Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
Tack miar70 för svar.Det är mest att jag tycker hon "sover bort" dagarna för att sedan på eftermiddagen/kvällen vara vaken jättelänge.Tacka för det när hon sovit hela dagen nästan.Nu idag har jag kunnat hålla henne vaken utan problem faktiskt 06.30-08.30.Jag låter henne sova 2 timmar nu tänkte jag,sen får vi se hur länge jag klarar av att hålla henne vaken och efter det ett lite längre sovpass på 2,5 timmar.Bara för att få en någolunda jämn fördelning på antal vaken timmar under dagen.Vi hadde ett ungefärligt schema innan som hon följde av sig själv,men att det antagligen behövdes lite mer vaken tid på kvällen då hon hadde kvällstrasse l hoch det tog ett tag att få henne att somna.
Kram ulrika
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
ulikaj-jag försöker styra Malte så gott det går för att få en balans. Han är ju som sagt lite ojämn. Ena dagen sover han bort fm för att nästa dag vilja sova bort kvällen. Igår var en fm-sovdag. Det var LÖGN att få till mer än 45 min x 2 på em. Han hade vakentid att ta igen så att jag lät det bli så. Har bestämt mig i helgen att verkligen försöka slappna av lite. Nu håller jag mer koll på att det inte blir för tätt mellan måltiderna. Det verkar passa Malte med 3.5 timmar. Är han då vaken två timmar är det svårt att få till mer än 1.5 timmes sovpass t ex. På em kan det bli tre timmar mellan målen . Tätare än så vagnar jag "bort"...
Inser nu att tiden går FORT. Snart är det dags för mindre sömn på dagtid och mer på natten. Kommer passa Malte PERFEKT. Är väldigt förtjust i ert schema Lua, men med en timmes förskjutning, dvs natt 19-07 istället.
Kram
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej
Att mata i sömnen kan vara bra med små mattrasslare, som av en eller annan anledning "bråkar" vid bröstet! Man tar helt enkelt upp bebisen när den sover; smeker den över huvudet, plockar upp och lägger till bröstet! Då äter de oftast lugnt och stillsamt, och det blir ingen "kamp" vid amningen
/Mia
Att mata i sömnen kan vara bra med små mattrasslare, som av en eller annan anledning "bråkar" vid bröstet! Man tar helt enkelt upp bebisen när den sover; smeker den över huvudet, plockar upp och lägger till bröstet! Då äter de oftast lugnt och stillsamt, och det blir ingen "kamp" vid amningen
/Mia
Nä, nu är jag lite less på Maltes eftermiddagar. Har ni som har lite äldre Skräp några bra tips att få bort emtrassel.
Såhär har dagen sett ut
06.00-07.00 vaken
07- 09.15 sova
09.15-10.50 vaken
10.50-13.05 sova
13.05-15.30 vaken, krånglar med maten. tröttgråt redan efter 40 minuter...men piggnar på sig efter ett tag och är superpigg
15.30-16.05 sova- vaknar och är VRÅLHUNGRIG
16.05-17.00 vaken, krånglar vid bröstet, somnar till slut efter gråt
17-17-50 sova, vagnar men somnar inte om. Tar till slut upp
17.50.....vaken....inte hungrig men PIGG
Krånglet börjar efter sovpass två som ni kan se. Ett väldigt långt vakenpass där han bara "vill" äta en omgång. Finns inte en chans att han kan sova långt sovpass efter det, han vaknar av hunger redan efter en halvtimme- sedan är hackandet igång.
Kan ni ge några bra tips på att komma förbi detta
Känns som vi alltid står och faller med tredje luren.....
Linda
Såhär har dagen sett ut
06.00-07.00 vaken
07- 09.15 sova
09.15-10.50 vaken
10.50-13.05 sova
13.05-15.30 vaken, krånglar med maten. tröttgråt redan efter 40 minuter...men piggnar på sig efter ett tag och är superpigg
15.30-16.05 sova- vaknar och är VRÅLHUNGRIG
16.05-17.00 vaken, krånglar vid bröstet, somnar till slut efter gråt
17-17-50 sova, vagnar men somnar inte om. Tar till slut upp
17.50.....vaken....inte hungrig men PIGG
Krånglet börjar efter sovpass två som ni kan se. Ett väldigt långt vakenpass där han bara "vill" äta en omgång. Finns inte en chans att han kan sova långt sovpass efter det, han vaknar av hunger redan efter en halvtimme- sedan är hackandet igång.
