om bebisen är tyst-hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
m-t

schema

Inlägg av m-t »

Hej igen!

Måste bara berätta vad som hände nu i kväll-med risk för att verka oansvarig... :oops:
Hade bestämt mig att börja sätta ramsan ordentligt och dra ner på solfjädrandet. Hör att tvillinglillasyster skriker lite väl intensivt och går in för att kolla. Då hittar jag henne i sängen med larm sladden två varv kring halsen och ett varv kring armen-såklart panikslagen!!!
Vill bara varna andra, för det är en total omöjlighet för henne att överhuvudtaget få tag i sladden då bädden fortfarande är uppe och jag har hängt larmet längst ner på sängen och virat sladden längs med spjälan för att vara säker när bebisarna leker på golvet. Hon måste ha fått ut armen genom spjälsängsskyddet och ner under bädden och sedan dragit med sig sladden upp i sängen-fast den är virad flera varv. Totalt omöjligt för en bebis att ens nå sladden kan tyckas... Kan tlläggas att nu är sladden fasttejpad oxå med tjock tejp!! :roll:

Vad beträffar schema har jag faktiskt ändrat idag för vi hinner inte med på morgonen.
Så här ser det ut idag och mina bebisar är 6.5 mån. Funderar lite inför 7 mån schema redan nu för vi ska försöka få ordning på storebrors tider igen och då är det bra att veta hur det kommer se ut snart. Tycker det är svårt med att få till ett bra schema men detta funkade bra idag så jag vill nog ha det som grund, men 30 min ska väl bort om ett par veckor?

6.30 upp, tillägg
8 gröt
8.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-13.15 sova
14.30 mellanmål
15.30-16.15 sova
17.30 gröt
18.30 sova

Tack Malin för tips om andra natten, ja det känns som om det är dags att starta där. I boken står "buffa bara vid det effktiva beskedet i samband med den glada läggningen." Jag buffar ju inte utan solfjädrar men hur länge? Är det bara en markering eller ska jag solfjädra så hon slappnar av-blir stilla och slutar ligga och sparka (ca 5 min)

Tack för att vi får ställa våra frågor hela tiden.... :oops:
Kram M-T
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle solfjädra lugn, och sedan gå med ramsan och jobba upp dialogen.

Vid 7 månader så kortar du sista luren till 20 min, men det kan komma att bli så att damerna kommer att behöva den långa luren efetr lunch då för att orka hela kvällen när emluren blirså kort, men det får du avgöra då.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
m-t

tvillingar

Inlägg av m-t »

Hej!

Undrar om någon bättre vetande kunde tala om för mig hur vi ska komma vidare nu?
Jag kurar tvillingar. Den ena är "färdig" sedan flera veckor tillbaks. Den andra damen har krånglat med precis allt i sovväg. :? För några dagar sedan tog hon äntligen solfjädern. :!: Det blev en milstolpe när jag äntligen kunde lugna min bebis. :D :D

På nätterna vaknar hon några ggr/natt men somnar om själv snabbt och eldar hon upp sig så räcker det med en bestämd ramsa för att hon ska sluta. På dagarna somnar hon faktiskt nuförtiden ganska snabbt oftast efter ca 10-15 min. Hon ligger och gnölar lite men somnar alltid själv. Hon vaknar däremot alltid efter 43 min och jag får henne inte än att sova långpasset.
På kvällen och ibland på em är det hopplöst att få henne att sova och jag funderar på om hon är så övertrött så att hon inte somnar för det. Nytt för i går är i alla fall att hon absolut inte skriker i panik när hon ska sova som hon gjorde för några dagar sedan och också att hon tystnar oftast när jag kommer in i rummet. (om hon märker det)
Om jag vid nattningen solfjädrar henne lugn slutar hon alltid gråta snart men ligger och sparkar en massa innan hon somnar och det tar ca 5-10 min.

Jag läste här om någon som fastnat i solfjädrandet och är rädd :cry: för att göra det också så därför...

Vid nattning igår la jag henne i sängen och solfjädrade kort och ramsade mig ut. Detta händer.
Tyst ca 10 min.
Prat-skrik typiskt sur ca 40 min.
Efter 45 min sätter hon igång rejält. Jag vet inte om hon är arg el ledsen så jag ramsar bestämt. Då går tonen ner för en liten stund men upp igen lika snabbt. Jag går in och lägger tillrätta, solfjädrar kort och ut med bestämd ramsa. När jag börjar ramsa sätter hon igång igen för full hals. Jag tycker hon låter mer arg än ledsen men är osäker så jag ramsar starkt, men hon bryr sig inte alls. :? Ibland lugnar hon sig och nästan tystnar men så är det som om hon kommer på vad hon håller på med-somnar- och drar igång igen för full hals. (Ändå inte alls panik) Till slut efter 1 och 1/2 timme går jag in och solfjädrar men hon märker det inte ens för hon är så uppe i varv, så jag buffar tre gånger och hon tystnar. Jag går ut och ramsar högt. Hon gnyr till lite men somnar direkt. Jag bekräftar. sammanlagt är jag kanske inne i hennes rum ca 1 min.

Under hela tiden som hon skriker är det inte alls som förut-panik-som tur är. ibland starkt, ibland prat och ibland tystnar hon nästan. Samma procedur vid nattningen idag bara det att hon verkade mer nöjd längre tid idag. mer prat-mindre skrik. Somnade 20.05 istället för 18.30.

...och så blir hon övertrött i morgon igen. Suck :(
Vad gör jag för fel? :roll: Jag märker att hon oftast lyssnar på ramsan men slutar inte helt ändå.

Hon är nästan omöjlig att få stopp på när hon väl eldat upp sig. Varkens överröstande musik eller dammsugare hjälper. Ibland märker hon inte ens att jag börjar solfjädra utan rycker till och kommer äntligen av sig lite om jag ger henne en buff. :roll:
Jag är jätteglad att vi kommit så här långt men detta måste vi komma över oxå på något sätt. Är det någon som kan ge lite tips på vägen, eller ska man bara ge det tid? :?:
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra för er. Om du verkligen tycker att ramsan sitter så är mitt hetaste tips att lyssna ännu mer nogrant på hur hon låter. Ett argt, förbannat och surt barn hjälper ingen ramsa på. Låt henne reagera klart (hon vet ju vad som gäller). Inte förren hon ber om hjälp skulle jag ramsa eller solfädra henne. Själ vill jag ju inte ha en hjälpande hand när jag är superarg. Så mitt heta tips är att lägga henne glatt och gå med en hurtig ramsa. Låt henne vara gå och gör ditt. Överkoncentartion är inte bra, häng inte vid dörren. Hjälp henne bara om hon verkligen ber om det. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"