Nu måste jag ha hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Då kanske jag kan korta dagslurarna med marginalkvarten? Ibland vaknar han tidigare på eftermiddagen men då har jag vaggat så han somnar om, men kan jag låta han sova 45 min istället för en timme på em? Och en kvart mindre på fm?
Johanna
mamma till Filip född maj -06
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Han ska sova 2,5 timmar på dan (tänkte att han var 8 månader), men det har blivit nästan tre de sista dagarna. Men jag skulle kunna korta av de en halvtimme totalt istället.

T.ex. han ska enl schemat sova

9.45-11.15 (ändra till 11.00)
14.15-15.15 (ändra till 15.00)

Eller är det för tidigt att göra så också?

Idag försov mamma sig när hon somnade medan killen sov... :oops: så därför blev det idag igen en kvart mer än planerat. :roll: Nåja, mamma behövde det i alla fall! Han har börjat sova och äta betydligt mer på dagarna nu än förut i alla fall! Ätandet är bara :P
Johanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Egentligen ska du inte ändra någonting alls under kuren. Men med hjälp av marginalvarten kan du göra det utan att det märks, och till det bättre - 1 tim som du har på e m är inget s k naturligt sömnrytmspass. Behåll 1,5 tim på f m tycker jag och ändra till 45 nin på em, så kommer du lindrigast undan :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Måste bara skriva en sak, kom på hur mycket framåt vi faktiskt har kommit! Tänkte inte allså på det i morse, men nu..
-ingen napp
-behöver inte gå upp till micron två ggr/natt
-inga blöjbyten heller
-behöver inte ens se honom på natten eftersom jag inte behöver springa in till honom överhuvudtaget! (faktiskt skönt..)
-vet exakt när han ska sova/äta på dan (förut en massa gissningar)
-han äter mycket mer, började med det igår och idag!

Vilka framsteg! Nej nu ska vi sannerligen inte ge upp. Ramsan tar ju! Men trött är jag... så fruktansvärt, hemskt och olidligt trött. Men det kommer att strykas ur listan snart :P och det ser jag verkligen framemot! (Kan bli så att det är föräldrarna som kommer bli trötta o sjuka när vi får börja sova på nätterna har jag en känsla av.... :wink: )
Johanna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att du ser allt det fantastiska. Det är så lätt annars att förlora perspektivet och haka upp sig på det som (ännu) inte är perfekt.'

Pris och beröm för utmärkt arbete :lol: :-({|=

Fortsätt nu bara, lugnt och fint. Ha målet för ögonen. Ni är snart där. Det gäller bara att minnas att för att lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att man själv gör "baksteg", först - och kontinuerligt.

Trött :?: Kära barn, höll jag på att säga (och sa jag). När man väl får visionen av HELA NÄTTER i skallen, därför att barnet äntligen och till slut börjar sova som folk, då blir man en zombie. Och det sitter i en vecka - tio dagar, eller två veckor. Och folk frågar oroligt: "Men varför är du så trött? Du får ju sova nu!"

Svaret är: "Just därför."

Det gäller, som du förstår, lilla barnet också :heart:
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hello! Liten rapport och en fråga om morgonen.

Lillkillen vaknade tre gånger natten innan inatt, och inatt vaknade han en gång vid elva och sen nästa gång halv 7! Så nu har han tagit stora framsteg. Dock är det lite problematiskt på morgonen, som det kan vara. Han vaknar för tidigt och nöjer sig en stund med ramsan, men börjar sedan skrika väldigt väldigt mycket, antagligen för att han vill vakna, och det bara är en kvart kvar tills han ska vakna. Hur ska jag få honom att somna om vet jag inte, för han envisas med att inte göra det för en kvarts skull. Han ska vakna 7.15, och igår vaknade han 7, och idag som sagt halv sju första gången men sen slumrade han till och började till slut skrika strax innan sju. Jag fick till slut hoppa in när han hade blivit tyst, fort för att han inte skulle börja skrika igen. Då var klockan tio över. Jag tyckte jag läste tidigare om nån väckarklocka eller vad det nu var..? Hur ska jag göra?

Annars funkar det kanon!!!
Johanna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Skaffa en väckarklocka som du ställer på sju och placerar så han hör den. Omedelbart som den ringer stormar du in med alldeles kolossalt fantastisk jättemegaglädje :lol:

Han lär sig snart det lilla sambandet, om man säger. Men ge det tre morgnar.

Ge en upplysningsramsa x4 (glad, nästan hurtig, men bestämd och punktsättande) när han vaknar - glad - och sedan ingenting mer, förrän klockan ringer. Oavsett, om man säger :wink: :lol:
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Okej, ska prova det. Så en ramsa direkt när han vaknar glad jollrandes, sen inget trots att han protesterar, vilket han gjorde imorse också.. tills klockan ringer och då får han vara arg? Alltså skrika när jag går in med :P minen?
Johanna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det funkar, därför att det då blir klockan som annonserar morgonen, inte han. Så honom "hör" du inte. Du hör bara klockan, och därför gör du morgon, för att den ringt.

Skulle du inte haft klockan, skulle du däremot ha varit tvungen att vänta tills han var glad eller åtminstone tyst innan du gick in. Annars skulle han få för sig att han kunde / skulle /behövde skrika morgonen till sig. Dvs själv bevaka sina intressen här.

Och det vill vi ju inte att han ska få för sig :wink:
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej, vi sover längre och längre nu, han vaknar ofta nån gång på kvällen och vill höra en ramsa, sen sover han till sex eller halv sju. Men morgonen är fortfarande trasslig, han skriker från halv sju åtminståne, innan klockan ringer vid sju. Tråkigt att han börjar varje morgon med att skrika en halvtimme och är helt snorig efteråt... förut vaknade han till joller! Varför tror ni att det är så? Han verkar inte helt utvilad efter att han vaknar heller, men förmodligen är han inte så trött att han vill somna om, eller kan somna om. Han pausar ibland fem minuter men sätter igång sedan igen. Jag brukar ramsa en gång och sen inget mer, och en morgon var det lite bättre, han var tyst i en kvart innan han satte igång igen, men imorse var vi tillbaka i ruta ett när det gällde morgonen. Hmm... tips? Har väckarklocka, men den kanske inte är så bra.. borde kanske ha en vanlig pip-pip-pip signal? Har mobilen nu i brist på annat. Den pausar ju också före varje ring. Men han hör den i alla fall.. vet inte. Har lust att ta upp han redan halv sju och mysa i våran säng. Men det funkar kanske inte.. :?:
Johanna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

tröttjohanna skrev:borde kanske ha en vanlig pip-pip-pip signal? Har mobilen nu i brist på annat. Den pausar ju också före varje ring.

Har lust att ta upp han redan halv sju och mysa i våran säng. Men det funkar kanske inte.. :?:
:D Tålamod, tålamod :wink: Rom byggdes inte på en dag - men titta så starkt och vackert det blev och hur länge det stod, och står än :lol:

Jollret kommer tillbaka. Han kan vara sur vissa morgnar precis som du skriver för att han VILL sova men inte genast KAN.

Idén med klockan är att den är för barnets små öron först och främst :!: Tycker verkligen du ska inhandla i en rejäl ringsak som står utanför hans rum så att han garanterat både hör och vaknar av den, om det skulle vara så. Och då gäller det att du genast du stängt av galopperar in och hojtar glatt!

Snart, mycket snart, lär han sig då sambandet. Klockan annonserar morgonen. Den är inte kopplad till att DU ska vakna (som mobilen nu) utan till att just annonsera den nya dagen.

Svar på din andra fråga - tar du upp honom en halvtimme tidigare och lägger honom i din säng (eller lägger honom inte i din säng, men överskrider marginalkvarten), kan du tyvärr emotse en halvtimmes tdigare uppvak ändå, morgnen därpå, och sedan en halvtimme till för varje mprgon... Tills du är tillbaks där du var. Och det går fort.

Så gör inte det :wink: Fortsätt som nu, backa stadigt, och odla både ditt enkla tålamod - som hela tiden har målet för ögonen - och ditt förtroende för lilla älsklingen :wink: :lol:

Som kan ha sina svackor som vi alla.
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hejhej!

Det är ett tag sen, men nu ska vi ta tag i morgnarna ordentligt. Vi har varit bortresta och då blev hans morgnar av nån anledning tidigare och tidigare, så nu vaknar han halv sex och vill upp fast han är supertrött. Han ska sova till halv sju i alla fall. Problemet är att han nu kan ställa sig upp i sängen, men inte lägga sig ner igen själv, jag måste alltså lägga honom om jag inte vill att han står upp och skriker, men då kan han ju inte somna om.

Så här ser schemat ut:
19.30 - 06.30 sova
9.15-10.45 sova (han vaknar alltid efter 45 min och måste vagnas till sömns igen, vi går promenad alltid för att han ska somna på dagen. Vi har ingen dagsramsa, han sover alltid ute)
13.30-14.30 Sova. Vet att det inte är naturligt sömnrytmpass men han vaknar alltid efter en halvtimme den här luren och måste vagnas om och sover en halvtimme till och vill inte somna om.
Sen är han vaken till nattsömnen.

Det är också problematiskt att få i honom mat ibland på kvällen, undrar om han kan vakna av hungern och därför inte somnar om på morgonen? Han äter middag vid 19 och innan det vid 15.30, men vid 19 målet äter han ibland inte så mycket. Det är olika.

Annars funkar nattsömnen bra, han sover hela nätterna fram till halv sex. Men sen... har tagit till nödlösningen att sätta på väckarklockan innan jag tar upp honom, men det är inte rätt tid, men vi har bara inte orkat lyssna på hans arga skrik i en timme på morgnarna, så vi har låtit honom skrika max en halvtimme och sen gått in efter väckarklockan.

Råd?
Johanna
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ! Den var bra =D>

Sparad och kommer att användas FLITIGT :lol:

Tack snälla Elle och Jenna :!: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Ska forsoka mig pa ett litet rad, eller snarare delge min erfarenhet. Min Joanna (som visserligen ar aldre) ater fruktmellis vid 15.00 och middag 17.00, bade amning och pure. 18.30 ar det sedan dags for nattslurken som ar minst en halv burk pure, ibland en hel. Min poang ar bara att om du ger honom chans att ata en gang till pa kvallen sa kanske han proppar i sig lite till. Fast det ar inte alls sakert att det ar det som gor att han vaknar tidigt. Men mer mat ar aldrig fel :-)

Vi har ocksa haft massor av tidiga uppvak. Det funkade bra i borjan och sedan en period nar vi gick fran 3 lurar till 2 och tidigarelade nattningen, men efter jul hade vi manga veckor dar hon vaknade prick en timme for tidigt. Eftersom hon ar kurad i oktober och numera vet vad som galler sa har hon dock inte skrikit utan varit nojd for det mesta. Vi inforde dessutom vackarklocka. Jag sprang alltid upp o ramsade sa fort jag horde henne forsta gangen, tills jag laste radet att strunta i det har pa forumet. Forsta morgonen gjorde det ingen skillnad, men sedan dess sover hon nastan varje morgon till sju. Vaknar fortfarande ibland vid 6 men somnar om sjalv.

Med detta vill jag bara peppa lite och saga ge inte upp, det loser sig forr eller senare, och han kommer sluta vara ledsen!
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"