Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

God morgon alla surödlor!

Måndag morgon - med besked. Klockan är tjugo i nio och jag har:
:arrow: hunnit lämna in bilen för omlackering och titt på det som skramlar undertill
:arrow: stressat till spårvagnen
:arrow: sprungit i världsmästarfart till bussen - som började köra, fick syn på mig och stannade (kram!)
:arrow: svabbat upp en sjö med vatten i entrén på jobbet
:arrow: fått ta helpdesktelefonen för att kollegan är hemma med sjukt barn
:arrow: hunnit svepa i kaffe i samma världsmästarfart som ovan
:arrow: fått tre krissamtal från kunder, vars servrar ligger nere pga datorstrul

Och nu ringer det igen...

En måndag när man tidigt får veta att man lever. :shock:

Midsommar var bra, väldigt lagom. Walle var supercharmig och fick till och med "leka" med två tjejer på 8 och 10 år, som varit måttligt roade av honom tidigare. Nu kunde jag slappna av i långa stunder och bara tjoa till tjejerna att de skulle säga till om det var något. Killen var helt i extas! :D

Sedan har helgen lagom överraskande gått i trötthetens tecken. Jag äter järntabletter och försöker tänka glada pigga tankar, men har svårt att riktigt komma igång. Lyckades sy klart en t-shirt igår och börja på ett par byxor, för att sedan ta med sonen till mormor och morfar - till hans stora glädje. Han fick till och med klappa katten, som visserligen fräste, men inte så farligt ändå.

Imorgon är det UL! Spännande!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Jannika

Inlägg av Jannika »

Puss till alla surödlor! Nu är allt packat och klart för Kola-mården och weekend i Huvfudstaden med alla mina smågryn och min älskling. Vi hörs! :heart: Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppas vår kära överödla :wink: med familj har det bra i Kolamården :heart:. MYSIGT att åka iväg hela familjen, kan tänka mig att det är lite rörigt innan alla sitter i bilen och man verkligen är på väg...

Åsa: Låter hektiskt :lol:. Men nu vet du iaf att bebben verkligen bor i magen, skönt va?

Har en fråga:
Varför heter det ÖRNGOTT? Visst är det ett konstigt ord :shock:. Påslakan är ju också lite lustigt, men logiskt. :-k

Och så vill jag bara säga hur stolt jag är över mig själv, som kommer igen efter den pissiga svackan för några veckor sedan :D. Jag har bett om hjälp, både praktisk och mental, och fått hjälpen! Jag har börjat springa. Jag har fått Abbe att fatta vitsen med sm och skön lång natt. =D> Även om nappen hjälper till lite, men den ryker snart också...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra jobbat Jenny! :D

Om vi skall snacka konstiga ord tycker jag att bröstVÅRTA :shock: slår det mesta... :roll:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag gör vågen för dig, Jenny! Det är SKITBRA jobbat!!! Man har all rätt i världen att trilla ner i svackor, men satan (rent ut sagt), vad svårt det kan vara att komma ur dem igen! Men vi gör det ändå, i allafall de allra flesta av oss. Du är värd stående ovationer - vilket du också får mentalt av mig (annars skulle mina kollegor undra lite :wink: ).

Örngott, ja du... Jag är ju lite svag för roliga uttryck, som: Att vara på kanelen eller att vara på snusen. Hm.

Annars är livet rätt bra. Sonen förtrotsar lite och sömnstrular då och då, vilket inte underlättar. Ändå är det inte så tufft ändå, i det stora hela. Fast han bits! Bet mig härom dagen i Päivis roliga ord (bröstvårtan) och jag såg stjärnor och planeter! Vad ont det gjorde!!!

Kramar// Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag fick världens kram av Anton igår, bakifrån. Då bet den lilla illern mig i RUMPAN!! :shock: :x :lol: . Han har aldrig bitits förut...
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Förlåt om jag skrattar... :D Får bara en fruktansvärt rolig bild i huvudet!

