SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

halloj!

Vår stora kille (3 år och 5 månader) har haft tidiga uppvak x antal gånger. Oftast kommer det helt plötsligt, som en blixt från klar himmel och de första (4?? gångerna) stod vi som två :?: :?:
Efter mycket testande och bollande med damerna här i forumet kom vi fram till att vår son vid tidiga uppvak alltid legat i överkant på sömnkontot. Det har aldrig varit hunger, törst, trassliga lakan, spjälor som varit i vägen för sprattliga fötter etc etc utan ALLTID utan undantag varit en 20-minutare för mycket sömn.

Jag menar inte att det är så för alla, men jag har märkt att det är så för många :D Givetvis gäller detta endast för säkra sovare. Småttingar som fortfarande ställer frågor kan ju vakna när som helst bara för att de blir lite fundersamma på världsläget :shock: 8) :mrgreen:

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Här har det ätits kött och liknande i snart 2 mån, fett får de alltid i :) De äter stora portioner och när de börjar tröttna brukar jag ge nåt att gnaga på och sen erbjuda lite till innan jag dukar undan så jag tror nog de blir mätta. Så svårt att få till senare middag, ska ju sen hinna duscha tre ungar, servera välling, ta på pimmis, skratt till godnatt... Ja - ni vet ju ;) blir ofta så att någon hinner bli övertrött innan jag är klar. Tänkte dock precis på att jag kanske borde byta plats på dusch och middag så vi äter efteråt. Har dragit mig lite för det eftersom det blir så kladdigt vid middagen, plus att tjejerna alltid bajsar direkt efter maten. Ska testa det ändå. Håll tummarna att det funkar!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Nu såg jag ditt svar också Nat - tack! När det har varit så, har han ändå kunnat vara övertrött vid läggning? Övertrötthet gör ju inga underverk med läggningen tyvärr och jag har förstått att det även kan ge tidiga morgnar, därför har jag inte vågat annat än att lägga när tröttheten börjat märkas. Eller är jag kanske för snabb där..? Det känns inte som frågor, snarare precis som du säger - nåt som jag behöver ändra.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

lgh140 skrev:Här har det ätits kött och liknande i snart 2 mån, fett får de alltid i :) De äter stora portioner och när de börjar tröttna brukar jag ge nåt att gnaga på och sen erbjuda lite till innan jag dukar undan så jag tror nog de blir mätta.
Ja, det tror jag också!!! :thumbsup: :lol:

Duscha före middagen låter sannerligen kladdigt... :shock: =P~ :lol: kanske hellre skulle korta em-luren. Samuel är ju också grymt sur när jag väcker honom men det funkar ändå bra sedan att hålla sig vaken, och man får ju lägga tidigare...lycka till vad du än väljer att göra! :wink:

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Japp de kan vara såsiga på kvällen trots att de ligger i överkant på sömnkontot, framförallt de ungar som är kvällströttisar kan vara det..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Okeeeej. Då är strategin:

1. Hålla dagslurarna på minuten
2. Ordna om i kvällsbestyren så det finns utrymme att lägga tidigare vid risk för övertrötthet och så middagen hamnar närmare läggning. När jag är själv är det just nu omöjligt att hinna lägga mer än 5 min tidigare..
3. Fortsätta konsekvent med pangramsa + musik på morgonen vid uppvak

Tack tjejer!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

låter prima, sen antar jag att deras rum är kolsvart och behagligt svalt?

En annan sak som aldrig fungerat för mig är husljud på natten, för mig signalerar lixom husljud att det är livat och glatt och rörelse, det jag VILL signalera kl 5 på morgonen är lugn och ro och att alla i familjen sover. Ramsor har jag bjussat frikostigt på men inte husljud. På dagen och kvällen däremot gärna husljud.

På natten har vi kört tänket:
* svart
* svalt
* minimum av trafik in i rummet, bara vid kräks, kiss och bajs
* ramsor vid behov
* buffa vid behov

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Ungefär så vi har gjort med storebrorsan också. Han har också vaknat tidigt med jämna mellanrum men har aldrig varit ledsen då utan mest legat och snackat. Med tjejerna har det varit tidiga morgnar ungefär 90% av gångerna de senaste 3 mån och jag har mest avvaktat och ramsat om det blivit för mycket men nu är Lova liksom onåbar och då blev jag nog lite ställd. Kan ju inte bara låta henne skrika.. Återkommer med rapport om hur det går. Än så länge har det varit mycket skrik och trötta tjejer men det är ju inte så konstigt. Tack för alla tips!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Än så länge är vi bara inne på 4:e natten men jag vill ändå dela med mig av framgången [-o< Första morgonen vaknades det och skreks som vanligt men med skillnaden att min ramsa gick fram. Vem det nu var av tjejerna lugnade sig snabbt och somnade om och efter en upprepning vid 6-tiden fick jag väcka alla tre 6:30! \:D/ Följande morgnar har det mest varit lite gnöl som inte har behövt åtgärdas och vi har alla sovit tills väckarklockan ringer :)

