Folk födda våren 2006!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Ewa

Inlägg av Ewa »

tove79: Ja, jag har också undrat lite över det där stoppandet i munnen här hemma. Med storebror var det en övergående fas, men med lilltufsan tycks det inte var nära övergående, om man säger :roll: :wink:. Favoritsysslan är att botanisera bland skorna i hallen och när man hittat en favorit för stunden bär det iväg med kängan i mun. Hon har, vid mer än ett tillfälle, fått mig att utbrista: Jag har närt en HUND vid min barm! :shock: :lol: Som sagt, ALLT åker in i munnen och förtjusningen över katternas torrfoder (visserligen av dyr, fin veterinärsort), sand, jord, singel, torra matrester, disktrasor... tycks liksom aldrig ge med sig :roll:. NÅGON GÅNG borde man ju ha undersökt färdigt, kan man som öm bredvidstående tycka. Och pussas älskar hon. Morgon, middag, kväll bjuder hon vem helst som råkar vara i närheten (även vilt främmande, :shock: :wink: nåja, nästan) på de godaste, slaskigaste pussar - med tungan utrsträckt - precis som en... just det, liten hund, ja :lol:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
marie-d skrev:Har inte hittat några riktigt bra krypkläder att ha utomhus. Han står upp en del men går inte.
Någon annan som har tips på bra utekläder?

Sover middag gör han sedan någon månad tillbaka 1 gg per dag 2-2,5timme.
Lite tidigt att bara sova en gång men det funkar bra för honom.
:D Njae, vi har också klurat på det där med krypkläder ute. Men vad tusan, nu kryper han i sin overall. Det är lite klumpigt, och den blir rätt skitig. Dessutom är jag lite orolig att det ska gå hål på knäna på den :oops: . Ja, jag vet. Det är kläderna som är till för barnet, och inte tvärtom. Så här kryps det på i vanliga overallen. Jag tror dock att byxor och jacka hade varit mer smidigt för honom. Däremot vantar :shock: :roll: ... vad har ni för vantar :?: :?:

VI har också en lurs-schema nu, sedan någon vecka tillbaka. Anton sover dock inte mer än 1,5 timma mitt på dagen... :? , och så 12 timmar natt. Lite lite sömn kanske, men han är nöjd verkar det som. Extremt skönt att bara passa en sovtid per dag, tycker vi!

:lol: Idag har bus-Anton:
:arrow: slarvat bort pappas ICA-kort, i ICA-affären
:arrow: vält ner en skål med smått i på Apotekets kassadisk
:arrow: kissat på badrumsmattan
:arrow: kissat i soffan
:arrow: kissat på vardagsrumsmattan (det kom också lite på den rena tvätten)

Han har lite eksem på ryggen i blöjlinningen, så han har gått rätt mkt utan blöja idag... :roll: :twisted: .
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:lol: :lol: :lol:
Ja undrade lite JennyH, för liiite tidigt kan det ju vara med torrträning.... :wink: Tar han sig upp i soffan själv?

Vilhelm ska också ha ALLT i munnen. Precis som du beskriver tove79 så ska det liksom in i munnen innan han ens tittat på det. Och försöka få honom att INTE bita/suga utan klappa blir han tokfrustrerad. Bara att ge upp. Vet inte hur mycket skräp (papperskorgar är favoriter) jag grävt ut ur munnen på honom.

Vilhelm jobbar på att lära sig prata nu och det bubblas och svamlas hela dagen. "E däh?" och pekar med litet finger samt "Ta?", "mamma", "umma" och "gäh"(som nog inte betyder något speciellt). Han är bara tyst när han hittar på hyss. Igår var det väl tyst och jag smög för att leta, då hade jag glömt stänga badrumsdörren och inne i badrumsskåpet hade han hittat en ny paket trosskydd som han spritt över hela golvet och provsmakade och bet i, ett efter ett.... :roll: :lol:
En goding till son född 0603 :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej hej!
Haha! :lol:
Jag läser och skrattar!Vad lika dom är och ändå olika!
Lille Benjamin sover 12 timmar natt och 1,5 timmar daglur...jag får han inte att sova mer, är orolig att han får för lite sömn.Men han är en glad och nöjd liten kille, så det var skönt att läsa att fler har det så. Kanske ska släppa oron?
Vad gäller krypkläder...haha! kolsvart ( ska vara ljusblå) overall...går inte att få ren längre..( köpte den billigt på tradera som tur är!)han har den till slarv..och lite finare när vi gör annat än att utforska. :wink:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
marie-d

Inlägg av marie-d »

Min kille sover 12 timmar natt och 2 timmar mitt på dagen.