Jag tror att våra små killar inte vet vad de skall göra av alla känslor och så biter de till. De vet bara att de måste få ur sig vad det nu är och så tar de till första bästa. Men det är ju INTE kul! Hemma är det bara jag som åker på de där bitningarna och då är han helt galet intensiv. Jag brukar slänga mig över första bästa grej (kuddar, kläder, filtar mm) och liksom trycka in i munnen på honom, så han får bita av sig lite, men det är väl lite si och så hur bra det går. Nåväl, det går väl över. Fast han ser vansinnigt rolig ut när han tar sats och slänger sig över första bästa kroppsdel för att sätta tänderna där...!!! :roll:
Filip

Inlägg av Filip »

Varför heter det örngott? hittade det här på nätet.
Från fornsvenskan härstammar ordet och har med att "få tag i - eller - fånga örat" att göra. Det gamla ordet var örnagat som i modern tid blev örngott.
Man fångade upp örat med kudden och på kudden hade man örnagat.
/filip
Plastpappa till tre, pappa till tre
Jannika

Inlägg av Jannika »

Se där. Tack Filip! Jag som trodde det hade med godis till rovfåglarna att göra, haha! :wink:

Heja Jenny! :heart: Du är verkligen syyypeduktig och jag är impad.

Och ja, det är lite pyssel innan man åker ivåg med två blöjbarn varav ett mitt i trotsåldern och två aningens äldre, haha!

Ju mindre barn desto mer skrymmande packning, har ni tänkt på det? Vagn, resesäng, blöjförråd, fler ombyten...

Nu är jag ju listornas drottning (ja, jag har en del positioner i jungfrun :oops: ) och jag är sambo med pack-kungen (han har jobbat på flyttfirma i sin ungdoms dagar och en måne i stenbocken på det) så det brukar rulla på rätt bra. :lol:

Och med tre uppsättningar överraskningspåsar, packad matsäck och CD-spelaren laddad med Nordman, Jojje Wadenius och Astrid Lindgren-sånger så har resorna flutit på utan större gupp trots att både jag och darlingen suttit i fram (vi har inte lyckats få tag i någon som vill montera bort air bagen bredvid förarsätet). Jander har varit bebis-ansvarig och Nike gjuta-olja-påtrotsålders-Milo-ansvarig med den äran.

Nella och Milos middagsvilor har blivit lite hur som helst under resan men de har klarat det anmärkningsvärt bra ändå. Nella tyckte det var alldeles för spännande att vara på Kolmården för att sova sina 1,5. En halvtimme fick räcka tydligen, haha! Men hon har fixat det ändå med små fem-minutare på eftermiddagen.

Förutom alla underliga djur på Kolmården har vi haft en week end i Stockholm för att hinna träffa våra fd grannar i Bromma och Älvsjö och titta på en pinfärsk bebis och diverse nya/nyrenoverade bostäder.

Det är en underlig upplevelse hur de vars liv man tidigare delat på daglig babsis tickar på utan att man själv är delaktig längre.

Janders high light var safarin, Nikes delfinshowen, Milos linbanan på Kolmården och Nellas tunnelbanan i Stockholm. :lol:

Som sagt; Borta bra men hemma bäst. :D

Nu landar vi ett tag innan det blir Norrlandsturné. Vi åker upp till darlingens farmor Vida uppe i Lycksele där vi firar Nellas ett-årsdag! Tänk att vår lilla bebis har blivit stora damen redan. :shock: Swisch!

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Välkommen hem till surödlan oh överödla :heart: :-({|= [-o<

Looova att du hojtar innan det bär av till Lycksele..? Kunde jag åka skytteltrafik dit i tråkiga havandeskapsförgiftningsärenden kan jag väl packa in alla i bilen för en snabb Jannikakram på någon p-plats... Det är ju bara drygt 20 mil enkel resa 8)

Här är fjällrapport :D

Jag är fortfarande utan internet i min dator, men kommer åt makens ibland...

