Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack miar70 för svar.Det är mest att jag tycker hon "sover bort" dagarna för att sedan på eftermiddagen/kvällen vara vaken jättelänge.Tacka för det när hon sovit hela dagen nästan.Nu idag har jag kunnat hålla henne vaken utan problem faktiskt 06.30-08.30.Jag låter henne sova 2 timmar nu tänkte jag,sen får vi se hur länge jag klarar av att hålla henne vaken och efter det ett lite längre sovpass på 2,5 timmar.Bara för att få en någolunda jämn fördelning på antal vaken timmar under dagen.Vi hadde ett ungefärligt schema innan som hon följde av sig själv,men att det antagligen behövdes lite mer vaken tid på kvällen då hon hadde kvällstrasse l hoch det tog ett tag att få henne att somna.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

ulikaj-jag försöker styra Malte så gott det går för att få en balans. Han är ju som sagt lite ojämn. Ena dagen sover han bort fm för att nästa dag vilja sova bort kvällen. Igår var en fm-sovdag. Det var LÖGN att få till mer än 45 min x 2 på em. Han hade vakentid att ta igen så att jag lät det bli så. Har bestämt mig i helgen att verkligen försöka slappna av lite. Nu håller jag mer koll på att det inte blir för tätt mellan måltiderna. Det verkar passa Malte med 3.5 timmar. Är han då vaken två timmar är det svårt att få till mer än 1.5 timmes sovpass t ex. På em kan det bli tre timmar mellan målen . Tätare än så vagnar jag "bort"...

Inser nu att tiden går FORT. Snart är det dags för mindre sömn på dagtid och mer på natten. Kommer passa Malte PERFEKT. Är väldigt förtjust i ert schema Lua, men med en timmes förskjutning, dvs natt 19-07 istället.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

En fråga från frågvisa mej...
Det här med att mata i sömnen:Hur fungerar det och när behöver man göra det?
Har läst någon insändare där det stod att dom matade i sömnen.
Kram Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Att mata i sömnen kan vara bra med små mattrasslare, som av en eller annan anledning "bråkar" vid bröstet! Man tar helt enkelt upp bebisen när den sover; smeker den över huvudet, plockar upp och lägger till bröstet! Då äter de oftast lugnt och stillsamt, och det blir ingen "kamp" vid amningen :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ok, tack miar70 :heart: då är jag med.Tack för snabbt svar.
Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol: :heart: :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nä, nu är jag lite less på Maltes eftermiddagar. Har ni som har lite äldre Skräp några bra tips att få bort emtrassel.

Såhär har dagen sett ut

06.00-07.00 vaken

07- 09.15 sova

09.15-10.50 vaken

10.50-13.05 sova

13.05-15.30 vaken, krånglar med maten. tröttgråt redan efter 40 minuter...men piggnar på sig efter ett tag och är superpigg

15.30-16.05 sova- vaknar och är VRÅLHUNGRIG

16.05-17.00 vaken, krånglar vid bröstet, somnar till slut efter gråt

17-17-50 sova, vagnar men somnar inte om. Tar till slut upp

17.50.....vaken....inte hungrig men PIGG

Krånglet börjar efter sovpass två som ni kan se. Ett väldigt långt vakenpass där han bara "vill" äta en omgång. Finns inte en chans att han kan sova långt sovpass efter det, han vaknar av hunger redan efter en halvtimme- sedan är hackandet igång.

Kan ni ge några bra tips på att komma förbi detta :?: Känns som vi alltid står och faller med tredje luren..... :roll:

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Päivi: rapportera mera!