Krypkläder ute

Vantarna fäster vi innanför overallen så de brukar sitta kvar men han kan inte gripa något.
Skor tycker ja det är värre med. Inget sitter kvar. Vi har provat med vantar på fötterna. Han vill gärna ställa sig upp. Overall är också ett problem. Han är lång och smal, så overallen blir så klumpig.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Sömn, ja. Disa sover 12 tim och 2 tim mitt på dagen. Skulle helst sova 3 tim, men då lär hon antagligen gala på morgonkvisten, tänker jag mig. Hon brukar få en 5-min på fm när vi är ute för att orka, men skulle nog helst ha 2 pass fortfarande :?, men mamma tycker det är så svårt att ta sig någon vart om de båda söta ska sova omlott mest hela dagen :roll:. Men det finns ju hopp om era sötnosar klarar sig gott med en dagslur!

Vinterkläder, ja. Vantarna sitter iof PÅ här, men är inte tillräckligt varma, på långt när, så nu kör vi dubbla, men det blir ju vansinnigt klumpigt förstås :shock:. Har fårskinnstofflor när hon sitter i vagnen och tar på fodrade kängor när hon är på marken. Lite för stora men hon kan stå och gå utmed grenar och annat i dem och de hänger för det mesta med när hon far iväg krypandes också :wink:. Mata änderna i dammen är väldigt kul och nu mer går även trädgårdens rödhakar, talgoxar, gråsparvar och koltrastar under benämningen "(k)va, (k)va!"
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej i kvällen!
Idag är vi trötta familjen, jag har haft en rälig dag på jobbet, pappan och Anton har haft full rulle och är trötta därför.

Jennie27: Nej han klättrar inte upp helt på egen hand. Men om man råkar sitta på golvet brevid soffan, så använder han mitt lår som trappsteg, vips är han uppe!

Marie-d: Smart att fästa vantarna innanför overallen - testade det i dag när vi åkte lite pulka. Det gick faktiskt lite bättre.

Vi har också ett par vinterkängor, som passar ok med raggsockor o fleece-sulor. Liiiite stora, men sitter kvar. Vad har era för skostorlek? Anton har 21 i sina promenadskor ( :roll: ), och 24 ( :shock: ) i vinterkängorna. Fast dom är små i storleken...och köpta här på forumet, så vi testade inte först.

Konstigt att det är så många fler killar - jag får det till 7 killar o 2 tjejer i tråden. Detta eviga mansvälde... :roll: :lol: .

KRam på er allihopa
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vi har bara 19, tror jag, i hans vinterskor men de är en rätt luftig modell.

Jag har en 04 och en 06 och vi har löst sömnen så att de sover samtidigt mitt på dagen. Lilla började sova en gång tidigt men det har fungerat bra. Han är förmiddagspigg. Storebror var inte det.
Vi har löst det så att lillebror är uppe en timme längre på kvällen och går upp senare på morgonen, då har det funkat att ha gemensam dagssömn och därmed kunna göra något på förmiddagen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Vilhelm sover ännu rätt mycket, 19-7 och helt klart påväg mot en lur i ensamleken. Jag har kommit in flera gånger nu precis när han har lagt sig, tagit hunden i munnen och börjat komma till ro. #-o Klantmorsa! Jag ska ge honom mer tid framöver. Igår somnade han sittande i pulkan under förmiddagens promenad. Sedan 11.30-13 som vanligt OCH 20-minuter runt 16 (15.40-16). Den sista har han blivit duktig på och vaknar själv på 20 men middagsluren hade han nog gärna förlängt... :-k

Idag satt vi på närakuten vilket inte var så kul. Han har ospecificerat ont någonstans i mag-blöjtrakten och mamma blir förstås orolig. Gick inte att hitta något fel trots prover och regäl undersökning. Han var SÅ duktig och tapper! :heart: Hur kul är det att få en påse tejpad på snoppen för urinprov? :cry: Sedan har han inte visat något mer besvär resten av dagen?

