Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elliabel

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Elliabel »

Jag läste barnaboken när jag var gravid men fick det inte alls att fungera. Att amma enligt barnaboken gick inte alls. Efter en månad fram till tre månader hade vi ordentligt amningsstrul så jag lade ner hela barnabokstänket. Har ibland ångrat att jag "bråkade" med honom och att jag inte lät allt ha sin gång istället.
Vet inte alls hur jag ska göra med nästa barn. Kände bara en sån enorm press på mig i början när jag inte fick amningen att fungera och inte schemat gick att hålla.

Men det låter så härligt att ha flera barn när det verkar gå så lätt! Avis blir jag! :)
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Alltså schemat fungerar så bra! Efter flera ändringar sitter schemat perfekt! Och han somnar så fint vid varje lur. Ingen ramsa på morgonen som sagt. Ofta bara några ryckningar som du säger, men ramsa vid lunch fungerar fint!

Just nu är han förkyld igen och sover dåligt. Jag ramsar en hel del om natten. Men han somnar om i stort sätt varje gång vid 05 nuförtiden. Även om han kan böka runt ett bra tag. Men det verkar som om han har köpt ramsan nu, i kombination med att jag känner mig helt trygg med den.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!
Vad synd att du fick det struligt med amningen. Tanken med SM är ju att underlätta och skapa rutiner men det är lätt att man tar "för hårt på det". Barn ska njutas och njuta själva! :mrgreen: 8) Det här är en jättebra tråd som du kan läsa inför nästa barn :wink: Det är inte det viktigaste i vilken ordning du ammar eller byter blöja. Det viktigaste är att den lilla ska få sin mat (bröst eller flaska) utan att behöva skrika sig till den i ren överlevnadsångest!! :shock: :shock: Mat, mat och mera mat, lite ögonkontakt och prat och sömn på det... helt enkelt! 8)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Något schema har man tidigast vid 2 månaders ålder. Innan dess är det bara ungefära tider som gäller.
:idea: Kort och gott så mycket mat som det bara går i under vakenperioderna.
:idea: Försök och håll den lilla vaken i alla fall 1 h för att få en längre sammanhängande sömn sen.
:idea: Försök få till en liten stunds umgänge vid varje vakenperiod, lite ögonkontakt och PRAT. :D = anknytning!
:idea: Och sen sömn på det...

Ge barnaboken en ny chans tycker jag. :D Den handlar inte bara om SM utan hela filosofin kring barn, fostran och utveckling. Jag gillar verkligen tänket och tycker att det mesta som som står i den är rena bondförnuftet! :D Det handlar om att inte hindra utan att visa och leda barnet. Inte säga nej och fy, visa hur man gör i stället. Ta barnet i bruk, vikten av att känna sig behövd och viktig!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Ja men eftersom han krånglade så mycket vid bröstet så blev han aldrig tillräckligt mätt. Det kunde gå en hel dag utan att han ville äta. Det gick bara inte att hålla ens ungefärliga tider utan det fick bli att han åt, när han äntligen ville.
Han skarvade också rejält, förmodligen pga att han aldrig blev riktigt mätt.

Men han sov i alla fall enligt ungefärliga tider. Vi höll ett öga med klockan så att han inte skulle bli övertrött.

Han slutade skarva vid fyra månader. Då hade amningen lossnat plus att vi hade börjat ge gröt.

Så SM blev för svårt.

Har en annan väninna som slutade amma efter två veckor för att kunna följa SM. Hon kände massa press och njöt inte av första tiden. Men hennes flicka har i alla fall sovit hela nätter sen två månaders ålder. Fungerade bra för dem.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Alltid när jag inte lyckas med något ångrar jag så att jag försökte. Det är lätt att vara efterklok. Förmodligen hade jag alltid undrat hur det hade kunnat blivit om jag inte hade försökt, så förgäves är det ju egentligen inte.

Men jag svor på att glömma barnboken till nästa barn och bara go with the flow. Får se hur jag känner när det väl blir dags nästa gång.
Vill inte göra "fel" igen.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

jag om någon vet hur livet kan vara med amningsstrulande bebis och försöka få till SM. Det var INTE roligt. :cry: Men, jag kan och andra sidan säga med 100% säkerhet att utan SM hade det varit 100 ggr värre för oss.

I just vårt fall så slöt sonen inte tätt när han ammade, så han svalde luft också. Fick ont i magen m.m. och ville inte amma som han borde.
När han var 2 mån skrev jag här på forum och fick svar av AW att amma det jag kunde och sen fylla på med flaska det sista. Pumpad BM. Då började det lossna äntligen. Men det var först vid 4 mån (precis som för er) som han äntligen slöt tätt, överbettet hade vuxit tillbaka och hans magonda slutade. Och jo, jag införde ju då gröt och mat blev sen livet. Så han fick mat med massa pumpad BM i. Så snabbt hade jag INTE fått till det med hel natt vid 4 mån och mat och glad mamma och glad bebis om det inte vore för SM. Så jag tackar gudarna att jag hade Barnaboken.

