Bebis 2008?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Boris

Inlägg av Boris »

Sonica, tänka sig tvillingar, har alltid önskat mig det, hoppas krusbären gör susen! Fjällmor vad skoj halv tid! Grattis till er!
Själv har jag nog äntligen (är v11) fått graviditetsyntom- har vaknat varje natt de senaste 4 dagarna och varit tvungen att gå på toa. Glad har ju ännu ej gjort någon inskrivning eller undersökning (de har ej tid fören den 28 i Sverige) så jag har ju väntat på lite mer bevis...
Fast jag ska skriva in mig här i England imorgon så då får jag koll på alla blodvärden och dyligt hoppas jag. Ser och fram emot datum scanen så man kan veta hur långt det är (och hur många :P ) lite mer vetenskapligt änn bara sista mensens första dag.

Boris the cat, liten i magen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo krusbären var kanon, men nu är de tyvärr slut :(
Jag har inte direkt önskat tvillingar, men vi skämtade om det från början.'
"tänk om det skulle bli tvillingar" Då det är så tätt inpå, vilken fasa, skämtade vi, det blir ju nästan som trillingar ju.

Men jag har hunnit lugna ner mig nu, och tar en dag i taget. Vi ser oss även lite grand utvalda, att liksom få förtroende med två på samma gång....skum känsla.

Ja tack :!: gravidsymtom har man så det räcker och blir över. Det känns som svalget är uppsvulet, för hur mycket jag än tuggar maten så kvälvs jag när jag ska svälja. Och blir jag för hungrig spyr jag. Ond cirkel.
Tröttheten är det värsta. Men däremot är jag inte så överdrivet kissnödig, och inte nått ont i brösten heller.
Däremot tror jag att jag fått lite ishias eller nått, ont i ryggen och lite i rumpan.

Hoppas nu detta bara går vägen, rutin ul känns som evigheter bort. Vi vill verkligen veta säkert, nu då vi kanske både måste flytta och byta bil mot en buss :shock:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Nu kan jag andas ut..
En riktig kullerbyttebebis i magen. Nu blev det v 11+3. Jag är såååå lättad nu!

Krusbär, sen du skrev om det Sonica har jag varit sugen på det, ska jaga själv genom stan har jag tänkt :mrgreen:

Mitt illamående är dock helt borta nu, så skönt [-o<

Kramar till er alla
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :-({|= [-o< \:D/ :thumbsup: :D
Tjohoo, så härligt, Tessan!!!
Nu är snart den första, jobbiga delen av gravven över - nu kommer du till självaste njutningsfasen!!!
Grattis å kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nu åker mannen och jag, kakan och kotten i magen till berlin en vecka.
jag ska lukta på mitt favoritöl rothaus.
är i vecka 16, 17 i morgon. :D tokigt snabbt.

känsla för feelingen säger kille den här gången.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Lukta får man ju! :lol:

Då kanske det är en liten Åke i alla fall då?

Kram Jannika
Boris

Inlägg av Boris »

Hej alla glada, förväntansfulla och påhejande!
:heart: härligt att vara del av detta kumunity :heart: Känner att vi kommer kunna få stöd när det behövs när vår första lilla guldklimp tittar fram, tack.

Nu ber jag dock redan om lite tipps hur jag ska hantera min arbetsgivare. Jag berättade idag om den glada nyheten och chefen gratulerade och lät uppriktigt glad för oss. Problemet är att företagets :evil: policy är så himla medeltida när det gäller vem som bestämmer vad jag orkar och inte orkar göra. Jag jobbar i en mansdominerad värld i England där deras första reaktion när jag sa jag hade gift mig för tre årsedan var ok när ska du sluta? Nu tillåter deras policy ej att jag jobbar i min nuvarande tjänst under hela graviditeten utan att jag blir placerad på något annat enligt dem lämpligare. :evil: . För att förklara för er så är det endast Engelska företag som har denna policyn, i Scandinavien och övriga EU får en gravid fortsätta sin tjänst fram tillochmed den 26de veckan sålänge bebis och mor mår bra. Även den Engelska lagen tillåter mig från medicinskt håll att arbeta till 26de veckan. Jag har kontaktat facket men de verkar bara kunna hjälpa mig genom att se till att mina nya arbetsuppgifter ej blir att städa toaletter eller liknande. Inget ont om städare, jag har själv jobbat som det med men det är inte vad jag har utbildat mig till. Funderar på att gå hem obetald ledighet, känns helt enkelt så meningslöst när jag vet att de behöver mig i min tjänst men ej behöver mig som sekreterare eller vad de nu kommer hitta på som är mer passande för en gravid kvinna!
Så nu har jag fått det sagt iallafall att England är flera decenier efter oss i Sverige när det gäller familjens fria val att välja det som passar deras individuella förutsättningar bäst!

Tack för att ni läste,

Boris the cat.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Boris!
Är du kanske flygvärdinna? I Sverige får man väl gå på markntjänst direkt när man nämner att man är gravid, om jag har förstått det hela rätt. Nu kanske du inte är flygvärdinna, men om din arbetsgivare enligt lag ska ge dig alternativa arbetsuppgifter kanske du kan påverka själv, föreslå något du skulle vilja och kunna göra. Vill du fortsätta göra det du gör idag kanske läkarintyg kan bita på arbetsgivaren?

Jag antar att arbetsgivaren vill styra detta, för att inte stå med ansvaret om något skulle hända med graviditeten, som skulle kunna skyllas på arbetsuppgifterna. Finns det kanske en försäkning att teckna? Ni kanske kan skriva ett avtal där du tar på dig ansvaret så länge du insisterar på att behålla dina ordinarie uppgifter?

Svårt, jag slänger bara ur mig några spontana tips...

Hoppas att du har möjlighet att ta en diskussion med din arbetsgivare!

/Ulrika
ela

Inlägg av ela »

hej!
hoppades på att få haka på här nu när jag väntar barn nr 3 :D
e nygammal på forumet, har varit utan dator o nät typ 1 år. men, men nu jag e tbax.
hur som är jag beräknad till den 23 januari, 3 dagar + efter UL :( hade ju hoppats på tidigare då väntan på en ny liten människa kan kännas såååå låååång.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Grattis!
Och välkommen tillbaka :D
Har du varit datorlös i ett år, har du mycket att läsa igen här :wink: risk för forumberoende, kanske :lol: :?:

Och snaaart är det januari, det går fortare än man tror!

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Boris

Inlägg av Boris »

Ela- Vad trevligt du har datorn redo nu igen så vi får följa denna lilla/lille knoddens tillväxt.

Jo angående jobbet. Har haft tid att prata mer med arbetsgivaren och insett att de endast tänker på mitt och bebisens välbifinnande. Men jag blev bara så paff eftersom jag ej arbetar som Flygvärdinna utan Pilot och i mitt förra företag i Holland var det inga medisinska problem att låta oss fortsätta aktiv tjäns vilket även är fallet i de Scandinaviska bolagen. Således hade jag förväntat att få fortsätta med det jag älskar istället för att bli pappersvändare... Återigen inget illa menat om det yrket men det är inte vad jag blir glad av att göra.
Jag provade att lägga fram förslaget att skriva under ett avsägande av ansvar för arbetsgivaren och påpekade att den forskning jag läst ej kan påvis ökad risk för missbildning eller missfall, men de stod fast och jag har nu pratat med fam o vänner och känner att detta kanske är bättre ut häsosynpunk. Slipper konstiga nattflygningar som rubbar sömn och mat.Som sagt jag blev bara så överaskad hade ingen tanke att detta var vad de skulle säga mig, så min sista flygning var i Måndags :( svårt att inse att jag ej får göra det jag älskar på över ett år. Missar ju mina två månader "jobband" i Thailand med... Får väl åka på semester istället.

Trevligt dag till er alla!
blomman

Inlägg av blomman »

Men åh, vad tråkigt gumman! :cry:
Har ju inte hört hur det gick med samtalet förrän nu då...
Men ska de sätta dig på marktjänst fram tills förlossningen, eller är det fortfarande vecka 26 som gäller?
(Mira hade med sig "blodhanden" till skolan! :lol: Hon älskar den!)

Kramar!
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Men Boris..... :( Vad tråkigt. När du får veta vad de erbjuder kan du kanske ta ställning till hur du ska göra. Får du behålla lönen? Kan du vara tjänstledig och jobba med något hemma ½ halvår? Viktigast är i alla fall att du och bebisen inte råkar ut för något :heart: :heart: Kramar från Mormor (farmor) Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Boris, all medkänsla!! Själv är jag journalist och fick sluta jobba en månad före förlossning när jag väntade Hugo. Av något så löjligt som vätskeansamlingar i händerna. De blev helt stela, jag KUNDE inte skriva...! Och jag älskar också mitt jobb. Även om det vara blev en månad, så tyckte jag förfärligt synd om mig själv. Så ett år utan att få göra det du älskar - tufft.

Nu sätter jag mig i skamvrån en ganska lång stund, eftersom jag så fördomsfullt trodde att du var gravid=tjej=flygvärdinna. Jag som varit så uppslukad av en tråd i "Istället för dagis-forumet" om just könsroller och vilka förväntnignar som finns på män och kvninnor. Och så klampar jag rätt i fällan. My, my...
Så förbannat korkat av mig. ](*,)
Åse

Inlägg av Åse »

Kan inte låta bli att kasta mig in tillfälligt på den här tråden (hoppas på att kvala in på riktigt så småning om...) och säga att det låter otroligt coolt med en gravid pilot! 8) Menar inte att låta ytlig och göra plakatfeminism av det, utan skulle verkligen vilja ha en sån bild i pekboken över tänkbara yrken att visa lille sonen - och en dotter om jag får någon :D

Med det sagt så vill jag förstås passa på och beklaga situationen för dig, Boris. Hoppas det känns bättre om ett tag.

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"