:idea: LindaVega: Det ser ju lite trassligt ut för lille Malte... Min erfarenhet är ju ändå att det allt som oftast handlar om MAT. =P~

Hur ser era eftermiddagar ut i övrigt? Kanske mycket annat som ska fixas och lite stressigt :?: Så har det varit här och jag har fått gräla på mig själv för att prioritera rätt, d.v.s ge MYCKET mat. Annars blir det lätt så här att Isak får första omgången och sen är han ganska nöjd och jag förvandlas plötsligt till Alfons Åberg och "ska bara" hjälpa Alva med läxan, förbereda middan, hänga en tvätt, sjunga med Allis... och sen är det liksom läge för tjorv. När jag gör så att jag verkligen sätter mig ner, lugnt och stilla och genomför hela målet, så som det ska vara, går det bra! En tanke bara...

Förresten så var Malte påtänkt som namn här också, men maken strejkade. Nu blev det så att våra barns namn "hakar i" varandra: Alvallisak. Coolt va?! 8)

Kram Lua. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hur gick det igår Linda.Rättade erat trassel till sig?Skriv och berätta!
Jag håller :thumbsup:

Vi är själva inne på dag 2 med Liws ungefärliga schema och det har hittills fungerat jättebra.Mer vakentid på förmiddagen (3 timmar) en långlur mitt på dagen( 2,5timmar) ett vaken pass på 2 timmar och det sista på kvällen 2,5timmar.
Godnatt 20.30.Godmorgon 06.30 och ett nattmål 02.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja jag har också funderat över maten. :roll:

Gårkvällen redde upp sig till slut. Han var vaken mellan 17-19, fick en 45-minutare och sedan var det natt 21.00- morgon 07.00. Tycker han visar tydliga tendenser att ha lång natt redan nu

Idag har jag pumpat ur efter första omgången mat. Har sedan blandat mjölken med hälften ersättning och erbjudit som påfyllnad efter en timme..
Efter TRUGANDE tog han 30 ml inför andra luren gången och 25 ml inför strulluren nr tre. Är det normala påfyllnadsslurkar- ni som ger ersättning :?: Han äter ju fint vid omgång 1-2 så jag antar att han ändå äter upp sig ordentligt.

Tyvärr har det strulat en del ändå. Den sköna uteluren hade en del uppvak tex...brukar sällan hända....Strulluren blev 1.5, jag tog upp honom eftersom det hade gått nästan fyra timmar sedan förra målet...Före dess fick jag vagna vid 20 samt 45 min :x

Maltes "problem" om man nu ska uttrycka sig så, är att han är ofta för trött för att fylla på. Försöker man å andra sidan för tidigt blir det så tätt inpå....han kroknar betydligt efter en timme och vill bara sova....

Skönt att det går bra ulrikaj-kämpar ju som sagt själv en hel del med vakenpassen (ja och sovpassen också)

:heart:
Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

....en fundering till.

Malte sover ju ofta 10 timmar eller mer nattetid ( förutom två korta nattmål)- det innebär att det inte finns så mycket sömntimmar "över" på dagen- ungefär 5.5-6. :shock: Har ju reflekterat över detta förut, men har ju kämpat för att få senare kvällar ( utan att lyckas sådär jättebra) och därför kört på med 6.5-7 timmar sömn...

Han kan göra natt 20.00 och sova till 6-7 på morgonen....

Kan det vara det som spökar på dagarna :roll: dvs han ligger lite i överkant sömnmässigt.....

Å andra sidan borde han väl vara piggare under vakenpassen i så fall..eller..

..nej nu ska jag titta på Anja....men tar tacksamt emot fler synpunkter...

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej LindaVega
Vi hade ju oxå lång natt innan.19.30-06.60.Det var ju då LiIw kvällstrasslade för oss.Skrev om det i" kvällstrassel"(späda barn små)TorpSara länkade då en tråd som var intressant om bla för långa nätter,sid 2 tror jag.Jag vet inte om det kan hjälpa er men du kan ju läsa den om du vill.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack ulrikaj- har läst länken förut-känner igen den, men då i samband med borttagning av nattmål...villket vi laddar för nu i helgen.... :wink:

Funderar ändå- Malte verkar ju trivas med långa nätter. Är det ändå tokigt menar du/ni? Kan man inte anpassa dagsömnen efter det istället och lägga 2-2.5 -1.5 lur på dagen + en 20 min vid behov? ( dvs ca 6 timmar sömn på dagen och ca 10 på natten)

Idag har jag fortsatt att truga och truga, men det är INTE pop kan jag säga. Han äter ordentligt omgång 1-2 och vill ha ingen eller lite påfyllning. ( efter ca en timme) Testar först med bröstet-skrik-skrik. Tar sedan fram lite ersättning ( i kopp än så länge) 20 ml fick jag i honom- men då hällde jag nog mer än att han aktivt åt..

