SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Nu håller jag på att läsa SHN för fullt och den är verkligen full av klokskap. Och så vackert skriven också, tack Anna :heart: !! Jag sitter typ och gråter när jag läser, det är så underbart när barn (och vuxna) får sin sköna sömn!! (Hormoner? Neeejdå, inte aaalls! :wink: ) Har vänner som kurade och deras liv förvandlades totalt, så kanske därför jag blir lite extra tagen när jag tänker på hur mycket kuren/BB/förhållningssättet gör för människor i vår lilla värld.

Annars vaknade jag verkligen på fel sida i morse, tycks det. Gnällig och ledsen känner jag mig :cry: . Inte så kul alls, orkade inte ens klä Samuel för utesömn utan la honom i klädkammaren för långluren :oops: . Men man kan ju (väl?) inte vara på topp jämt... :roll:
Kanske hormoner där också.

Igår kväll klantade jag mig och visade verkligen hur man INTE ska göra. Jag kom på mig själv med att ligga vaken och oroa mig för Samuel; är han för varm, för kall, får han syrebrist i klädkammaren osv...! Trots att jag just läser om Lugnet, Säkerheten och allt...det är ju nästan komiskt! #-o Så går jag in till honom och tar av honom yllefilten eftersom jag till slut tror att han är för varm. Då vaknar han såklart ](*,) så jag ammar (redan buffat ett uppvak och vill sova). Sen sov han resten av natten men jag gav en solfjäder vid 04.

Jag känner att jag MÅSTE se till att han får hela nätter nu. Han behöver det och så mycket som han åt igår så kan han bara inte vara hungrig (trots att han äter rätt mkt när han ammar där vid 23). Men idag har jag bara inte orken och attityden att sätta igång så det får nog bli imorrn. Alltså hinner ni peppa mig järnet tills dess!! Jag vet inte om det kan kallas kur men en liten minikur blir det ju förmodligen. Hur har det gått för er andra? Han blir ju kära nån 5 månader på måndag, kan ju inte hålla på att småsova så här!!!

SaraMilana: Med ramsdiskussion, menar du då att han frågar, jag ramsar, han frågar ännu mer, jag ramsar (x4?) igen, han frågar osv? Han somnar numera på ramsan dagtid och nu några kvällar i rad även på kvällen! Det är ju något att glädjas över, när jag tänker efter!! :thumbsup: \:D/ MEN om/när han vaknar på natten vid "mattid" typ 23 eller 04 så kan det väl inte funka att ramsa? Då blir han väl bara arg? Visst är det typ buffning/vagning som är bäst då eg.? Så han liksom sover vidare utan att skrika upp sig så mycket? Eller vad säger ni? Ramsa på natten verkar bara funka före 23, typ.

Uppvaket vid 04 tror jag är på väg att ge sig, jag gav en solfjäder i natt (tror jag) och han somnade om. Vaknade till igen sen men somnade om själv. Hur länge tror ni det sitter i?

Har även börjat kladda själv med maten. Väldigt roligt men hm, kladdigt. Morot på allt idag... :lol:

Hjälp mig nu med pepp så vi får sova här!! [-o<

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Det kommer gå jättebra! Om du ändå ska minikura så passa på att låta ramsan ta över ordentligt är mitt råd. Snubblade över denna när jag var inne och kikade på kurforum http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26347 (fattar inte hur man länkar... :oops: ). Tycker Anna beskriver så tydligt hur ramsan används. Kör hårt och lycka till!!!

Och deppig, grinig och vrång blir även jag mellan varven. Det är jobbigt att vara mamma (rent känslomässigt alltså) :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Fast hörru du - attityden måste du ha med dej! Klart att ramsan fungerar på natten, det är den du ska till dej vid ev uppvak, när han nu är så här stooor! Inte gå in o störa, när du vill att han ska kunna somna om själv, det är målet - att lilleman ska vara trygg o säker om nätterna. Låter toppen att han somnar till ramsan på dagen o kvällen, lita till att han tar till sig er ramsa o blir trygg iden. Fortsätt läs SHN så blir du än mer säker i din roll!
Jag kurade Nomi vid 5 mån o det gick jättebra, att sova hela nätter då. De fixar så mycket, häftigt!
Kanske du kan läsa trådar där föräldrar har kurat o få inspiration? Även om du inte kör en regelrätt kur.

Man är inte på topp jämt nej. Ibland går det upp, och ibland känner man sig trött o hängig o man bara vill gå o gömma sig. Skönt att du skriver av dej - det är en styrka att kunna dela sina tankar o funderingar från vardagen! Jag brukar försöka gå ut mer i friska luften, när jag känner att energin tryter, gå till havet, ut i skogen. Ladda om. Sen är det fint att acceptera, att vissa dagar är som de är, o inte slå på sig själv för att det är så, o kräva så mkt av sig o det man gör. Man är inte mer än människa!

Varm kram från gotland
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla ni!!! :heart: :heart: :heart:

Ja, jag gick ut med vagnen och den (väldigt, typ -17) friska luften gav verkligen rensning i tankarna! Man måste inte vara perfekt, så sant så sant. Och har kommit så långt i SHN nu att jag inser att det faktiskt inte spelar någon större roll hur dagen varit, nog klarar han 12 h nu i vilket fall. Och behöver!! Han har ju mindre sammanhängande sömn nu än vid 1 månad, typ. Han har bara vant sig för mkt vid att vakna till de olika tiderna. Ska läsa på och styra upp det här! :!:

En annan fråga: han har börjat vakna för tidigt på framförallt em-luren och jag erinrar mig att det ska vara mindre sömn vid 5 mån? Dags att dra ner ngn lur? Ska jag satsa på em då eftersom han ändå sover "sämst" på den? I så fall måste jag nog justera schemat lite så han orkar.

Kram

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså, egentligen har jag massa attityd, det är inte problemet tror jag. Problemet är att jag liksom sett framför mig hur spjälsäng, nytt rum och 12h natt hänger ihop. MEN nu har vi ju redan infört klädkammaren som "nytt rum" (förhoppningsvis inte såå långvarigt) och där ligger han i vagnen (gammal Emmaljunga men börjar ju vara trångt ändå!), så varför inte börja ramsa ALLA uppvak redan nu :?: Eller tjänar jag något på att vänta lite till? Måste jag kanske hålla mig vaken hela natten för att få till det :?: (I så fall blir det inte i natt!) Jag tänker nu att om jag bara bestämmer att nu är det INGEN TRAFIK som gäller så blir det så. Då klarar han säkert att somna om på ramsan även i natt, liksom?! Eller är det helt onödigt om vi ändå ska byta rum, säng och allt inom en snar framtid :?:

Ikväll åt han så mkt gröt att jag inte ens fick i honom någon kvällsslurk bröstmjölk, jobbigt för mig... :wink:

Det jag tvekar inför nu är alltså om jag helt enkelt ska börja redan NU i natt utan större förberedelser eller om jag ska köra en regelrätt kur från natt 2 och alltså börja imorgon med "bra dag" och sedan hålla mig vaken på natten?

Och OM jag ska ramsa i natt så undrar jag: Ska jag ramsa BUMS vid minsta pip eller ska jag vänta in i det sista tills jag egentligen skulle gått in och buffat?? Han vaknar ju i princip aldrig med stora skrik utan gnyr/hojtar bara lite. Förekomma honom eller vänta på att han skriker upp sig (OM han nu gör det)? Ska jag alltså behandla honom som en kur-bebis eller lita på att han som SM-bebis både kan och vill somna om själv? (Haha, många frågor som eg. är samma fråga!)

Och hinner ingen svara så väntar jag väl tills imorrn! 8)

Kram

lgh140

Inlägg av lgh140 »

För det första - förutsätt inte att du måste vara vaken, han är SM:ad och kan mycket väl fixa detta finfint när du ger honom chansen ;)

Jag gjorde som så att jag bytte till spjälsängarna, både för att det började bli trångt och för att det är så himla jobbigt att buffa (jämf m vagning) att jag håller mig till ramsan in i det längsta. Jag körde typ som dag 2i kuren och ramsade snabbt. Märkte dock att jag mer störde så jag struntade i gnöl och ramsade när jag märkte att de började jobba upp sig eller hade svårt att komma till ro. Jag skulle säga att det enda viktiga för dig är att du har attityden med och att du lyssnar på samuels frågor. Du hör när han behöver hjälp eftersom du är van att tolka hans ljud :) Känner du dig osäker så ramsa mer i början och backa mer och mer allteftersom.

Heja heja!!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack!

Ja, han fixar det med bara ramsan =D> , hade ett uppvak (märks att nätterna börjar fara åt skogen :? ) nyss och jag ramsade. Han tog den men gick igång på bekräftelsen så jag fick ramsa igen men sen tog han emot bekräftelsen också. SKÖNT att det funkar. Nu har jag bara 300 matvargar att skjuta (men han skulle ju inte svälta ihjäl av att inte äta i natt :roll: ) så är det bara att ramsa vidare sen. Och så ska jag ju inte ha negativa förväntningar utan Attityd av Självklarhet 8) . Men något säger mig att det kan gå trögare inatt?! Och att jag då kommer tro att han är hungrig... #-o Han har dock ätit ganska mycket idag så jag tror han överlever. Kanske jag kör...(bra attityd?! :lol: ) Han behöver sova! Och det vore ju bara roligt om han ville ha båda tuttarna imorgon bitti. :wink:

Godnatt, sov gott och tack för idag!

