Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja det är väl frågan om mer vad som passar mig. Jag tror verkligen på att detta fungerar!! Vill understräcka. Det skulle inte finnas så många lyckade fall annars.
Efter 1,5 timmes skrik och solfjädrande/buffande/ramsande gick jag in buffade kort och ramsade x4 samtidigt, tystnade genast. Höll solfjädern någon sek medan jag ramsade igen x4. Gick ut med ramsan och hon var tyst. Kom ett buää här 10 min efter det men tystnade/somnade om själv. Måste på något sätt få detta att fungera. Måste hitta vår egen väg som fungerar. Vill inte backa eller totalt ändra riktning (ta upp eller nåt annat som helt strider mot det jag hittills gjort). Jag är tacksam för allt stöd, men ibland kan en svagis som jag tydligen bara bli mer osäker om råden avviker från varann. Ibland kan man tydligen bli FÖR påläst ;) Kanske jag borde ta lite avstånd för att kunna tänka klart och se vad som gäller för just OSS..

Kramar
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Mja,
bra går det inte precis. Men inte nu dåligt heller. Själv har jag äkta depression (tur att jag inte proppar i mig piller åtminstone) och har svårt att se klart. Tycker lilla tösen bara är trött...som jag. :(
Vi har börjat ha tidiga mornar där det gråts i 1,5h (obs jag ramsar, men vet jag gör det för ofta och troligtvis i fel stunder) tills jag ger upp och går och buffar lugn, sedan ut med ramsa, oftast somnar hon inte om direkt utan om en stund.
Det känns som om schemat jag gjorde (enligt vad jag trodde var enligt hennes preferenser) inte passar oss. Långluren har inte på flera veckor blivit någon 1,5h, så sista luren har fått hållas som 45min istället för att avkorta till 20min som först var tänkt. men jag vågar inte minska på lurarna på dagen heller då hon är trött hela tiden och inte orkar vara länge vaken :.( eller är det kanske lösningen till problemet?
Det jag undrar är om vi borde backa bandet? För jag vet ärligt talat inte hur vi skall få ramsan att fungera. Jag är så trött att dagarna går till att jag stirrar ut ur fönstret. Kan inte samla tankarna till nån vettig lösning. Kan någon ge mig helt konkreta råd hur jag skall göra på morgonen? Pangramsa vid minsta pip??? Nu har jag först avvaktat då hon ibland klarar det själv. Håller hon på länge ger jag ramsa men hon jobbar nu upp sig då jag ramsar. Ramsan har funkat på kvällen vid behov, men dagsramsan aldrig på dagarna då hon tex vaknar för tidigt.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tidiga morgnar känner jag väl till! Vi kan väl titta på schemat först? Sedan är grunden att välja en strategi och hålla sig till den, kolla in den klistrade favoriten om morgnar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej och tack för att ni är så goda. Här har lillen börja sova så fint efter lite renovering i både sov och matschemat!! :) Lite protester vid dagslurarna men inget skrik i 45min, eller någon minut alls för den delen. Protesterna tar slut innan jag har hunnit ramsa klart ;) Tar i lite mer bestämt men glatt då hon ropar till då jag går ut. Hon övergår sedan till att knorra lite, sådär som hon brukar göra före hon somnar :heart:
Och morgonen har nu gått bra. Men får se. Nya schemat är verkligen nytt. Kan ju vara det kommer strul..
Kramar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Roligt att läsa! Ibland talar de väldigt tydligt om när det är dags för schemändring :wink: .

Kram Emma
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

ja. inte har alla poletter trillat här än. men jag vet det är jag som inte kunnat hålla attityden. och det är så sorligt. men vi kämpar på.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Agnetha84 skrev:--- det är jag som inte kunnat hålla attityden. och det är så sorgligt. men vi kämpar på.
:D Du är trött och med trötthet - fysisk såväl som psykisk - följer missmod :cry: oundvikligen :cry:

Döm och kritisera inte dig själv :!: Se till det fantastiska du gör :-({|=

Tänk inte "kämpa på". Tänk HJÄLPA :heart: STÖDJA :heart: GE :heart: :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack Anna! :heart: Försöker se det...försöker verkligen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Det är en tid sedan jag skrev. Det har varit mycket motgångar och saker som oroat och jag har inte lyckats ge dottern det hon behövt, eftersom hon ännu vaknar flera gånger per natt och är ibland vaken flera timmar :( Trots att hon endast är lite över 8,5 mån har vi gått över till en dagslur (efter lunchen). Den brukar sovas i ca 2,5h. Men eftersom hon inte än sover hela nätter blir det ingen 14,5h sömn per dygn :(
Det jag misslyckats med är attityden och själva backandet. Jag har väldigt svårt att höra skillnad på skriken. Beror säkert på att jag inte tål höra gråt överhuvudtaget och alltså inte lyssnar(?). Men skulle någon kunna förklara mig hur ni hör skillnad på arg och ledsen??? FÖR min tös gråter ganska likandant i mitt tycke hela tiden. Oftast kan hon lugna sig själv och ta pauser då hon bara knorrar.Men vet oberoende inte om det är argt eller ledset gråt :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon är på tok för liten för en dagslur. :shock: Du ger henne inga bra förutsättningar genom att kapa hennes sömn så där mycket. De flesta ligger kvar på tre lurar i den åldern till och med. Skäll, skäll. :?

