Hjälp, 3-månaders som slutat sova på nätterna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev::D Tack, TorsMamma :wink: :D

Industrigröten är en sockerbomb (var, i alla fall) och jag skulle inte ge den (heller) till kvällen utan i så fall tidigare på dagen och som alltid följt av bröst / flaska. Gör den på noga kokt vatten i så fall :wink: :lol:
Tack själv Anna! :heart:

TorpSara har rätt!
Det är typ inget socker i det mesta nu för tiden =D> . Hipps har DEFINITIVT inte heller något annat som "liknar" socker i sin gröt. (njae, mjölksocker blir det ju då :roll: ) Deras bas i gröten är just mjölkersättning och lite havre som ger fin smak. God tycker Tor =P~

I Hipps frukt finns risstärkelse som är snabba kolhydrater men inte socker som jag tycker är ett ok alternativ också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
karinpatring
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 11:40

Var finner jag en beskrivning av ömma järngrepp??

Inlägg av karinpatring »

Jag skulle behöva läsa om ömma järngrepp, vad det innebär rent praktiskt. Men jag hittar det inte någonstans, har sökt här på forumet och försökte slå i barnaboken men hittade det inte, vet någon :?:
/Karin
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Karin :D
Här kan du läsa om ömma järngreppet :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Jag undrar just om 3 manders barnet går igenom något konstigt, eftersom vår Lillskrutta också trasslar något oerhört på nätterna för tillfället?

Känns faktiskt riktigt hopplöst när hon börkar och gnölar var och varannan timme, trots att hon äter som en häst på dagarna... 1300 ml välling plus smakisar, och ändå är hon väldigt rastlös nätterna igenom. Vänder och vrider på sig och kommer inte riktigt till ro...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Med risk för att bli både utskrattad och bannlyst från forumet, men ändå: Det kan inte vara så att hon äter för mycket? :roll: :)

Jag har märkt att Elin ligger och bökar och vänder och vrider på sig och inte kommer till ro när jag har gett henne mer mat än vanligt, och jag får för mig att det beror på magen. Man vet ju själv hur man mår när man har ätit för mycket och magen kör runt :wink: . Jag tror att hon sover i och för sig, men hon sover inte djupt och bra, utan ytligt och oroligt, om du förstår.

Det var bara en TANKE, och jag uppmanar dig inte att minska på mängden mat, för jag VET att proppmätt mage är vägen till god sömn. Men det är något jag själv funderat på, så därför kunde jag inte låta bli att dela med mig av erfarenheten :oops: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
karinpatring
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 11:40

Inlägg av karinpatring »

Ja, det går inget vidare här heller, 4 uppvak i natt som hon INTE kunde hantera själv på långa vägar...Jag börjar fundera på om hon tycker att det är för trångt i vagnen :?: Vi har nämligen en teutoniavagn av mindre modell för att den skulle gå in i hissen, Linnéa är ju inte speciellt stor för sin ålder (3,5 månad) men jag funderar ändå på det. I vårt fall är det inte för mycket mat, snarare det omvända problemet :( Vi har i familjen i varje fall tagit beslutet att fortsätta som vanligt denna vecka ut, är det ingen förbättring så ryker nattmålet nästa söndag och gröt införs på menyn, då är hon ju 3 månader och 3 veckor, det måste väl vara ok :?: :!: Men frågan är då om vi samtidigt ska lägga henne i sängen :?: Vad tror ni, dumt att genomföra allt på samma gång eller lika bra att göra alla förändringar på en gång :?: Synpunkter mottages tacksamt :!:
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Först förändringarna i schemat, och sen förflyttning till sängen, skulle jag säga. Det är rådet jag fått från olika håll, och det tror jag är det rätta.