Vi har tagit porträtt på barna, de blev så fina och jag är så STOLT!
4-barnsmor liksom - så häääftigt!!! \:D/ :heart:
Måste man sluta nu..? 8-[

Sommarlov är det bästa som finns, då får jag ju ha alla de mina hemma...heeela långa dagarna :D och inga tider att passa. Mejagos klarar sig med bara lite styrning så här är väckarklockan undanstoppad ett par månader framåt. 8) Småtassarna läggs kl. 20 (med marginalhalvtimme, typ..) och Mejas korta lurar (fm och kväll) klockas som 45 el. 20 efter behov för dagen. Långlur och natt sovs till alla vaknar supergosiga :sleep:
Siesta är ett vedertaget begrepp i detta hus :wink:

Nu kan jag inte vara hemlig längre, jag typ spricker juh :P Jag ska bli moster!
Regnbågsmoster!!! :heart: :-({|=
Min lilasyster och hennes flickvän sen många år väntar smått. Och hur var det nu med drömmar... Jag drömde ett namn många gånger i vintras, då trodde jag att det var vår Bonzo som var den personen. Då visste jag inte ens att kusinverkstan var i gång. När de avslöjade vad som var på G, efter UL, berättade de att just den personen låg på jäsning :shock: :-({|= 8-[ och ble till samma dag som jag for hem från BB...

Den ni :wink:

Storkramen! :heart:
/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Fjällan! Det vore ju ÜBERroligt att få träffa er alla! Packa in, packa in! :D

Vi åker den nionde med sovstopp hos min bästis föräldrar som har stuga utanför Härnösand. Dagen efter mot Kattisavan där vi kommer husera ett par dagar i darlingens fasters stuga men göra en avstickare per dag till Lycksele för att hälsa på Vida. Hon har ju sina rutiner och orkar nog inte med oss i för långa stötar.

Ni kanske ska fira Nellas år med oss?

Vi far antagligen hem efter helgen så Jaja hinner se Nordman i Gävle den 16:onde.

Jag visste ju redan om regnbågsbebisen men GRATTIS igen!

Och jag kan skvallra att Fjällans ungar är så himla fina! :heart: Och det blir ju inte sämre av att Fjällfar kan sin kamera.

Kram! Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh Jannika så skoj det vore! Ska genast prata med maken! Dock är storbarna i södern då...

Jag har passerat 3siffrigt på måttbandet vid midjemätning

99,5

8-[

-15cm sen jag började mäta

:oops:

/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

GRATTIS Fjällmor till att du ska bli moster, spännande :D STRÅLANDE jobbat med midjemåttet =D>

Jag kämpar med "gäddhänget", ska ha en tubklänning på bröllopet och vill inte ha "dallrande" armar då...

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dagens Anton, alldeles för varmt klädd i sommarvärmen:
- Mamma, kan du värma mig lite, så att jag blir kall? :heart: :lol:

Grattis Nella, blivande ettåring!
Grattis Fjällan, till mosterskap och midjemått!

Och - Abbe och Anton ska få sin första kusin i februari!! :D (Ok, Anton har ju en extrakusin, Leia... :heart:)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis Fjällmor! Jag har ju blivit moster två gånger och jösses, så roligt det har varit! Visserligen roligare andra gången, för då var min egen situation så mycket bättre, men de där kusinbarnet - man kan ju äta upp dem! Jag är så glad att min kille har två go'a kusiner på nära håll! :D

Walle lekte Hulken igår... Jag har ju ständiga pyssel på gång och nu gällde det att fräcka till ett par nysydda jeans, som blev för tråkiga. Så jag köpte stämplar och färg och började leka. Det var inte helt lätt att stämpla snyggt på det mörka jeanstyget, så igår slet jag fram gamla t-shirts för att leka med stämplarna och få det att fungera. Walle ville naturligtvis vara med, så jag drog av honom allt utom blöjan och så satte vi igång att stämpla. Det var jätteroligt! Walle kladdade med färgen, särskilt den gröna och blev mer och mer grön på magen - och den färgen satt rätt bra! :D Han fattade direkt vad det handlade om och höll på att stöppla färgen på stämplarna själv och blev väldigt förtjust när han fick lyfta stämplen och se resultatet. Han pratar just inget ännu, men klockrena "Ditta!" kom efter varje lyft, superlycklig. Att vi sedan fick tvåla och skrubba rejält i badet, det var det värt! :)

Och byxorna blev skitfräcka med en segelbåt på ena byxbenet.

JennyH - stor kram till Anton! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"