Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

IKEA mm...

Inlägg av fjällström »

Hej vänner!
Skönt Mia, att ni tillfrisknat. Vi har tillfrisknat många gånger - men drabbas konstant av nya förkylningar :? Nu är Elin förkyld igen. Hon har fått två tänder (de första :heart: ), så det kan ju vara det som gör förkylningen denna gång. Hon (vi oxå) har haft det jättejobbigt med tänderna! Har gråtit minst en gång/timma nätterna igenom. Detta trots alvedon kväll/natt/morgonkvist... Ikväll var jag borta så maken hade nattningen. Det hade tagit över en timma. Vi har det annars jättebra på kvällarna numera. Han tog upp henne för att fixa näsan och göra "ont-i-öronen-prov". Efteråt erbjöd han välling och ungen satte i sig en HEL flaska :shock: Alltså drygt 4 dl välling ikväll.. Måste nog erbjuda lite välling strax innan läggningen oxå. Nu äter hon en halvtimma innan läggningen. Kankse hon sover lite bättre på morgonen då också... Nu är vi inte alls överens om när morgonen börjar. Hon vaknar ALLTID före 6, men väckarklockan ringer först klockan 7.

Det käns trist att hon stökar och tjorvar nu med tanke på att maken å jag ska åka bort över helgen. Men nog tror jag att farmor kan få henne att somna (på ett eller annat sätt :oops: ) och sova någolunda. Vi tänker inte sluta ut vår efterlängtade och välbehövda weekend :heart:

Ha det gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Jag känenr igen det där med pigga ungar som bara far iväg och aldrig är stilla. Theo är likadan och jag har inte tänkt så mycket på det tidigare men när jag på senare tid träffat andra barn i hans ålder så sticker han ut. Han är inte stilla i fem sekunder. Och varför sitta still när man kan röra på sig :?:

Började nästan bli orolig men träffade i ons ett gäng AW-mammor och de lugnade mig något. Han är ju pigg eftersom han sover så bra och måste ta ut sin energi på allt när han är vaken resonerade vi. Och jag har hellre en pigg, glad och nyfiken unge än en som sitter där man sätter honom (även om det vore bekvämt ibland :oops: ). Man blir dock lite fundersam när han på värsta bulldozermanér först kravlar sig över en mamams fot, sedan lite leksaker för att ansvluta med att helt sonika krypa över en annan bebis. Stor är han ju och tung så det kan inte vara helt bekvämt att hanmna i hans väg om man är några kilo lättare. Å andra sidan nådde hans sitt mål och fick smaka på den hääärliga jorden i blomkrukan :roll:

Jag har dock fått lite höjda ögonbryn när vi varit borta. Han kan ju knappast betecknas som lugn och snäll och andra upplever honom kankse som krävande. Men å andra sidan vill jag inte ha en snäll unge utan en med lite vilja och krut i. Då passar han in i vår familj så att säga :wink:

Att han börjat så så smått gör ju inte saken bättre. Å andra sidan hänger han inte sina föräldrar i hasorna lika mycket utan har blivit mycket självständigare de sista veckorna.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

King Mary - du har säkert rätt i att sömnen ger energi! :) Min Waldemar är ju ALDRIG still! Jo, om han har något i munnen. Mys i soffan kan man ju bara drömma om. Han ligger still i någon sekund (INGEN ÖVERDRIFT!!!) och sedan står han upp och hoppar, kastar sig över första bästa kudde/dyna/armstöd/mojäng/försöker krypa upp på bordet/osv osv osv. Min mamma suckar bara och säger att hon aldrig sett ett sådant barn.
Samtidigt har han en enorm koncentrationsförmåga och nyfikenhet, som gör att han kan hålla sig själv sysselsatt i evigheter. I Gastsjön, när Anna höll sina föreläsningar, kröp Walle lugnt omkring och kollade möbler, leksaker, snygga brudar... Satt i en halvtimme och pillade med ett plasthalsband.

