Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :)
Hur är det med er andra och alla bebisarna? Kryper dom och sitter?

Inatt har Liv sovit hela natten utan att låta en enda gång. :D
Det var ju några veckor sen vi slutade med nattmål, men hon blev sjuk, och då fick hon äta på natten en gång när hon hade bajsat kletigt bajs och var täppt i näsan och fick näsdroppar och en massa tok.
JH

Inlägg av JH »

Åh vad skönt med helnattsömn :D Grattis!

Vi slutade ju med nattmål för 1 1/2 månad sedan,men har inte haft en hel natts sömn, utan uppvak, alls.... Vi var ju på god väg när hon var frisk i 4 dagar, men förutom det så har hon varit lite eller mycket förkyld HELA tiden :shock: :evil: Just nu är hon så snorig så det känns som att det blir som ett snorspår efter henne där hon drar fram :? Men det känns ändå bra för hon somnar nästan alltid om själv när hon vaknar på natten, så nu längtar vi bara tills hon blir helt frisk och våra vargar är borta! :twisted: :roll:

Sitter har Siri gjort länge, nu är det krypa som gäller! Hon kan inte riktigt än, men om det är rätt underlag och hon är utan strumpor och byxor så kan hon liksom draaaa sig framåt. Vi brukar öva genom att lägga en favoritleksak en bit framför henne och då sätter hon genast i gång - stånkar och stönar, upp på knäna och fötterna och sen ner och draaaaa :lol: Hon tycker att det är jätteroligt när hon äntligen når fram till leksaken, men man får inte hålla på för länge då blir hon sur - det är nog vääääldigt jobbigt att göra sådär!

Annars börjar vi fundera på om det är dags att dra ner till två lurar, hur tänker ni? Siri är ju precis fyllda 7 månader nu och det är kanske lite tidigt, men det märks att hon inte alls är lika trött på sovtiderna och ofta tar det upp till 20 min att somna, så nåt måste vi nog göra. Vi har ju haft 12-45-2-20 länge och jag funderar nu på att dra ner till 12-45-1,5-20 istället. Vad har ni för scheman nu? Jag tror att vi bytte till två lurar när Elsa var drygt 7 månader, men minns inte säkert. Siri skulle säkert klara att vara vaken tre timmar mellan 12 och 15, men jag är mer osäker på om hon klarar att vara vaken mellan 7-10.... Hon vaknar nämligen nästan alltid mellan 06-06.30 oich det är inte alltid som hon somnar om, även om vi inte tar upp förrän tidigast 06.45.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Lurar hos oss dra nog åt anndra håller... :roll: har fortfarande inte satt 45-2-20 utan låter honom ganska ofta sova 45 på eftermiddagen oxå, han verkar behöva det. 12 timmar sover han ändå. Joanna har också alltid legat i överkant i sömnbehov, hon slutade sova på dagen när hon var tre, det är väl rätt sent tror jag. Jag kommer i håg att omställningen från tre till två luran var rätt tjorvig för oss, joanna var nio mån, men ser du terndenserna är det väl bara att prova :)
Hos oss råder faktiskt kaos just nu och jag känner mig ungefär "kan någon bestämd och klok komma och ta över ett tag, tack!", typ :oops:
Bror har varit jätte förkyld i mer en en vecka nu (vi andra oxå fast inte lika mycket). I natt vaknade han TRE gånger, vet inte när det hände senast, och han är inte pratig och somnar om sen uten han använder hela röst kapasiteten, snoret flödar och host, host om vartannat :x Nu är jag skit trött, stackars joanna vaknade tillochmed i natt, förförsta gången på evigheter.... som tröst tänker jag tillbaka på den gången i natt när jag gick in för att buffa liten argbigga och joanna sitter upp och roppar vår ramsa :cry: (tårar av beundran!) Bror är ju såklart oxå trött på dagarna och jag får väcka honom vid marginal kvarten nästan varje vila :( . Så allt är upp och ner, för mycket sömn på dagen förlite på natten! Jag börjar misströsta. Men febern är åtminstonde borta :roll: Tror ni man kan få ordning på schemat igen? Känner mig som världens sämsta just nu...

