Dags att dra ner på dagsömnen?

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Har inte läst riktigt hela tråden men vi kortadeVegas dagsömn för några månader sedan. Först sova + saga (1.5 h sängen) sedan saga + ev sova, som vi fortfarande har. Hon ligger i sängen 12.30-13.30 och lyssnar på saga, oftast Astrid Lindgren. Nu sover hon 1-2 ggr i veckan under vilan. Övriga dagar ligger hon enbart och lyssnar. Funkar bra.

Linda[/b]
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa

Inlägg av Ewa »

Sommar skrev: Vilken tid är lämpligast att lägga dagsluren om den nu ska minskas till 45 min?
12.30 tycker jag funkar bra. Då klarar de eftermiddagen och kvällen fint fram till läggning.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tusen tack för era svar! Nu känner jag att vi fått lite kött på benen inför "lurkortandet" :)
Och ursäkta trådkapningen :oops:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Sommar:

Det gör absolut ingenting att du "kapar" tråden. Det är bara bra om fler kan bli hjälpta i en smäll... :wink:

/Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Sommar, vad roligt att höra från er!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kantarella: Vad är det för fönsteranordning ni har? Jag vet att jag läst om det förut?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Torpsara:

Här är tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Vi har helt enkelt snickrat en insats till fönstret. Först en ram av typ...... träpinnar :roll: :D som precis får plats i fönstret. Sen spikade vi på nån form av plywoodskiva på ena sidan. Den ställer vi i fönstret och det blir KOLSVART och vi kan ändå ha ventilationen öppen.
På morgonen tar vi bara ner den och ställer bakom dörren och vips så är det ljust.
Innan detta hade vi en mörkläggningsgardin som sipprade in ljus från alla kanter och jag stod varje kväll på en hög pall och hängde upp diverse handdukar på alla håll å så ner från pallen, släcka lampan, stänga dörren och inspektera graden av mörker. Det var ganska tidsödande.... :D Och Ella är verkligen jättekänslig för minsta lilla ljus frampå morgontimmarna. Insomningen är inga problem om det lyser..... ungefär som den kvällen när mormors hund Sammy sprang ut och in i rummet och petade upp dörren var gång. DET sket Ella högaktingsfullt i.

Jag har aldrig testat det där med aluminiumfolie som Torsmamma pratar så gott om. Men jag kan verkligen tänka mig att det funkar.

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Rapport efter fem dagar:

:arrow: Den något längre insomningstiden på kvällen: borta
:arrow: Tidiga morgonuppvak: bättre
:arrow: Dagluren: nja. Det är ju det där med att somna. I lördags somnades det inte alls. Och sen ville man sova i bilen frampå kvällen när vi varit på kalas. Men då höll mamma vaken med diverse trix. Igår la vi halv ett på dagen istället och sorken :heart: somnar på tio minuter.

Så nu justerar jag lite med att lägga halv ett och så får vi se. Även om det tar tid att knoppa in så hinner hon sova 40 min. innan klockan blir två - för där går gränsen för besvären med kvällsläggningen.

/Åsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack! Vi har samma sorts sovare här. :D
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack Kantarella :heart:
Och tack Elle :heart: min hjälp för sååå länge sen, känns det som :wink: Tänk vad tiden går!

Kom på, ett annat tips på mörkläggning! Vi har mörkläggningstyg med kardborre runt kanterna och kardborre runt fönsren, fungerar superbra!

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kom på, ett annat tips på mörkläggning! Vi har mörkläggningstyg med kardborre runt kanterna och kardborre runt fönsren, fungerar superbra!
Så har vi också :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"