Kan ni ge några bra tips på att komma förbi detta
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Hur ser era eftermiddagar ut i övrigt? Kanske mycket annat som ska fixas och lite stressigt
Förresten så var Malte påtänkt som namn här också, men maken strejkade. Nu blev det så att våra barns namn "hakar i" varandra: Alvallisak. Coolt va?! 8)
Kram Lua.
Hur gick det igår Linda.Rättade erat trassel till sig?Skriv och berätta!
Jag håller
Vi är själva inne på dag 2 med Liws ungefärliga schema och det har hittills fungerat jättebra.Mer vakentid på förmiddagen (3 timmar) en långlur mitt på dagen( 2,5timmar) ett vaken pass på 2 timmar och det sista på kvällen 2,5timmar.
Godnatt 20.30.Godmorgon 06.30 och ett nattmål 02.
Kram ulrika
Jag håller
Vi är själva inne på dag 2 med Liws ungefärliga schema och det har hittills fungerat jättebra.Mer vakentid på förmiddagen (3 timmar) en långlur mitt på dagen( 2,5timmar) ett vaken pass på 2 timmar och det sista på kvällen 2,5timmar.
Godnatt 20.30.Godmorgon 06.30 och ett nattmål 02.
Kram ulrika
Ja jag har också funderat över maten.
Gårkvällen redde upp sig till slut. Han var vaken mellan 17-19, fick en 45-minutare och sedan var det natt 21.00- morgon 07.00. Tycker han visar tydliga tendenser att ha lång natt redan nu
Idag har jag pumpat ur efter första omgången mat. Har sedan blandat mjölken med hälften ersättning och erbjudit som påfyllnad efter en timme..
Efter TRUGANDE tog han 30 ml inför andra luren gången och 25 ml inför strulluren nr tre. Är det normala påfyllnadsslurkar- ni som ger ersättning
Han äter ju fint vid omgång 1-2 så jag antar att han ändå äter upp sig ordentligt.
Tyvärr har det strulat en del ändå. Den sköna uteluren hade en del uppvak tex...brukar sällan hända....Strulluren blev 1.5, jag tog upp honom eftersom det hade gått nästan fyra timmar sedan förra målet...Före dess fick jag vagna vid 20 samt 45 min
Maltes "problem" om man nu ska uttrycka sig så, är att han är ofta för trött för att fylla på. Försöker man å andra sidan för tidigt blir det så tätt inpå....han kroknar betydligt efter en timme och vill bara sova....
Skönt att det går bra ulrikaj-kämpar ju som sagt själv en hel del med vakenpassen (ja och sovpassen också)
Linda
Gårkvällen redde upp sig till slut. Han var vaken mellan 17-19, fick en 45-minutare och sedan var det natt 21.00- morgon 07.00. Tycker han visar tydliga tendenser att ha lång natt redan nu
Idag har jag pumpat ur efter första omgången mat. Har sedan blandat mjölken med hälften ersättning och erbjudit som påfyllnad efter en timme..
Efter TRUGANDE tog han 30 ml inför andra luren gången och 25 ml inför strulluren nr tre. Är det normala påfyllnadsslurkar- ni som ger ersättning
Tyvärr har det strulat en del ändå. Den sköna uteluren hade en del uppvak tex...brukar sällan hända....Strulluren blev 1.5, jag tog upp honom eftersom det hade gått nästan fyra timmar sedan förra målet...Före dess fick jag vagna vid 20 samt 45 min
Maltes "problem" om man nu ska uttrycka sig så, är att han är ofta för trött för att fylla på. Försöker man å andra sidan för tidigt blir det så tätt inpå....han kroknar betydligt efter en timme och vill bara sova....
Skönt att det går bra ulrikaj-kämpar ju som sagt själv en hel del med vakenpassen (ja och sovpassen också)
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
....en fundering till.
Malte sover ju ofta 10 timmar eller mer nattetid ( förutom två korta nattmål)- det innebär att det inte finns så mycket sömntimmar "över" på dagen- ungefär 5.5-6.
Har ju reflekterat över detta förut, men har ju kämpat för att få senare kvällar ( utan att lyckas sådär jättebra) och därför kört på med 6.5-7 timmar sömn...
Han kan göra natt 20.00 och sova till 6-7 på morgonen....
Kan det vara det som spökar på dagarna
dvs han ligger lite i överkant sömnmässigt.....
Å andra sidan borde han väl vara piggare under vakenpassen i så fall..eller..
..nej nu ska jag titta på Anja....men tar tacksamt emot fler synpunkter...
