Aron, sju månader vill inte somna om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack för uppmuntrande peppning, det behövs! :D
nu somnade han direkt när jag lade honom i sängen för natten, jag lade bara ner honom och gick ut och drog bekräftelse. :o Skönt. Dags att koppla av innan jag själv går i säng. Jag är alltid spänd på hur natten skall gå, vilken tid han kommer att vakna nästa morgon.
Godnatt :sleep:
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Bra jobbat! :wink: :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Det har gått bra inatt igen. Aron vakna till två gånger under vargtimmen. Första gången somnade han o själv. Andra gången ramsade jag en gång från sängen så somna han om. han skulle inte ha vaknat alls om det inte vore för hundarna som blev ovänner mittt i allt och börja strida :roll: . Men sen vakna han lite efter sex som vanligt och det är alltid då det är svårt för honom att somna om. Han tycker att det är dags att stiga upp. Imorse lade jag inte honom tillrätta. jag ramsade några gånger när han jag kände att han behövde det och han blev lugn själv och lade sig ner en stund för att snart ställa sig upp igen. Han lyssnar nog på mig, men hinner aldrig somna om innan han skall upp sju. Han verkar helt pigg :shock: och blir tillslut riktigt arg för att jag inte tar upp honom. Men det kanske kommer så småningom Om jag fortsätter att ha honom kvar i sängen och fortsätter som jag gör.

Ibland skulle jag vilja ha Anna här och visa mig precis hur jag skall göra. Jag har blivit helt beroende av denna sida. helt underbart att det finns en människa som kommit på denna fantastiska metod. Önskar att alla föräldrar skulle få en Sova hela natten kurs när de får sitt första barn. Det skulle jag ha velat ha!
tack, tack![/quote]
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

God morgon :)

Det går ju jättebra! Jag tror att han kanske känner sig piggare nu och därför vill upp lite tidigare. Men det är bara att köra på som du gör, det är ju du som "gör" morgon. Min plutta brukar vakna tidigare ibland men nu ligger hon bara och pratar och filosoferar tills jag kommer. 8)
Jag har blivit helt beroende av denna sida.
:D Här är en till! I början tänkte jag som du, att jag ville ha Anna hos mig och få förklarat. Men du kommer att lära dig mer och mer att höra vad din son förmedlar. Och du kommer att bli mer säker på vad du ska göra. :wink: Man lär sig hela tiden. Ibland kan jag tänka om det blir någon fråga "Oj, där gick jag nog in för tidigt, hon hade nog nöjt sig med ramsa" osv. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Nu har Aron sovit sin 1,5 timme i ett sträck igen. Allt börja fungera bättre efter lite stöd från alla här. tack!

Nu har jag lite funderingar igen. :roll:

Aron äter mycket bra på dagarna. Men han vill inte dricka efter maten. På morgon och kväll ammar han efter gröten, men på dagarna vill han inte dricka mycket. Ger alltid ersättning då, men han får i sig endast 10-50 ml. han är helt enkelt mätt. Innan jag slutade amma på dagrna ville han heller inte det efter att han fick mat. han mår ju bra och allt, men jag undrar om han får tillräckligt med dricka.

Ikväll skall pappan i huset natta Aron. jag har ju berättat allt jag kan om metoden och hoppas att han tagit till sig mer än vad det verkar som. men jag vill att han skall börja nu när jag är hemma så att jag kan handleda honom. Jag vill inte bara lämna honom en kväll och fara iväg och lämna allt i hans händer. Då vet man aldrig hur han gör. Jag har skrivit det viktigaste kortfattat och läst upp för honom för inte ens det kunde han ta sig tid at läsa. han tror liksom bara att det skall funka ändå. Men nu buffas han inte längre så det är bara tillrättaläggandet och ramsan han måste fixa.. Och attityden som han inte har... Hoppas det går bra. [-o<
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hmm... tänker på attityden av självklarhet som man måste ha gentemot barnet, detsamma gäller gentemot din man. 8) :wink:
Om du inte tror att han ska fixa det, så¨fixar han det inte heller serru. :D
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

