Ida
Hur "knäcker" jag de sista sömnproblemen?
-
ilindstrom
Hejsan på er igen!
Vill bara rapportera att daglurarna fungerar RIKTIGT bra nu och det verkar som om vargtimmen också håller på att knäckas. Två nätter i rad har han inte vaknat vid 5 (som han brukar).
Däremot vaknar han fortfarande varje morgon kl 06.00. Har några mornar provat med en pangramsa. Har även provat med att vara uppe och låta i huset. Har även provat att ignorera hans gråt och stoppat in öronproppar, men än så länge är det inget som fungerar. Tar inte upp honom förrän han ska upp, men det börjar bli bra jobbigt att lyssna på honom när han ligger där och gråter... i en timme...
Har ni några ytterligare tips och idéer att komma med?
Kram Jenny
Som längar efter att få sova tills det är morgon på riktigt och vill "knäcka" det sista uppvaknandet...
Vill bara rapportera att daglurarna fungerar RIKTIGT bra nu och det verkar som om vargtimmen också håller på att knäckas. Två nätter i rad har han inte vaknat vid 5 (som han brukar).
Däremot vaknar han fortfarande varje morgon kl 06.00. Har några mornar provat med en pangramsa. Har även provat med att vara uppe och låta i huset. Har även provat att ignorera hans gråt och stoppat in öronproppar, men än så länge är det inget som fungerar. Tar inte upp honom förrän han ska upp, men det börjar bli bra jobbigt att lyssna på honom när han ligger där och gråter... i en timme...
Har ni några ytterligare tips och idéer att komma med?
Kram Jenny
Som längar efter att få sova tills det är morgon på riktigt och vill "knäcka" det sista uppvaknandet...
Mamma till Lukas född september 2007 och bonusbarnet Linus - snart 11 år.
För att knäcka det sista morgontrasslet måste ni få till ett omsomnande på morgonsidan och få väcka den lille, det är min erfarenhet. Ta till även marginalkvarten men alltså framåt, dvs om liten ska vakna kl 07 så vänta ända till 07.15 ifall han verkar vara på väg somna och se sedan till att få chansen att väcka. Poängen är att liten ska släppa ansvaret för att vakna och låta er ta det, då är morgonproblemen borta. HUR ni åstadkommer det kan jag inte svara på tyvärr... 8)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
ilindstrom
Yepp! Vill bara instämma i Idas tips
Dessutom att du väljer ETT hanteringssätt inför de tidiga morgnarna, istället för att du provar alla upptänkliga lösningar, som sammantaget kanske blir lite förvirrande och börjar likna lite underhållning då.
Tidig-morgon-strategier à la Elle:
Tidig-morgon-strategier à la Elle:
Kram Ewa1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Liten rapport.
Böjade köra min lilla minikur igårkväll. Han brukar somna väldigt lätt, men inte igår. Efter ca 30 minuter började han låta riktigt olycklig
, så då kikade jag in och kollade i hans rum. Då låg han liksom fastkilad på tvären i sängen (har börjat snurra i sängen) och kom inte loss. När jag väl lagt honom till rätta så somnade han på en sekund. Vid 23-tiden började han plötsligt låta olycklig igen (han brukar aldrig vakna vid den tiden). Kikade åter in när han inte somnat om på en bra stund. Då hade han lyckats vända sig 180 grader och hade täcket över huvudet och fick tydligen inte bort det. I morse vid 4-snåret skedde scenario ett igen (fastkilad). Han somnade om vid 5.30 efter att jag var utanför och stökade i huset (fast försökte vara ganska tyst så att jag inte väcker vår stora kille som annars blir så trött när han ska upp till skolan på morgonen...). Imorse när jag väckte Lukas (för han vaknade inte vid 6-tiden som han brukar - han var väl för trött efter nattens strapatser) låg han med huvudet ner mot fotänden på sängen - han hade alltså vänt sig igen 180 grader... dock utan täcket över huvudet denna gång...
Nu kommer en ny natt med nya utmaningar...