:D
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Halleluja!!! =D> :heart: :-D

I natt "sov" Samuel 12 h! 8) :mrgreen: Visserligen fick jag ramsa 20.30, 22.00, 22.36, 03.23 och jag tror det var någon mer gång på morgonkvisten men det gick verkligen över förväntan och flera ggr somnade han om själv! Och ännu bättre: den sista gången (minst) somnade han utan protester på bara en pangramsa! \:D/ :sleep: :thumbsup: Det kändes helt fantastiskt att få väcka en mosig och gosig parvel 06.30 som klarat HELA natten utan att jag gått in en enda gång (jag vågade inte ens titta till honom, lyssnade lite i dörrspringan någon gång bara... :shock:) Nattramsorna gick t.o.m bättre än de före midnatt, och han klarade några vargtimmesuppvak själv!!! TACK Frida och Linda för ert pepp och attityd-hjälp!!! Läste ut SHN på kvällen och tänkte att kan folk kura bebisar som knappt ens äter riktig mat så ska väl mitt matvrak till son klara 12 h trots att jag inte medvetet "tokmatat" honom dagen innan. För matar på bra gör vi ju varje dag ändå. Men idag ska jag verkligen truga!! :D Nu ger jag mig inte förrän 12h sitter utan åtgärder!! :D

Nu ligger han förnöjt och tittar på julgranen (som vi inte tagit bort än :oops: ...men julen varar ju faktiskt ända till fastan!) och pratar lite med julgranskulorna... :heart: :santa:

KRAM!!!

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ååååå jag får rysningar, säkert :lol: :lol: vad häftigt att lillkillen SOV! Hela natten lång! Impad är jag!
Så gott för honom att få sova hela nätter, det behöver vi alla för att orka med allt spännande!

Efter att ha jobbat med tre olika kids, och fått dem alla att sova gott om nätterna, så har jag lärt mej en del. Och det viktigaste är att lita på att de faktiskt kan somna själva, sova, ev somna om själv och blir det bekymmer nån natt så håller man sig till EN (1) strategi; ramsa o hjälper inte en ramsa så blir det musik, så man inte provar tusen olika saker för det sänder bara ut oro o då blir det segt. Lita på magkänslan! Du verkar ha en bra sådan :wink: :wink:

Glöm för allt i världen inte skrattet innan läggdags och så en härlig väckarklocka på morgonen! :lol:

Solig gotlandskram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hurra!! =D> =D> =D> Superfint jobbat!

Samma sak gäller dock för skedmat som med amning/flaskning - truga lagom!! Har jag lärt mig om och om igen... ;)

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack kära ni! \:D/ :mrgreen:

SaraMilana, du har säkert rätt men det är ibland lite svårt att avgöra vad som är lagom, eller hur?! :-k Hur gör du? Hur ser du att Sigrid är mätt och belåten? Ibland kan jag se att Samuel är härligt mätt och däst men ofta börjar ju magen göra sitt mitt i magen och då är det inte så roligt. Då vet jag inte om det är gaserna eller ätandet som gör honom upprörd...antingen vill han ha mer men gaserna förstör eller så har han fått knip i magen för att han hetsätit för mycket för fort?! :? För ibland kommer han liksom in i andra andningen och äter MASSA mer när man tror han är mätt. Men några gånger har vi tyvärr redan gjort honom arg vid matbordet... :oops:. Så tack för varningen!! :roll:

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och hur ska jag göra med lurarna förresten? Han vaknade idag igen för tidigt. Den här gången var det långluren som skarvade men med ramsa + solfjäder somnade han om till slut. Det KAN vara övertrötthet eller "klocka i kroppen" för jag har försökt skjuta fram schemat lite så långluren hamnar senare, ca 11.30-13.30 och han brukar ju vakna ca 13 i vanliga fall. Men det är ju inte många dagar till 5 månader heller... Hur göra :?:

Nytt schemaförslag (sedan jag började med andra frukost):

06.30 Glad morgon (med VÄCKARKLOCKA :D + amning
07.30 Gröt med oss
08.30 Sova 45 min
09.15-11.30 vaken, mat tidigast 10.30, sedan sova 2h
13.30-15.30 Vaken, mellis 14.00
15.30-15.50 Sova 20 min (ELLER? Korta fm-luren i stället?)
15.50 Vaken, mat 17.30
18.30 Godnatt!