Han är lite missnöjd under vakenpassen, vilket gör mig lite tveksam ändå. Trötthet/Hunger :?: Man kan ju inte göra mer än att truga. Till slut blir han ju missnöjd pga av det. Han får ju inte se annat än mina bröst..:? Jag försöker- tar paus några minuter-försöker igen-paus osv...

:idea: Så här har dagen sett ut hittills

6.15-7.10 vaken.

7.10-9.20 sova- vagna i några omgångar vid 1 h samt ett kort skak vid 1.5 h

9.20-10.50 vaken

10.50-ff sova inget uppvak ( har nu sovit i två timmar)

Vad tror ni

:arrow: Mat? ( dvs för lite)
:arrow: För mkt sömn på natten?
:arrow: Allmänt frågvis herre?

Linda
Gäst

A

Inlägg av Gäst »

Hej hopp!

Sofia den Vise har börjat sova till halv fyra =D> och vill ha natt redan omkring 20.30, verkar det som... de senaste kvällarna har vi försökt att hålla liv i henne med alla medel som finns, men, senast 20.40 :sleep: , så det är väl bara att gilla läget... :roll: Inte mig emot, hon får gärna sova natt redan 20.30, bara jag inte får för lite vakentid på kvällen då...

tendenserna är som följer:

morgon 06.30 - 08.00

sova 08.00 - 10.00

vaken 10.00 - 12.00

sova 12.00 - 14.00

vaken 14.00 - 15.30

sova 15.30 - 17.00

vaken 17.00 - 18.30

sova 18.30 - 19.15

vaken 19.15 - 20.30?

... och så sju timmar natt till 03.30

Börjar se ut som ett första schema, tycker jag... :wink:

Linda: social delaktighet? :roll: Sofia blir hur grinig som helst om hon inte får sitt lystmäte på den fronten: LÄGG AV och gulla med mig/erbjuda mig mat/olika rum/babysittern/magläge/babygym, jah vill se vad DU gör! Let's have it?! Vad är viktigt för dig mamma?!

8-[

Sätter jag mig vid pianot och jobbar - inget fokus på henne, men hon ser mig - är hon hur nöjd som helst... :P Eller en blivande musikälskare... :roll:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi- visst har du rätt- och jag känner ju det lite också- inte så roligt att bli trugad och trugad och trugad fast man egentligen är mätt och istället hungrig på livet utanför famnen. Samtidigt vill jag ju utesluta allt som kan tänkas störa lillemans sömn. Idag har det gått hyfsat bra förutom att han startade sista vakenpasset runt 16.00...hmm inte så mkt vakentid mellan lurarna direkt. Jag gör verkligen ALLT för att hålla vaken. Fick lägga in två 20 min för att dra ut på kvällen. Klockan 20.00 slocknade han för natten...han är relativt pigg sen em/tidig kväll för att sedan efter 20 minluren vara jättesvår att hålla vaken....

Schemat ser väl jättebra ut. Dröjer inte länge förrän hon själv har gjort 8 timmar natt och du kan lägga henne ännu tidigare om du vill.

Vi ska vagna bort första nattmålet i helgen eller ev nästa helg. han är fem veckor nu och sover nästan bort nattmålet kring fyra. Vi kanske avvaktar och ser hur det utvecklar sig under nästa vecka. Skönt om man slipper vagna och han självmant förlänger natten.

Kram och godnatt
Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"