Kram Jenny
Böjade köra min lilla minikur igårkväll. Han brukar somna väldigt lätt, men inte igår. Efter ca 30 minuter började han låta riktigt olycklig
Nu kommer en ny natt med nya utmaningar...
Kram Jenny
Framtida cirkusartist!
Men framför allt, några DAGAR med rejäla utmaningar:Nu kommer en ny natt med nya utmaningar...
Tränas och uppmuntras i att snurra runt och tillbaka, tränas i att vända runt osv, mycket och ofta, så kanske snurrartisten har lärt sig behärska det han så ivrigt försöker sig på om nätterna 8).
Kram Ewa
Hejsan tjejer!
Nu har jag kört på här i ytterligare några dagar, men har ännu inte lyckats knäcka sista sömnen.
Han vaknar 06.00 varje morgon och klagar. Jag har kört på metod nr 1 (dvs pangramsa och öronproppar och ställt in en väckarklocka i hans rum). Har gjort det sedan jag skrev sist, men han vaknar 06.00 lik förbenat ...
Han brukar även vakna till någon gång innan 06.00 (oftast mellan 04.00-05.00) som jag skrev innan, men då somnar han om utan problem med hjälp av ramsan.
Hur länge brukar det dröja innan sömnen "sitter"?
En annan fråga, när man ramsar på natten vid uppvak ska man alltid upprepa ramsan 4 gånger? Jag gör det nu, men skulle det räcka med 1-2 gånger? Eller hur ska det vara?
Vill dock säga att de ändringar jag gjorde i schemat (med hjälp av er) fungerar jättebra!
Om ni undrar om han sover dåligt pga maten så tror jag inte det. I dagsläget äter han så mycket att det oftast kommer upp igen. Han äter alltså nästa alltid mer än vad hans lilla (stora
) mage har plats med. Men det är klart, jag kan ju ha fel. Hmmm....
Vill även rapportera att lillen numera har två tänder i underkäken. Förvisso är de bara någon millimeter höga, men ändå...
Tjejer, hjälp! Har ni några svar på mina frågor?
Kram
Jenny
Nu har jag kört på här i ytterligare några dagar, men har ännu inte lyckats knäcka sista sömnen.
Hur länge brukar det dröja innan sömnen "sitter"?
En annan fråga, när man ramsar på natten vid uppvak ska man alltid upprepa ramsan 4 gånger? Jag gör det nu, men skulle det räcka med 1-2 gånger? Eller hur ska det vara?
Vill dock säga att de ändringar jag gjorde i schemat (med hjälp av er) fungerar jättebra!
Om ni undrar om han sover dåligt pga maten så tror jag inte det. I dagsläget äter han så mycket att det oftast kommer upp igen. Han äter alltså nästa alltid mer än vad hans lilla (stora
Vill även rapportera att lillen numera har två tänder i underkäken. Förvisso är de bara någon millimeter höga, men ändå...
Tjejer, hjälp! Har ni några svar på mina frågor?
Kram
Jenny
Hejsan!
Tyvärr är det väldigt vanligt att man får dras med för tidiga uppvak, men sanningen är den att tålamod belönas. Så tillit till lilla barnet och tålamod är vad som gäller, jag gillar valet av startegi, precis min egen!
Men liten felsökning bara:
Svalt i rummet?
KOLSVART i rummet?
Utevistelse under dagarna?
Social delaktighet/ensamlek?
//Malin
Tyvärr är det väldigt vanligt att man får dras med för tidiga uppvak, men sanningen är den att tålamod belönas. Så tillit till lilla barnet och tålamod är vad som gäller, jag gillar valet av startegi, precis min egen!
Men liten felsökning bara:
Svalt i rummet?
KOLSVART i rummet?
Utevistelse under dagarna?
Social delaktighet/ensamlek?
Man ramsar alltid x4.En annan fråga, när man ramsar på natten vid uppvak ska man alltid upprepa ramsan 4 gånger?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hejsan!
Tack för svaret!
Lite svar på frågorna:
* Han har svalt i rummet.
