Folk födda våren 2006!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Folk födda våren 2006!

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

Vi är ju några som har bebbar (mest pojkar vad jag vet... :shock: :?: , flickorna hallå!?) födda våren -06. Och schematänks-tråden började ju handla om lite annat än bara scheman :lol: .

Så: kackelkackel om våra små som närmar sig ettårsdagen!

Kackel om Anton :heart: :
Spenderar dagarna med pappa, sorterandes värmeljusen i ett av kökskåpen :roll: . Extremt förtjust i hundar, och en särdeles hundradar :shock: :D . Idag såg han världens minsta terrier på 50 meters håll, enligt pappan.

Ett ordningssinne som heter duga. Har mamma lagt ärtorna i fel tallrik :-s , så flyttar Anton dom en och en till rätt tallrik (eller muggen). Sen kan man äta. Råkar man riva av ett blad från en blomma, så läggs bladet tillbaka igen, i jorden (då kan man dessutom passa på att dra med sig lite jord, när man ändå har handen så nära :roll: :lol: ).

Berätta om era!!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej hej! :D

Vilhelm snart 11 månader, är en Pillefixare av rang! Att han ska bli ingenjör som stora delar av släkten står nog utom tvivel. Allt ska undersökas och pillas sönder. Allt ska ner, ur eller ut. Något ordningssinne är det inte tu tal om - jo ett omvänt sådant. Ser han att "hans" kökslådor är stängda och ihop städade är detta fel och han måste genast dit och åtgärda.
:lol:
Han öppnar alla skåp och lådor och står och kastar ut mina sommarklänningar ur garderoben med en frenesi som om det gällde en ackordlön. :lol:

Han står ganska stadigt si så där 20-30 sek, går med gåvagn eller om han håller i väggarna. Vi har väntat länge nu på första steget men han verkar inte ha så bråttom, så mycket annat att göra.

Han pillar bort alla tangenterna han når från laptopen så nu funkar inte mellanslaget något vidare med konstiga meningar till följd. :roll: Han är galen i datorerna och detta med att "lura" barnet att använde eget tangenbord köper han inte för en sekund!

Prata har han inte heller bråttom med "E Däh" säger han med eftertryck och pekar på allt möjligt. Mamma förstår det som en sammandragen version av "Vad är det där?" Klättra är däremot mycket viktigt. Och äta, mycket och snabbt. Äter ärtor själv men använder skeden framförallt till att plaska i skålen.

Vilhelm var på 10-månaderskontrollen 79 cm lång coh vägde 10,3 kg.

Spännande att höra om andra bebbar i samma ålder för det händer så mycket med dem nu!
:D

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Jag gillar Vilhelm. Han verkar framåt! Ska bli kul att träffa honom snart!

Måste erkänna att jag inte har riktigt koll på Antons storlek :oops: , men jag tror han är drygt 80 och väger närmre 12 kg...? Storlek 86 passar oftast bra iaf :wink: .
Lottan

Inlägg av Lottan »

Hej hej!
Kackel om våra solstrålar, låter bra det :D ! Min Anton blir 1år på söndag 25/2! Stor tårta med ett ljus i som han ska få blåsa ut alldeles själv!
Anton har börjat förflytta sig med stöd, men är säkrast på alla fyra, far fram som ett yrväder (dammar hela lägenheten) :D !
Favoriter är ! Diskmaskinen, han är alldeles tokig i den, hjälper mig att plocka ur allt. Katter och hundar är fantastiskt intressant, ute på promenad blir han alldeles betagen av dessa små lurviga varelser.
En härlig tid med att få följa en liten människa, tiden går bara så oerhört fort, tycker ni inte? Jag skulle vilja frysa tiden litegrann.

Lotta & Anton född 060225
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Oj två Anton! :D

JennyH menar du att din Anton är längre än Vilhelm!!!?? Faasen vad synd att han inte kommer med. Hade varit kul att se dem ihop. :D När vi var på 10-månaderskontroll frågade praktikanten "jaha och detta är 18 månaderskontroll förstår jag?!" Nähe,sa jag, 10 månader. Då utropade hon "Oj det var en stor kille!". Och detta får jag överallt och inte heller jag har sett ett så långt barn i samma ålder. Jag har inte plockat fram 86an ännu för han har så himla mycket i stl 80 men jag måste erkänna att det börjar bli välkort i benen... Pyamasar är 86-92 men de är för stora.