Linda
Malte sover ju ofta 10 timmar eller mer nattetid ( förutom två korta nattmål)- det innebär att det inte finns så mycket sömntimmar "över" på dagen- ungefär 5.5-6.
Han kan göra natt 20.00 och sova till 6-7 på morgonen....
Kan det vara det som spökar på dagarna
Å andra sidan borde han väl vara piggare under vakenpassen i så fall..eller..
..nej nu ska jag titta på Anja....men tar tacksamt emot fler synpunkter...
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej LindaVega
Vi hade ju oxå lång natt innan.19.30-06.60.Det var ju då LiIw kvällstrasslade för oss.Skrev om det i" kvällstrassel"(späda barn små)TorpSara länkade då en tråd som var intressant om bla för långa nätter,sid 2 tror jag.Jag vet inte om det kan hjälpa er men du kan ju läsa den om du vill.
Kram ulrika
Vi hade ju oxå lång natt innan.19.30-06.60.Det var ju då LiIw kvällstrasslade för oss.Skrev om det i" kvällstrassel"(späda barn små)TorpSara länkade då en tråd som var intressant om bla för långa nätter,sid 2 tror jag.Jag vet inte om det kan hjälpa er men du kan ju läsa den om du vill.
Kram ulrika
Tack ulrikaj- har läst länken förut-känner igen den, men då i samband med borttagning av nattmål...villket vi laddar för nu i helgen....
Funderar ändå- Malte verkar ju trivas med långa nätter. Är det ändå tokigt menar du/ni? Kan man inte anpassa dagsömnen efter det istället och lägga 2-2.5 -1.5 lur på dagen + en 20 min vid behov? ( dvs ca 6 timmar sömn på dagen och ca 10 på natten)
Idag har jag fortsatt att truga och truga, men det är INTE pop kan jag säga. Han äter ordentligt omgång 1-2 och vill ha ingen eller lite påfyllning. ( efter ca en timme) Testar först med bröstet-skrik-skrik. Tar sedan fram lite ersättning ( i kopp än så länge) 20 ml fick jag i honom- men då hällde jag nog mer än att han aktivt åt..
Han är lite missnöjd under vakenpassen, vilket gör mig lite tveksam ändå. Trötthet/Hunger
6.15-7.10 vaken.
7.10-9.20 sova- vagna i några omgångar vid 1 h samt ett kort skak vid 1.5 h
9.20-10.50 vaken
10.50-ff sova inget uppvak ( har nu sovit i två timmar)
Vad tror ni
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Gäst
A
Hej hopp!
Sofia den Vise har börjat sova till halv fyra =D> och vill ha natt redan omkring 20.30, verkar det som... de senaste kvällarna har vi försökt att hålla liv i henne med alla medel som finns, men, senast 20.40
tendenserna är som följer:
morgon 06.30 - 08.00
sova 08.00 - 10.00
vaken 10.00 - 12.00
sova 12.00 - 14.00
vaken 14.00 - 15.30
sova 15.30 - 17.00
vaken 17.00 - 18.30
sova 18.30 - 19.15
vaken 19.15 - 20.30?
... och så sju timmar natt till 03.30
Börjar se ut som ett första schema, tycker jag...
Linda: social delaktighet?
8-[
Sätter jag mig vid pianot och jobbar - inget fokus på henne, men hon ser mig - är hon hur nöjd som helst...
Päivi- visst har du rätt- och jag känner ju det lite också- inte så roligt att bli trugad och trugad och trugad fast man egentligen är mätt och istället hungrig på livet utanför famnen. Samtidigt vill jag ju utesluta allt som kan tänkas störa lillemans sömn. Idag har det gått hyfsat bra förutom att han startade sista vakenpasset runt 16.00...hmm inte så mkt vakentid mellan lurarna direkt. Jag gör verkligen ALLT för att hålla vaken. Fick lägga in två 20 min för att dra ut på kvällen. Klockan 20.00 slocknade han för natten...han är relativt pigg sen em/tidig kväll för att sedan efter 20 minluren vara jättesvår att hålla vaken....
Schemat ser väl jättebra ut. Dröjer inte länge förrän hon själv har gjort 8 timmar natt och du kan lägga henne ännu tidigare om du vill.
Vi ska vagna bort första nattmålet i helgen eller ev nästa helg. han är fem veckor nu och sover nästan bort nattmålet kring fyra. Vi kanske avvaktar och ser hur det utvecklar sig under nästa vecka. Skönt om man slipper vagna och han självmant förlänger natten.
Kram och godnatt
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923