4 veckor, lite hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej hej!

Här kommer en liten rapport:

Nätterna ser ungefär likadana ut. Nångång sover han 5-6 timmar utan hjälp men oftast vaknar han nästan på pricken 4 timmar efter senaste matning på kvällen. Även om målet är 6 timmar känns det som om vi är på rätt väg :D

Däremot knorras det nåt oerhört efter nattmålet. Ibland klarar han av det själv men ofta behöver han vagnas. Han kan knorra på i en timme innan det lugnar sig och då är det oftast mat igen efter 1,5-2 timmars sömn. Jag lägger ner mycket möda på nattrapen men det tycks inte hjälpa. Några tips här :?:

Dagarna flyter på ganska bra med 2-2. Tiderna varierar på någon timme eller så men rytmen finns där. Jag jagar inte på med flaska efter varje mål utan litar på att han står sig på bröstmjölken.

Däremot försöker vi tratta i honom ersättning på kvällen men han är sååå trött så det blir inte mycket av det. Även om vi lyckas få liv i honom så slår han bort flaskan för han tycks inte vilja ha mer. Är det därför han inte sover sina 6 timmar tro :?:

Kram Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vilka tider har ni nattmålen på? Hur ser sista måltiden ut?

Om ni t.ex har natt vid 20 så är du ju lämpligt att kanske stoppa in ett nattmål ca. 22.30 innan du lägger dig för nattet, för att sen amma igen 04?

Det bästa tricket för nattamningen som jag kan komma på, är.. TÄND INGA lampor om absolut inte nödvändigt, och då skall det vara en låg, låg låg lampa som lyser liiiite RÖTT. Gärna i annat rum än där du ammar. Amma B1 byt bajsblöja om nödvändigt amma B2. Lägg sen gärna i vagnen eller sängen där huvudändan är upphöjd! Vår huvudända var upphöjd med 7 cm på spjälsängen, då kunde oftast rapen komma av sig självt och Tor kunde somna om utan för mycket som störde!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hejsan!

Vi brukar ha natt vid 21-22 . Då har han varit vaken i 2 timmar ungefär. Under den tiden är det mat x 2 från B1 skötning och ev bad, ombyte till pyjamas, mera mat x 2 från B2. Sen följer lite umgänge och flaska (vilket ofta bara resulterar i 20 ml) och till sist några sista drag på bröstet och sen i säng.

Han vaknar oftast runt 01-02 och gnyr lite. Det räcker oftast att vi vagnar ett par minuter så somnar han om. Sen ammar jag runt 03-04.

Nattmålet tar allt från 40 min till 1 timme beroende på rap och blöjbyte. Detta sker i mörker. Det enda ljuset är det som silas in från grannens entrélampor. De två sista nätterna har jag lagt honom utan att vagna. Igår natt fixade han det HELT själv men inatt fick jag dra några gånger med vagnen så somnade han faktiskt ganska fort. Men fortfarande knorras det mycket.
Han ligger ju i vagn fortfarande och jag har höjt madrassen något framtill men så mycket som 7 cm är svårt för plattan undertill är ledad...

Jag kommer nu att tänka på spjälsäng. När ska vi flytta över honom? Det fungerar ju bra i vagnen så vi känner ingen brådska.
Vi har dessutom börjat backa på vagningen just med tanke på övergången...

Vi har oxå börjat backa lite på vagningen under dagarna så att han kan somna själv.
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJOJOJ!!! säger jag bara"!!!! :lol: :shock: Ni jobbar ju på så strålande att man blir aldeles rörd! :cry:

Fungerar vagnen så kör på den. Det finns ganska många som "knorrar" en del när de skall sova eller komma till ro, detta tar man inget extra för.

Jag tror jag läste någonstans någon som kunde köra upp hjulen på några böcker eller någon annat lite högre när de sov. Det är ju bara att rulla av när du vagnar och sen upp igen. Då blir huvudändan lite högre. :wink:

Många kör med vagnen tills 12 timmars nätterna sitter. Vi blandade lite men vid 2,5 mån var Tor för lång för ALLA insatser vi hade (3st) !!! :shock: Ja, så då blev det ju säng för oss. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen!!

