Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av mamawayne »

Nu har jag en fråga angående den sociala delaktigheten. När jag ska diska tillexempel så brukar jag sätta gossen i barnstolen precis brevid mig och där har han en låda med massa köksredskap som han sitter och grejjar med när jag diskar. Han är ju inte med på själva diskningen då tänker jag, eller tänker jag fel? 8-[ Ibland sätter jag honom i diskhon så han kommer närmare och kan plaska med händerna i disken, men ibland har man ju så mycket disk så det inte blir någon plats över för honom och då får han sitta där brevid. Kanske en fåning fråga men ändå? :oops:

Sen undrar jag vad man gör med en liten en som inte kan gå och knappt sitta själv när man ska gå ut och vara ute säg en timme eller så? I detta väder så har han ju overall och i den har han svårt att röra sig fritt. Han blir mest som ett paket i den. Det vi har roat oss med hittils är att gå till lekparken och gunga lite i småbarnsgungan och åka lite ruschkana, men det kanske är kul en kvart :lol: Om man promenerar med honom i vagnen så brukar han nästan alltid somna tillslut #-o Har någon några tips på vad man kan göra?

Ja det va allt för den här gången :wink:

Kram! :heart:
Mamma till Wayne född 10-08-28
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mamawayne skrev:Nu har jag en fråga angående den sociala delaktigheten. När jag ska diska tillexempel så brukar jag sätta gossen i barnstolen precis brevid mig och där har han en låda med massa köksredskap som han sitter och grejjar med när jag diskar. Han är ju inte med på själva diskningen då tänker jag, eller tänker jag fel? Ibland sätter jag honom i diskhon så han kommer närmare och kan plaska med händerna i disken, men ibland har man ju så mycket disk så det inte blir någon plats över för honom och då får han sitta där brevid. Kanske en fåning fråga men ändå?
Finns inga fâniga frâgor! :D Jag tycker att det lâter som att lille gossen fâr delta alldeles ypperligt. Han är ju med i det du gör, även om han inte GÖR precis samma som du. Du skulle ju kunna be honom att räcka dig nâgot av de köksredskapen han leker med, tacka sâ mycket, om du vill ha mer utbyte er emellan. Men bara att han fâr vara med (vara bredvid) när du jobbar tycker jag räcker lângt.
mamawayn skrev:Sen undrar jag vad man gör med en liten en som inte kan gå och knappt sitta själv när man ska gå ut och vara ute säg en timme eller så? I detta väder så har han ju overall och i den har han svårt att röra sig fritt. Han blir mest som ett paket i den. Det vi har roat oss med hittils är att gå till lekparken och gunga lite i småbarnsgungan och åka lite ruschkana, men det kanske är kul en kvart Om man promenerar med honom i vagnen så brukar han nästan alltid somna tillslut Har någon några tips på vad man kan göra?
Förlât en kanske fânig frâga ( :roll: :lol: ), men hur ser det ut pâ marken hos er nu? (Vi har motsvarande svensk försommar här, helt underbart 8) ). Om du har oömma kläder sâ kanske han fâ kräla/âla/krypa runt nânstans mellan varven? Annars kan man ju bära pâ armen, känna pâ trädstammar och annat trevligt. Och rutschbanan kan man ju komma tillbaka till lite nu och dâ.
När du har honom i vagnen, har du testat att palla upp honom sâ att han sitter ordentligt? Dâ är det lättare att koncentrera sig pâ allt intressant runt omkring.

:heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack SarisParis!!!!! Va bra, då ska jag fortsätta med det :D Och be honom räcka mig saker så känns det som att vi samarbetar :D

Ja, det är lite kala fläckar här och där (från snö alltså) men rätt så blött i marken fortfarande :( typiskt bara att den enda overallen som passar honom nu är vit #-o fantastiskt opraktiskt jag vet! Men om jag hittar någon torr kal fläck så kan han få åla där hehehe! Skulle gärna vilja skippa overallen men jag vågar inte eftersom han varit förskyld nyligen så jag är rädd att han ska bli kall. Han blir så stel och orörlig i den :(
Åh vad jag längtar till vår och sommar nu :roll: Härligt att ni fått så vårigt hos er!
Bära runt och känna på grejer låter bra :) . Han sitter rätt bra i vagnen, men inga längre stunder. Man kanske får varva lite med att sitta i vagnen, bära lite och åla lite (om jag hittar en lämplig plats) och sen rutchbanan och gungan, så kanske timmen förflyter :lol:
Nya tag imorgon helt enkelt :lol:

Tack för tipsen! Kram!!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej igen!!

Jag undrar om man ska ge marginalkvart på första dagsluren om pojken har vaknat tidigt på morgonen (typ 06.00 och inte somnar om)??

Trevlig helg!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)
Visst kan du göra det om det är ngn enstaka gång det handlar om. Men pass på :!: så att det inte blir en vana för att ta igen missad nattsömn. Å andra sidan, sover han som han ska övrig tid så har han reserver att ta av och fixar det alldeles finfint ändå :sleep: .

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Så bra! :D Tack Nimrah!!! :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej! :D

Jag behöver lite tips nu för till Påsk ska familjen åka på resa till Norge! :D
Jag är lite nervös för vi ska flyga och bo på hotell och då undrar jag hur man ska göra med lillens nattsovning. Det är inte vi som bokat hotellrum men jag antar att vi bara har ett rum och toa. Någon som har förslag på hur man kan skärma av eller nåt?
Den andra grejen jag oroar mig för är att han nästan precis blir åtta månader vid resan och jag har läst om åttamånaders ångesten och blir lite osäker :( Tänk om alla nyheter blir för jobbiga för honom?

Tack på förhand! Kram!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

:arrow: om utevistelse nu i geggan - investera i en hel overall av galon eller liknande tyg. Det kommer vara geggigt ett bra tag till här i stan :D och att krypa runt och smaka grus är en höjdare. Kolla Blocket - där finns ofta skaloveraller billigt till salu. När det blir varmare skippar du fleecefodret eller yllet under och kör bara skalet - perfekt hela maj/juni!

:arrow: om resa, lugna vargarna! Tar ni med egen resesäng så packa ner ett mörkt lakan eller dylikt som ni kan vika över. Klämmor att nypa fast med kan vara bra att ha. Vissa nattar i badrummet, andra kör kväll i gemensamt rum men sänker belysning/tv osv en smula.

Och resa är resa! Då får det bli lite som det blir. Väl hemma rattar ni i spår igen snabbt och säkert. Attityden! Attityden! :lol:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Clara!! :heart:

Ska börja leta gallonoverall :) Och jaga bort mina orosvargar. Svart skynke över resesängen låter som en bra idé :) Om man ska natta på toan antar jag att man måste hinna borsta tänderna och gå på toa innan kl sju :lol: Men å andra sidan blir det mer avskilt och kanske fungerar bättre än skynket...

Tack för tipsen! Bamsekram!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej!!

Nu har jag en fråga som handlar om hur man ska förhålla sig till sitt utforskande krypbarn :) Lillen kryper och hasar sig fram numer och har även börjat resa sig mot saker. Jag har hela tiden hållit mig i bakgrunden och hjälpt till när det behövs och försöker hålla mig till att inte flytta på honom utan på saken 8)
Han är så ostadig när han står och håller i sig och ramlar titt som tätt, häromdagen ramlade han hårt mot ett element och slog sig på munnen ordentligt :( :( Efter det vågar jag inte låta honom gympa utan att jag sitter brevid och nästan håller i honom... Kan ibland tro att han störs av att jag hela tiden sitter bakom honom, men jag vågar inte annat just nu. Hur gör ni andra med era små som vill upp och klättra på höga höjder?
Förstör jag något när jag hela tiden flåsar honom i nacken? :lol:
:oops:

kram!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag gör som du. Min lillskrutta har precis börjat resa sig upp mot saker så jag står bakom och är beredd. Jag missade att passa henne idag (hon har blivit så snabb och jag hänger inte riktigt med i utvecklingen) när jag skulle hämta storebror från sängen och precis när jag kommer tillbaka ramlar hon rakt baklänges och slår i bakhuvudet. Turligt har vi en väldigt tjock matta precis där men ändå. :( Jag nog får man dåligt samvete alltid...

Håller alltså inte i men finns alldeles där och är beredd (nästan alltid :) ). Sedan finns det ju andra tillfällen när de kan få röra sig lite mer fritt och då kan man ju backa lite mer.

mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Nimrah!

Ja aj det är inte kul när dom ramlar och slår sig :( Så här i början är man inte så van vid det så det är svårt att hålla sig cool om man säger så :lol:

Nu så har vi haft lite problem med läggningarna också. Lillen ställer sig upp i sängen och gråter och skriker :( Ibland låter det som han ramlar och slår sig på spjälorna för han låter riktigt ledsen. Jag har gått in och lagt tillrätta och buffat lite och gått ut med ramsan. Det har fungerat efter ett tag...
Nu är det så att jag tror att han har något virus i kroppen för han har fått hosta som hållit i sig i tre dagar nu. Kan det vara det som ställer till det vid läggdags tro?
Idag vakande han under middagsluren och var ledsen och upprörd. Jag började med ramsan men den tog inte så jag gick in och lade tillrätta (han stod upp) och buffade. Det tog inte särskilt bra, det är så svårt när han vrider och vänder på sig och lyfter på rumpan mm. Gör jag fel som går in och buffar nu under dagen? Skulle jag bara gått in och lagt tillrätta och gått ut med ramsan fast han fortsätter gråta?
Vi har haft väldigt lätta läggningar innan så jag börjar bli lite osäker nu när det strular igen :-k Blir lätt att man går in för mycket och härjar kan jag tro.
Hej så länge!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Det är svårt att veta vad som är vad i närheten av 8 månader. :shock: Du har 8-månadersångesten på ingång, du har hosta som kan väcka, framförallt i skarvar, du har "stå-cirkus" o s v. Det viktiga är ju dock att man är konsekvent och läser på lite extra om 8-månadersångesten. Måste själv göra det här känner jag. Vi sänkte precis sängen idag till lägsta nivån för helt plötsligt har skrutta börjat resa sig läskigt mycket. (Vilket ju är alldeles fantastiskt! :D ) Så tänk inte så mycket på varför :!: :!: :!: utan gör samma sak som du brukar och var lite extra generös med lugnet och säkerheten. Det kan vara lite trixigt förstås i fnurrtider, men det viktiga är ändå att man behåller fokus och fortsätter styra åt rätt håll. Inte ta upp, inte "trösta" osv. In kan man ju gå men lugn och fin och lugna i sängen.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Längst ner finns kanonfina trådar om detta fenomen och sedan har vi ju :heart: BB :heart: förstås :D

Hur har du det med sykunskaperna? Jag ska faktiskt fixa ett extra högt spjälsängsskydd i dagarna precis som jag gjorde med storebrors säng i samma ålder. (Han har fortfarande kvar sitt superhöga 50 cm spjälsängsskydd :) . Han tycker det är jättemysigt, nästan som en koja :) )
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tusen tack Nimrah!

Idag så har han protesterat vid varje läggning, men jag har kunnat behålla mitt lugn och det hela har gått mycket fortare 8) . Det är som du sa, svårt att veta vad det är som orsakar strulet, men jag försöker ta det som det kommer och inte oroa mig.
Tyvärr kan jag inte sy :( Hade varit bra att ha ett sånt där megaspjälskydd som du talar om :lol: Jag får hitta på nåt annat...

Kram på dig! :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag kan trösta eller :shock: med att vi hade samma scenario här hemma och tendensen eller Strategin för liten var den samma.

Vissa barn blir Arga och Donkar i huvudet i spjälor (tipset om mega högt spjälskydd kan också utföras av kunnig skräddare, inte så dyrt, egen erfarenhet från en annan icke sykunnig :D :lol: )

Men svaret måste vara desamma, vare sig mig man druttar runt eller står upp.
"Sov så gott så ses vi sen" (eller vilken ramsa ni nu har :D )

(För man vill ju inte att "slå sig själv" eller "jag står upp här tills någon kommer" ska vara svaret om man inte vill eller inte orkar eller är arg eller hur?)

Står man upp så Kan man lägga sig ner. Eller hur? Det är mjukt där han landar :D
Temprament är tillåtet och en gåva för ett spännande liv :D , inte hindra men skydda är kodorden. Och så ett starkt konsekvent svar. Utanför rummet.

Och massor av utevistelse med utmaningar dagtid, kryp och klätter, hasning medels ålning, oavsett så ut, ut, ut och krama träd och buskar och små stenar!

(Klättra på vuxenkropp som hinderbana är också bra om det regnar småspik... :D )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"