*smyger in* jag har också tvivlat på makens förmåga, men tji fick jag för hans ramsa (som jag underkänner :oops: både vad gäller magstöd, ton, tempo, ordval, anpassning efter situation och barn osv. osv.) biter bra mycket bättre än min egen :shock: :lol: så har det varit med BÅDA våra små :wink: *smyger ut*
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Du har rätt, jag måste tro på att han klarar att lägga Aron. Tack. Det är nog svaret på min fråga det. Det har väl blivit sånahär tankar eftersom jag alltid fått sköta allt själv. och när han dessutom inte är intresserad av det. Men jag skall verkligen gå in för att han skall fixa det hela! :P Han ska fixa det!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad är det med vissa män? ](*,) Känner så väl igen mig! "Orkar inte läsa en hel bok bara för att..." Ok han läste "safarin" i boken men allt annat har jag berättat för honom. Han fick vara med och titta hur jag gjorde och jag tyckte han inte verkade så intresserad. Men det visade sig att han visst hade lyssnat och jag behövde tillslut bara säga "nu ramsa, nu bekräfta" osv så gick det jättebra. En gång tyckte han att det var spännande att få solfjädra :shock: :lol: .

Nu är det inga problem, jag känner ingen oro alls när jag lämnar honom med allt. Ni kommer säkert dit ni också! 8)
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta "fenomen" :lol: . Jag måste ju också släppa taget lite för att mannen skall vilja ha honom. Det är lätt att blanda sig i när man tror(vet) att man vet mer om hur det skall fungera. Vi två är dessutom så olika med allt. Den käre mannen vågar knappt bada Aron själv. än mindre hålla i honom och tvätta honom ovanför handfatet efter maten, rädd att tappa honom (säger han) :-k . Då ser man ju att han borde ta hand om honom lite mer. men det är kanske så att han bara inte tycker att det behövs också. Att det bara räcker att torka bort bananresterna och låta honom krypa runt med bananklibbiga händer. Jag borde kanske vara mindre pedant och lämna över ansvaret helt någon gång för att sen se att ungen faktiskt mår bra- då också.
:^o
Nu sover Aron. Så skönt med lite egen tid. förr var jag stressad när han sov- rädd för att han snart skule vakna när jag var mitt uppe i något #-o . Vågade knappt gå på toa. Nu vet jag att han nästan med all säkerhet sover 1,5 timme när han somnat. Känns så skönt \:D/
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Arghhh ](*,)
nu blev jag nyss halv galen faktiskt. Mannen fick besök ikväll då, så passligt när han skulle natta Aron. Alltid är det något. men jag satte Aron i famnen på honom för att han skulle natta honom. Nej, han hade inte lyssnat ett skvatt på vad jag berättat. :twisted: vad skall jag ta mig till? han började pussa och halvt trösta Aron innan han lade ner honom. jag stoppade det hastigt. han lade ner Aron i sängen och fattade inte alls hur han skulle bete sig när Aron sen kröp iväg. Jag sa att han skulle lägga ner honom och göra solfjädern efter att ha lagt på täcket. Han gjorde någe halvdana försök och började sedan försiktigt säga någon ramsa om olika saker med huvudet nere i sängen. Det funka ju inte, så Aron börja gråta som han aldrig gör :cry: . Vargen kom in med en jäkla fart! :twisted: jag är inte rädd för Arons gråt längre, men det skrämmer mannen. Sen gick han ut och sa bara att jag skulle fixa det. Dumma dumma jag som ville fullfölja detta fast vi hade besök. Men jag hade så gett mig in på att han skulle fixa det med mitt stöd. Nu lade jag ner Aron på nytt, gav bekräftelseramsa.. Aron :sleep: på momangen.
Nu blir det väl kanske oroligare nästa gång på grund av detta. Måste få mannen mera insatt. Men hur? :roll: :?: #-o ](*,) ](*,)
ÅÅhhhhh. jag ville ju inte börja argumentera heller när vi hade besök. Besöket gjorde säkert en osäker man ännu osäkrare. vad tänkte jag med?
Ahhh. Ny dag imorgon
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja, besöket gjorde nog sitt. Lätt att känna sig lite osäker när man har andra öron som hör. Men ny dag i morgon! :D Aron har ju helt förstått så gör bara mannen på det sätt han är van vid så blir det nog inga problem :wink: .

