Halloj!

Först och främst så tänker jag att du kör en viss tid som är densamma varje dag oavsett helg eller vardag. Om det är direkt efter morgontoaletten eller efter dagislämning spelar inte så stor roll men det är viktigt att barnet har fått rena fräsha kläder, ny blöja, är mätt i magen och har sovit en god natt. Är man sjuk, trött eller hungrig ska man INTE ensamleka.

Jag tycker gott man kan introducera ensamleken som världens bästa finaste present. Typ inte bara en självklarhet utan även nåt vackert man ger sitt barn. "Ohhhh va skoj, titta här vad mamma har fixat till dig min älskling, nu ska du få ha sååå roligt" etc.

Kör gärna skrattet till gonattet fast "skrattet till ensamleken" under de första veckorna samt vid de dagar då humöret sviktar. Detta för att humöret ska vara på topp innan man sätts i lek för att möjliggöra att den blir så fin som möjligt

Leksakerna ska endast vara till för just ensamleken och aldrig annars användas, inte på dagen, inte i bilen och inte av några andra barn

Du kan börja med att skaffa bra förvaring för leksakerna. Exempelvis har IKEA billiga stora rymliga plastlådor du kan köpa alternativt bara vanliga plast eller pappkassar. Dock är lådorna lättare att rengöra och ställa in smidigt i en hylla. Köp exempelvis 6 stycken och märk dem med siffror (1-6).

Köp begagnat, på loppis, på blocket, av vänner, byt grejer eller liknande och fyll varje låda med 5 saker. Försök hitta 5 varierande grejer.

Förslag på bra mix i en låda för en småtting kan vara: ett mjukisdjur, en pekbok, något att plocka isär, något från hemmet ex en galje, något som låter

Ha en liten påse med olika smaskiga överraskningar som du kan lägga i en liten öppen ask, det kan vara en äppelbit, russin, torkad frukt etc eller en skorpa. När barnet blir äldre kan du lägga dessa i en fin låda som är stängd så barnet själv får öppna
Denna lilla låda kan du komma in med när humöret börjar svikta ungefär mitt i ensamleken

Ta alltid upp barnet under en lugn och glad stund och försök inte pressa för hårt på att en viss tid skall hållas

Första dagen du presenterar ensamleken håller du den super kort, så kort att hon blir irriterad på att du kommer och hämtar upp. Dag 2 lite längre osv. Gå sakta fram på barnets villkor

I sängen där hon leker ska det inte finnas täcke eller kuddar utan bara ett hårt sträckt lakan på madrassen och kanske ett sånt plastat skydd.

Det ska vara ljust och glatt i rummet, gardiner fråndragna och lampor tända. Musik på i bakgrunden gärna barnskivor eller glada poplåtar, inget lugnt sövande här inte utan gärna hopp och skutt
Det tar mycket tid och energi att förbereda för ensamlek, man får lägga lite pengar och investera i bra saker och de första veckorna är det mer jobb och väldigt lite utdelning. När allt grundarbete är utfört är det väldigt enkelt att underhålla ensamleken. Det krävs lite rengöring av leksakerna och att laga saker som gått sönder. Det krävs att man med jämna mellanrum byter ut saker som barnet tröttnar på, men det är väldigt lite jobb.
Hojta gärna om du har fler frågor eller om något är oklart!
Kram