Vad kul och bra att vi gör rätt :D
Det tycker nog lillemannen med för inatt sov han sina 6 UTAN hjälp =D>
Dessutom somnade han efter nattmålet utan hjälp oxå :lol:

Tack för bra tips med böckerna under vagnen. Att vi inte tänkt på det innan :roll:

Ojoj så lång som Tor är inte Noah än men innan man vet ordet av är väl vagnen för liten antar jag. Nåja, vi kör på den så länge den räcker.

Jag har lite nya funderingar runt 2-mån-skiftet som kommer snart. Naturligtvis vill vi att hans 6 timmars natt ska sitta som en smäck innan vi ändrar något men skulle ändå vilja fråga om schemaförslag.

Idag ser det ungefär ut så här (+- nån timme):

7-9 Mat och umgänge
9-11 Sova
11-13 Mat och umgänge
13-15 Sova
15-17 Mat och umgänge
17-19 Sova
19-21 Mat, storskötning, ev bad, och umgänge
21-03 Sova
03-04 Mat (oftast kortare)
04-07 Sova

Kram Anna
Lua

Inlägg av Lua »

Har lite kort om tid men har du sett den här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Där kanske du kan hitta något att utgå ifrån!

Kram Lua. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej hopp :D

Noah är nu 9 veckor och det går frammåt.
Vi har en glad liten familjemedlem som sover gott och därmed oftast är en pigg kille med gott humör :lol:

Nattsömnen har som mest varat i 8 timmar men landar som oftast på 7 timmar i nuläget. Det känns helt ok!

Schemat ser ut så här nu:

7-9 Bröst*3(4)+umgänge
9-11 Sova
11-13 Bröst*3(4)+umgänge
13-15 Sova
15-17 Bröst*3(4)+umgänge
17-18 sova
18-20 Bröst*3(4)+flaska 60-80 ml +ev bad el storskötning och umgänge
20-07 Natt med nattmål mellan 03-04

Nattmålet är numera nere på 30 min.
Vi flexar lite mel 03-04. Verkar fungera bra, för oavsett om jag ammar kl 03 el 04 så sover Noah till 07
Känns som han kommer att reglera det själv till 04.

Tankar kring schemat mottages tacksamt :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Jag tycker det ser strålande ut! :thumbsup:

Ser fram emot fler fina rapporter!
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Nu är Noah 11 veckor och en riktigt duktig nattsovare :D

Vi har ändrat lite i schemat som ser ut så här nu:

20-07 Natt (Nattmål nånstans mellan 04 och 05)
08.30-10.00 sova
12.00-14.00 Sova
16.00-17.30 Sova

Har börjat ge liten "nattmacka" innan nattning och de sista nätterna har Noah vaknat vid 04.30 för nattmål, ibland 05.

Har lite funderingar nu ang hur vi går vidare. Att flytta nattningen till kl 19.00 gör ju att vi kan komma upp på 10 timmars sammanhängande nattsömn innan vi går över till 12 timmar.

:arrow: Kan han klara att sova 10 timmar på endast amning hela dagen + nattmacka på kvällen :?:

:arrow: När vi senare går upp på 12 timmar, måste vi börja med smakportioner då :?:

Började med smakisar vid 4 mån på första sonen. Han var rätt så intresserad och amningen trappades ner ganska fort. Känner att jag vill ta vara på på amningen lite mer denna gången, för jag tycker det är sååå mysigt och det fungerar så bra....

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om jag minns 100% rätt nu... :roll: (mitt i amnings-koman) så var det så att jag helammade faktiskt till ca. 3,5 mån och tog då in "nattmackan". Det var sen "nattmackan" som spikade vår 12 timmars natt. :wink:

Sen introducerade jag smakisar på BM och potatis på 4 mån dagen. Så svaret är... DET GÅR!!!