Idag har vi varit hemma hos Nya Mamman och Hugo och visat dem vad som inte kan ligga framme så länge till. :roll: Hugo är knappt 8 mån och har precis börjat resa sig på allvar. Vilhelm bet sönder en skumplastboll för Hugo :oops: :oops: (Vi får köpa honom en present till nästa gång vi ses..),plockade ner en ljustake av cement och drack ur den och fick betongdamm i ansiktet, tryckte en hel vetebullshalva med smör, började tugga på bokryggar (men mamma räddade) och pillade på frukten i frukskålen, sög på ett presentkort till Hugos mormor. :D :D Vi får se om vi blir inbjudan fler gånger. :roll:

kram
Ewa

Inlägg av Ewa »

flickorna hallå!?
Jo, här var faktiskt en! Har sett någon annan tråd innan men tänkte att min inte riktigt var rätt i ålder :roll: :wink:, men jag hoppar gärna in för att få upp tösakvoten liten.

Disa hade 1-årskalas för 1,5 vecka sen och tyckte varmkorv var godare än tårta :lol:! Och storebror tyckte det var toppen att få så mycket presenter - medans Disa förnöjt smyckade sig med allehanda snören...

Här gås med vagn och längs med möbler och ett och annat fritt steg innan det drattas på rumpan. Och klättras hejdlöst i allehanda fåtöljer och soffor - vi tränar stenhårt på "backa neråt" :lol:! En del missnöje runt motoriken gör sig också bemärkt här, så vi får hoppas att man får kläm på det där gåandet snart. Plocka ur diskmaskinen och tvättmaskinen är annars favoritsysslor här hemma. Och klättra i skogen gör man gärna om förmiddagarna. Men just nu har man 39 i feber och mår inte alls toppen, så idag sovs det mest hela tiden. Inte snuvig, kanske 3-dagars igen... Nåväl, det lär väl märkas. Mammas blåbärssmoothie var iaf inget som förhöjde lunchen idag :? :wink:...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej hej!
Vår lille Benjamin blev 11 månader igår, 73 cm lång och väger 9,5 kilo ..av lite mindre modell! :lol:
Favvosysselsättningen är diskmaskinen, den ska klättras in i så att man kan nå precis allt! städa rent ugnsluckan är hemskt intressant :lol: Läragå vagnen går varm och gärna med storasyrran på flaket! :wink: något enstaka steg har tagits, men än så länge är det säkrast med stöd..
Sedan går ju storasyster inte av för hackor heller! Följer henne överallt och tycker förmodligen att hon är coolast i hela världen. 8)
Han har lärt sig nynna en snutt på en melodi som syrran jämt nynnar på, och kan säja mamma, pappa ,lampa .
Katten brukar få utstå lite pill i öronen :shock: , men tycker nog att det är ganska behagligt ändå.. :wink:
En riktigt glad liten kille men han kan bli arg! :evil:
En sak är säker..man har aldrig tråkigt runt en liten ett åring!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: :oops:
JennyH menar du att din Anton är längre än Vilhelm!!!??
Njae, det menar jag inte. Jag känner mig som värsta mamman, som inte har någon koll alls. Kollade i BVC-boken, och han var ju bara 74 cm på 8-månaderskollen. :oops: :oops: Så han är nog kanske 76 nu?? Men vikten hade jag koll på - nära 12 kg borde han väga nu enligt Pappan. Pappan har bättre koll... :roll: :lol:

Men han har tagit tre riktiga steg i dag! Anton alltså, inte pappan. Han har nog gått ännu fler...

Lotta:
Åh, vad kul med en Anton till!! Hur kommer det sig att ni valde det namnet? Hos oss var det Antons fastrar som tröttnade på att vi inte kunde bestämma oss, och sms-bombade oss med förslag. Anton var ett av dom, och passade hur bra som helst på honom. Jag var inte helt förtjust i namnet först (jag ville Henrik... :roll: ), men kunde inte förneka att Anton passade superbt bra.