* Rummet är kolsvart (persienner och svartläggningsrullgardin
)
* MInst 45 minuter ute varje dag oavsett väder (oftast mer)
* Är både [/list]med socialt och leker ensam
Har dock ytterligare en fråga.
Ska jag alltid ramsa honom när han vaknar upp under natten och inte somnar om själv. Ex vaknar 05.00 - ramsa - somnar - uppvak 05.40 - ramsa - somnar - uppvak 06.00 - ramsa - somnar - 06.30 - ramsa - somnar. Alltså, ska jag ramsa vid varje uppvak
, eller ska jag strunta i ramsan vid tillfälle?
Kram Jenny
Tack för svaret!
Lite svar på frågorna:
* Han har svalt i rummet.
* Rummet är kolsvart (persienner och svartläggningsrullgardin
* MInst 45 minuter ute varje dag oavsett väder (oftast mer)
* Är både [/list]med socialt och leker ensam
Har dock ytterligare en fråga.
Ska jag alltid ramsa honom när han vaknar upp under natten och inte somnar om själv. Ex vaknar 05.00 - ramsa - somnar - uppvak 05.40 - ramsa - somnar - uppvak 06.00 - ramsa - somnar - 06.30 - ramsa - somnar. Alltså, ska jag ramsa vid varje uppvak
Kram Jenny
Tack för snabbt svar!
Vad bra då har jag gjort rätt. Jag har i stort sett ramsat på en gång jag också. har avvaktat lite kort för att se om han lyckas somna om, men det hörs rätt fort om han gör det eller inte och då ramsar jag på en gång.
Kram
Jenny
Vad bra då har jag gjort rätt. Jag har i stort sett ramsat på en gång jag också. har avvaktat lite kort för att se om han lyckas somna om, men det hörs rätt fort om han gör det eller inte och då ramsar jag på en gång.
Kram
Jenny
Hej!
Tycker precis som Duggan
En liten fråga här bara:
Tycker precis som Duggan
En liten fråga här bara:
Är det främst ersättning/amning, eller har ni infört gröt/välling och mat ännu? För just vid 5 mån brukar det kunna kännas som att det inte finns något stopp, liksom. Mera käk, hojtade min lilltufsa!I dagsläget äter han så mycket att det oftast kommer upp igen. Han äter alltså nästa alltid mer än vad hans lilla (stora ) mage har plats med.
Hejsan Ewa!
Som svar på din fråga:
07.00 Amning och toppar med mjölkersättning 230 ml (ibland dricker han dock inte upp allt)
08.00 Hel portion gröt och fruktpuré, vatten som dryck
11.30 En hel portion "mat" puré, en burk frukpuré, mjölkersättning (ibland 100 ml ibland får han ner 230 ml - erbjuder alltid 230 ml)
14.30 Mjölkersättning 230 ml och så mycket banan (eller annan frukt) han bara orkar
17.30 Hel portion gröt, en burk frukpuré
18.30 Mjölkersättning 230 ml
Det blir mycket fruktpuré under dagen märker jag... men en hel del mat också i form av gröt och vanlig mat. Har inget problem att få i honom mat. Han bara gapar och grymtar när han vill ha mer. Ger honom tills han verkligen protesterar och stänger munnen och vägrar öppna den igen...
Kram Jenny
Som svar på din fråga:
07.00 Amning och toppar med mjölkersättning 230 ml (ibland dricker han dock inte upp allt)
08.00 Hel portion gröt och fruktpuré, vatten som dryck
11.30 En hel portion "mat" puré, en burk frukpuré, mjölkersättning (ibland 100 ml ibland får han ner 230 ml - erbjuder alltid 230 ml)
14.30 Mjölkersättning 230 ml och så mycket banan (eller annan frukt) han bara orkar
17.30 Hel portion gröt, en burk frukpuré
18.30 Mjölkersättning 230 ml
Det blir mycket fruktpuré under dagen märker jag... men en hel del mat också i form av gröt och vanlig mat. Har inget problem att få i honom mat. Han bara gapar och grymtar när han vill ha mer. Ger honom tills han verkligen protesterar och stänger munnen och vägrar öppna den igen...
Kram Jenny