SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej igen Mia :heart:

Bort med alla dåliga samveten :D , Du har ju rätt i det du skriver, när man är mitt upp i det så blir problemet så ofantligt stort, när sömnbristen är som tidigare så tänker man inte klart, så jag behövde klart ett uppvaknande :D .

Vi ska kämpa på och jag läste min tråd i går men ska läsa igenom den idag igen och ta fram de verktyg som finns där samt en plan för mornarna!!

Ha nu en strålande dag!! :D :D

Kramisar från mig :heart:
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack rara du :!:
Trollet1969 skrev: jag läste min tråd i går men ska läsa igenom den idag igen och ta fram de verktyg som finns där samt en plan för mornarna!!
Ja, jag läste också (nästan) hela din tråd igår, och TÄNK vad bra den är, vilket jobb ni gjort! DET är skogen du inte ser just nu :wink:

Ha en toppendag själv!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!
Hur går det?
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Mia :D ¨

Tack för att du frågar - vi är väl ungefär på samma läget, kanske liiiite bättre!
Han vaknade säkert 6-7 gånger inatt men jag gick inte in någongång, ej heller ramsade jag, utan han löste det själv!

Vår strategi är att vi motar bort oss mer och mer och han får själv lära sig att somna om när han vaknar. Inte om han är olycklig givetvis, men så länge han smågnyr och är lite lätt orolig så känns det som om han går mer åt rätt håll om han får lösa det själv. Mornarna är fortfarande detsmma men vi tar inte upp honom förrän vi enligt schemat ska göra "glad morgon" :D

I morgon börjar inskolningen på dagis - förmodligen blir han jättetrött av detta och nätterna blir åter lugna och sköna :D .

Ha det så bra!

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Godmorgon!

Jag behöver hjälp och pepp!

Det funkar inte längre med Anton, han vaknar på nätterna och det går inte att få honom att somna om. I natt har han varit vaken sedan 03.15 och vi ska idag påbörja andra dagen på inskolningen, känns inte helt bra.
Sitter bara här och grinar och känner att vi är tillbaka på ruta ett igen.
Vi använder alla verktyg vi ska men främst det som heter "avvakta" men ingenting biter på honom. Ramsan får honom helt galen.

Vad sjutton ska vi göra och varför har det bara tokvänt?
Han som ju som en liten gris fram till den 21/12, sen bara vände det.

Om allt går vägen så ska Anton få syskon i juni och jag känner bara att vi MÅSTE få ordning på hans sömn snarast så att han är bättre rustad vad gäller den delen när han blir storebror. Sen är det ju man själv som ska hänga med oxå och just nu haltar familjen lite...

Jag behöver pepp och råd om någon har tid!

Kram från mig
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Nu måste vi börja "operation felsökning" för unge herrn, för inte kan man börja dagen 3.15 :shock:

Hur ser schemat ut för honom :?:
Hur är det med:
utevistelse :?:
social delaktighet :?:
maten :?:
är han frisk :?:

Kan du beskriva hur det ser ut när han vaknar, vad HAN gör och vad NI gör!

Kram Mia
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Trollet1969

Har du läst min tråd :?: den ligger under mat, mage och barnakropp, men slutet på tråden är hur vi lyckades, med Annas hjälp svara rätt på Mios frågor.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14345

Hoppas den kan vara till lite hjälp, du har ju redan den bästa hjälp man kan önska sig i Miar70 :heart:

kram och lycka till Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Godmorgon!

Antons schema ser ut på följande sätt nu när han ska synkas till dagistider:

Väckning 06.45
Frukost 08.00
Lunch 11.30
Sova middag 12.00-13.30
Mellanmål 14.30
Middag 17.00
Välling 18.30
Sova natt 19.00

När vi vaknar så ligger vi alltid i vår säng och myser en 15-20 minuter och tittar på barnprogram. Därefter går vi ner och byter blöja och därefter är det gemensam frukost med den förälder som är hemma. Sen leker vi lite - jag plockar undan frukosten och kanske slänger in en maskin tvätt. Runt
09.30 så går vi ut och är ute mellan 1-1.5 timme. Ibland lullar han bara omkring i området som han älskar och ibland träffar vi andra bar. In för lunch vid 11.30 och sen sova middag i vagnen ute.

