Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Tetz »

tjugohundraelvabebis skrev:Jag har testat under minst 3 dagar. Nu har det blivit iaf en vecka på vardera för att kolla vad som kan passa bäst.
Bra att du jobbar systematiskt med att få till ett bra schema :thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Misstänker att det tar lite längre tid för ett nytt schema att sätta sig när det är lite kinkigt med maten från en dag till en annan.
Vissa dagar äter han väldigt bra av maten som bjuds.
Andra dagar är det enbart frukt som lockar så jag misstänker att han har fått smak för det söta genom frukten
Ja, det kan nog vara maten som gör att schemat svajar lite. Går det bättre att mata om han får hålla i en egen sked eller en brödbit :?: Ibland får man distrahera lite för att få i dem mat :wink: Min minsting är också väldigt förtjust i söta saker, och ibland har jag verkligen fått lura i henne mat genom att ta lite fruktpuré på skeden med matpuré under :roll: Själv hade jag nog kräkts av kombinationen persika/köttfärssås, men hon har inte haft nåt emot det :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Jag brukar försöka ge honom en egen sked ibland men det slutar oftast med att han kör ner den i halsen och kräks. En soppslev fungerar bättre :-)

Jag brukar också ge lite blandat med fruktpuré eller riva ner lite äpple i grytor för då går det minsann ner.
Bröd fungerar inte så bra för då mölar han in hela brödbiten i munnen och mindre bitar är inte så intressant än när det gäller bröd. Men det är väl bara att traggla på, som vanligt :-D
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Majskrokar, knäckebröd, riskakor?
Kokta broccolibuketter, blomkål, morotstavar? En halv citron eller rå lök :shock: :wink:
Här smaskas det på allt och jag tänker att det är bra att hon vänjer sig vid mycket smak.... :mrgreen: Om hon inte får nya spännande saker att smaska på så äts det ingenting av skedmaten... :roll:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis

Tänder eller kvällstrassel?

För någon vecka sedan fick Freddy sin allra första tand. Som vi har väntat på den!

Ett par veckor innan tanden kom var lite lite kinkigt kring sista kvällsmålet. Han äter bra till en början men efter några tuggor tappar han fokus och börjar se sig om efter annat och slår nästan knut på sig själv i matstolen.
När man trugar tar han gröten i munnen men spottar ut lite i taget och gnuggar in maten i ögonen :?
Efter att tanden kommit fram var det frid och fröjd 2-3 dagar och aldrig hade jag skådat en sådan solstråle.
Men nu är vi tillbaka till läget då han spottar och gnuggar.

Det går alltid 3-3.5 h mellan måltiderna på eftermiddag/kväll.
Går det längre är det omöjligt att få i honom då han skriker i panik och kastar sig fram och tillbaka.

Nu när han äter lite dåligt på kvällen vaknar han gärna lite tidigare på morgonen. Och jag som är lite lat och gärna vill sova känner mig inte alls bekväm med att göra morgon kl 06 :roll:

Är det så här när det är tänder på g, eller är det bara vanligt kvällstrassel? Vi märker ju att han är mycket mer uttråkad och svårroad på kvällen.

En annan märklig grej är att när hans pappa kommer hem från jobbet blir Freddy väldigt glad, men så fort pappa försvinner om så ens för en sekund får han panik eller ångest ( :?: )
Kommer det att försvinna?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag tänker direkt att ni kanske fått besök av åttamånadersångesten...? Har ni läst det kapitlet i BB? Om inte så gör det! :D

Hur ser schemat ut nuförtiden? Sov- och mattider, gärna VAD han äter och hur mkt...skulle vara intressant att se!
Har ni någon schemalagd social delaktighet? Brukar vara en bra medicin mot eftermiddagsgnäll!

Grattis Freddy till tanden!! :D

tjugohundraelvabebis

Jodå, jag har läst det kapitlet och en del känns igen :-)

Så här ser oftast dagen ut:

07.00 Frukost, ersättning 200 ml (mest för mysets skull då det inte är alltid det äts upp)
- leker fint ensam till kl 08.00 då vi gör gröt.
08.00-08.30 Äter vi riktig frukost. Först Freddy och sedan jag.
Därefter följer morgontvätt, klädbyte och bus innan det blir lek.
08.45-09.15 Sova (bytte plats på förmiddag och eftermiddagsluren och fick ändra om lite för att det skulle passa in med dagens flöde. 30 min verkar vara utmärkt för honom)
09.15 Väcks han igen och då är det en stunds lek och bus som gäller. Försöker klämma in dagliga sysslor där men det är inte alltid det uppskattas :wink:
10.45 Mellis (oftast lite plockmat i form av broccolibuketter och några bär)
11.15-12.30 Promenad
12.35 Lunch (Lagad mat, tex kyckling med grönsaker och lite potatis. Äter en portion i storlek med min näve. Kan nog motsvara en burk med barnmat)
13.00-15.00 Sova
15.05-15.30 Jag äter mellis och det har även blivit så att han plockar från min tallrik och stoppar i sig. Naturligt blir då att hans eftermiddagsmellis slopas.
15.50- Leker på golvet i hans rum. Lägger mig oftast på ett täcke och vilar medan han kryper runt och klättrar över mig och bankar någon leksak i skallen :lol:
17.00 Middag (mängden är samma som lunch, lite frukt till efterrätt)
17.20 Vi går ut och utforskar gräset och ser på de stora barnen som leker. Om han har tur finns det några barn kvar vid förskolan intill och de är extra roliga att titta på. Vissa dagar åker vi ner på stan vid den här tiden och möter upp pappa för att uträtta några ärenden. Då kan det bli lite senare läggning.
18.15 Gröt görs i ordning och får svalna ca 15 min. Äter normalt en vuxenportion men är extra kinkig nu när tänder är på g och äter knappt hälften. Kompletterar med välling, ca 200 ml.
Tandborstning, bus och godnatt kl 19!
Om vi har varit på stan kan det bli läggdags ca kl 20-20.30.

Brukar vakna till vid 05.30 som tidigast och om vi har tur lyckas vi få honom att somna om en liten stund. Det är dock mer regel än undantag att han vaknar kl 06 och har riktig panik. Går att lugna lite men somnar inte om utan ligger och leker i sin säng till kl 06.45 då han har fått nog. Tror ofta att det beror på att han bajsar då. Kan inte låta det vara då han blir väldigt röd och irriterad. Om jag byter blöjan så vaknar han till ordentligt och blir superpigg.

Bortsett från att han vaknar tidigt på morgonen känner jag mig nöjd med våra dagar. Skulle dock vilja kunna sätta ifrån mig honom och göra lite nytta då och då. Tex laga mat, diska eller torka golv. Men det går han inte riktigt med på. Blir stora krokodiltårar som till slut övergår till riktig panikgråt där hela lilla kroppen skakar/krampar i förtvivlan.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Om du är nöjd med era dagar sâ är ju allt som det ska vara. :D Jag kan tycka att det vore enklare med en lite tidigare lunch och att skippa fm-mellanmâlet. Promenad innan eller efter lunch sâ att man fâr lite frisk luft. Med mina smâ har jag periodvis haft som vana att gâ ut efter lunch, med barnet i famnen, och känna pâ lite träd i typ en kvart, och sen gâ in och sova.
tjugohundraelvabebis skrev:(bytte plats på förmiddag och eftermiddagsluren och fick ändra om lite för att det skulle passa in med dagens flöde. 30 min verkar vara utmärkt för honom)
Jag har alltid haft kort fm-lur och lâng em-lur, tycker att det ger en skönare sömnfördelning över dygnet, med lângsovet mitt pâ hâllet, än tvärtom. Sâ jag tror att det blir bra. :wink:

:?: Vill du absolut ge gröt som kvällsmâl? Riktig mat stâr man sig ändâ lite bättre pâ och sâ blir det inte sâ mycket târta pâ târta med vällingen som kvällsslurk.
tjugohundraelvabebis skrev:Skulle dock vilja kunna sätta ifrån mig honom och göra lite nytta då och då. Tex laga mat, diska eller torka golv. Men det går han inte riktigt med på. Blir stora krokodiltårar som till slut övergår till riktig panikgråt där hela lilla kroppen skakar/krampar i förtvivlan.
Ja, det blir lätt en ond cirkel av det där ocksâ. :? Jag läste tillbaka lite i din trâd och ser att du fâtt mânga fina râd och tänkt igenom olika lösningar själv ocksâ. Hos oss har jag utvecklat ett litet krisverktyg som ibland bryter allmänt missnöje hos de smâ, i form av sâng. Jag är verkligen ingen sângare vanligtvis, men med barnen har det blivit en vana att stoppa ett inkommande kaos med att dra igâng med en favoritsâng som de till slut sjunger med i (och glömmer vad det nu var de inte ville göra/brâkade om...).
Med vâr Lillebror som nyss fyllt ett âr är det även mitt bästa sätt att fâ honom att ligga still under blöjbyte. Jag sjunger "En kulen natt..." och ser till att fâ ögonkontakt med honom, dâ väntar han in slutet dâ han vet att det blir bus i magen... :roll: :lol:

I köket, om du sätter honom i barnstolen (även om han inte ser vad du gör vid spisen som du skrev förut) och ger honom nâgot matrelaterat att pyssla med och samtidigt sjunger MED honom. Ju gladare mamma desto gladare bebis. I början kändes det ganska sâ löjligt att sjunga i tid och otid, men faktum är att stämningen höjs och det kan vara mycket värt när det är gnällvarning pâ hela hemmet.
Ibland när de smâ är gnälliga och bara vill vara i famnen och jag inte vill/kan ta upp dem sâ försöker jag tänka hur jag skulle ha gjort om jag helt enkelt inte kunnat ta upp dem, t ex om jag brytit armen eller nâgot 8) , ofta blir dâ lösningen att använda rösten (lite samma tänk som med ramsan när det är sovdags).
Att fâ till kommunikation ändâ, trots att man inte är i fysisk kontakt.

:arrow: Eller helt enkelt ha lite is i magen och vänta ut reaktionen.
Hos har vi ju tre smâ grabbar och det är inte alltid Lillebror har fâtt det han vill ha rakt pâ stört. Vissa gânger har jag tänkt att oj nu blir det riktig kris nu när Lillebror är sâ arg/ledsen över att inte fâ vara i famnen, nu när jag mâste t ex hjälpa en storebror pâ toaletten. Men det händer oftare än jag skulle ha trott att Lillebror lugnar sig själv utan inblanding frân min sida.
Som att han initialt blir jättebesviken pâ att inte fâ vara med i famnen men sen finner sig fort och lätt. Överkoncentration är ju nâgot man har i sig som mamma, mer eller mindre, och med smâ storasyskon i sällskapet fâr man ibland lite draghjälp bort frân den boven i bebisdramat. :wink:
Det är sâ lätt att tro att det alltid är efter mamma barnet skriker och att man dâ signalerar att det är just i min famn allting är som det ska (och dâ lugnar barnet eftersom man är sâ övertygad om att det är sâ det är). Jag gillar Annas ord om detta i BB, s 372 ""Râkar du höra dig själv säga: "Nu kommer mamma - nu blir allting bra" - kan det finnas skäl att tänka efter. Hur känns det i stället att säga (eller tänka): "Allt är bra. Jag ska bara hâlla ett öga pâ det"?"

Sen rent allmänt när man vill fâ nâgot gjort (dammsugning, golvtorkning...) sâ brukar det vara en god idé att börja MED barnet, entusiastiskt och glatt. T ex barnet pâ armen när man dammsuger, hâllandes i handtaget ocksâ. Eller dammtorka med varsin trasa. Eller att barnet stâr (om han stâr redan?) med mamma som stöd och torkar golvet med golvmoppen (lite assistans kan behövas). Ofta sâ räcker det med en liten stund av koncentrerat gemensamt arbete för att barnet ska känna att den "fâtt sitt" och självmant hittar nâgot eget att roa sig med (sâ kan man göra klart själv lite snabbt 8) ).
:idea: Inte att förglömma det supervikiga TACKET, barnet ska känna att det gör nytta och att det blir mycket bättre av hans hjälp. :thumbsup:

Din vana att lägga dig pâ golvet och lâter honom roa sig själv tycker jag lâter jättebra. Dâ finns du där som en "hamn" och han kan vara trygg i det och hitta pâ eget.

Vi hade ocksâ en "klängig" fast, strax innan âtta mânader, och i efterhand sâ borde jag ha läst om Vällingsson bâde en och tvâ gânger och agerat mer klätterberg pâ golvet. :wink:

Lite virrigt blev det, skyller pâ att jag egentligen borde ta tag i familjens semesterpackning. :lol:

tjugohundraelvabebis

Just det där med gröten som kvällsmål är jag inte alls bekväm med men har föredragit den framför vällingen och så har den hängt kvar.
När tänderna dök upp åt han så dåligt så då fick jag ändå lov att komplettera med välling.

Men nu har jag också insett att det blir för tätt mellan målen och har dragit ut på det. Har tidigare haft problem med att få in allt i schemat med hänsyn till hur våra dagar oftast ter sig.
Nu är han fullt kapabel till att klara 4 timmar mellan måltider så det siktar jag efter nu. Då äter han också mer vid måltiderna istället för detta eviga småätandet och petandet med maten.
På eftermiddagen klämmer jag in ett mellanmål eftersom att lunchen intages ganska tidigt och då blir det på tok för länge till middagen som jag ju vill ha innan läggdags på kvällen.

Det där med sången känner jag igen :lol:
Det har gått bra att avleda med sång tidigare men nu är det som att han har genomskådat mig så jag greppar efter halmstrån i hopp om att finna något som kan lugna på håll.
Annars blir det ju lätt så att min famn blir tryggheten och att vara på golvet blir läskigt.
Utöver 8- mån ångest tror jag att han har funnit ett missnöje i krypandet i och med att han upptäckt att "alla" andra går och ser världen på ett annat sätt.
Försöker hjälpa honom lite att få gå mellan varven genom att låtsas att det är väldigt viktigt att sopa väggen ren med kvasten och då får han hjälpa till att hålla den så fungerar den som stöd när han tar några stapplande steg.

Samtidigt vill jag ju inte stressa fram det där med att gå. Det kommer när det kommer tänker jag, men när han blir så glad över att få prova lite (om än med stöd) så värmer det inombords och tar bort lite av frustrationen för stunden.

Att hjälpa till med att bädda sängen är också populärt. Då står man så fint vid kanten och drar i lakanet så att det blir alldeles slätt och fint.

Dammsuga gör han så fint på egen hand när han ställer sig upp mot dammsugaren och kommer åt knappen så att den dånar igång. Då griper han tag i slangen och drar den fram och tillbaka.
Det blir ju inte mycket gjort, men man tackar ju för hjälpen ändå och är väldigt glad över att den lilla flitiga hjälpredan lyckas så bra på egen hand :wink:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det låter som att lille Freddy har alla förutsättningar till ett prima liv :thumbsup:, nu är det bara att hoppas att han också fattar det. Helst kontinuerligt så att säga. :wink:

tjugohundraelvabebis

Ja, jag hoppas det jag med :-)

Nu är jag här igen med en till fråga.

När Freddys första tänder kom hade han en natt då han vaknade och var väldigt ledsen. Det tog ett tag innan han kunde somna om.
Följande natt sov han lika gott som vanligt.
Nu har det börjat klia väldigt mycket i överkäken så han är där och pillar massor. Han har också ätit dåligt ett par dagar. Endast jordgubbar och mjukt vitt bröd accepteras. Ingen "diet" jag är något fan av, men hellre att han får något i magen än inget alls.
Är lite rädd att en matvarg ska smyga sig in här då jag egentligen är ganska principfast på den fronten. Äter man inte det som serveras får man gå hungrig till nästa mål. Men så undrar jag hur ett litet barn på 8 månader ska kunna uppfatta den konsekvensen? Tvivlar på att han skulle förstå budskapet. Då är det ju lätt att truga lite.
"Men ät det här då!" och så slänger jag fram några jordgubbar och en fralla som slukas glatt.
Har varit aktsam med att inte ställa frågor som "men varför äter du inte? vad vill du ha?"
Försöker låtsas som att jag helt plötsligt ändrade mig och vill att han äter just jordgubbar och fralla istället.

Igår kväll började han att knorra igen. Var väldigt ledsen och kändes varm. Försöker att inte ge febernedsättande vid minsta tecken på förhöjd temp eftersom att jag tror att det som stör i kroppen försvinner snabbare med hjälp av lite feber. Små barn kan ju också ha hög feber utan att det är farligt.
Han slog runt i sängen, satte sig upp, ställde sig upp och grät förtvivlat. Lade tillrätta, satte på fläkten och ramsade ut säkert 20 ggr och jag gick inte in först det verkligen var kris.
Och jag med mitt tålamod fick väl nog där någonstans och drog av en repa svordomar med arg och hög röst samtidigt som ett kastrullock tappades i golvet och köksskåpen väsnades.
Då drar underbaringen en djup suck och somnar om.

Inte för att jag är typen som gormar och skriker. Som den oxe jag är har jag oftast ett enormt tålamod och är envis som synden. Men när man själv inte är på topp och ansiktet är förvridet i en trötthetsgrimas så tar tålamodet slut någonstans och då blir det lätt så att jag tar ut frustrationen i köket. Dunk och slammer. Och ungen sover. Det slår aldrig fel!
Frågan är om det är ett bra eller dåligt tecken?
Hade jag ställt frågan på ett annat forum hade det väl blivit ramaskri och han hade fått diagnosen apatisk eller något, men det tvivlar jag starkt på att han får här :lol:

Och när ska man betrakta detta uppvaknande som en dålig vana?
Känns mer som en tillfällighet än en nytillkommen (o)vana när det sker med en veckas mellanrum!?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Förstår precis vad du menar med att vara principfast med maten. Sån är jag också....vägrar servera annat om inte liten tycker om det som är tänkt från början.
Tror även så här små skruttar rätt snabbt får korn på att "om jag vägrar detta så får jag snart nåt annat", och i den fällan vill man ju inte hamna! 
MEN tänker så här: om man från början ställer fram det man vet att liten ska gilla då, så här i tandsprickningstider? (dvs vitt bröd och jordgubbar :P) Och sen med jämna mellanrum ställer fram nåt annat för att kolla om perioden är över...? Jordgubbar är ju både c-vitamin- och järnrikt :P Kanske accepteras smör och ost på brödet? :wink:

Ang. nätterna skulle jag absolut se en gång som ingen gång, så länge det inte händer natt efter natt efter natt. 
Dessutom somnade han ju om av husljuden, vad mer kan man önska?!! (även om de just den här gången råkade vara svordomar... :lol:) Det tyder på att han slappnade av när du släppte överkoncentrationen på honom.....

Man kan aldrig veta vad det är som gör att de små ibland vaknar på nätterna.... Mardrömmar, tandsprickning, övertrötthet? Själv tycker jag inte det spelar nån roll egentligen. Det viktigaste är de alltid får samma betryggande svar "Allt är som vanligt". :D

tjugohundraelvabebis

Hej allesammans!

För det mesta går det bra för oss, men så kommer det några riktiga bakslag, som nu tex.

De tidiga morgonuppvaken har varit bestående, men det har ändå känts hanterbart.
Om kvällen och natten samt sina dagslurar sover han finfint.
Fram tills nu.
Vi blev sjuka i slutet av förra veckan och det har märkts av på lillens sömn. Han somnar gott när han läggs vid kl 19 men vaknar sedan ca 21.00 eller närmare 21.30 och då är det nattklubb för hela slanten. Jag märker att han är trött men han kan ändå inte sova.
Han äter lite sämre och har gjort det ett tag men jag tänker mig att aptiten börjar att stanna av lite då vi trots allt närmar oss ettårsdagen.
När han är sjuk äter han ännu sämre men får ändå i sig om man väljer vad man erbjuder :-)

Jag behöver ju de här timmarna på kvällen för mig själv men han verkar numer bara se de timmarna som en vila.
Det är inte så att han håller sig vaken i flera timmar in på sena natten men jag märker att det efter de här dagarna har blivit en vana.

Mina kropp är så pass dålig nu att jag inte klarar av att stå böjd över sängen och solfjädra för det är nästan vad som krävs med en vilding som sätter/ställer sig och kryper omkring i sängen.
Mina armar är så svullna att de inte går in genom spjälorna.
Den hemska huvudvärken jag dras med dagligen klarar inte av att höra skriket så det har blivit så att jag har tagit upp honom. Det känns ju smidigast för stunden och jag vet att han snart somnar, men det är inte så här jag vill ha det.

Som "kompensation" sover han längre på morgonen och om han fick skulle han säkert ta sovmorgon.
Han är mitt inne i separationsfasen, pappa jobbar borta långa perioder och det är inget som går att ändra på. Vi står snart inför en flytt också. Minst sagt mycket som händer just nu och visst kan det väl påverka?
Men nu är då min fråga hur vi ska komma till rätta med problemet på kvällarna.
Några genvägar finns det säkert inte, men vad gör man när kroppen inte klarar av och huvudet behöver få vila?

På dagarna sover han 20 min + 1,5h.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej du,

nej några genvägar finns inte, det har du så rätt i.

Det är en riktig cirkus ni har därhemma just nu och det finns bara ett sätt att bringa ordning på den nämligen att ta tillbaka rutinerna.

Att du har ont i kroppen borde hindra dig från att solfjädra i en evighet, ont i huvudet (vilket jag också ständigt har så jag vet vad du talar om) borde göra att du undviker skrik på längre sikt och inte bara för stunden även om det just då lindrar.

Unge herrn börjar bli en mellanstor kille som Mika ( min dotter) skulle ha sagt och då tarvas det att rutinerna hålls. Om inte så kommer frågorna, är då svaren vingliga så frågas det ännu mer och så vidare.

Så nu är det ramsan som ska jobba och det med besked. Du får se det som en kur i sig, att få skutan på rätt köl igen.

Du ser till att det äts så mycket som det bara går under dagen och så avslutar du med nattslurk för att en sista påfyllning eller en portion gröt eller ngt liknande. Sen är det läggningen på rätt tid enligt ert schema och gör nu detta med en attityd som säger att SÅ HÄR SKA DET VARA och låt inga tveksamheter smyga sig in. Om det sen blir något uppvak ställer du sig utanför dörren till hans rum och så jobbar du på med ramsan. Ja han kommer bli arg, han kommer protestera men du svarar med ramsan och så tar ni den diskussionen tills han förstår att det är sova som gäller. Räkna med att det kan ta två eller kanske tre nätter innan han är riktigt säker på att du verkligen menar vad du säger.

Vad han gör i sin säng är hans sak och inget du behöver lägga dig i. Om han står, sitter, rullar runt eller skuttar vilt så får han sköta det helt själv. Du svarar på hans frågor med ramsan där du står utanför hans dörr.

Men om du gör detta ordentligt får du en trygg kille som vet att mamma har rätt och du får tillbaka dina kvällar och nätter som du behöver för återhämtning och vila av kropp och själ.

Så sätt igång och se framför dig hur ordningen återkommer så kommer ni bägge två må mycket bättre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
tjugohundraelvabebis

SusanD skrev:Hej du,

nej några genvägar finns inte, det har du så rätt i.

Det är en riktig cirkus ni har därhemma just nu och det finns bara ett sätt att bringa ordning på den nämligen att ta tillbaka rutinerna.

Att du har ont i kroppen borde hindra dig från att solfjädra i en evighet, ont i huvudet (vilket jag också ständigt har så jag vet vad du talar om) borde göra att du undviker skrik på längre sikt och inte bara för stunden även om det just då lindrar.

Unge herrn börjar bli en mellanstor kille som Mika ( min dotter) skulle ha sagt och då tarvas det att rutinerna hålls. Om inte så kommer frågorna, är då svaren vingliga så frågas det ännu mer och så vidare.

Så nu är det ramsan som ska jobba och det med besked. Du får se det som en kur i sig, att få skutan på rätt köl igen.

Du ser till att det äts så mycket som det bara går under dagen och så avslutar du med nattslurk för att en sista påfyllning eller en portion gröt eller ngt liknande. Sen är det läggningen på rätt tid enligt ert schema och gör nu detta med en attityd som säger att SÅ HÄR SKA DET VARA och låt inga tveksamheter smyga sig in. Om det sen blir något uppvak ställer du sig utanför dörren till hans rum och så jobbar du på med ramsan. Ja han kommer bli arg, han kommer protestera men du svarar med ramsan och så tar ni den diskussionen tills han förstår att det är sova som gäller. Räkna med att det kan ta två eller kanske tre nätter innan han är riktigt säker på att du verkligen menar vad du säger.

Vad han gör i sin säng är hans sak och inget du behöver lägga dig i. Om han står, sitter, rullar runt eller skuttar vilt så får han sköta det helt själv. Du svarar på hans frågor med ramsan där du står utanför hans dörr.

Men om du gör detta ordentligt får du en trygg kille som vet att mamma har rätt och du får tillbaka dina kvällar och nätter som du behöver för återhämtning och vila av kropp och själ.

Så sätt igång och se framför dig hur ordningen återkommer så kommer ni bägge två må mycket bättre.

Kram Susan
Ja, den där ramsan har vi varit väldigt dåliga med. Förut satt den inte alls och när vi väl fick den att sitta så kändes det som att den inte behövdes och då glömdes den av. Nu när den behövs har den noll effekt så jag har börjat införa den igen med klara besked.

Rutinerna har det också varit lite si och så med.
Semestertider och mycket omkringfarande har gjort att middagsluren har skjutits på flera gånger om. Oftast blir det mest bekvämt att åka längre turer i bilen när han sover eftersom att han verkligen avskyr att åka bil. Har vi då tider att passa och platser att vara på kommer lättjan in i bilden.
Med den kommer också vanan både på gott och ont.
Freddy har vant sig vid att sova middagsluren lite senare och då går det heller inte mer än 4 timmar mellan uppvak och godnatt.

Igår var första dagen på länge som vi kom ordentligt i fas med hur vi vill att det ska se ut. Då sov han utan problem, med undantag för ett uppvak vid 05.30 i morse. Då hade han en riktig kris och jag fick ge honom en kram och lite vatten. Sedan ramsade jag ut och han somnade faktiskt om utan några större problem.

Måltiderna ska vi också styra upp för det har blivit lite så att mat används som muta när han måste sitta i vagnen eller i bilen.
"Här, ät en bit rån" (så håller du tyst). Då undviker vi att krisen kommer för det är rätt opraktiskt när han får sådan kris att han till slut kräks ner både sig, vagnen eller bilstolen och bilklädsel.
Det bidrar nog till att han äter lite mindre än vanligt.

Är det möjligt att endast ha 1 lur på 2h eller 2.5h nu när han är 10 månader?
För att få ihop ett schema som håller behöver han ha sovit färdigt sin långlur senast kl 13.15. Då är han precis lagom trött till natten. Det innebär ju också att en 20 min lur på morgonkvisten stör lite och gör att han inte är riktigt så trött inför långvilan. Nu lade jag honom 08.45 enligt det ordinarie schemat men han är fortfarande vaken och ligger i sängen och leker. Tanken är ju att han skulle ha sovit klart 09.05 och sedan läggas igen vid 11.30 för 1.5h sömn men det blir lite tätt inpå och packat med sömn när han egentligen inte är riktigt trött.

Går det att bara ha en lur är det smidigt. Annars känns det som att vi får förlänga kvällen med 1h eller korta ner morgonen med 1h. De två senare alternativen känns inte fullt så lockande :wink:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ett kort svar för jag måste fara och hämta grabbsen från skola och dagis.

Du är ju helt klart medveten om varför det har blivit som det har blivit. Bra! Då vet du också vad som krävs för att ni ska komma tillbaka på banan igen.

Att bara ha en lur på dagen är det för tidigt för. Sömn föder sömn och drar du ner på sovtiden nu så kommer han sova mindre och mindre och mindre och.... Du fattar va? Ingen bra idé alltså.

Skriv gärna ditt schema så kan vi titta på det och tillsammans fundera ut det bästa för er.

Men om han sover 12 tim natt så kan han ha en 20 min på fm och sen en 1,5 tim eller till och med 2 tim mitt på dan om han är ett tröttmössa. Vår 1,5 åring sover 12 tim natt och 1,5 eller 2 tim på dagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"