Dags att dra ner på dagsömnen?
Har inte läst riktigt hela tråden men vi kortadeVegas dagsömn för några månader sedan. Först sova + saga (1.5 h sängen) sedan saga + ev sova, som vi fortfarande har. Hon ligger i sängen 12.30-13.30 och lyssnar på saga, oftast Astrid Lindgren. Nu sover hon 1-2 ggr i veckan under vilan. Övriga dagar ligger hon enbart och lyssnar. Funkar bra.
Linda[/b]
Linda[/b]
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Kantarella
-
Kantarella
Torpsara:
Här är tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Vi har helt enkelt snickrat en insats till fönstret. Först en ram av typ...... träpinnar
som precis får plats i fönstret. Sen spikade vi på nån form av plywoodskiva på ena sidan. Den ställer vi i fönstret och det blir KOLSVART och vi kan ändå ha ventilationen öppen.
På morgonen tar vi bara ner den och ställer bakom dörren och vips så är det ljust.
Innan detta hade vi en mörkläggningsgardin som sipprade in ljus från alla kanter och jag stod varje kväll på en hög pall och hängde upp diverse handdukar på alla håll å så ner från pallen, släcka lampan, stänga dörren och inspektera graden av mörker. Det var ganska tidsödande....
Och Ella är verkligen jättekänslig för minsta lilla ljus frampå morgontimmarna. Insomningen är inga problem om det lyser..... ungefär som den kvällen när mormors hund Sammy sprang ut och in i rummet och petade upp dörren var gång. DET sket Ella högaktingsfullt i.
Jag har aldrig testat det där med aluminiumfolie som Torsmamma pratar så gott om. Men jag kan verkligen tänka mig att det funkar.
/Åsa
Här är tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Vi har helt enkelt snickrat en insats till fönstret. Först en ram av typ...... träpinnar
På morgonen tar vi bara ner den och ställer bakom dörren och vips så är det ljust.
Innan detta hade vi en mörkläggningsgardin som sipprade in ljus från alla kanter och jag stod varje kväll på en hög pall och hängde upp diverse handdukar på alla håll å så ner från pallen, släcka lampan, stänga dörren och inspektera graden av mörker. Det var ganska tidsödande....
Jag har aldrig testat det där med aluminiumfolie som Torsmamma pratar så gott om. Men jag kan verkligen tänka mig att det funkar.
/Åsa
-
Kantarella
Rapport efter fem dagar:
Den något längre insomningstiden på kvällen: borta
Tidiga morgonuppvak: bättre
Dagluren: nja. Det är ju det där med att somna. I lördags somnades det inte alls. Och sen ville man sova i bilen frampå kvällen när vi varit på kalas. Men då höll mamma vaken med diverse trix. Igår la vi halv ett på dagen istället och sorken
somnar på tio minuter.
Så nu justerar jag lite med att lägga halv ett och så får vi se. Även om det tar tid att knoppa in så hinner hon sova 40 min. innan klockan blir två - för där går gränsen för besvären med kvällsläggningen.
/Åsa
Så nu justerar jag lite med att lägga halv ett och så får vi se. Även om det tar tid att knoppa in så hinner hon sova 40 min. innan klockan blir två - för där går gränsen för besvären med kvällsläggningen.
/Åsa