(nu är detta som dagarna för det mesta sett ut innan inskolningen började igår.

När Anton vaknar är det lite mys och därefter brukar han leka själv
fram till 14.00 när det är dags för mellis. Efter mellanmålet går vi ut igen och är ute till ca 15.30-16.00. Har vi folk här så är vi ute tillsammas med deras barn annars är vi själva. Sen går vi in och jag förbereder middagen och kl 17.00 äter vi gemensam middag när mamma/pappa kommer hem från jobbet.
Sen är det alternerat med egen lek eller gemensam lek fram till vällingen (om det inte är bad vilket det är varannan kväll).

Kram Lena
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Kiki för din tråd :heart: ska kika på den efter lunch, nu ska vi iväg till dagis med Anton! Finns säkert massor med saker som jag känner igen.
Kram från mig
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Mia

Glömde skriva om maten och om han är frisk som du undrade.

Maten går som för alla andra barn upp och ner men han växer som han ska och han följer sin kurva, och så länge han gör det så är vi nöjda.
Vissa dagar äter han som en varg, andra petar han knappt i maten, men som sagt jag allt verkar ändå helt ok.

Han har inte varit sjuk, peppar peppar, på jättelänge, utan lite småsnorig ibland, det kommer väl förmodligen att ändra sig nu när dagis börjar tyvärr....

Kram från Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :!:

Tack för att du rätat ut mina frågetecken, ville bara kolla så det inte var nåt sånt som kunde spöka! Men du har ju ett toppenschema med massor med social delaktighet och frisk är han ju också, prinsen!

Jag tror inte det är nåt alls som felas för unge herrn!
jag tror han är inne i en jobbig förtrotsperiod, och ifrågasättandet kommer på natten, och det ni kan och bör göra nu är att lugnt fortsätta svara på hans frågor, inte störa i onödan, ha förtroende för att han faktiskt klarar att sova själv!

Mina barn har också stökperioder, när det nattvandras, det skriks, hojtas, pjålas - men det går över!
OM man inte hemfaller åt att börja störa, ta upp, ligga bredvid...

En shn-kur garanterar inte 12 timmars ostörd sömn i all evighet, men däremot har du dina verktyg att använda när det strular, något som andra föräldrar inte har!

Du får förlåta om jag upprepar mig, men jag ser inget annat till hjälp för dig nu, än att fortsätta som ni gör, och vänta på att det slutar trotsas nattetid...

Jag hojtar och ser om det är nån annan som ser nåt som jag missat :wink: :!:

Och den länkade tråden som kiki skickade dig ÄR verkligen bra :!:

Vad tror du om det här? Inte mycket till hjälp, tyvärr :(

Kram :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Mia! :heart:

Nu har vi i alla fall gått igenom dagen tillsammans och sett att vi inte brister
i schemat någonstans. Vi fortsätter att avvakta på nätterna, men när han blir så himla ledsen och ramsan inte biter då är det svårt att inte gå in och trösta honom.... :( , det gör så ont i mammahjärtat, men jag ska alltså fortsätta att avvakta och försöka få honom att lösa det själv ?!

Må så gott!
Kram Lena
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Trollet1969 :heart:

När du står där utanför och har ont i Mamma hjärtat, då sätter jag mig på din axel och viskar i ditt öra -vi avvaktade i 2,5 timme :wink:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Kristina :heart:
Tack :heart: .

Hur gjorde ni, ramsade ni om vartannat och avvaktade resten eller hur gick ni tillväga?

Kram och tack för dina ord :heart:
Lena
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej igen Kristina!

Vilken nivå var det på skriket när ni avvaktade 2,5 timmar? Grät Mio hela tiden eller hur var hon?

Kram Lena
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "