Är det ok att skrika??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Annag

Inlägg av Annag »

Ja du, allt du säger är ju rätt, men inte alltid så lätt. :)

Pappa kom hem efter att ha varit borta och jobbat under första 4 kurdagarna. Kanske därför han sov så dåligt i går natt. Kan nog stämma va?!

Inatt somnade han 20:10 efter 20 min gnöl. Vaknade 12 ställde fråga jag bekräftade, somnade om. Vaknade nu igen 12:30 ställde fråga, bekräftade, men övergick till skrik. Buffade lite, ramsa ut bekräftade, somnade efter 5 min. Vaknade 6 och jag hörde honom prata och bajsa. Sedan kom gråten eftersom han ville bli bytt på. Hur gör jag när det blir så? I vanliga fall (innan kuren) bajsar han ju på pottan efter det att vi gått upp eftersom jag brukar ta honom med en gång efter uppvaknandet. Han är oftast en "morgonbajsar" Men kl 6 skall han ju inte gå upp, å andra sidan kan jag inte lägga honom igen efter att jag bytt. eller???

Detta med att sova en halvtimma. Jag har ändrat till 4 ggr 45 min, men han vaknar gärna till efter ca 30 min och så får jag vagna till sömn. Det är inte så lätt att få honom att somna på dagen. När vi går på promenad såär det inga problem för honom att somna pårygg i vagnan, men är vi inne så måste jag vagna tills han somnar. Ligger på mage i vagnen inne. Har du några tips??

Måste gå och lägga Matteo. Vi hörs!

Kram, Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Annag

Inlägg av Annag »

Nu har jag lagt honom för sin första 45 min vila. Tog ca 15 min innan han somnade. Jag lade honom i sin säng istället, med tänd lampa och dag ramsa.
Jag buffade ramsade ut, bekräftade från och till när jag gick förbi och gjorde mig i ordning. Man ska väl bara gå in och buffa om det är så att han skriker helt hysteriskt en längre tid, eller?!?! För han skriker ju av och till mer eller mindre tills han somnar.

Jag hoppas att du orkar med mig och mina frågor. Om jag frågar dig, även saker som jag kanske inners inne vet, så känner jag mig super säker när jag skall lägga honom. Tack för hjälpen!

Kram, Anna
Annag

Inlägg av Annag »

Hejsan igen!

Ja de första 2 lurarna gick bra och i tid. 8.40-9.25, 11:50-12:35, sedan ville han inte alls somna kl 14:45 pga att vi var i stan. Han somnade istället 15:45-16:20. Efter det försökte jag lägg honom för en 20 minutare med det gick inte. Lade honom för natten 19:20 somnade utan skrik på 2 min.

Jag har ändrat schemat lite så att fjärde luren blir en 20 minutare kl 17:30-17:40 och sedan lägga honom 19:30. Vad tror du om det?? :)

Enda gången han somnar utan skrik är när vi inte har fått till sista luren. :?

Inatt skall han sova hela natten för det skall jag göra :wink:

Kram, Anna
Annag

Inlägg av Annag »

Hejsan igen!

Ja de första 2 lurarna gick bra och i tid. 8.40-9.25, 11:50-12:35, sedan ville han inte alls somna kl 14:45 pga att vi var i stan. Han somnade istället 15:45-16:20. Efter det försökte jag lägg honom för en 20 minutare med det gick inte. Lade honom för natten 19:20 somnade utan skrik på 2 min.

Jag har ändrat schemat lite så att fjärde luren blir en 20 minutare kl 17:30-17:40 och sedan lägga honom 19:30. Vad tror du om det?? :)

Enda gången han somnar utan skrik är när vi inte har fått till sista luren. :?

Inatt skall han sova hela natten för det skall jag göra :wink:

Kram, Anna
T.P

Inlägg av T.P »

ville bara länka schema förslagen..om du inte redan tittat på dom
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

mvh t.p
barn födda 04/06/08
Annag

Inlägg av Annag »

Wow!! vilken häftig upplevelse!! Idag la jag mitt glada barn i sängen och han somnade på mindre än en minut. Nu är jag världens lyckligaste, men vi får se hur natten går. Han somnade bumms igår kl 7:20 på 5 min sedan vaknade han kl 5 på morgonen och det gick inte att få honom att somna om. Kl 6:30 gav jag upp efter 1 ½ timmes buffande och ramsande.

Jag har tittar på schema tråden, men jag tror nu att jag har kommit på ett bra schema. Tack för tipset.

Kram, Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Läs på i "Tips på vägen" (I Sova hela natten-boken "Tips och inspiration") om tidiga morgnar.

Inte läge att buffa, störa, underhålla :wink: :lol: Budskapet är ju PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Händer det en massa saker, tror han naturligtvis att det är morgon.

Och det är det ju då :shock: :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annag

Inlägg av Annag »

Hejsan!

Inatt sova han från 7:30 till 5 då han vaknade (som vanligt) men idag så rasamde jag bara och gick inte in. Han somnade till och vaknade igen frågade jag svarade och somnade till, frågade jag svarade sov till kl 7.
Det visade sig att han hade bajsat och det var säkert därför som han vaknade till hela tiden. Detta visste inte jag då för jag låg i sängen och ramsade. Hur skall man då göra när de bajsar. Skall jag bara låta honom vara? för byter jag på honom så vaknar han ju till, speciellt kl 5 när han redan har sovit så många timmar?

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det där skötte du bra :wink: :lol:

Han kommer inte att fortsätta bajsa evinnerligen kl 5 på morgonen; han kommer att sova. Han vaknar inte för att han har bajsat, utan bajsar för att han har vaknat.

Så ta det fortsatt lugnt - du är så duktig :lol:

Du tänker helt rätt. Skulle han bajsa tidigare på natten, sent på kvällen eller så, byter du förstås, i mörkret och utan ord, men på morgonkulan är det bättre att inte störa.
Annag

Inlägg av Annag »

Tjoho!

Min lilla gullunge sover, och han somnade utan ett pip på en minut igen!!! :D

Har nu gjort klart schemat. Jag har senare lagt 45 minutarna en kvart och tagit bort den sista och lägger honom istället 19:15. Nu tror jag att jag har ett bra schema. Han somnade i alla fall bra och var glad innan läggdags.

Detta är en sådan lättnad!! Jag är bara ledsen att det blev så här till och börja med. Min lilla son har väldigt ont av att rapa och brukade vakna (då han låg på rygg) utav att han hade så ont och när man lyfte upp honom så rapade han en rejäl rap. Sedan somnade han om ibland och ibland inte. Det är så han har fått vanan att bli upplockad och då naturligtvis också när han kanske inte behövde rapa. Du skall se honom när han har ätit, han gråter helt hysteriskt och sedan kommer rapen och gråten slutar. På BVC har de inte hört talas om något liknande. Han har inte haft dessa problem på natten nu när han sover på mage för då kommer rapen ut automatiskt. Har dock fortfarande lite problem av detta när han ligger i vagnen då han ligger på rygg.

:?: En sista fråga, när jag väcker honom efter lurarna eller natten skall jag bara lyfta upp honom ur sängen och glatt säga godmorgon eller skall han ligga kvar i sängen och väcka honom med ett glatt godmorgon?? :?: Jag brukar lyfta upp honom sovandes och då vaknar han, hälsa godmorgon och då är på strålande humör efter det.

Så, tackar för hjälpen, stöd och uppmuntran och jag hoppas att det i framtiden kommer att gå lika bra som nu med hans sömn. :D Annars så kommer jag att skriva igen. :wink:

Kram, Anna och lilla Matteo
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :D Pris och beröm :lol:

Ryggläget, det allmänt stipulerade, har verkligen ställt till magproblem (eller ska jag säga matsmältningsproblem). Jag är så glad att du har kommit över det. Inte bara rapa själv, om det skulle behövas, utan också småkräkas i samband med rapen, kan man göra utan fara på mage, och utan att behöva åka på magknip. SMÅ BARN SKA LIGGA PÅ MAGE :!: :!: (Tjatar hon till döddagar.)

Så försök kanske ordna så han kan sova lurarna på mage också, tycker jag :!:

:!: Stryk honom över huvudet en gång eller två som liten förvarning och ta bara upp honom. Som du gör :wink:

Håll schemat och låt det sätta sig mnst en vecka, innan du ens tänker på att utvärdera / ändra.

Det är så härligt med din lättnad :!: Och hur lättad är då inte lilla älsklingen :?: :!:
Annag

Inlägg av Annag »

Tack för berömmen! :D

Natten efter jag skrev så sov min lilla gosse 7:10 Somnade på 1 min igen och sov tills väckarklockan ringde kl 7 nästa morgon. Jag blev så förvånad och jag visste inte vad detta hemska ljud var som lätt så fruktansvärt!! :o
Natten efter det så somnade han på 10 min utan gråt och bara lite babblande. Men han vaknade kl 5:30 och babblade och somnade tillslut själv varpå han vakande ett tag senare då jag avvaktade och sedan ramsade, och då föll han i sömn igen. Det är så härligt att kunna sova i ÅTTA TIMMAR oavbrutet att man tror nästan inte att det är sant när man vaknar.

Dagarna går lite sämre. Somnar oftast i spjälsängen om vi inte är på promenad. Han tar ett tag på sig att somna och oftast med lite gråt. Han vaknar dock nästan alltid efter en ½ timma. Jag vet att det inte är någon bra sömnrytm, men han lyckas nästan alltid vakna på minuten efter en ½ timma. :?:

Jag då behövde jag visst lite stöd igen då. Jag som trodde att jag skulle klara detta helt utan stöd nu. Men , men... :(

Jag är ändå lycklig för han sover ju på natten!! :D

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Annag skrev: Dagarna går lite sämre. Somnar oftast i spjälsängen om vi inte är på promenad.
:D Han kan vara lite förvirrad här. Du bör vara konsekvent. Samma lur på samma plats, varje dag :wink:

När kuren är geomförd och sömnen sitter, kan du möblera om - men inte nu.

Så håll både tid och plats. Ska han sova längre än 30 min så ge honom förutsättningarna och hjälp honom på traven. Klockan regerar nu :wink: :lol:
Annag

Inlägg av Annag »

De första två lurarna sover han nästan alltid i sängen (undantag finns ju såklart) Och den tredje i vagnen för då är vi oftast på promenad. Det är svårt att lägga honom på mage i vagnen pga av åkpåsen. Han har ju nosen rakt i åkpåsen. Det finns inte så mycket plats för huvudet och armarna i sittdelen som det fanns i liggdelen på vagnen. När vi är ute och går somnar han helt utan besvär, det är svårt att hålla honom vaken tills luren ibland. Men vem hade inte velat sova om man fick ligga i en gosig vagn som rullar omkring. :D

Ibland går det bättre ibland sämre!!

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Var konsekvent, bara, som jag skrev!

Och kanske skulle du tänka om vad gäller både åkpåse och vagndel :?: Det är inte barnet som är till för sådana saker utan sådana saker som är till för barnet :roll:

Att ge lilla älsklingen de bästa förutsättningar att sova så gott kan betyda att bokstavligen möblera om. Även klädsel och bäddning :wink: :lol: Allt utom klockan, om man säger :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"