dags ändra schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej jigar!

Vad härligt att det går så bra med ert schema! Ibland fastnar man i ett mönster där man förväntar sig ledsamheter för att det varit så förut. Det känner juvelen av och blir osäker. Därför skulle jag satsa på EXTRA mycket skratt och bus en god tid innan läggning och på väg till sängen. Sedan lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och UT med en hög och betryggande ramsa. Sedan går du till ditt och gör gärna husljud så han hör att ni är där. Låt honom reagera klart och lyssna på HUR han låter. Att vara arg, sur, förbannad, muttrar, ja det är fullt tillåtet. Det är först om han blir ledsen som han behöver verktygas och det är en hög, betryggande ramsa utanför dörren. Använd REJÄLT magstöd så du når fram. Bekräfta honom mjukt när han tystnat.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
jigar

Inlägg av jigar »

Hej Elle,

tack för tipsen. Ikväll testade jag och gjorde som du tipsade om.
Det var en hel del extra skratt, solfjäder och tydlig och högt ramsa.
Han blev ändå arg och fick vara arg ett tag men sen började han låta ledsen igen och det kändes som han grät, jag ramsade högt och tydligt igen och sen satte jag på musik (mozart). Det tog inte lång stund innan han blev tyst och somnade. Så ikväll gick det något snabbare.
Det tråkiga är att han har varit så här vid läggdags över två veckor nu men vi har varit väldigt konsekventa och inte ändrat på något.
Hoppas läggningarna går tillbaka till perioden då detta funkade väldigt bra. Han kunde ligga och vara vaken, muttra, jollra och prata med sig själv upp till 20-30 min innan han somnade men var aldrig så arg och ledsen som han brukar vara nu.
Jag fortsätter på det här sättet ett antal nätter till och hoppas att det blir lättare och lättare igen :)
tack
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
jigar

Inlägg av jigar »

varje läggning tar upp till en timme numera. Det är verkligen jobbigt och höra honom gråta så mycket.
han får social delaktighet hela dagen, vi är nogranna med skrattet till godnatt, följer alla sov och ätrutiner dagligen, han får vara ute och vi badar och skrattar men ändå gråter han så fort han kommer i säng och det kan hålla på länge. jag lägger honom säger godnatt och ramsar ut men han gråter och gråter, när ramsan inte hjälper sätter jag på musik men han fortsätter gråta. Han somnar av utmatthet till slut. Jag ska också tillägga att han egentligen är rätt trött runt 8 tiden när det är dags för nattsömn men har ingen aning varför det blir så.
Solfjäder funkar rätt bra men han gråter så fort man går ifrån honom och vill att man ska sitta kvar och solfjädra tills han har somnat. Det hade jag gärna gjort om min rygg hade pallat med men det är rätt jobbigt och hänga över en spjäl säng. Ikväll var jag nära att ta upp honom en sunds uppgivenhet men jag samlade mig igen och lät bli och lät honom vara ledsen en stund innan jag började ramsa igen :(.
finns det nåt annat jag kan testa. Jag tycker att vi har haft det så här läääääääääänge nu. Det går mycket upp och ner, vissa nätter somnar han snabbare men andra tar det upp till en hel timme.
han sover 11 timmars natt och sover max 3 timmar dagtid men oftast runt 2,5 timmar. natten ska han sova 11 timmar men det blir oftast runt 10,5 så jag tror inte att han sover för mycket för om han får sova mindre då är han grinig på dagen och orkar inte lika mycket.
just nu orkar jag bara inte längre med att höra honom vara så ledsen varje kväll men samtidigt har jag inget annat utväg heller :(
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Mitt hetaste tips är att lägga honom 15-30 minuter tidigare. Många gånger är de övertrötta när de gråter så mycket på kvällen. Inte sover han för mycket, snarare tvärt om skulle jag säga. Sömn föder sömn vet du. :wink:

God Jul :santa:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
jigar

Inlägg av jigar »

nu har jag gjort en sak som strider emot reglerna här men det har fungerat i snart en hel vecka nu. Jag gav min son nappen vid natt läggningen. Det har han aldrig fått tidigare sen vi kurat honom och det är nu flera månader sen.
Han har nappen på dagarna men får den aldrig på natten och det har funkat bra tills nu. Senaste månaden har varit en pina med varje nattning. jag har provat alla tips och knep men oftast har han gråtit och varit ledsen många minuter innan han somnat. Jag har ramsat, spelat musik, låtit honom gråta men det hjälpte inte. Nu sen några kvällar tillbaka har vi testat med att ge honom nappen och det funkar. Han får nappen och sen drar jag ur den när han har somnat och lämnar nappen bredvid honom i sängen. Han har under senaste veckan sovit hela natten utan minsta lilla pip vilket också hör till undantagen. Oftast vaknar han ett antal gånger men han har alltid somnat om själv med vissa undantag på tidiga morgon då jag har fått ge en pangramsa. Senaste veckan har jag inte behövt göra detta, han vaknar och stoppar i nappen i munnen själv när han behöver det och somnar om igen tills vi väcker honom. Det är helt otroligt men jag hoppas verkligen att vi inte skapar fel vana som blir jobbigt för oss senare.
/jigar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om han kan stoppa in nappen själv på natten och somna om själv så ser jag inget problem med det. Ett tips kan ju vara att lägga ner fler nappar i sängen om han tappar bort den första.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"