tas tacksamt emot. Hoppas bara på att det var ett bakslag. Eler så var det tänderna som värkte, eller kanske fullmånens "fel". Eller... :?: :?: :?:
Kram från en idag väldigt trött mamma med en lika trött dotter och sambo.
Hoppas någon orkade läsa detta långa inlägg.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

Det är väldigt vanligt att man får lov att kämpa en tid med tidiga mornar.
Torpsara skrev att de fick pangramsa en hel vår.
Det är svårt att säga när det går över men det kommer att göra det så småningom. (Men bakslag får man alltid räkna med. Det tar dock kortare tid att åtgärda när barnet blir äldre.) Det har inte gått en månad sen ni startade kuren så lite mer is i magen tycker jag. :wink:

Jag tycker inte ni behöver oroa er för att hon är rädd för att det blåser och viner runt huset. Tror bara att hon helt enkelt ifrågasätter om det är morgon eller inte, och det är det ju. Det gäller bara att ge henne tydliga svar så kommer det lägga sig.

Jag är inne på din sambos linje. :D Lite mer restriktioner med ramsandet. Nu kanske det stör lite mer än hjälper henne. Det kan lätt bli underhållning och förvirrande(-va är det inte natt. Verkar ju inte så med tanke på hur de vuxna ligger och hojtar till mig :lol: ) för barnet om man ramsar allför mycket. Miar skrev i ett tidigare inlägg att ni ska kasta iväg en ramsa när ni känner att ni vill rusa in. Ge henne en pangramsa och avvakta, avvakta , avvakta.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Tack Susanne för råd och peppning!

Vet ju egentligen men det är så svårt att avvakta när hon ligger och hojtar så länge. Kan ju bli att hon inte somnar om alls innan morgonen (kl 7). Men ska verkligen försöka att ha mer is i magen och mkt mer tålamod. Men jag antar att det även fortsättningsvis är ok med ramsa och t.o.m solfjäder om tjejen blir jätteledsen. Eller :?: Blir nog snart mer bekant med verktygen vad gäller morgonen.
I natt ska jag låta hennes pappa ta kommandot. Han har lite mer is i magen sin.
Hoppas vi alla får sova sött :sleep: (Gör i alla fall älsklingstjejen nu)
Kram Sofia
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll!

Absolut ska ni använda ramsa och solfjäder när hon blir ledsen. Det är ju de som är verktygen att till. När jag skriver att ni ska avvakta så menar jag när hon är lite missnöjd och gnäller lite. Är hon riktigt ledsen och skriker så ska ni ramsa henne och om inte det hjälper så lugnar ni med solfjädern.
Dessa verktyg använder man alltid för att lugna även lång tid efter att barnet kurats. Min dotter kurades när hon var 4 månader, hon är nu 4 1/2 år. Ibland när jag märker att hon behöver hjälp med att komma till ro så lägger jag henne tillrätta på magen, som jag gjorde när hon var bebis, lägger mina händer över hennes rygg och håller. Jag riktigt känner hur hon slppnar av efter en stund. Ibland ber hon om det själv men hon kallar det inte solfjäder utan massage. :wink:

Nu ska jag krypa till kojs.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Hej Susanne!

Nu först läste jag ditt svar. Har varit bortrest några dagar. Min sambo har hållit ställningarna hemma och det verkar ha gått riktigt bra. Nu ska jag ta till mig dina ord om verktygen och ta hjälp av dom vid behov. Anar redan att vi är på rätt spår. Hör av mig längre fram med lite rapport. Känns så bra att skriva av sig lite. Får så kloka svar och reflektioner. Hjälper även för mig själv så jag ser lite tydligare hur allt utvecklas.

Ha en bra dag! :D
Sofia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Soffipropp skrev:Hör av mig längre fram med lite rapport. Känns så bra att skriva av sig lite.
Det ser vi fram emot!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "