Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Nat »

Halloj!

:!: Först och främst så tänker jag att du kör en viss tid som är densamma varje dag oavsett helg eller vardag. Om det är direkt efter morgontoaletten eller efter dagislämning spelar inte så stor roll men det är viktigt att barnet har fått rena fräsha kläder, ny blöja, är mätt i magen och har sovit en god natt. Är man sjuk, trött eller hungrig ska man INTE ensamleka.

:!: Jag tycker gott man kan introducera ensamleken som världens bästa finaste present. Typ inte bara en självklarhet utan även nåt vackert man ger sitt barn. "Ohhhh va skoj, titta här vad mamma har fixat till dig min älskling, nu ska du få ha sååå roligt" etc.

:!: Kör gärna skrattet till gonattet fast "skrattet till ensamleken" under de första veckorna samt vid de dagar då humöret sviktar. Detta för att humöret ska vara på topp innan man sätts i lek för att möjliggöra att den blir så fin som möjligt

:!: Leksakerna ska endast vara till för just ensamleken och aldrig annars användas, inte på dagen, inte i bilen och inte av några andra barn

:!: Du kan börja med att skaffa bra förvaring för leksakerna. Exempelvis har IKEA billiga stora rymliga plastlådor du kan köpa alternativt bara vanliga plast eller pappkassar. Dock är lådorna lättare att rengöra och ställa in smidigt i en hylla. Köp exempelvis 6 stycken och märk dem med siffror (1-6).

:!: Köp begagnat, på loppis, på blocket, av vänner, byt grejer eller liknande och fyll varje låda med 5 saker. Försök hitta 5 varierande grejer.

:!: Förslag på bra mix i en låda för en småtting kan vara: ett mjukisdjur, en pekbok, något att plocka isär, något från hemmet ex en galje, något som låter

:!: Ha en liten påse med olika smaskiga överraskningar som du kan lägga i en liten öppen ask, det kan vara en äppelbit, russin, torkad frukt etc eller en skorpa. När barnet blir äldre kan du lägga dessa i en fin låda som är stängd så barnet själv får öppna
Denna lilla låda kan du komma in med när humöret börjar svikta ungefär mitt i ensamleken

:!: Ta alltid upp barnet under en lugn och glad stund och försök inte pressa för hårt på att en viss tid skall hållas

:!: Första dagen du presenterar ensamleken håller du den super kort, så kort att hon blir irriterad på att du kommer och hämtar upp. Dag 2 lite längre osv. Gå sakta fram på barnets villkor

:!: I sängen där hon leker ska det inte finnas täcke eller kuddar utan bara ett hårt sträckt lakan på madrassen och kanske ett sånt plastat skydd.

:!: Det ska vara ljust och glatt i rummet, gardiner fråndragna och lampor tända. Musik på i bakgrunden gärna barnskivor eller glada poplåtar, inget lugnt sövande här inte utan gärna hopp och skutt

Det tar mycket tid och energi att förbereda för ensamlek, man får lägga lite pengar och investera i bra saker och de första veckorna är det mer jobb och väldigt lite utdelning. När allt grundarbete är utfört är det väldigt enkelt att underhålla ensamleken. Det krävs lite rengöring av leksakerna och att laga saker som gått sönder. Det krävs att man med jämna mellanrum byter ut saker som barnet tröttnar på, men det är väldigt lite jobb.

Hojta gärna om du har fler frågor eller om något är oklart!
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej och tusen tack för ditt fina svar!
Skall följa råden du gav. Insåg att måste skaffa ett och annat från affären och ordna hennes grejor.
Hojtar nog säkert med nya frågor!

En sak som jag undrar över är Neas schema.
Natten går bra, sover hela natten. Men det är dagsluranrna som lite krånglar.
Första luren (45 min) sover hon bra och måste alltid väcka henne. Hon är i djup sömn och verkar verkligen villa sova mera. Känns lite tråkigt att väcka henne i bästa sömnen!
Det här har hållit på sedan jag införde nytt schema(3 veckor sedan). Tidigare sov hon 1.5h på morgonen.

Fråga: Är det fiffigt att ändra schema till 1.5-1.5-20min?
Kan det påverka natten på något sätt?
Långluren på 2h skarvar hon nu alltid på. Vad kan det bero på?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

inflikar här bara:

vid 6-7 mån börjar det bli svårt för de flesta att sova mer än 1.5 tim mitt på dagen, det där med 2-tim pass verkar vara för de allra minsta (finns såklart undantag). Har man dessutom fått 1.5 tim på fm blir det med sannolikhet än svårare att klara av en lååång lur. Du är med på hur jag tänker? :wink:

:arrow: Jag hade nog bara kört med 45 min på fm som en slags power nap bara så att det finns lite trötthet kvar sen till långa luren...och sen kanske väntat in i det längsta dvs verkligen 2.5 tim tills det var dax för långa luren. Lunch 30-40 min innan så att magen verkligen är full innan. Gärna ett utepass oxå om det kan klämmas in.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej och tack!
Det var bra att du sade det där.
Skall köra vidare med 45-2-45 och förlänga vaken passet med 30 min före långluren.
Blir kanske lite sent sedan med sista luren..?

Dagen ser då ut så här:

8 gomoron
8.30 gröt
10-10.45 sova 45min
12 lunch
13.30-15.30 sova 2h
15.30 mellis
17.30-18.15 sova 45min
18.30 gröt
19.45 slurk
20 gonatt!

Kommentera gärna hur schemat ser ut!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen :D
Neas mamma skrev:8 gomoron
8.30 gröt
10-10.45 sova 45min
12 lunch
13.30-15.30 sova 2h
15.30 mellis
17.30-18.15 sova 45min
18.30 gröt
19.45 slurk
20 gonatt!
Det får gärna gå så länge som möjligt från det att man kommer upp från sista luren tills det att man ska sova för natten.Man tänker ju 2-2.5 tim mellan lurarna, så kanske kan ni dra ner sista luren till 20 min, så kommer hon upp från den 17.50? 18.15 känns väldigt mkt kväll i min värld :wink: särskilt om man börjar bli lite "större" / "äldre" oxå... :wink: (Även om man går å lägger sig kl 20...)

12+45+2+20 är nog mer lagom för en i 5-6 månadersåldern (jag hade 12+45+1.5+45 o drog ner till 20 på em när de blev 7 mån). 15 tim rekommenderas nu. Tänker att det kan bli tufft att sova 45 min på em/kvällen när man fått så pass mkt sömn under dagen, dessutom ett lååångpass på 2 timmar :D

Är du med på hur jag menar? :D
klockan

Inlägg av klockan »

PS. Givetvis gör ni ju det som passar er och ff a Nea bäst! Klarar hon av att sova sådär mkt så låt henne göra det då. Tids nog kommer hon berätta för er när det är dax att dra ner isf :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Det låter helt vettigt. Hon är i och för sig kvällstrött så ska se om det är 45 eller 20 min på kvällen.
Nu har hon haft 2h vakenpass innan läggdags och det har passat fröken fint!

Hur ska man gå till väga om hon vägrar en måltid?
Hände så till morgonmålet. Hon drack ca 60ml nan men vägrade äta gröten.
Jag tänker att - ok tack för maten, vi äter igen till lunch!
Är det fel eller för strängt mot henne att göra så?
Säg gärna vad ni gör!

Tack för all fin hjälp jag får här!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jaa du :) Jag har själv varit där och slitit mig i håret och trugat och trixat och funderat.
Jag kom fram till följande:

att inte göra det till ett stort nummer. Vi hamnade in i ett träsk av att matandet blev jätte laddat med problem och skrik och otrevlig stämning. Då nån annan matade var det INGA problem, men konstellation mamma+dotter+mat var omöjlig :oops: Skäms ju i efterhand att jag lät det bli så men jag var så mån om att hon skulle äta så att hon skulle sova så att hon skulle äta så hon skulle... Ja du vet :wink:

Låta äta själv eller ha en sked att pilla med medan man öser in mat.
Om det inte smakar, är det tack tack för maten och så äter vi igen vid nästa måltid.

