1-åring som leker halva natten

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hallå igen!
Jo, hehe, han gillar välling! Vi gör helt enkelt så att om han äter upp så får han mer, tills han inte vill ha mera och då blir det mycket...
Vi äter middag kl 18 och han får välling strax före 19:30.

Jag var nog lite oklar om våra mornar, vi har haft problem förr, men det har fungerat bra länge fram till nu.

Inatt var han vaken mellan 02:45-03:05, pangramsade och jag tror han låg och slumrade de där 20 minutrarna, pep till nån gång bara.
Sen vaknade han nästa gång kl 07:55 :!:

Det är 4 st kindtänder på väg, en har börjat kika ut lite lite, så jag hoppas de kommer allihopa snart.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Liten06 skrev: Vi gör helt enkelt så att om han äter upp så får han mer, tills han inte vill ha mera och då blir det mycket...
:D Så mycket välling ger alldeles för mycket energi. Skulle tro att du har förklaringen där (och inte alls i tänderna. De är en myt att tandsprickningen skulle ställa till feber och plåga och ont - det gör den inte det minsta på barn som får sin goda sömn. Avråder bestämt från Alvedon o dyl :!: :!: ).

Ge honom en flaska (ca 250 g) till kvällen och sedan tre dagar på sig, då han hinner bli hungrig och börjar äta mer till de andra målen :wink:

Odla skrattet-till.go'nattet i stället för en massa mer välling.

Du bekymrar dig för att inte komma ut. Men du har ju hela dagen på dig, utom just under hans middagslur. Vad är det som är så svårt :?: Det är en fråga om planering, enbart :!:

Även borta kan han sova middag - du säger ju att han slocknar så fort han ligger i vagnen. (Sluta klaga, sade hon argt :evil: ) Täck över med ett mörkt luftgenomsläppligt skynke och ramsa eller vagna honom till att sova vidare över 45-minutersskarven.

Vill du inte att han ska slockna i vagnen är det bara att låta honom sitta upp, vänd mot dig så ni kan ha trevlig flirtkontakt eller bara allmänt "samtal" kring allt som händer omkring honom - och så ska man aldrig underskatta mutans betydelse :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller inte med. Varken om tänder eller välling.

Kommer ut gör vi naturligtvis, jag menade att då och då bryta isoleringen och ja, det krävs planering. Så som vi bor så innebär att träffa andra människor att man är borta över hans enda middagslur. Det jag ville ha var råd om hur man kan bryta hans skarvande och det fick jag, så tack.
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej!
Har nu läst tråden i ett svep, och måste bara inflika...

Vi bor också på vischan, och jag vet att det ibland kan vara bökigt att komma hem i tid till middagslur, MEN med lite planering, packa dagen innan tex så fungerar det! Och åker man någonstans på eftermiddagen direkt efter luren så har man ju gott om tid på sig innan det är läggdags :)

Jag vill verkligen inte att du ska ta illa upp, men jag tror också vällingen har stor inverkan. Du vet ju själv hur dåligt man sover när man ätit för mkt :wink: Så mycket välling är väl jämförelsevis som att dricka flera liter vatten innan man ska sova... Och då blir man ju väldigt uppsvälld...

Bara mina tankar!
Lycka Till!
Kram Sommar
Mamma till Annie 051020
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej sommar!

Ja, jag förstår vad du menar men det Går faktiskt inte att träffa någon utan att luren tas i vagnen, jag har inget körkort och det går nästan inga bussar. Nåja, det där löser sig på nåt sätt, ska se om vi kan hitta en bättre vagn och bra mörkläggning! Tack för tips ändå :D

Nja, jag håller fortfarande inte med om att vällingen är problemet. Han har ätit så mycket länge och det har aldrig varit problem. Nu äter han runt 300 ml, alltså 50 ml mer än det "rekommenderade" (inte för att vi har dragit ner på det, utan för att han själv har gjort det.) och det tror jag knappast är orsaken. Men håller det på så här länge till så visst kommer vi prova ge bara 250, han måste ju få sova! Men jag är övertygad om att det inte är problemet.

Han har sovit dåligt inatt och imorse fanns två st nya tänder så nu vet jag vad jag tror i alla fall :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"