Jag tror att vi ändå skall vara tacksamma, även om man ibland bara suckar trött och vill ha en gosegris som myser på ens mage i soffan. Den dagen kommer nog (hoppas hoppas hoppas!!!). :D

Walle är annars lite ur form. Magen, som var helt galen åt spruthållet för ett tag sedan, är numera tvärtom. :? Katrinplommon till frukost och sedan skall vi testa messmör i vällingen - tips från en mamma på Öppna förskolan. Han har varit mer grinig än vanligt och igår, när jag skulle väcka för tionde dagen på raken - då snuvande han mig på den och bajsade och bidde upprörd. Inatt har han vaknat igen, fast kort och somnat själv. Har annars sovit tre nätter utan ett pip, så vi kanske är på rätt väg ändå. :)
Han verkar trött, även om han har sovit bra. Nu skall han egentligen upp om tre minuter, men jag ger honom en marginalkvart idag, faktiskt! Plus att han har vaknat två gånger under luren, så han behöver lite extra. Hellre lite kortare vagnslur, tänkte jag.

Skall vara "ledig" ikväll och sätta mig vid drejskivan! :D Skall bli jätteskönt! Ensam med 25 skivor... Tanken svindlar! Sitter annars och klipper OM alla mina Walle-filmer. Har jobbat i fel format! Men nu blir filmerna ännu bättre! Och det är ju tur att jag tycker att det är kanonkul, även om det är lite trist att göra om gammalt. Tack och lov går det fort!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lördag kväll och ensam hemma ( ja barnen sussar så gott inne hos sig :sleep: ) Min sambo är ute på grabbkväll så jag sitter i soffan och slökollar på tv/surfar. Tog mig en HELDAG för mig själv idag istället. Oj vad länge sedan det var jag gjorde något ensam. Hade lite ärenden på stan och sedan gick jag till biblan, lånade lite inredningstidningar och bara satt och njöt. På cafeét ( som ligger precis utanför) träffade jag en kollega med sina tre barn (6 år, 7 år och 8.5 månad) av en slump. Trevligt att ta en kaffe och för en gångs skull INTE behöva ha koll på var barnen är/gör ( I tisdags när jag var på biblan fick jag håva in Malte ett antal gånger. En gång hade han nästan hunnit krypa ut på gatan innan jag fick fatt i honom :shock: ) Kom hem från stan lagom till barnens middag. Skönt!! Kan verkligen rekommendera en helt barnfri dag. Tillägas skall att min kollega är helt underbar med sina barn. Hon är så ICKE vän av ordning som man bara kan bli, ändå är hennes barn bara såååå trevliga/väluppfostrade/roliga. Tycker jag bevisar att man inte alls behöver neja eller fya för att barnen ska bete sig som folk.

Kram alla
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt Linda med en egendag och egenkväll!
Det behöver man faktiskt!
Jag har rätt många egenkvällar, då min sambo jobbar skift och är borta många kvällar/nätter, sämre är det med egendagarna :? Nu ska jag inte klaga - jag tränar flera dagar i veckan, men just det här att bara gå och strosa utan att ha nåt egentligt ärende är det lääänge sen jag gjorde...
På tisdag ska dock jag och sambon åka till stan´ (Sundsvall) och shoppa julklapparna, helt själva :D
Vi hade tänkt sova borta över natten, men det blir för dyrt, så vi skippar det. (Först fyller Frida ett på fredag, sen blir Paula 13 i december, och så jul :santa: på det Oline fem år första januari och som liten avsluting på hela partajet fyller Alice tre i slutet på januari :lol: !!!) Så vi insåg att pengarna behövdes till alla barna istället :wink:
Jag gillar verkligen att köpa presenter och julklappar, så jag har lite ångest efter den här månadskrönikan och de här pryldiskussionerna, men jag tycker det ÄR så kul att ge bort :oops: :roll: :D
Ikväll är Rickard hemma och vi ska kolla på film, just nu håller han på att fixa varma mackor! Det är inte precis varje lördag han är hemma :roll: men jag tror han myser han med :wink:
Kram på er alla :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Oj, vad skönt vi har haft det! Waldemars mage har börjat komma igång igen, så hans humör har blivit bättre. Han sov som en DRÖM igår på dagen (trots helg, trots att pappa var hemma) utan att vakna en enda gång och jag plockade upp en kille, som kramade mig, skrattade och njöt omedelbart. Efter allt stök vi har haft är det en GÅVA! Känslan att plocka upp honom går inte att beskriva, men en tår i ögonvrån letar sig fram av lycka och kärlek ibland (fånigt, jag vet...). :heart:

Sedan kom morbror A på kvällen. Mobbo är spännande, men kanske lite läskig. Walle är jättenyfiken, men också lite avvaktande, trots att Mobbo bjuder till allt vad han kan. Men Walle är lite försiktig, om än glad, kontaktsökande och nyfiken.

Men vad känslig sonen är för förändring! Så fort vi har besök tar insomningen längre (men vilken kanonramsa jag fick in efter lite väl mycket kackel från sovrummet - tyst omedelbart!). Sedan har han sovit dåligt. Jag har ramsat flera gånger, med gott resultat, men sedan har han vaknat igen. Flera omsomningar fixar han själv, men jag hade själv behövt hjälp... Hann inte somna om förrän det var dags igen. Han behövde höra att allt var lugnt! Om och om igen. Han har inte väsnats något direkt, men jag blev väl ändå lite rädd inför julen. Tänkte nog faktiskt "träna" på att sova borta en eller två gånger innan vi åker! Mest för min egen skull, så jag kan jobba på MIG - på en övertygande ramsa och på att jag kan hantera situationen. Fast självförtroendet ÄR mycket bättre nu! Bara det att han är så mycket tystare - och i nödfall har jag mitt hemliga vapen! :wink:

Idag har han varit lite trött, så klart. Insomning till långluren tog tid och han var rejält upprörd. Flera ramsor fick lämna besked. Mobbo var kvar, men blev lite blek och undrar om han alls skall komma hit. Det skall han visst, det är bara bra med träning. Men också jobbigt inför Norrland, för den typen av väsen före insomning blir för mycket för farmor! :? Jag vill INTE ha problem eller konflikter! Jag vill inte att farmor skall bli upprörd, situationen är för fragil för det. Det SKALL och MÅSTE gå bra! Det är min julklapp till henne! (Och jag mår mycket bättre nu, men det skall bli SKÖNT när vi är hemma igen!)

Kram! // Åsa
fjällström
Kontakt:

dela rum

Inlägg av fjällström »

Hej på er!
Vi har haft en alldeles underbar helg på hotel, maken å jag :heart: :D Jag har faktiskt kunnat koppla av helt och hållet. Det hade fungerat så bra här hemma med barnen och farmor och farfar. De hade somnat till första ramsan, båda två - samtliga lurar :wink: Elin hade dock vaknat vid tolvtiden inatt och varit jätteledsen. Farmor hade då plockat upp henne och serverat en vällingflaska. Därefter hade de sovit gott allihopa till klockan sju.

Funderar och funderar.... Vi hade ju tänkt att de små skulle få dela rum. MEN nu har det visat sig att Elin har precis lika jobbigt som storasyster när det kommer nya tänder :? Hög feber, snor och rejält ont.. Mycket gråt alltså. Hur gör ni andra när era små får tänder :?: Står ni utanför och ramsar, fast ni vet att det är ont eller går ni in med alvedon och vatten x antal gånger under natten? Blir så tveksam till att flytta ihop dem när jag vet hur många tänder Elin ska få framöver... Storasyster har ett enormt sömnbehov. Hon blir grinig och gnällig om det fattas en halvtimma sömn på dygnet. Risken är ju att det blir jobbigt för storasyster med alla Elins uppvak.

Hur göra?!

Kram på er!
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

De senaste tre dagarna har Theo inte sovit em-lur. Han brukar ta sig en 20-min i vagnen på väg hem från lekplatsen. Men som sagt. Inte längre. Känns lite tidigt att ha en lur men han verkar vilja ha det så. Igår var vi ute och gick i 1 timme utan att han somnade och han fixar faktiskt kvällen i alla fall. Lät honom få 2-timmars lunchvila i dag med tanke på att han faktiskt inte skulle sova em. Hur gör ni andra? Någon som redan gått över till en dagslur?

Dessutom har han börjat gå. Det händer så himla mycket just nu. Varje dag jag kommer hem från jobbet har han gjort något nytt igen. Typ börjat öppna skåpen själv.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej King Mary!

Vi har ungefär samma problem! Walle sover allt bättre på dagen - får EXAKT 90 minuter, eller så tar vi upp senast 13.40, annars funkar inte kvällsluren alls. Fast det är inte säkert att den funkar ändå. Han har tjugo minuter mellan 16.40-17.00, men somnar oftast fem i fem och får tio minuter. Är faktiskt lite svårväckt då, men jag kan inte låta honom sova längre, då går ju kvällen åt skogen! :?

Har haft funderingar på att senarelägga dagluren (kanske också förlänga den lite) och hoppa över kvällsluren helt, men det känns tidigt, precis som du skriver. Idag var han helt under isen av trötthet (kände nog av den snurriga natten mellan lördag-söndag) och jag var tvungen att lägga en gråtande kille. Gick bara inte att få honom att ens vara lugn. Men han somnade på några minuter ändå, helt slut. Nu tänker jag marginalkvarta, men vet att eftermiddagsluren blir supersvår då. Fast det känns viktigare att få sova länge och ordentligt, så det är smällar man får ta.

När tänker ni andra byta schema? Jag vill ha bytt någon vecka innan vi åker till Norrland, senast. Men i och med att det inte vill sig alls så lockar tanken med en ganska tidig övergång. Vilka erfarenheter har ni andra? Hur sen eftermiddagslur har ni? Jag vågar inte lägga den senare!

// Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer!

Jag har haft en lur till Frida nu i över en månad, och det har gått jättebra! Hon var inte fullt 11 månader när vi slopade kortluren, som alltid krånglade i alla fall!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Vi gick över till en lur för ungefär en vecka sedan, för liksom Fridabullen sov han ju ändå inte... :wink: Han sover ofta minst 2 timmar på dagen istället. Ibland kroknar han helt på em och då brukar jag vagna honom till sömns i innevagnen för en 5-minutare. Hans lur ligger mellan 12-14. Morgon 7.30.

Kram Lua. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad roligt med så snabba svar! Det är alltid extra underbart när man går och funderar på något, att man får svar så fort! :D

Det är ju inte så kul att hålla på att kämpa med en lur som är dö-svår, så vi byter nog snart. Tänkte också att man kan ge en extra lång lur på två timmar - när vi väl kommit över 75-minutersskarven verkar killen kunna sova hur länge som helst!

Mia - förresten, angående min dröm om dina barn! Jag vet inte vad jag drömde riktigt, men det var barn överallt (ganska små) och de var dina allihop! Sedan vet jag inte riktigt, men det är lustigt vad som letar sig fram i hjärnans veck och skrymslen när man sover!

// Åsa
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Vill bara påminna om min fråga i tidigare inlägg.... :oops:
Funderar och funderar.... Vi hade ju tänkt att de små skulle få dela rum. MEN nu har det visat sig att Elin har precis lika jobbigt som storasyster när det kommer nya tänder Hög feber, snor och rejält ont.. Mycket gråt alltså. Hur gör ni andra när era små får tänder Står ni utanför och ramsar, fast ni vet att det är ont eller går ni in med alvedon och vatten x antal gånger under natten? Blir så tveksam till att flytta ihop dem när jag vet hur många tänder Elin ska få framöver... Storasyster har ett enormt sömnbehov. Hon blir grinig och gnällig om det fattas en halvtimma sömn på dygnet. Risken är ju att det blir jobbigt för storasyster med alla Elins uppvak.

Hur göra?!
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej fjällström :!:

Nu har inte mina haft såna besvär med tänderna som du beskriver att Elin har, men jag skulle nog ge alvedon förebyggande på kvällen! Vatten vet jag inte - blir hon törstig menar du? Jag har bara gett mina vatten på natten när de varit riktigt sjuka, med hög feber TROTS alvedon!
Om du känner vargarna svassa runt benen vad gäller att flytta dem samman just nu, så kanske det är bäst att vänta tills Elin mår bra!
Fast jag kan tillägga att mina barn sover som grisar även om nån av dem skriker som värsta brandbilssirenen, de väcker ALDRIG varandra, trots att de tre små delar rum!
Ingen vettigt svar, kanske :roll: :? men det viktiga är att DU känner dig trygg med ihopflytt, då känner sig tjejerna också trygga :!:

Kram Mia
fjällström
Kontakt:

barn

Inlägg av fjällström »

Tack Mia :heart:
Jag och min bror ville dela rum när vi var små. Men fick aldrig göra det. Istället bygde de ut så vi fick rum, stora som hav. Helt vansinnigt!
Kanske är det därför jag vill att mina små ska dela rum. Jag vill att de ska känna den tryggheten som vi aldrig gjorde, min bror och jag.

Det låter så mysigt och alldeles underbart att de små kan sova tillsammans. Det får nog bli så framöver. Om vi ska vänta tills alla tänder kommit så dröjer det ju något år ännu. Och det kanske var kombinationen rejäl fyrkylning + tandsprickning och feber som ställde till det så för Elin. Får hoppas det.

Tack för hjälpen.
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"