Vi tänker vänta med spjälisen till både dagslurar och nätter sitter som berget, och även ramsan, som vi kommer använda som enda verktyg sen.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
karinpatring
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 11:40

Inlägg av karinpatring »

Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt men jag hade tänkt att börja ge henne gröt den dagen som jag ska ta bort nattmålet och sedan avvakta och se om jag måste göra en schemakorrigering :?: :!: Tolkade det som att du fått rådet att först korrigera schemat och sedan ta bort nattmålet :?:
Idag sover hon 1,5 timme + 2 timmar + 45 minuter och sedan hade jag tänkt att ha 11,5 timmars natt, dvs 15 timmar och 45 minuters sömn/dygn. Jag hade hoppats att det skulle fungera tills hon fyllde 5 månader :?: :!: Men jag kanske helt är ute och cyklar :?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Bort med nattmål, nytt schema om vagnen ÄR för liten spjälsäng. Allt på en gång. Inga små mesyrer utan styr med HELA handen. 8)

Det är lättare att vagna säger de flesta, jag hamnade i vagningsträsket och tröttnade, så därför införde jag buffning till Tor när han var ca. 2 mån isället. Men man får räkna med att buffa minst 20 min de första få gångerna. :wink:

Mitt råd är att du kan om du vill göra en förstärkt mjölk till kvällen. Jag pumpar mjölk under dagen, du hittar din bästa tid. Häller i NAN2 pulver i mjölken och ger i flaska som kvällslurk. Detta är skonsamt och MASSOR av kalorier i liten mängd som gör att man får MYCKET valuta. (kommer med varningstexten, dålig apitit till frukost :roll: )

Prova gärna att pumpa om du kan direkt efter matning så du ökar din produktion och du kan även dricka LuzernTe, funkar bra tycker jag.
Vill du ändå göra gröt, gör den på bröstmjölk och pulver. Också mycket kalorier och mycket nyttigt tycker jag.
Till Tor räknas ALLA kalorier så här finns bara kalori mattrasslingstips om man säger :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Eh, oj, missförstod dig nog lite. Jag trodde du menade schema+säng på en gång. Men om du menade schemaändring och gröt i ett svep så tycker jag att du ska göra det! Och SEN sängen. Men det beror ju som sagt på hur sugen du är på att vagna, och hur akut det är med förflyttning från den urvuxna vagnen.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
karinpatring
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 11:40

Inlägg av karinpatring »

Jag är nog lite trög :cry: ...men när du skriver schemaändring - menar du då att det är att ta bort nattmålet eller att jag behöver ändra mitt dagschema när jag tar bort nattmålet :?:
Jag ammar tyvärr inte längre överhuvudtaget :( utan använder bara babysemp, det var därför jag hade tänkt att lägga till gröten.
Var det svårt att övergå från vagning till buffning :?: Ungefär hur lång tid tog det :?:
Tack för ert engagemang och förlåt för att jag inte riktigt hänger med...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ok, vi försöker reda ut begreppen så gott vi kan. :lol:
Natt kl 20,00 - nattmål 04,00 och morgon 07,30 samt tre lurar på dagen á 1,30 tim, 2 tim och 45 minuter
Om jag tolkar dig rätt är det natt mellan

20-7.30
sov 1 - 1,5 timmar
sov 2 - 2 timmar
sov 3 - 45 min

Stämmer detta?

Skall du utifrån detta ta bort ett nattmål är det bara att ta bort och behålla ditt nuvarande schema.

Du vill inte ha natt 19.30-7.30 och sedan köra de klassiska 45min-2tim-45min? Men om schemat du har funkar kör på det. :thumbsup:

Jag buffade Tor endast ett fåtal gånger i 20 min och sen "backade" jag bort det med solfjäder osv. Vår personliga åtgärdslista ser ut så här:

1. Inget
2. ljud i huset
3. samtal oss vuxna emellan (eller prat i telefon)
4. ramsa
5. ramsa...
6. (Mozart) inte alltid nr 6.
7. solfjäder
8. buffning

Så när man kurar går man från 8-1 och efter/under kur mer mot 1-8

Med andra ord så visst en del buffande är det men inte mer än kuren! Då överbuffar man. Jag märkte snabbt att Tor blev/blir fortfarande argare när han buffas och kan ENDAST buffas när han är äkta ledsen och de gångerna är väldigt få så här i efterhand.

Har ni börjat ramsa än? Ramsan är ju verktygens verktyg som är sååå viktigt.

Vart står sängen? Hur ser er strategi ut?

