Ska kura men har en liten fråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnS

Inlägg av AnS »

Natten har varit bra. Somnade 19.09. vaknade till 22.40 ramsade och han var tyst inom 2 min. 1.30 var nästa gång lika smidigt. Vid 3 var det samma sak. Vid 5.30 ligger han och pratar låter honom vara pappa rär i köket och skramlar.
När pappa går vid 5.40 fortsätter jag med husljud börjar diska.
Kl 6 kommer storebror som inte heller sover länge ( somnar 19.30-20 vaknar 5.30-6).
Oscar började skrika upp sig gick in en gång för att solfjädrar känner då på doften att han för 3:e morgonen i rad har bajsat, brukar aldrig göra det förens efter frukosten i vanliga fall. Vill inte lugna sig. Bestämer mig för att byta blöja han blir lite lugnare med en gång. Men sen kommer ju storebror. Han vill inte lyssna på att han ska hålla sig utanför rummet :evil:
Han är mycket svartsjuk på sin lillebror. Så fort jag går in till Oscar eller koncentrerar mig på honom så står han och ropar mamma hela tiden tills jag svarar :evil: . Kan inte koncentrera mig på det jag ska när han står och gormar. Så Oscar fick en tidig morgon idag 6.15. Vet att det var fel gjort men jag orkar inte ta fajten med bägge just nu...

Så just nu känns det hur svårt som helst att få till en 12 timmars natt. Men gör jag natt 11 timmar så får han för lite sömn på dagen. Vet inte var jag ska få in en hel timme till i schemat. Kan inte lägga sömnen tidigare på förmiddagen bor som sagt på 4:e våningen utan hiss och lämnar storebror på dagis kl 9. Kan ju inte lämna honom i lägenheten när jag går till dagis.
Känner bara att jag vill sätta mig i ett hörn och gråta just nu. Vet inte vad jag ska göra längre. Vill ju att bägge ska sova gott. Men det känns som att det har gått för lång tid med storebror, han är inne i en period då han total vägrar lyssna kvittar vad vi gör. Vi pratar för döva öron. Har köpt en väckarklocka till honom men han kommer bara kl 6 och säger mamma klockan ringer inte. Går jag tillbaks in med honom sätter han sig och storgråter sen springer han ut igen efter 1 min och skriker i panik när jag går in med honom igen. Grannarna tror väl snart att jag misshandlar killarna.
Gustav född 040927 Oscar född 070930
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Seså, det här kommer att ordna sig. Inget blir bättre av att du sitter och gråter, eller hur :wink:

Nu ska vi se. I mina öron låter det som om storebror får för lite sömn också eller sover han fortfarande middag? Kanske skulle ni även få ordning på hans sömn? :roll:

Jag skulle varmt rekommendera dig att läsa om syskon i barnaboken och även om trottsbarnet och fyraåringen. Det finns mycket bra där tycker jag.

Låter som om du och sonen fått en lite fnurra på tråden. På barnafostran tror jag att du kan få utmärkta råd från Ewa, hon är superduktig på det här. Min första tanke är hur ni har det med den sociala delaktigheten. Vet storebror att han är oumbärlig för dig och lillebror? Försök att få med honom så mycket som möjligt i omvårdnaden av lillebror så tror jag att det kan gå lättare. :roll:

Lite rörigt det här märker jag men hoppas du förstår vad jag menar. Ofta är det inte bara sömnen man arbetar med utan många grejer runt om kring. Så läs BB så ska du se att du får många goda råd som kan underlätta din vardag. Vi finns här för att svara på frågor och att stötta. Så tag nu nya tag så ska du se att det här kommer att ordna sig. :wink:
Så just nu känns det hur svårt som helst att få till en 12 timmars natt. Men gör jag natt 11 timmar så får han för lite sömn på dagen. Vet inte var jag ska få in en hel timme till i schemat.
Jag skulle inte ändra till 11 timmarsnatt om du inte tänkt att ha honom hemma i tre år. På förskolan får de inte sova tillräckligt länge för att bara ha 11 timmars natt. Utan nu jobbar vi på med att få till morgonen hemma hos er så att alla sover gott tycker jag. :sleep:

Sedan vill jag också säga att nätterna fram till vargtimmen går ju utmärkt. Pris och beröm till dig :heart: :-({|=

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Storebror har alltid haft för lite sömn. Han sover inte middag. Fösökte ett tag lägga honom redan vid 19 men då vaknade han vid 5 så nu sover han 20- 6. I ett par veckor sov han faktiskt till 7 helt underbart. Bara den timmen gjorde underverk med hans humör på dagarna.
Jag vill ha ordning på hans sömn med. Ska ta tag i det så fort som möjligt nu har jag tänkt men måste ha lite mer kött på benen.
Ska sätta mig med BB när pappa kommer hem sen och läsa så ögonen glöder :D .

Han har nog inte riktigt förstått att jag inte klarar dagarna med Oscar utan honom. Ska få honom att förstå det. Annars tycker jag att han får känna att han behövs. Hjälper mig alltid med disken och tvätten. När vi är i stugan på helgerna med farmor och farfar så är han med överallt och hjälper till krattar löv. Klipper gräs, hjälper pappa bygga saker och gräva eller bara bära saker från skogen. Tur att vi har den möjligheten på helger och hela sommaren.

Är jättenöjd med Oscar en sån go kille som har tagit till sig detta nya sätt jättebra. Dagslurarna är ju lite krångel med än somnar alltid 15 minuter senare än jag tänkt mig men det sätter sig säker snart det med.

Nu tar jag tag i detta igen har haft förmiddagen att tycka synd om mig själv.

/Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter bra :thumbsup: :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Inte ett ljud från 19.10 till 5.15. Sen var det håll igång fram till 6.45.
Pappa kom upp började skramla i köket hörde att Oscar låg och pratade. Lät honom vara. Går upp och börjar med husljud. Tömmer diskmaskinen, diskar, sätter på teven. Inget hjälper. Vid 5.45 börjar han bli lite argare går in för att solfjädra känner doften av att han har bajsat igen. Är det ett sätt för att försöka få komma upp eller :) . Har ju bajsat mellan 5-6 varje morgon nu.
Byter blöjan i sängen. Buffar coh ramsar mig ut. Men inte vill han sova inte.
6.10 börjar han skrika upp sig igen ramsar x 8. 6.20 ligger och pratar gör konstiga ljud med munnen. 6.40 Skriker och är väldigt ledsen tårarna rinner försöker lugna honom men han blir inte helt lugn. Gör morgon 6.45.

Husljuden gjorde i alla fall verkan på storebror. Han kom inte ut till mig förens 6.25, endast 20 min innan hans klocka skulle ringa :D .

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Har lillebror någon egen klocka?

Det är kämpigt med tidiga morgnar, helt klart och det är sen sak som tyvärr kan pågå ett tag innnan det sätter sig. MEN det som behövs är en stor tilltro till lilla gossen och en stor skopa tålamod till dom ömma. Men en morgon kommer du bara att vakna av klocken helt enkelt, håll samma strategi ska du se att du får lön för mödan :lol:

Gällande bajseriet så kommer det att gå över när han börjar sova längre om morgnarna, för han bajsar för att han vaknar, inte vaknar för att han bajsar :wink:

Men försök hålla nere traffiken in i rummet så långt det går om morgnarna så får vi se om det hjälper! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnS

Inlägg av AnS »

Nej inte inne på rummet än. Har min utanför. Ska skaffa en till honom med.

Att jag gått in efter 1 timme & bytt blöja är att jag skulle inte själv vilja ligga med kletet i 2 timmar, skulle inte kunna somna med det där. Vaknar han vid 6 och bajsar så får han gott vänta tills det är morgon.

Var inne två gånger i morse. När han skrek upp sig tog jag ramsan utanför dörren, någon gång i från köket.

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Om du tycker att han behöver byta blöja så gör du givetvis det, men utöver det kan hålla nere traffiken så långt det går.