Synpunkter?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid blir inte mätt och nöjd utan mätt och arg som ett bi! Då vet jag att jag borde slutat redan. ;) När de slutar gapa är väl ett bra tecken skulle jag tro. :) Viktigast är nog att tänka på skillnaden i att erbjuda och att truga.

Man brukar korta ner eftermiddagsluren först, för det är den som kommer försvinna helt sen. 12-45-2-20 är väl det vanligaste.

Försök vänta lite till med lunchen, gärna till 11.00, det tycker jag hjälper bra mot skarvar. Men har du nu ändrat schemat då ge det ett par dagar till innan du utvärderar. ;)

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana skrev:Sigrid blir inte mätt och nöjd utan mätt och arg som ett bi! Då vet jag att jag borde slutat redan.
Haha! Det känns igen, bra då vet jag att det är helt normalt! :lol:

Här är vi nöjda efter Samuels andra 12h-natt i livet! =D> Ramsade väl 3 ggr, vid 21, 01.30 och en pangramsa vid 05.30 nånting. Känns som att det går åt rätt håll! Härligt! :D

Och så tränar vi ålning, jag sköter benen och han viftar med armarna. Han kommer faktiskt riktigt långt, fast på egen hand kör han mest "flygplanet" med både armar och ben i luften... :lol: Jobbigt värre!

Med schemat är det mer en långsiktig strävan märker jag, för att så småningom kunna korta em-luren. Men grunden ligger nog kvar, i praktiken blir det någon kvart förskjutet eller så.

Kram!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och så har vi haft den tredje 12h-natten! :D =D>

Liite jobbigare nattning igår och jag tänkte "ojoj, nu blir det bakslag" men inte då, han sov såå gott. Hade bara ett endaste uppvak (vad jag minns, fyy vilket risigt minne jag har!) vid 03 nångång men jag ramsade inte ens utan nynnade bara lite i sängen (husljud 8) ) så somnade han om och fick väckas alldeles sömndrucken (och glad) på morgonen! :mrgreen:

Och jag tycker aptiten har ökat precis som det står i SHN, han åt så galet mycket till lunch att jag inte trodde det var sant. :shock:

MEN dagslurarna funkar lite sämre nu och jag behöver lite tips... :? . Idag upplevde jag att han var väldigt trött på fm (tyckte att det också stämde med vad som står i SHN) så jag lät honom vila/filosofera typ 5 min på soffan med tummen i munnen ca 1,5 h in i första vakenpasset och han tog verkligen tacksamt emot. Sedan somnade han en stund senare för fm-lur och sov typ 10 min extra (lades 10 min tidigt). Efter sin enorma lunch kl. 11 somnade han 11.30 för långlur och vaknade inte alls glad 20 min för tidigt. Jag ramsade men han verkade inte "kunna/vilja" somna om (inte alls som när ramsan "tar") så jag bråkade inte utan låtsades väcka honom. Sedan på em var han med på rygg ute i vagnen och ca 1 h före luren gick ögonlocken ner på honom och han sov 5 min (igen!). Jag försökte självklart hålla honom vaken men ibland är det helt lönlöst och det var det nu. Em-luren som följde hade han svårt att somna, min man fick t.o.m gå in och lägga tillrätta/solfjädra och vi ramsade flera ggr. Sedan sov han bara ca 35 min.

Och nattningen ikväll gick sämre än på länge, trots att det bara tog kanske 10 min...men nu undrar jag:

Låter detta som tecken på att vi bör korta em-luren? Jag skulle snarare tippa på att han är extra trött (övertrött) än säga att han klarar sig på mindre sömn...men jag räknar ju alltid åt tröttis-hållet när det gäller honom. Hade egentligen tänkt behålla 45-2-45 ett tag till eftersom det funkat så bra och eftersom jag någonstans tror att han behöver 45 på em men nu är jag fundersam, det har faktiskt varit så här i en vecka nu...det blir ju en ond cirkel också när det blir för tidiga uppvak. :-k

Rätt eller fel med 5-min-lurarna? Ska jag i stället sluta pressa vakentiden (JA, såklart... :roll: ) AW skriver ju att 5 min inte påverkar schemat?

Hur göra när maken lägger? Ska han då sköta allt själv, ramsa mm? Stör det om jag också ramsar? Hur har ni gjort? Jag vill ju gärna vara med och natta men jag vill samtidigt inte att Samuel ska bli beroende av att jag är med, typ att han inte blir lugn förrän han hör min röst eller så...men vet inte om det är så, det funkade inte mkt bättre för mig!

Fundera gärna med mig!

/Ylva
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"