SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

Inlägg av LiMa »

Oh my God!! :shock: Är det "åttamånaders" eller ska det va såhär nu?

Gossebarnet är sjukt intensiv! Sambon var borta ikväll för första gången på länge så jag och Kalle spenderade hela dagen och kvällen ihop. Jag är fullkomligt slut! La honom lite tidigare för att inte tappa humöret :oops:.

En liten beskrivning av utvecklingsläget: Han har börjat krypa "på riktigt" nu och reser sig upp mot allt. Går längs med möbler. Har även lärt sig att (ibland) sätta sig ner och krypa vidare mot nya äventyr. Han klappar händer, pekar på lampan och pratar en massa. Har även fått tand nr 3 & 4 och en 5:e och 6:e är på väg. Allt detta har skett i en rasande takt under de senaste två-tre veckorna.

Det som börjar bli en aning enerverande är två saker. 1) Han bits. 2) Han (bokstavligen) hänger mig i kjolarna hela tiden.

1) Bitandet... Han tar varje tillfälle i akt att bitas. Och det är framförallt mamma som är i skottgluggen. Mina armar, mitt ansikte, mina ben (genom jeans!), min hals - you name it. Och han bits hårt! Jag fattar om det kliar i tänderna och jag försöker ge honom annat att bita på, avleda och pussa, men ibland gör det ju så förb...at ont :shock: att man skriker till i ren förskräckelse. Känns nästan lite farligt då han biter mig i låret medan jag lagar mat. Är rädd att tappa nått vasst/varmt på honom. Såhär kan vi ju inte ha det. Börjar kännas lockande att säga "nej!" men jag vill ju inte det :(.

2) Klängandet. Vi kallar honom lite skämtsamt för vår lilla apekatta :) . Men sanningen är inte långt därifrån. Han lämnar nästan inte min sida över huvud taget om jag inte lyckas få honom intresserad av nåt väldigt spännande en liten stund. Förut kunde han sitta och fippla med olika grejer och krypa runt i längeheten och utforska. Det gör han nu med, men bara några minuter åt gången. Försöker hinna med lite hushållsarbete, toabesök och annat under dessa numera heliga minuter. Inom kort hör man nämligen snabba kryphasningar över golvet och så är han invid mig igen. Klättrar sig upp mot mina ben och står och håller sig i mina byxor, alternativt blir ledsen och vill bli upplockad. Om jag plockar upp honom fortsätter klättrandet (och bitandet) i mitt knä.

Ett exempel på en härlig kombo av båda ovanstående problem var idag då jag satt på toaletten och gjorde... ja ni vet vad... Hade satt Kalle i vardagsrummet med en ny kul leksak. Hinner dock knappt sätta mig innan han kommer krypandes. Tar sig upp till stående mot mitt ben och biter mig hårt i armen. Inte lätt att fly undan då :wink: .

Försöker göra honom delaktig i det jag gör men det är lite klurigt tycker jag. Dels är han så tung så jag orkar inte ha honom på ena armen och jobba med andra. Sen är han ju så aktiv och rörlig att det vore direkt livsfarligt att ha honom i diskhon eller på diskbänken. Tro mig jag har testat och han höll på att få tag på både globalknivar och spisplattor innan jag visste ordet av :shock: . Dammsugning funkar bra. Då kan han hasa med. Sist råkade handmuntycket fastna i hans dregelhaklapp. Trodde han skulle bli rädd och ledsen, men han såg mest lite förbryllad ut :lol: .

Har även sett vissa tendenser till främlingsrädsla och att han blev ledsen då morfar skulle gå :cry: .

Behöver lite hjälp med förhållningssätt...

TACK! :) / Linda

PS. För att inte vara alltför neggig kan jag ju även nämna att maten funkar jättebra och (förutom några tillfälliga, oförklarliga gråtnätter) så även sömnen. DS
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Linda!

Det allra bästa är om du tar fram Barnaboken och läser om 8-månadersångesten. Ingen beskriver den så bra som Anna. Där finner du råd om hur du ska visa, leda, lära och hjälpa juvelen just nu.

Här kommer några trådar att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LiMa

Re: SM med Kalle född 100314

Inlägg av LiMa »

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev och jag vet inte riktigt om jag borde skriva denna fråga i nåt annat forum. Hur länge är man "liten och späd"? :)

Kalle är nu (exakt idag) 10månader och vi har fått lite strul med maten.

Såhär ser schemat ut.

07-uppstigning och välling (250)
09-second brekfast (gröt)
9:30-11 långlur
12-lunch
13:45-"vällingmellis" (250)
14-14:45 em-lur
17-middag
18:45 kvällsvälling (250)
19 gonatt

Kalle äter sedan ett par dagar i princip ingenting. Vi har haft en övergångsperiod mellan mosad mat och plockmat, men för tillfället funkar inget.

Vi försöker hålla mattiderna och ger inget emellan. När vi har prövat med att ge mat på sked vänder han bort huvudet och protesterar högljutt. Inte ens päronmos funkar. Det som alltid annars gått bra då det kinkat. Vi ha även erbjudit plockmat i form av t.ex. bönor, pajbitar, potatis, morot, fetaost osv (vi äter vegetariskt). Ibland slinker det ner något litet och majskrokar och kex kan funka i nödfall.

Vet inte riktigt hur länge man kan ha is i magen. Vi har haft liknande perioder tidigare, men då har det ofta slunkit ner lite mer än såhär och perioden har gått övetr rätt fort.

Vid matsituationen försöker vi även tänka på att inte överfokusera på Kalle utan bara lägga fram maten, vara allmänt positiva och glada, men inte truga alltför mycket.

Han sover bra på nätterna och är vid hyfsat gott mod. Är förstås en aning "moody" när han inte äter.

Några tips?

Ps. Vällingen funkar och just nu är det det enda han får i sig. Dock ger vi inte mer än vanligt. Vatten gillas också. Ds

Tack!
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej LiMa!

Precis så reagerade vår yngsta när hon fick tänder. Då levde hon på välling och kylskåpskall fruktpuré ett par dagar.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Japp här också!

(Och hon inte bara bets utan revs och skrek samtidigt... måttligt road mamma) Jag hade en bitring i fickan i två månader som jag raskt stack i munnen istället..

Ha aldrig panik över mat. Fortsätt vänligt att servera, kanske önskar han en aning mer kryddor eller en ny lite spännande rätt att peta Själv i när ni inte Ser På. Så var det här i alla fall.
Jag har inte fått erbjuda en sked mat sen 8 månaders ålder - Allt skulle ätas Själv och drickas Själv. (Erbjudna skedar från mamman sopas iväg som om dom innehöll nån sorts gift typ :lol: .) Om det inte är glass förståss för det är för kallt att hålla i Själv har hon upptäckt :lol:

Välling räcker bra ett gott tag, ingen fara!

(Och vips kommer han vara 1 år och vilja äta allt som finns på alla andras tallrikar och smeka hela sig med lax typ.. :lol: :lol: :lol: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"