Om kvällsvällingen tex inte funkade för oss gav vi gröt eller banan istället. För övrigt har vi inte gett något annan mat som alternativ, eller på någon annan tidpunkt heller. Jag ser det inte som att vara elak - barn äter då de är hungriga ifall det inte är fråga om något allvarligt fel.

Tänder har för min dotter påverkat aptiten. stundvis var det vällingen som strulade för att sugandet säkert var obekvämt och stundvis var det skeden som kanske kändes hård och obekväm. Men det är övergående och så är man på banan igen.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack Mumintrollet!
Bra att du sade det där med trugande, så man inte kör in i det träsket. Nä, har nu bestämt mig för att ta det lugnt med maten. Här kan ju vara tänder igen på gång eller nåt annat som man aldrig kanske får reda på?
Måste helt enkelt lita på lillen att hon nog äter om hon är på det!
Erbjuder nu alltid alternativ flask/skedmat om nåndera strular.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Otroligt tillbakadraget beteende och hela tiden tänket "vi kan erbjuda maten men inte äta åt barnen".

Vi ger mer eller mindre aldrig alternativ förutom vid sjukdom och tandsprickning. Ger vi en maträtt vi är osäker om killen tycker om, så lassar vi på med mängder av grönsaker och frukter vid sidan av som räcker som en egen måltid. På så sätt slipper vi skrik och panik om han tycker maten smakar förskräckligt, han kan då istället knapra i sig en morot och en banan. Vi slipper utöver det även dilemmat att erbjuda andra rätter om den första inte passar i smaken. För självklart är det så att all mat inte passar alla precis som vi vuxna inte tycker om all mat. MEN är man hungrig så kan man alltid äta något på tallriken.

Vanlig mat och rätter han testat innan gör vi aldrig stor affär av, man äter så lite eller mycket man vill för dagen och sen är det tack för maten. Blir måltiden ytterst liten på grund av att kompisen är på besök eller annat lockande så kan vi ibland fuska lite och lägga nästa måltid en timme tidigare (så länge de inte kan klockan fungerar den metoden).

Kram och lycka till både med maten och ensamleken
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej på er!
Tack Nat för mattipset!
Och tack Klockan för hjälp med schemat! Har nu i 2 dagar förlängt vakentiden till 2.30 h före långluren. Hon sov i ett kör utan skarv!
Har sedan sovit bara 20min den sista luren..
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Hur har ni gjort när liggvagnen blir för trång?
Hon har alltid sovit på mage. Om hon sku vänja sig att sova på rygg så sku vagnen gå helt bra.
Det ser liksom lite trångt ut till mig, men vad vet jag?
Hennes huvud eller fötter tar inte i kanten men hon får inte händerna så brett ut som hon kanske sku villa?
Hur är det med en resesäng ute?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej! :)

Vi flyttade helt enkelt in i sängen! I alla fall på den långa vilan. Man kan visst träna på att sova på rygg, men många brukar sova kortare pass på det viset.
Resesäng ute låter ju behändigt, men jag skulle fundera extra över isoleringen! En vagn är skyddad både i bottnet och på kanterna så det inte blåser in eller att kylan från marken kommer åt den lille. I mina öron låter inte resesängen som ett varmt och tryggt alternativ, i synnerhet nu då vintern knackar på.
Sommartid är det väl inget problem bara man skyddar med insektnät och har sängen i skuggan!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Jo, du har rätt med isoleringen. Kan vara lite svårt att få det varmt och tryggt. Det är bara det att jag sku villa att hon får den friska luften. Hinner inte vara ute mer än 1h nu per dag.
Är det tillräckligt eller?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vi löste utesovning genom att köpa en gammal syskonvagn på blocket från 90-talet. Den var kanon och barnen har kunnat sova på mage långt upp i åren.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"