Tips: Jag sa till min sambo innan att "Om du nu vill lägga henne så får du visa för mig att du förstått först". Så fram med mjukisapan :roll: och så fick han lägga den, med solfjäder och ramsa. Han tyckte nog det var lite konstigt men han gjorde det. :)

Förklara att det här är viktigt för er båda att ta på allvar, annars kommer det inte att fungera bra. Och han vill väl inte vara uppe på nätterna? Om du säger det lugnt att "jag vill verkligen att du lyssnar och förstår", kanske han tar det lite mer på allvar då?

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ett tips till: Följde du med in i rummet när han skulle läggas? Om mannen har koll på hur han ska lägga så kan du följa med och säga godnatt, sedan går du och mannen lägger och ramsar ut.
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack så mycket för ditt svar Bea!
jag pratade med sambon igår efter att kompisen åkt hem. Jag sa att vi tar det ikväll igen men att vi övar på nallen före, så får han sköta det själv när han nattar Aron. Det tyckte han lät fånigt [-( . han upprepar hela tiden att Aron väl inte är någon robot. Om han skulle ha lite intresse att sätta sig in i detta skulle han inte ju inte tycka det längre :idea: . När jag fråga honom om han ville vara vaken halva nätterna sa han att det kunde han nog vara om jag börjar jobba istället. Alltid toppen motargumentation som jag inte kan besvara på ett bra sätt. Men jag skall försöka idag igen när han kommit hem från jobbet. Självförtroendet sjönk väl efter gårdagens nederlag också. han tyckte inte jag skulle ha lagt mig i hur han gjorde. Att det inte bara var denna metod som funka... men det såg han ju att det där inte funkade och vi båda måste ju köra på samma vis.

Varför förstår inte andra människor hur bra detta är för barnen? Nästan alla jag känner tycker det är helt knäppt att jag håller tiderna alla dagar: " jaha, prick halv åtta, ha ha." Ser de inte heller hur pigg och glad Aron blivit? han gråter aldrig på dagarna längre. (förutom när man lägger honom då så kan han ju bli arg) Men han hinner inte bli urtrött och gnällig och är glad innan man lägger honom och full fart direkt man tar upp honom från vilan. Förr var han faktiskt lite mammig och gnällig och ville vara i famnen heeeela tiden.

Jag känner att jag inte får stöd någonstans ifrån. Tur att den här sidan finns säger jag ännu en gång. Jag berättar knappt åt folk om detta längre och tycker det är jobbigt att umgås med människor då de ifrågasätter denna metod. Vill knappt natta Aron själv heller när det är folk här. Jag har precis börjat känna mig så säker på detta men hur skall det fungera om jag aldrrig kommer att få en "paus" från vardagslivet utan att den som då tar hand om Aron ruckar på hans vardag? :roll: Eller är det jag som har blivit hjärntvättad? Jag vet att detta inte är någon familjeterapisida, men jag måste skriva om detta ifall någon har någon bra idé som varit med om liknande.

Jag önskar av hela mitt hjärta att det kommer att gå bättre ikväll, att mannen lyckas fixa det. Då kommer han ju att vilja göra det igen och känna sig trygg att stanna ensam hemma med Aron. :heart: :-({|= :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Robot, precis som min sambo sa. Hon är väl ingen maskin! ](*,)

Hmm...här kanske vi får skynda långsamt? Kanske att du tar läggningarna ett tag till och när din sambo ser att allt funkar så blir han kanske mer nyfiken? Men ha som krav att han ska veta hur läggningen går till om han vill testa tycker jag. Så kanske du kan ge honom mer ansvar på annat så länge. Att han får ta bad osv.

Känner såååå igen mig. Hjärntvättad ja, så kände jag mig eftersom ingen förstod i min närhet. Varför får hon inte sova tills hon vaknar, måste hon livas upp sådär innan, hon är ju trött! Men du vet ju vad som är bäst för Aron eller hur? :D Och strunta i andra när du lägger honom, det är deras problem om de tycker du är knasig som ramsar osv...

Vet inte om det hjälpte dig, men jag vet hur du känner.
:heart:
Kram Bea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"