Det var gallan det... :wink:

Till dem lite trevligare aktiviteterna... Bror kämpar (trotts förkylning) med krypning för fullt, men han har inte kommit på hur man flyttar händerna, klurigt värre :-k så han kryper med fötterna tills dem når händerna och då faller han framstupa med huvudet och bil klart frustrerad! Det är VÄLDIGT gulligt med den lilla blöjbaken i luften! :lol:
Annars är det fortsatt mycket "papapa" "dadada" osv. Han är trots allt på strålande humör och verkar bli en såndär "flabbis" som vi förutspådde här :D Matlusten därimot är i botten :( Det är faktist riktigt trist... men ammar gör han med stor njutning fortfarande som tur är. Han får två mål mat och två portionen gröt om dagen men han äter inte upp allt tyvärr.
Det är mycket jag behöver ta tag i efter förkylningen... hmmm :?
kram mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag minns inte riktigt, men jag tror att Karl var runt 9 månader när han började sova två gånger om dagen.
Liv är ju bara 6 månader, hon sover :
12(oftast vaknar hon efter 11,5)
45(oftast med marginalkvartar åt alla håll eftersom hon vaknar tidigt :roll: Blir närmare 1,5 timme ibland.)
1,5
45(blir en halvtimme, hon vaknar då, eller kanske 20 minuter, jag vet inte riktigt när hon somnar)

Mo, det är klart att du kan få ordning på schemat igen. Det ordnar du upp. Det är inte så konstigt att han vaknar med hosta och ont i halsen, det gör jag med, fast jag aldrig gör det annars. Om jag får sova ifred. :) Men hjälp honom att somna om precis som du gör, det gör mest nytta när man är sjuk, att få vila. Oroa dig inte över maten, han är ju inte pigg. Man brukar inte ha så mycket aptit då. Att amma mer är ju kanon när dom är sjuk, allt dom behöver och vätska.

På något vis känns det lite bättre att höra att ni också är sjuka. :lol: Vi har varit sjuka jättelänge, om och om igen, snorigt, ont i halsen, feber flera gånger på båda barnen. Karls näsa har runnit konstant i en månad. Ska barns näsor vara så? Det kommer ju flera deciliter snor. Han hade lika i våras. Jag har nästan fått hjärnspöken, börjar fungera på om något är riktigt fel. Jag är inte van vid att vara sjuk hela tiden. Blir jag sjuk så ska det ju går fort över och inte komma tillbaka på länge. :evil: Men nu har jag haft ont i halsen två gånger på kort tid. Har aldrig hänt förr. :o
Karl hade ont i halsen och blev så hes att han inte kunde prata. Det var väldigt tyst här då, stackars Karl. Men han har faktiskt börjat sova bättre sen han blev sjukare igen. :cry: Jag skrev en tråd om hans sömn häromdagen på "Säkra sovare.."
Ursäkta att jag gnäller.

Vad roligt när de börjar krypa och sitta. :-) Liv är lite irriterad ibland när hon tappar något och inte får tag på det. Hon hasar mest, och gör armhävningar på raka armar. Bita sig i foten har hon gjort också. :)
mo

Inlägg av mo »

Skönt med lite empati... och jad håller med dig sussane känns lite mindre bedrövlig när man får rapporter från andra sjuklingar :wink:
Men jag tror faktiskt att jag kan bidra med ett litet tips för dem äldre barnen :arrow: Proviva, ett glas om dagen!
När joanna var ungefär två had hon varit förkyld mer eller mindre nonstopp i ett halvår. Då ringde jag till barn kliniken här och frågade "skall det vara så här!!!!" Den snälla barnsjuksköterskan sa då "vänta lite jag skall bara stänga dörren... (:lol:) proviva ger jag mina barn och dem har inte varit sjuka sen dess, men vi får inte rekomendera det eftersom, du vet..."
Joanna har drukit ett glas varje dag sen dess och hon är faktiskt nästan aldrig sjuk :shock: Tydligen är det så att dem flesta förkylningar startar i magen! :?:!. Hoppas det kan vara till nån hjälp.
Ja du har nog rätt, man kan såklart vrida rätt schemat, men när man är så trött vet man inte var man skall hämta den kraften i från. Ond cirkel :evil:
kram mo
JH