Det där med krypkläder ute har jag inte löst. Vilhelm har overall denna vinter men han vill inte krypa i den (nästa blir det jacka och byxor). För otympligt. Han bara sätter sig uppgivet eller lägger sig raklång på mage. [-( Stövlarna sitter på fint i alla fall. Storlek 21 i dem men jag är rädd att de är på väg att bli små. Det blir helt klart att införskaffa stl 23 i vårstövlar och skor att gå i. Tillsammans med stl 86 i vårjacka för 80-overallen börjar bli tajt. Bara att hoppas att snön försvinner innan han vuxit ur den! :shock:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Underbart att läsa om alla :D

Här har vi en Viggo som blir 11 månader i slutet av februari. Han älskar sin storasyster, avgudar allt hon gör. Igår tog han sitt första egna steg och han var såååååå nöjd :lol: Han skrattade högt och tittade på oss med nöjd min :D Å vi klappade händerna :lol:

Han är stor och tung, väger nu lika mycket som storasyster. Vid 10 mån kontrollen vägde han 11.830 och var 80 lång. Vid kontrollen gick han in (höll mig i händerna) och vinkade sedan hejdå när jag sa att vi skulle gå. :shock: 8)

Här har vi nu jacka och byxor ute, skönare att röra sig i och är det över nollan så har vi galonisar över för att slippa tvätta kläderna varje dag, bara att skölja av galonisarna sen :D

Här klättras det överallt. Han fick en liten barnpall på sitt dop (som var för 2 veckor sedan) och den dras med överallt. Favoritplatsen är toaletten. Han älskar att bada :lol: Plaskar ned hela badrummet. Han gillar inte att man tar handen om handen och han är stark så man får visa en så där tusen gånger innan det går in :wink: Han lägger sig gärna i saccosäcken och myser 8)

Han äter som en häst, favoriterna är blodpudding, korv, köttbullar och pannkakor. Efter 2 månaders förkylning med uppvaknanden pga av hosta och snuva så var vi beredda på en liten morgon kur. Men när hostan var borta så sov han som han skulle utan vår inverkan trots att han vaknat i vargtimmen i 2 månaders tid :shock: :lol:

Han är definitivt en muskelbyggare :lol: Han går igenom/över allting. Och han är stark nog att knuffa undan storasyster med en hand.

Här stoppas också allt i munnen men börjar skönja att det avtar lite. Storasyster stoppade aldrig i munnen så vi var lite ovana i början.

Han älskar också datorer, hittade i soprummet ett trasigt tangentbord som vi gav till honom men han insåg snabbt att det inte funkade så det är nu kaserat.

Han säger "mamma", "ä e dä", "icha" (storasysters Vilmas namn), "uuu" (kossans muu), "ich" (titta).

I går fick han diarré. Efter badet "släpps" han alltid ut som en kalv på grönbete medans pappa och storasyster badar klart. Jag stod i köket och tyckte det blev lite väl tyst där ute i vardagsrummet och går in, ser då en kille som har bajsat (diarré) över hela mattan och är helt kladdig och han undrar själv lite smått vad som hänt. Så det var bara upp med syrran ur badet och ned med lilleman igen :lol: :lol: :lol:

Solglimt, härligt med tvillingar, är själv en :wink: :D :

Ja det var lite om oss.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Hej!
Har inte upptäckt den här tråden förut! Så sent omsider dimper en liten tjej in. :D Tuva fyller ett år den 4/3 och då ska vi ha stort kalas. Eftersom vi inte vill döpa henne, så blir det lite av en samling för släkt och vänner (och en massa hopplösa presenter förståss...).