Lugnar man sig själv och knorrar är man iNTE ledsen. Då har man en personlig uppgörelse helt enkelt och lämnas lämpligen ifred. Ledsna barn snyftar och hulkar och lugnar sig inte alls själva.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag har själv tänkt att hon är för liten för att sova endast en dagslur, men då hon sällan somnade med de två lurar som vi tidigare hade tänkte jag att hon inte KAN sova två lurar. Att det inte passar henne. :( Tidigare behövde hon alltid till sist hjälp och då en hel lur kunde gå skrikandes. Nätterna var inte heller för det något bättre trots att hon sov sina två lurar. Det har oftast varit här som regel att sover hon dagslurarna/-luren strular natten mer. Sover hon sämre på dagen strular natten mindre. Låter ju inte så skoj. Har ändrat på schemat under någon månads tid. Jag tog bort 20 minutaren då hon var kring 7 mån eftersom hon aldrig somnade vid den och höll schemat. Då middagsluren aldrig ville fungera (somnade efter 45min) så flyttade jag den framåt så attd en kom efter melliset 14.30-16. Men efter att även det strulat en längre tid (flera veckor) ändrade jag till en lur. Men borde alltså återgå åtminstone till två. Vet bara inte hur vår dag skall se ut :(

Eftersom vikten har varit ett problem länge och hon inte vill ha ersättning eller välling har jag gett gröt till morgonmål och kvällsmål. Jag tycker det definitivt annars blir för lite fast mat per dag.

Hur skall jag gå tillväga då gråtet som hon pausar i lätt till sist går över till ledset skrik som låter ängsligt (där hon inte mer pausar)? När jag då ramsat hjälper det inte mer. Jag vet att alla verktyg säkert överanvänts. Det är omöjligt att lyckas med något backande till kuren då mannen min inte är med på noterna. Jag kan inte alltid vara hemma med mitt barn och då han sköter henne är han inte intresserad av att göra som jag gjort. Han bara buffar istället för han orkar inte tänka eller lyssna.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Min känsla är att lilla fröken behöver mat, mat och mera mat, det är svårt att sova ordentligt när magen inte är proppfull som den ska!

Sedan befinner hon sig mitt i 8 månaders ångesten skulle jag tro och det bidrar nog säkert lite. Läs i BB om 8 mån ångest och använd sökfunktionen här på sidan.

Hur går dagslurarna till?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Det känns så underbart att någon ännu vill hjälpa mig. Har lyssnat för mycket på bekantas råd, sådana som tycker småttingtiden endast är jobbig och att man inte skall styra upp till någon dygnsrytm alls eller endast lite. Ångrar det kan jag säga. Känns sååå tungt att ha precis ALLA bekanta och vänner emot detta "system". Som tur säger alla inte konstant nåt om saken.

Jag proppar i så mycket mat hon tar emot, plus bm vid varje måltid.

Jag har läst mycket om ångesten. Min bristande attityd och ledning har säkert inte hjälpt.

Har även varit på allergitest då hon har eksem, vilket hon haft länge men ingen har där igen lyssnat på mig, utan barn har ju ofta dålig hy säger bekanta, BVC tanter, läkare osv. Så vi gick privat och skall börja med att testa mjölkfri diet nu åt mamma och barn om det skulle vara mjölkallergi.

Sov inatt från 7.30-7 (förutom ett väldigt kort oroligt uppvak kring 20.30 som krävde en ramsa)

Schemat ser nu ut såhär efter att jag infört igen 2 lurar sedan IGÅR:

7.30 morgon
8.00 gröt
10.00-10.45 lur
11 lunch
12.45 middagslur men kom inte till ro förän 13.50 (utan min hjälp) och jag betsämde då att låta henne sova i 1,5h till 15.20 då hon fick melliset. Det är ju inte att hålla fasta tider men då hon har sömnbrist kände jag att det var bäst så, och så sov hon ju nästan hela natten efter det.
17.00 middag (åt bra trots så nära inpå melliset)
19.00 kvällsgröt åt bäldigt bra vilket hon inte brukar
19.30 natta

Skulle jag ha en 2hs lur till middagslur? Jag undrar verkligen när middagsluren skall infalla. Tidigare (då jag inte fick detta schema att fungera) hade jag den andra luren 14-15.30 men då hann hon alltid bli för trött kändes det som.

Hur skall jag göra då hon vaknar stortjutande och väldigt ängslig??? Vilket skedde idag på fm luren. Jag ramsade men hon hörde inte på, så jag gick in och solfjädrade och hon blev genast lugn. Eftersom det var dags att stiga upp precis då gick jag snabbt ut och i en paus gjorde jag väckning. Låter det heltokigt??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och god jul :santa: ! Motigt att inte ha mer stöd runtom, men skönt att du har en egen inre röst som är öppen för andra lösningar. Skönt att hon sov så gott i natt!

Jag förstår dina frågor, men jag skulle vilja fråga tillbaka vilket schema ni vill ha, inte vilket schema som blev. För när man spikar ett schema så får man följa det +-15 min, annars blir det jättesvårt för barnet att veta vad som gäller. Att hon har sömnbrist och då kompensera med mer sömn än tänkt dagtid tror jag är vanskligt, bättre att veta att hon behöver 14,5 h ungefär och försöka styra in henne på det schema du skissat fram. Jag har alltid haft långluren först och sen kort, men det kan man ju göra olika med. Orkar hon 2,5 h vakentid på morgonen? Vi har haft 2 h som mest.

Antingen kan du ju ta en 1,5 h lur och en 45 min lur eller en 20-minuters och en 2 h. Vad tror du?

Här finns lite schemainspiration http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=0

Om hon vaknar av sig själv precis innan det är dags att ta upp kan du väl skynda dig in och vara superglad?
Lycka till!
Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"