Inlägg av JH »

Hej alla! (varför får jag inga mejl när det kommer nya inlägg i den här tråden?? :-k :x )

Ja, Siri har ju varit mer el mindre sjuk i 1 1/2 månad, så jag vet ju också hur det känns! Provivi, det är ju helt klart värt att testa! Men inte til små 7-månaders va? Elsa har däremot hosta och snuva hon också sedan 3-4 dagar så för henne vore det kanske nåt. Fast det verkar inte störa hennes sömn så mycket, vilket är skönt. Siri har faktiskt sovit jätte bra igår natt och i natt, trots snor och lite hosta - yippeee \:D/ :mrgreen: Har vaknat en gång vid 3 och då har jag gått in och använt snorsugen :? och gett vatten, sen har hon sovit till minst 06. 30 och i dag till 06.45, känns såååå skönt! Nu vet jag ju att hon kan så då kan jag också backa mer utan att ha vargar hängades i hasorna :twisted: :roll:

En lite vemodig sak är att jag har fått sluta amma :( Det kommer liksom inget längre och hon måste suga jättelänge för att det ska rinna till. I förrgår började hon bita och tugga på bröstet istället så då bestämde jag mig för att det fick vara nog. Hade inte alls tänkt sluta så här tidigt, men lilal Siri är ett RIKTIGT matvrak och jag har hängt med och låtit henne äta så mycket hon vill, vilket väl resulterat i mindre mjölkproduktion. Ja, ja så är det väl, men trist att sluta med de mysiga amningsstunderna... framförallt då Siri inte är någon "gosbebis".

Hoppas att ni har det ok trots alla förkylningar!

Jenny
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tack mo, för påminnelsen. Det har jag ju hört någon gång. Jag har varit och köpt kapslar med laktobaciller idag. Tänkte ge det till barnen med maten. Karl har fått Pro-viva förut, men han gillade det inte.

JH, vad tråkigt med amningen. Precis så var det när jag slutade amma Karl. han åt massor med mat istället.

Skönt när de sover bra. Liv fick för sig att bajsa inatt. :o
mo

Inlägg av mo »

Hej! Har skrivit under min tråd på "späda och små" om min lilla Broris som har börjat bitas vid amningen :?! Det är ingen som svarar tyvärr... :(
Nej, proviva var ett tips till dem lite större, även vuxna är det bra för såklart!
kram mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej mo
Hur går det?
Jag har inget bra råd. Liv har bitit mig sen hon fick tänder vid tre månader. Nu har hon fem tänder, det gör ganska ont när hon bits. Hon biter tag och vrider på huvudet. :o Jag tycker hon verkar mätt när hon bits så jag har avslutat om hon envisas. Är Bror hungrig när han bits?
mo

Inlägg av mo »

Han är tyvärr helt ointresserad :cry: Suger tre tag, biter, tittar åt alla håll utom åt tutten... :( Han är ju inte ens sju månader.... jag vill inte sluta amma! På morgonen lyckas jag amma i tio minuter och på kvällen en liten stund men under dagen är det stört omöjligt :roll: Jaha vad gör man nu?????
mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:-k Jag vet inte riktigt. Backa kanske. Det kanske kommer för lite, eller så är han inte hungrig. Vilket tror du? Amma före maten vissa mål. Eller gör du det?
Jag gör det ibland, det verkar inte mätta alls om hon får en omgång. Ibland av någon anledning har hon ätit flera gånger och sen fått maten, då har hon ätit lite sämre med mat.

