Gossebarnet är sjukt intensiv! Sambon var borta ikväll för första gången på länge så jag och Kalle spenderade hela dagen och kvällen ihop. Jag är fullkomligt slut! La honom lite tidigare för att inte tappa humöret
En liten beskrivning av utvecklingsläget: Han har börjat krypa "på riktigt" nu och reser sig upp mot allt. Går längs med möbler. Har även lärt sig att (ibland) sätta sig ner och krypa vidare mot nya äventyr. Han klappar händer, pekar på lampan och pratar en massa. Har även fått tand nr 3 & 4 och en 5:e och 6:e är på väg. Allt detta har skett i en rasande takt under de senaste två-tre veckorna.
Det som börjar bli en aning enerverande är två saker. 1) Han bits. 2) Han (bokstavligen) hänger mig i kjolarna hela tiden.
1) Bitandet... Han tar varje tillfälle i akt att bitas. Och det är framförallt mamma som är i skottgluggen. Mina armar, mitt ansikte, mina ben (genom jeans!), min hals - you name it. Och han bits hårt! Jag fattar om det kliar i tänderna och jag försöker ge honom annat att bita på, avleda och pussa, men ibland gör det ju så förb...at ont
2) Klängandet. Vi kallar honom lite skämtsamt för vår lilla apekatta
Ett exempel på en härlig kombo av båda ovanstående problem var idag då jag satt på toaletten och gjorde... ja ni vet vad... Hade satt Kalle i vardagsrummet med en ny kul leksak. Hinner dock knappt sätta mig innan han kommer krypandes. Tar sig upp till stående mot mitt ben och biter mig hårt i armen. Inte lätt att fly undan då
Försöker göra honom delaktig i det jag gör men det är lite klurigt tycker jag. Dels är han så tung så jag orkar inte ha honom på ena armen och jobba med andra. Sen är han ju så aktiv och rörlig att det vore direkt livsfarligt att ha honom i diskhon eller på diskbänken. Tro mig jag har testat och han höll på att få tag på både globalknivar och spisplattor innan jag visste ordet av
Har även sett vissa tendenser till främlingsrädsla och att han blev ledsen då morfar skulle gå
Behöver lite hjälp med förhållningssätt...
TACK!
PS. För att inte vara alltför neggig kan jag ju även nämna att maten funkar jättebra och (förutom några tillfälliga, oförklarliga gråtnätter) så även sömnen. DS