Har du provat att ge lösande mat på början av dagen tex katrinplommonpure, päronpure osv så kanske han gör bort att bajsa på kvällen så slipper det bekymmret.

Gällande klockan måste han nödvändigtvis inte ha en inne på rummet, men bara så han hör den, gärna precis utanför hans rum. Men ni använder er av klockan om jag förståt det rätt?

//Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Ja vi använder oss av klockan. Den står precis utanför dörren så är han bara lugn och inte är ledsen eller skriker just då så hör han den.

Då testar vi att ge katrinplommonpuren till lunchen istället för till gröten på eftermiddagen. Ska ju snart börja med 2 lagade mål mat så då behövs kanske inte katrinplommonen så ofta längre....

Dagslurarna har funkat bra idag vid den långa vilan vaknade han kl 13 istället för 13.15. Annars har vi haft exakt 45 och 20 min idag. Fått väcka honom bägge gångerna. Den sista på 20 min var han inte glad att bli väckt men det gick över på 1 minut.

Nu ser jag fram emot en morgon som kanske börjar redan vid 5 men lika gärna får jag kanske sova tills storebror kommer :)
/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Rena lotteriet än så länge :lol: Men snaaart sover ni gott allihopa tills klockorna ringer! :wink:

:heart: //Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Det blev en tidig morgon 5.30. Fortätter med mina husljud lillebror har inte fattat galoppen än men det har storebror :) .
Sakta men säker blir det ju lite längre natt för lillebror.
Storebror ropade vid halv sju om han fick komma upp. Som han sa jag har inte lång tid att vänta mer. Hans uttryck för att han orkar inte vänta längre. Så han kom tassande ut i hallen vid 6.30.

Ja som det känns nu så är inte den dagen allt för långt borta.

Är så glad för att Oscar slutade med sin napp för snart 3 månader sen självmant. Har en kompis som fortfarande har napp till sin lilla tjej på 10 månader och där är det håll igång på nätterna efter denna tutte. Skönt att slippa det i alla fall :D .

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Är så glad för att Oscar slutade med sin napp för snart 3 månader sen självmant. Har en kompis som fortfarande har napp till sin lilla tjej på 10 månader och där är det håll igång på nätterna efter denna tutte. Skönt att slippa det i alla fall .
[-o< Amen! :thumbsup:

//Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Natten har gått bra tycker jag. Han somnade 19.02. Har nog tyvärr fastnat lite för länge vid hans säng på kvällen har jag märkt. För när jag tycker han är sovtung och går ut så har han nog nästan somnat :oops: . Så han hör inte att vi gör husljuden.
För när han vaknade i natt vid 01.30 så bet inte ramsan överhuvudtaget fick gå in och buffa och då somnade han nästan med en gång. Sen sov han faktiskt ända till 6 innan han vaknade och låg och pratade, skrek upp sig lite innan det var morgon.
Storebror sov till 6.50 =D> .

Ikväll är det pappas tur att lägga lill killen för första gången sen vi drog igång. Ska iväg själv. Hoppas han lyckas bättre. Annars får jag ta tag i kvällen på lördag igen.

Testade att va iväg och handlade med bägge killarna när Oscar skulle sova på förmiddagen. Funkade så där. Oscar somande 9.15 och vaknade 9.35. Sov bara 20 min men det var ju bättre än inget.

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Det ser ut att gå jätte bra för er, MEN precis som du säger så ska han bara vara lugn inte halvsovandes, för annars har han inte med sig ramsan in i sömnen, så låt det då heldre ta lite tid med insomningen så ramsan verligen FÅR sista ordet! :D

20 min sömn är helt klart bättre än inget, men kom ihåg, världen ska vara så liten som möjligt under kur och uppföljningsvecka.

//Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Ja jag vet. Men var tvyngen att handla. Den ömma fadern kommer hem sent idag.

Ska jobba på insomningen bättre. För får jag den att funka så är det inte långt kvar tills vi får sova gott allihopa.

Är trött själv på dagarna. Kroppen har inte vant sig vid att få sova så mycket i ett streck ännu :) .

/Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"