Ligga på mage.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken kanon natt, fortsätt så. Ser fram emot nästa rapport. :D :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

FÖRSTA DAGEN (Lite kort)
Förmiddagsluren gick snabbt att få henne att somna.
Men på middagsluren tog det 20 minuter innan hon kom till ro.
Eftermiddagsluren tog det 10 minuter.
Hon åt väldigt lite välling men alla andra måltider åt hon riktigt bra, men hon har helatiden varit glad i maten.
Självklart var hon grinig framå 18 tiden, hon hade ju inte ätit ordentligt sedan lunch.

ANDRA NATTEN

20:30 Nattade, tog lite längre tid denna natten och fick buffa om
20:54 då var hon blev ledsen. Annars var det mest gnäll och inte så mycket skrik.
21:05 Lugnar hon sig o blir tyst, bekräftar, hon gnäller lite, jag bekräftar igen och då blir det helt tyst.
23:45 Vaknar och skriker. Går in och lägger henne tillrätta, får en liten buffning. Solfjädern - ramsar ut och hon skriker rejält.
Sedan protesterar hon och jag ramsar till 00:20, då jag kan bekräfta och hon somnar.
4:25 Vaknar och gnäller, ramsar och hon blir ledsnare.
Testar att vara tyst i stället och hon somnar om.
05:10 Vaknar och gnäller, jag ramsar, men hon börjar låta riktigt missnöjd och misstänker att hon kan ligga illa.
Går in och hon ligger på rygg tvärs över sängen högst uppe i huvudänden med en fot mellan spjälorna.
Lägger henne till rätta, ger solfjädern och ramsar ut.
Hon protesterar och gnäller, hörs att hon är trött.
Hon lugnar sig när jag ramsar

Hon sover en stund, vaknar igen, gnäller och så håller vi på även denna natten på småtimmarna.
07:28 Så blir hon äntligen tyst så att jag kan bekräfta och hon somna om.

08:18 vaknar hon igen, muttrar lite och är små sur. Men hon blir en solstråle när jag kommer in i rummet. Så hon får komma upp.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Natten har ju gått jätte bra, täta uppvak efter vargtimmen är inget konstigt och det verkar ju gå jätte bra.

Hur känns det med ramsan nu efter andra natten?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Det känns jätte bra det här.
Ramsan fungerar bra, Ronja börjar förstå och bli lugn av den.
I kväll är det pappa som ska natta, får se hur det går. :)
Kurad Juli 2008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det kommer säkert att gå jätte bra även för pappsen, jag gissar att han också är lika påläst och har taggat attityden! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Det känns bra med ramsan, den kommer lätt och jag märker ju att Ronja börjar svara på den. Att hon börjar förstå.
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att ramsan börjar ta, hur gick natten?

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

TREDJE NATTEN

20:30 Pappa tog kontroll över natten. Blev en liten buffning för att markera och sedan solfjädern coh ramsade ut. Hon var realtivt lugn, skrek inget var mest muttrande från Ronjas sida.
Efter andra bekräftelsen sov hon, då var klockan 20:50
04:08 Vaknar och gnäller högt, ramsar 2 ggr och drar ihop sista med bekräftelsen och hon somnar om.
04:19 tittar jag in, hon ligger heltokigt och jag rättar till henne, hon vaknar av detta och jag ramsar ut och ger direkt bekräftelse hon somnar om.
7:20 Hon vaknar och skriker, ramsar två gånger och drar bekräftelsen ihop med den sista. Hon somnar om.
8:30 jag väckte henne och hon var så go och glad.

FJÄRDE NATTEN

20:30 Pappa tar kontroll över denna natten också.
Ger solfjädern och ramsar ut.
Hon skriker en del vid läggningen, men somnar ändå 20:40.
(Att hon var skrikig kan varit för att vi hade en olycka vid 19-tiden då hon rullade ur soffan, fick ett blåmärke i pannan)
06:30 Vaknade och skrek lite.
Hon var lite små muttrig fram till 07:05 då hon somnade om.
08:30 väckte henne och hon var go och glad.

Vad det gäller tredje dagen så var det svårt att få henne att somna i vagnen.
Kan vara att det börjar vara väldigt varmt på balkongen, hon ligger i bara blöjan, men är ju ändå rätt så varmt där ute.
Fungerar det lika dåligt i dag så funderar vi på att låta henne ta lurarna i sängen också.