Inte leta vargar där inga finns. :wink:

Visst kan du göra så som du tänkte med schemat också, det var så vi gjorde. Jag ökade först natten med 1 timme genom att lägga 1 timme tidigare och lägga slurken tätare inpå. Och sen skjöt jag på nattamningen till ca. 05. Problemet var bara att då när dagen började 07 var han sällan särskilt hungrig. Men testa du tycker jag! Enda varningen med "nattmackan" är ju att de kan bli föööör mätta om man säger. :wink: 8)
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej och tack för ett blixtsnabbt svar :D

Några gånger har Noah ätit kl 05 på morgonen och då har det varit övertalning för att få honom att äta heeela frukosten kl 07 :wink:

Känns jättebra att vi kan ta det lite lugnt med smakportioner, det kommer ju tids nog ändå :D

Måste bara fråga, *nyfiken*... Hur mycket nattmacka gav du för att Tor skulle sova 12 timmar?

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tills det tog stopp... :roll: :P

Tror det var allt från 20 ml till max 200 ml när det blev som mest. :wink:

Man får gå på lite känsla tycker jag. En bra och mätt dag lite och en annan dag mer. Men alltid tills han sa stopp. :wink: Tor var också en 3 dagars kille så allt gick typ i cykler om 3 vill jag minnas. Och det han åt speglades oftast 2 nätter senare. Så hade han ätit dåligt sov han dåligt 2 nätter senare osv...

Så mata på, proppmätt är ordet: -sa bull! :lol:
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej och god fortsättning :santa:

Nu börjar vi närma oss övergången från vagn till spjälsäng, och nu hopar sig frågorna.

:arrow: Hur går vi tillväga :?: Flyttar vi bara över honom utan att göra nån större affär av det eller ska han vänja sig succesivt vid spjälisen :?:

:arrow: Har inte buffat sen vi kurade Leon, dvs hösten 2004 och är inte helt uppdaterad :oops: , men ska det ta vid där vagningen slutar :?: Han somnar ju inte alla gånger helt själv utan vi måste hjälpa honom genom att vagna. Ibland vagnar vi mycket och ibland ingenting...

:arrow: Hur är det med ramsa :?: Ska vi börja med det nu oxå :?: Lite ringrostig där med, så bra länkar emottages tacksamt :oops:

Ännu sover Noah inte 12 timmar om natten, men 10 har vi kommit uppe i. Han är nu 3,5 månad.

Schemat ser ut så här:

07 Morgon
08.30-09.30 Sova
11.30-13.30 Sova
15.30-16.30 Sova
19 Natt (Nattmål om ca 30 min kl 05)

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och god fortsättning :santa: , Visst kan du detta. Det ser jag det.

Om jag fick peta liiite i ditt schema så är ju 1 timme inte ett naturligt sömnpass. Så när Tor var 3 mån fick han 12-45-2-45 tider och det borde funka med ditt befintliga schema som du har nu. Och då är sovtiden EXAKT 15,5 timmar som det skall vara 3-4 mån. Nattmålet kan du ha kvar vid 04 om du vill tycker jag. :wink:

Här kommer flytta till spjälsängs länkar:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 614#122614

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 048d168279

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... e732deebfa

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 9e02f158c7

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7451
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Tack för bra länkar :thumbsup:

Japp, nu laddar vi inför flytten. Det övas buffning och attityden peppas :D

Har en liten fundering dock.... :?:
Vi planerar att låta barnen dela rum, men ska vi introducera spjälisen i vårt rum innan vi flyttar in den i Leons rum? Är rädd att Noah kommer störa Leon innan han vant sig helt vid sängen. Vi har inget annat rum över :oops:
Kan tillägga att vi bor trångt, mycket trångt och planerar att bygga ut. Så fram tills nu har vi haft vagnen i vårt sovrum vilket fungerat väldigt bra. Men eftersom ramsan ska ta över blir det ju konstigt när man ska ramsa ut ur rummet. Då ramsar jag ju ut mig själv :wink: inte så himla praktiskt mitt i natten typ....

Kram Anna
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"