Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nyfiken. Hur gick det för lill tösen?

Värme /Luvis
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

TorpSara har såklart helt rätt. Så klok du är! Inte skulle jag vilja ha gröt mitt i natten, knappt jag vill ha vatten. Freja fick ingen välling, hon fråga inte heller efter någon. Och varför skulle hon frågat. Hon vet ju inte att man KAN äta på natten :wink:
Luvisen: Freja vaknade, men somnade om snabbt igen den natten. Dock höll febern i sig och är borta helt först idag. (3-dagarsfeber igen kanske?) Så nätterna fram tills idag har hon vaknat 1-2 gånger varje natt. Hon har dock somnat om snabbt igen, med tillsyn och ramsa. Nu när hon är feberfri så har jag ju ingen anledning att gå in till henne mer :P :oops: Nu de nätter som varit har jag velat gå in för att känna så hon inte varit allt för varm och haft för hög feber. En gång har jag fått ta upp henne för att e henne febernedsättande, då hade hon lite drygt 40 graders feber, så det kändes ju viktigt att gå in alla gånger hon vaknat eftersom febern hållt i sig på dagarna. De gåner jag gått in har hon letat efter sin katt, men inte hittat den. Hon har varit utmattad och inte orkat böka runt i sängen, så ja har gett henne den.
Men, som sagt. Nu när hon är feberfri så börjar väl minikuren om igen. Hon sover numera 1,5 timmar middagsvila, men hade nog gärna sovit mer, om hon fått. Vi valde alltså att behålla 12-timmarsnatten. De dagar hon varit sjuk nu har hon fått lägga sig 18:30, när vi sett att hon behövt det. 2 av 3 kvällar.
Så vi får väl se inatt. Jag tror ju att hon kommer vakna en gång, minst, men jag VET att jag med rätt attityd lätt kan få tjejen att inse att "Nu är det natt, nu sover vi"
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för att du delar med dig. Tycker det är mycket intressant. Förövrigt gav du mig ett par ideér om hur jag ska lösa saker och ting om min bebis ev blir sjuk. :D

God minikurning :wink: /Luvisen
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej, nu är jag tillbaka igen :wink:

Ett problem, eller snarare en fundering har uppstått de senaste dagarna. Det har visserligen inget med sömnen att göra, Freja sover som en liten gris :D Men jag tänkte att det kanske är okej om jag fortsätter på min tråd iaf :?:
Nu är ju freja visserligen över ett år, så det kan ju vara läge att lämna detta forumet helt, egentligen...

Men...
Vår lilla tjej blev magsjuk förra veckan. Eller iaf är det vad jag tror att hon blev. Natten till onsdagen förra veckan kräktes tjejen hela natten, hon kräktes trots att där inget fanns att kräkas upp. På onsdaen var hon febrig och hängig. Hon ville inte äta mat utan bara dricka, men kräktes inget mer. På torsdagen var det min tur att liga och kräkas hela dagen. Freja var pigg men kräktes lite på kvällen.

Nu kräks hon varje kväll. Hon går och lägger sig vid 19 och vid 20-23 någon gång så vaknar hon och kräks. Om hon inte vaknar och kräks på kvällen eller under natten kräks hon istället på morgonen. Under dagarna mår hon bra, är pigg, äter mat, kräks inte alls.

Vad handlar det här om? Så här har vi aldrig haft det innan, visserligen har Freja aldrig varit magsjuk innan men...
Är hon fortfarande magsjuk och är detta isf normalt, eller är det något annat skumt?

Borde ja kontakta BVC eller liknande? Känns ju lite fånigt om det är normalt ju, men om det är något annat mer allvarligt? :?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nigennaning... :?

Kallar på Kloka kvinnor här på forum. [-o< Hoppas de svarar dig snabbt!

Värme/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen,

Hoppas kräkningar slutat. Annars tycker iaf jag att du kan ringa vårdguiden eller gå till BVC.

Kram/Luvisen
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker du skall vända dig till en barnläkare, inte BVC, det brukar ta en hiskelig tid... Gå direkt till en barnläkare och sök för detta.

Det kanske bara är någon enveten magbakterie... Var uppmärksam på vad hon äter, var noggrann med hygien runt matplatsen och med alla redskap och pipmuggar. Många härliga bakterier kan frodas där om man inte är noga. Då gör ni allt ni kan, mycket vätska och snäll mat för magen, kokt fisk, potatismos. Undvid stark frukt och annat som är hårdsmält några dagar när hennes mage nu är lite irriterad.

Har ingen medicinsk kunskap alls därför råder jag er att söka för det, just för att eliminera bacillusk.

Det låter onekligen lite trixigt eftersom hon får behålla viss mat vad jag förstår. Kanske behöver man göra en odling på henne för att se ifall det finns någon bacill i magen.

Krya på lill-tjejen!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Magsjuka kan faktiskt bete sig precis så. Läs Ewas eminenta tips här.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=magsjuka
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Tack för svar.

Ann09: Jag hann kontakta BVC innan jag fick svar här, då svärmor började bli orolig för den lilla kraken. På BVC sa de att Freja förmodligen har haft och har vinterkräksjukan. :? Hon menade att Frejas tambakterier förmodligen hade försvunnit och att jag skulle ge henne bl.a. Proviva och A-fil för att bygga upp dessa. Om hon inte blivit bra innan mitten av nästa vecka tyckte hon att jag skulle kontakta barnläkare. :|

TorpSara: Mycket bra tips från Ewa där, men det känns ju lite hårt. Bara vätskeersättning tills hon varit kräk/diaréfri i ett dygn! Diaré har hon haft sen första kräkningen nu dock. Så hon mår nog kanske inte så bra :( Hon har dock inte kräkts natten till igår och ännu inte idag heller. Så ja hoppas verkligen att det är på väg att vända nu, men vi kanske ändå borde köra en "fastaperiod". Vill ju att hon ska bli frisk stackars krake.
Förresten :?: :shock: Vätskeersättning - VAD är det :?: :?: Känner mig ju lite dum som frågar :oops: , men har aldrig behövt det varken till mig själv eller någon annan. Och nu är första gången som Freja är magsjuk. Är det bara vatten med salt i, eller är det något man köper färdigt?!

/Bianca
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vätskeersättning finns på apoteket i barnhyllan :wink:

Har själv druckit det där, smakar typ mjölkaktigt. Ganska läbbigt men mätt blir man :P

Lycka till!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"