I det hela så känns det helt otroligt att hon ändå sov 10 timmar i sträck i natt. Börjar få hopp om livet igen.
Kurad Juli 2008
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

WOW! Stående ovationer!!! \:D/

Ni är ju helt klart på banan! Attityden är på topp och dottern lyssnar och litar på er! Visst skall ni känna hopp om livet! Det är NI som har gett er dotter de här förutsättningarna - sträck på er och var stolta! Ni har gjort något som alldeles för många föräldrar inte vågar: Ni har gjort klart var skåpet skall stå, ni har visat att er dotter lugnt kan känna sig trygg nog i er vård! :D

Grattis!

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Så bra skrivet ÅsaB :heart:

Vinylblomman vilken attityd, vilket jobb. :-({|= \:D/

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Vi tackar och bugar! :D

Jag har jobbat i natt och äntligen känns det okej att lämna henne då hon sover så pass bra. Hon hade vaknat två gånger, vid ett och vid två på natten, men hon somnade genast om när pappa ramsade.
Sedan vaknade hon när jag kom hem vid sju, men gick snabbt att få henne att somna om då också.

Problemet är att få henne att komma till ro på lurarna, testat sängen idag istället. De två första gick något bättre att få henne att somna än i vagnen, men nu på luren bara skriker hon. Misstänker att hon inte kommer hinna somna alls eller bara ett par minuter.
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är kanska vanligt att daglurarna strular såhär i början. De små tror att de är utvilade när de börjar sova som folk på natten och kommer då inte till ro på dagarna. Men om du bara fortsätter att ge henne förutsättningarna så kommer hon snart börja sova även då. För sömn föder sömn och hon kommer bli trött. :wink:

Vad roligt att höra att det gick bra för pappan inatt. :D

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

När hon vaknar på morgonen är hon på ett strålande humör och även efter middagsluren, men efter förmiddagslur och eftermiddagslur brukar hon skrika.
Hon är ofta så strulig att hon inte får många minuters sömn.
Tycker att det är jätte svårt att få henne lugn så att jag kan plocka upp henne, finns det något bra tips på hur man hanterar det?
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Vinylblomman!

Kanske jag som är lite trögtänkt men jag förstår inte riktig din fråga. :roll:
När hon vaknar på morgonen är hon på ett strålande humör och även efter middagsluren, men efter förmiddagslur och eftermiddagslur brukar hon skrika.
Här tolkar jag dig som om hon börjar skrika när du väckt henne efter lurarna. Det skulle jag inte bry mig om utan låtsas som om hon var hur glad och nöjd som helst. Jag skulle prata och så som vanligt. Snart kommer hon att sluta beklaga sig eftersom du i handling visar att allt är normalt och du har koll på läget. :wink:

Hon är ofta så strulig att hon inte får många minuters sömn.
Tycker att det är jätte svårt att få henne lugn så att jag kan plocka upp henne, finns det något bra tips på hur man hanterar det?
Fast här tolkar jag dig som hon redan är vaken när det är dags att ta upp henne, kanske hon tom. inte alls har sovit. Här skulle jag när jag la henne ramsa en glad och hurtig ramsa och sedan göra husljud eller klassisk musik. Låtsas som om hon sover som en gris inne i rummet och jobba på med ditt. Överarbeta henne inte, det stör mer än vad det gör nytta. Om hon vaknar förtidigt på luren så skulle jag hantera det som ett uppvak i vargtimmen, dvs. en pangramsa följt av husljud eller klassisk musik. Oftast brukar de blir tysta om man inte överarbetar dem, passa då på att ta upp om det är tid för det. :wink:

Snart kommer hon sova gott på dagen också. Bara ni fortsätter att ge henne förutsättningarna :wink:

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Det är jag som var lite oklar.

Hon brukar ofta skrika sig igenom nästan hela luren, så somnar hon när det bara är några minuter kvar. När jag då går in och väcker henne så är hon börjar hon skrika. Men det du beskriver här ovan fungerar nog utmärkt.
Vad det gäller skrikandet under luren så har försökt pangramsa, spela lugn instrumental musik och ignorera henne, misstänkt att det kommer ge sig så smånging om.
Jag undrade nog mest över hur jag skulle hantera skrikandet vid uppvaknande.
Men då vet jag att det bara är att plocka upp och köra på, trodde att hon var tvungen att vara lugn då också innan hon fick komma upp.

Tack för hjälpen! :) // Jenny
Kurad Juli 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"