Jag ammar Liv till frukost, då äter hon länge. Hon får ingen annan mat då.
Mellanmål ammar jag först och ger banan eller gröt efter. Hon äter en hel del annat ändå, jag tror inte det är överflöd på mjölken längre, hon blir bara mätt på morgonen. Iallfall klarar hon sig på det till kl. 10.30 även om hon inte är proppmätt, jag vet inte. Jag ammar tills hon visar ifrån, det tar rätt lång tid.
Hon äter middag sent och ammas en liten stund innan läggdags, då är hon inte så intresserad.
Välling har jag inte gett än. Därför att jag hellre vill amma.

Vet inte om det är mycket till tips. Jag fick skäll av en amningsivrare en gång för att jag slutade amma min son "tidigt", han var 8 månader. Hon menade att ammar man bara en gång om dagen så finns det mjölk för en gång om dagen också. Och att det lilla är bättre än inget alls. det kanske är så. :-k Jag vet inte. Jag slutade då för att han inte ville ha, han bökade och härjade. Vet inte om det hade funkat att fortsätta t.ex. en amning på morgonen.
JH

Inlägg av JH »

Hej alla!

Ja, här har vi ju slutat amma för ca en vecka sedan :( känns sorgligt, men hon var ju inte alls intresserad och bet mig ett par gånger. Sen äter hon ju så himlans mycket mat och jag kände att jag inte ville dra ner på det heller, vilket jag nog hade behövt om jag skulle få upp mjölkproduktionen igen. Men jag tror absolut att det GÅR att få upp amningen om dom man vill! Men då gäller det nog att amma FÖRE alla mål, och kanske efter också?

Vi har själva lite schemaproblem. Skrev det här inlägget på späda barn, men jag klistrar indet här också för jag tänker att ni kanske kan hjälpa också :D

Siri är 7 månader och i helgen ändrade hon själv sin dag till att sova två lurar istället för tre :shock: :wink: Vi åkte bil till landet när hon skulle sova första luren, men hon somnade aldrig, utan vi fick lägga henne kl 10 när vi kom fram istället och då blev det två lurar. Nu tänker jag köra på det här schemat, men tycker att det är svårt att få till maten.... förut åt hon lunch kl 11, men nu ska hon ju sova då:

07.00 morgon och gröt
9.30(???) mellanmål
10.00 sova 1,5 timme
12.00 lunch
14.15 mellanmål (hämtar på dagis kl 14.30)
14.45 sova 45 min
17.00 middag
18.30 välling
19.00 godnatt!

Det känns som att det blir så tätt mellan målen liksom :-k men jag tror inte att hon klarar sig på gröt till frukost (hon äter inte så jättemycket på morgonen) och sen inget förrän runt 11.30 då hon vaknar från sin lur. Nu blir det ju plötsligt ett mellanmål MER än vi hade förut.... Hur gör ni andra som har två lurar?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej JH
Jag hade sådär som du skrivit när Karl hade två lurar. Fick inte till det annars. Han ville ju sova länge på fm, och från 7 till 11.30 verkade för långt som sagt. När han sov en lur sen gick vi tillbaka till vanliga mattiderna.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hmm. funderar lite. Du kanske kan vänta med lunch till 13.00 om du ger ett rejält mellanmål på fm. Och skippa mellanmålet på em. :?:
JH

Inlägg av JH »

Ja, jag tror att vi gjorde så med Elsa också, men hon drack välling på morgonen och då kändes det inte så konstigt att fylla på med "en extra" frukost lite senare. Vi tänkte skippa morgonvälling med Siri för att den känns överflödig.

Om hon äter lunch vid 13 och sen middag vid 17(som jag vill för det passar resten av familjen) så blir det så långt emellan... känns inte som att hon klarar 4 timmar mellan målen utan att bli grinig - än :wink:

Fick lite tips i tråden om att tidigarelägga första luren till 9.30 och sen äta lunch 11 som vanligt. Tror att jag kör på det här:

07.00 morgon och gröt
09.45 sova 1,5 timme
11.15 lunch
14.15 mellanmål (hämtar på dagis kl 14.30)
14.30 sova 45 min
17.00 middag
18.30 välling
19.00 godnatt!

Kanske blir det natt 15-30 min tidigare i en övergångsperiod, men det är ju ok :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"