Men, du kan ju också göra som många andra gör här. Fri amma och fri sov till 4-6 mån och kura sen för att få till hel natt. Inget fel idet om det passar.

Men, släng inte boken för allt i världen. Läs om allt det andra som den har! Social delaktighet! Fostran, syskon kapitel osv... Det finns så mycket guldkorn man kan plocka så det aldrig tar slut. Läs den helt förutsättningslöst en gång är mitt tips.

Jag ville bara säga att med eller utan SM, fri amning fri sömn så kan man ha problem och det är lätt att vara efterklok. Hade jag varit efterklok skulle jag flaskmatat och pumpat det jag orkade och sluta amningshysteriskt amma. Sonen tålde inte att se ett enda bröst efter 4 mån. Men fick mycket BM upp till 10 mån för om man inte ammar så måste man ju pumpa :roll: #-o
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag ville oxå bara tillägga att sm gäller ju inte bara amning utan mat och sömn i största allmänhet. :-) huvudsaken är ju att barnet blir mätt! Om man ammar det man kan och fyller på med flaska sen så går det ju utmärkt . eller bara flaska om man har det så.... det står det oxå om i barnaboken sidan 125-126 ;-)

Kram

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Vi försökte länge med flaska men han tog den aldrig. Inte förrän han var sex månader men då åt han ju redan annat. Men han är glad i vällingen nu :lol:

Då amningen lossnade runt fyra månader slutade han ju som sagt att skarva och sov fantastiskt bra dagtid. Men det var också vid fyra månader och tandsprickningen som våra nattliga problem började. Innan dess sov han lugnt och fint.
Kanske hade vi sluppit mycket av krånglet om vi hade infört fast schema redan då. Men det var liksom ute ur tankarna då. Schema hade vi men det var ju bara på ett ungefär.

Tack vare att han sov så bra och mycket dagtid har han aldrig varit särskilt trött och grinig bebis. Det vi ville var bara att få sova om nätterna.

Tors mamma, du fick verkligen kämpa, men skönt att höra att det gick att följa till slut ändå!
Jag ska fortsätta att läsa i boken så får vi sen se med nästa barn! Det kommer dröja många år innan det är dags igen!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Lilleman är 9 månader på måndag. Är det för tidigt att börja med en lur? Han krånglar massor på förmiddagsluren. Och till den långa lunchluren är han alltid jättearg, det ta lång tid för honom att somna. Så det känns nästan som att han fick tillräckligt med sömn på förmiddagen för att vara nog trött vid lunch. Det är svårare och svårare att få honom att sova på dagarna.

Det känns inte som om han behöver förmidagsluren, och det känns som att förmidagsluren förstör för lunchluren.

Så här ser vårt sömnschema ut nu.

07.00 godmorgon. (Blir ofta nångång mellan 06-07)
9.30 sova 45 min.
13.00 sova 2 h.
19.00 natti natti

Jag tänkte om man kunde göra så här.

07.00 god morgon
12.00 sova 2, 5 eller 3 h.
19.00 natti natti

Synpunkter? Kan ju vara för tidigt, jag vet. Kan ju resultera i grinigare baby förmiddag och kväll. Men jag undrar mest när man kan börja med en lur som tidigast?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son var 16 mån när vi tog bort fm luren. Men runt året kan man nog ta bort den.

Du kan väl börja med att korta ner den till 20 min och vara ute på fm och i samband med utevistelsen erbjuda en 20 min i vagnen på prommenad?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Det var en bra ide'!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

:thumbsup: :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

I sommar känns det inte som att man har lust att vara hemma vaaarje sommarkväll för att lillen ska sova. Det kanske är sak man får offra för god natts sömn, eller fixa barnvakt.
Men finns det annat alternativ? Söva dem i vagn/resesäng och sen flytta över dem senare under kvällen? Hur skulle man i så fall göra med ramsan då?
Eller hur gör alla ni andra?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Är de små läggs de i vagn och sover där på sin tid, de är ju skalman och sover bra överallt. Öva lite innan.

Störrebarn, tag med resesäng, ha ett lakan du hänger över hela sängen, jag satte fast den med klädnypor runt om så man inte kan se hur det ser ut i rummet man kommer till. Sen hände jag över den nästan helt när sonen somnat, lämnade typ 1 DM öppen glipa i fotändan. Detta övas också med fördel hemma innan så hon är trygg i sängen och har sina saker och inte kan se ut är viktigt.
Tor 2006

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Låter bra! Men hur gör man vid överflyttandet? När man kanske måste ta bilen hem? Eller när de ska flyttas över från vagnen? Ramsar man igen när de läggs i sängen? Antar jag. Och kan tro att det blir lite protester första gångerna.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"