Ewa:
En tjej! Ja, det var ju bra, så att det inte blir gubbvälde i den här tråden :wink: :lol: :!:

Grattis både Anton och Disa :!:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag har en kille på 10,5 månad.
Det är full fart på honom från morgon till kväll. Krypa, klättra och undersöka allt är favoritsysselsättningen. Tyvärr är han inte så förtjust i att sitta i vagnen längre. Han vill bara upptäcka hela tiden.
Har inte hittat några riktigt bra krypkläder att ha utomhus. Han står upp en del men går inte.
Någon annan som har tips på bra utekläder?
Storebror är favoritpersonen även om det ibland blir lite kontroverser.
Tror att han är ca. 75 cm lång och väger drygt 8,5kg. Man har inte samma koll med 2:an.
Han äter som en häst känns det som. 3-4 flaskor välling, 1portion gröt och 2 portioner mat med tillhörande frukt.
Sover middag gör han sedan någon månad tillbaka 1 gg per dag 2-2,5timme.
Lite tidigt att bara sova en gång men det funkar bra för honom.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Här är en flicka till :lol: OCH en pojke :lol: Mina fetknoppar vägde 11,3 kg (pojken) respektive 9,3 kg vid 8-månaderskontrollen...De har inte varit på 10-månaderskontroll än, fyller 10 månader om ett par veckor. Det inte så länge sedan de började krypa, men nu börjar de verkligen få upp den rätta tekniken ( och SNABBT går det!!) Pojken har en tendens att vilja ta sig upp överallt, och har han väl kommit upp sig vill han VIDARE upp till nästa nivå ( Ex från stol till bord till lampa )Han kan ganska högljutt kräva hjälp till detta och när han får som han vill blir han överförtjust och står och hoppar av glädje:lol: Flickan är mer självständig och gör inte så mycket väsen av sig, gör framsteg som den självklaraste sak i världen...man kan exempelvis plötsligt få syn på henne muntert sjungandes, ståendes på ett ben stödjande sig med enbart en hand... :lol:
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Hej det tar sig! Nu börjar vi bli riktigt många! :D

JennyH: Grattis till stegen! Eller gratta Anton förresten! \:D/

Jättekul att höra om storlekar och utveckling och intressen på fler busungar. :lol:

kram
Lottan

Inlägg av Lottan »

Hej svejs :lol: !

JennyH: Val av namn, min farfar hette Anton, men från början funderade vi över Joel och Leon eller Elis. men när pojken kom ut så sa min sambo att det är en Anton. Så så blev det. jag hade inget att invända, utan tyckte själv att det passade bra. Andra namn blev Oliver.
Anton var på sin senaste kontroll 17/1 9,8kg och 74cm lång. (Men nu måste han ligga en bit över 10kg, för han börjar kännas tuuuung att släpa omkring på, i trappor och så :D .

Passar på att säga att detta är en riktigt trevlig tråd, som jag läser med stort nöje!

Lotta med Anton Oliver
Ewa

Inlägg av Ewa »

Anton gillar vi skarpt här också. Disas storebror heter nämligen precis just så... :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
tove79

Inlägg av tove79 »

Ivar är nu 9 månader och kryper säkert och snabbt. Han är ett litet charmtroll, vår lill-prins. Han kan så mycket - som mamma inte tror, som t.ex att klättra ur vagnen, balansera på vagnskanten och luta sig över balkongräcket när mamma tror att man sover :shock: Därför får man nu ha sele i vagnen.
Ivar är galen i sin storebror och vill gärna vara nära honom jämt. Kärleken är minst sagt ömsesidig, de hälsar förtjust på varandra på morgonen, tumlar runt i pussar och kramar, kiknande av skratt - varje dag! Snart ska de få dela rum, men vi måste organisera lite...med 3,5 års ålderskillnad finns det ett och annat som storebror måste få ha ifred, som lillebror inte ska nå.
Ivar stoppar allt i munnen. Allt. Han smakar först och tittar sen.
Han tycker om mat, men den ska vara kryddad, salt och allmänt barnovänlig. Burkmat är blä! Köttbullar och falukorv är mums.
Ivar har precis fått kläm på det där med att sova hela natten, det tycker både mamma och bebis är jätteskönt.
Bästa grejen är telefoner, dem kan man smaka på länge. Extra roligt är det om någon pratar i luren, t.ex mormor, de kan man ropa något; "Glä!"
Lite, lite prat kan Ivar visa prov på. Hans ömma far möts att "Hä Bappa!" varje kväll. Kökslampan är en kär vän, och lampan i hissen; "Plampa!"
Ivar ammas fortfarande, men han är rätt disträ när det bjuds, tuggar lite på tutten, kollar vad som händer runt omkring, gör roliga grimascher mot mamma och spottbubblor. Och visar sina tjusiga skrattgropar!
Ivar fyller 1 år i maj!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kul att läsa om alla!! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"