Oj, många frågor blir det men då kanske det kommer att bli extra bra och tydligt när ni är klara. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Oj, nu inser jag att jag börjar låta som om ni skall göra en hel kurning :oops: Vet inte riktigt om det var målet :oops:

Du kan väl vara gullig och skriva hur gammal hon är i er profil så jag inte glömmer att hon faktiskt bara är 3 mån och 3 veckor. hmmm...

Men verktygen är endå de samma så allt jag skrivit är inte blaha :lol: och hon är ju i och för sig väldigt nära 4 mån. :wink:

Ja börja först med gröt tycker jag det skall inte vara problem. Då står hon sig nog bättre över natten. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
karinpatring
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 11:40

Inlägg av karinpatring »

Oh, tack, TorsMamma :lol:
Du har förstått mitt schema helt rätt :) och det fungerar så bra så därför vill jag helst inte ändra.
Vi ramsar men bara som avslutning, när vi ska lägga henne, oavsett om det är för en lur eller för natten så gör vi såhär:
Lägger tillrätta
Vagnar (om hon redan är tyst så bara 2 drag som en markering)
Ramsar x 4, bara som en bekräftelse och lämnar sedan rummet (som tyvärr är vårt sovrum :( men det finns tyvärr inget alternativ i denna 2 rummare)
Om hon börjar skrika igen när man bara har kommit till tröskeln så är vi noga med att inte gå in förrän vi har varit ute ur rummet dubbelt så lång tid som vi vagnade, därefter går vi in och kör proceduren igen om behov föreligger, vilket är ganska sällan på daglurarna men på kvällarna får vi ganska ofta gå in 2-3 gånger.
:?: Gör man på samma sätt när man buffar, att man buffar tills hon är tyst, sedan är det solfjäder va :?: ramsar och lämnar rummet och går bara in när det har gått dubbelt så lång tid som man buffade :?:

Strategi - ja, det är den vi håller på och utarbetar, Linnéa sov nämligen sina 8 timmar fram till 04,00 som en prinsessa från sin 2-månadersdag fram till sin 3-månadersdag då hon började vakna vansinnigt mycket på natten och vi har aldrig förstått riktigt vad det beror på. Efter korrespondans med AW så förstod jag att jag introducerat ramsan lite hårt och försökt använda den som verktyg vilket AW tyckte var lite tidigt och att jag bara skulle låta den gå in "bakvägen" genom att avsluta varje läggning med den men inte använda den som verktyg utan fortsätta med vagningen. Det har vi nu gjort men tyvärr har det inte blivit något bättre. Maten är ett annat problem, hon har nämligen alltid ätit runt 600-700 ml per dag men ändå sovit som en prinsessa, nu har vi försökt att få upp det, men det är väldigt väldigt svårt trots AWs alla goda råd. Därav anledningen till att vi funderar på att ta bort nattmålet och introducera gröt samt den ersättningen som kommer efter babysempen, babyplus som skall vara lite mer mättande. Idag började vi fundera på om vagnen är för liten och då började vi fundera på om vi i samma veva även skulle lägga henne i sin spjälsäng (som också står i vårt sovrum). Mamma och pappa är dock väldigt trötta och lite ledsna efter många nätter utan speciellt mycket sömn och skulle därför uppskatta all vägledning med strategi. Mitt lilla skräp Linnéa är imorgon 3,5 månad gammal.
Jag känner mig osäker på om man måste vänta med gröten och babyplusen tills hon är 4 månader (står ju från 4 månader på paketen) och därmed också med att ta bort nattmålet tills hon är 4 månader eller om vi kan göra det redan nu i veckan, vi börjar nämligen bli lite desperata efter att försöka med något nytt då nuvarande situation inte fungerar.
Hoppas att jag fick med svar på alla dina frågor nu, återkom jättegärna med dina synpunkter :D
Stort tack på förhand.
/Karin
Lua

Inlägg av Lua »

Lite tips angående maten bara: jag har börjat introducera Babyplus (eller NAN 2) vid ungefär tre månader. Från början kanske bara ett mått till en flaska av den starkare ersättningen, men ganska snart hälften/hälften. Har fungerat ypperligt!

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"