Det jag har gjort är alltså att se till att väcka efter exakt 45 resp 20 min, 2h-luren tillåter jag marginalkvart om det krisar sig och tjejerna behöver läggas tidigare. Sedan duschar/badar vi numera före middagen och äter vid 17:30 istället. Då är det visserligen gnälligt sista 10 min men med en knäckemacka att gnaga på funkar det. Sedan kan vi i lugn och ro förbereda för natten. Vi hinner med ett lååååångt skratt-till-godnatt och kan lägga upp till 45 min tidigare om det skulle behövas. Ingen övertrötthet och tjejerna somnar återigen utan ett ljud. Och faktum är att de faktiskt är piggare på kvällen än de varit tidigare :shock:

Tack igen för ovärdeliga tips!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Men gud så härligt, strålande jobb =D>
Ibland är det på kvartarna det hänger om de så att säga redan ligger i överkant på sömnkontot. Så små är ju mer känsliga också för att ligga lite för högt eller för lågt. När de är stora tycker jag att det är enklare att flexa med tider.


Skönt oxå att ni fått koll på middagstiden och stunden därefter, kommer vagt ihåg att vi oxå haft gnälliga stunder just där kring läggning när sonen var yngre. Att gnaga på en knäckemacka var ju en jätte bra lösning, tar ju 1 timme för så små att gnaga i sig och under tiden de är upptagna glömmer de ju ofta bort att gnälla :shock: :mrgreen:

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Otroligt vilka språng de små gör i utvecklingen ibland! Nu behöver jag därför bolla lite schematänk med er kloka föräldrar..

Nuvarande schema:
18:30-6:30 natt
7:30 frukost (ammas 6:30)
8:30-9:15 sova 45 min
10:45 lunch
11:30-13 sova 90 min
14:30 mellis
15:40-16 sova 20 min
17:30 middag

Alla lurarna är de dock svårsomnade och det skarvas en hel del. Mera mat hjälper inte och de kryper större delen av sin vakna tid, ute och inne. Blir även krångligt eftersom de alltid somnar påväg till dagis där vi hämtar brorsan efter 11. Börjar därför fundera på om det är dags att dra ner till två lurar men de kan inte vara vakna hela fem timmar på em så min fundering som jag gärna får feedback på är:

7:00 vakna
7:30 frukost (+ lite frukt innan sov)
9:30-11:30 sova
11:30 lunch
14:30 mellis
14:45-15:30 sova
17:30 middag
19:00 godnatt!

Verkar det helgalet? Har lusläst schematrådarna och sett att vissa har långa luren först. Vad tror ni om det?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Det där med två lurar tycker jag är lurigt... :lol:

Det vanligaste är ju som du vet att ha långa luren sist, men jag vet de som fått det att fungera tvärt om också. Fram med attityden bara, det här fixar du!

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Verkar som 8-mån-ångesten är på intågande. Dagarna är som de brukar men Lova har de senaste dagarna varit VÄLDIGT ledsen vid läggning och börjat vakna till under nätterna och är vaken och gnölar från 4-5 till väckning.. Tänkte först att det var övertrötthet men inser nu att det antagligen är det berömda jaget som är påväg att födas #-o Jaja, inte mycket annat att göra än att härda ut. Dagarna är sig lika, vi är ute mkt och skrattar gott - ja, alltså sånt som alla bättre vetande rekommenderar ;) Men hur gör ni när det gråts och skriks vid läggning och på nätterna? Ramsa och husljud biter inte men det känns inte kul att inte kunna göra nåt :? Har ju vant mig vid lugnt sovande barn och skrik i minst en halvtimme tär på hjärtat..
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Om schemat stämmer, mat äts och allt annat är på plas brukar jag tänka sjukdom eller utvecklingsfas. Min stora pojke blir alltid vääääldig ängslig när det är utveciling på G. Jag motar oron i grind med extremt mycket utetid, skrattet till gonattet *2 samt en extra lång och avslappnad/stressfri puss och kramstnd innan läggning. Ett stort eller gärna många skratt är utan tvekan det som funkat bäst för oss

Hoppas mina tips hjälper
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Tack Nat! Ungefär så tänker jag också men mitt stora frågetecken gäller handlingsplanen när det ändå spårar ur. Nu har jag tex tre gallskrikande ungar på andra sidan dörren och ingen bra ide om hur jag ska kunna bryta det. Gå in funkar ju inte eftersom jag ändå inte kan lugna alla tre på en gång. Musik har aldrig funkat på mina barn så jag klampar omkring och ramsar så högt jag bara kan för att försöka bryta paniken därinne... Inte ens första kurnatten med storebror var det såhär mycket skrik :(
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"