Jag får nästan dåligt samvete när jag läser vad era ettåringar gör... Tuva är visserligen ute varje dag, men då sitter hon i vagnen eftersom vi är på promenad men hunden. Törs inte släppa ner henne på marken eftersom hon verkligen är en sån som stoppar ALLT i munnen... Fast iofs, när jag tänker på det så kan hon kanske inte det med vantar på? Jag har likosm inte tänkt på att man kanske skulle gå ut med bara henne på upptäcksfärd. Usch, dålig mamma! :oops:

Tuva är ganska liten, fast hon är väl egentligen precis under normalkurvan, sas. Hon har strl 74 och ser inte ut att växa ur den på ett tag. Hon lärde sig inte krypa ordentligt förrän hon var 11 månader, innan hade hon en egen teknik där hon hasade på magen och kläderna såg ut därefter. Kanske är det därför jag inte tänkt på att ta ut henne, för det hade ju inte gått i snön...

Nu står hon mycket. Hon håller sig i med en hand. Hon sitter också gärna på huk. Hon vill inte gå med gå-vagnen, men däremot håller hon i benen på sin matstol (en sån här billig ikea-stol som lätt går att putta omkring på) och går omkring med den... Hon älskar bokhyllan och river ur alla böcker hon når. Förvånande har hon bara fått en bok på tån en gång. Man blir ju lite nervös...

Hon älskar att pilla på alla knappar på dvd'n och tv'n. En gång lyckades hon låsa dvd'n på nåt sätt så Pappa fick klura ut hur man låste upp den igen...

En annan favorit är att bitas. HÅRT. Vet inte hur jag egentligen ska hantera det, så jag undviker det bara. Min pappa var så dum att han stoppade in ficgret i munnen på henne, men då tycker jag att han fick skylla sig själv. Hon är liksom inte arg när hon gör det, utan det är bara som om nåt hon måste göra om något kommer för nära munnen... :lol:

Hon gillar också att nypas med hela handen, liksom försöka slita av näsan på folk och så... det är också bara att ducka, i princip :lol:

Annars är hon en lugn och harmonisk liten tös. Sällan ledsen, aldrig arg. Har aldrig sett henne arg. Lite upprörd om man råkar ta något som hon höll på med, men inget mer.

Talet; "titta" och "mamma" är väl egentligen de enda ord hon säger. Men hon pratar nästan konstant ( det ligger väl i generna :lol: ). Bkbkbkbkbk(eller bokbok) säger hon ofta. Vi låtsas att det betyder mormor :wink: .

oj, det blev långt... :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Lottan

Inlägg av Lottan »

Hej alla :D !
Igår var en stor dag, Anton fyllde 1 år!!!! Tårta med fölseljus i (bara 1, men ändå!) och presenter (pappret är fortfarnade mest spännande) och kusiner långväga ifrån i nästan samma ålder :D .
Ja det var stoj och stim i många fler timmar än vad Anton är van vid, så sömnen när den kom var mycket god. (Det brukar den vara).
För att inte tala om min sömn, den är också god efter en sån uppståndelse!
Det är helt otroligt vad ett år går fort, och så mycket som händer! Anton pratar sitt språk, da-da-da, ne-ne-ne och ibland låter det som om han säger mamma?! Men det verkar som om han förstår mer, så om vi inte tänkt på det innan får vi verkligen försöka sanera vårt språk (en och annan svordom är väl svårt att hejda) :oops: !
ja och så rullar livet vidare, nu med en ett-åring!

Kram kram från Lotta med store-Anton!
Sarika

Inlägg av Sarika »

Grattis Anton!! :D 1 år är stort :D

De är så mycket större "mentalt" än man tror ibland, så man får passa sig :wink: :lol:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Idag har jag äntligen fått se lite av det där ordningssinnet JennyH berättade att Anton har. Vilhelm tog sina gröna ärtor, en och en från bordsskivan och la dem i tallriken. När de sedan låg i tallriken åt han därifrån. Liksom för att visa att han vet var de hör hemma. :lol:

Idag har han även hjälpt mig att tapetsera. Borstade väggen jättefint med tapetborsten och dök rakt ner i hinken med lim. Hann ner till armbågarna när jag fångade upp honom och torkade av en vilt sprattlande kille som ville fortsätta den leken... :lol: :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol:
Ett tips: Antons nya favvoplockmat är majs från konservburk. Pappan brukar skölja av den lite, så att värsta konservsmaken försvinner. Sen lassar Anton in för fullt :!:
Samt björnbär (finns ju styckfrysta att köpa :roll: ). Mmmmm.....

/J
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"