TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Jag måste ändå säga att jag tycker det känns lite jobbigt om Bonnie inte kommer kunna sova i vagn utan bara i sin egen säng. Eftersom vi har två långa lurar så känns det som att det blir svårt att hinna iväg på nåt då mycket tid går åt till sovandet :? T.ex om man ska på föräldragruppen eller öppna förskolan. Som nu på tors kl 14 ska vi på föräldragrupp och då blir det svårt för oss eftersom Bonnies sovtid är kl 14-16. Då ska jag komma lite innan och rigga upp en säng för att kunna lägga henne prick kl 14 :?: Man kanske vänjer sig. Men jag trodde faktiskt att det inte var hela världen om barnen somnade i bilen eller i en rullande vagn ibland när kuren satt sig och barnet har lärt sig att somna själv. Menar ni att barnet då inte kommer kunna somna själv längre? Vi ska ju bila upp till mina föräldrar i Norrland snart och den resan tar runt 8 timmar, hur gör vi då :?:

Sen till en anna sak. Det mesta rullar ju på bra. MEN...ibland så vaknar hon mitt i luren och vi bara kan inte få henne att somna om. Vi ramsar i kanske 20 minuter och det bara eskalerar. Då gör vi solfjädern i ett sista försök men det funkar inte heller. Så då får vi anv marginalkvarten och ta upp henne. Det är som att hon ibland bara stenvärgrar sova mer. För solfjädern lugnar henne alltid annars men såna här gånger så står vi 20 minuter utan att det går. Annars brukar vi stå i solfjädern högst ett par minuter. Har ni nån erfarenhet av detta och vad et kan bero på samt hur man på bästa sätt hanterar det?

Kram och kärlek :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nejmen gud... det är klart att ni kan vara mobila :) Jag tror dels att det bara gäller att göra det med samma självklarhet som man brukar, plus att som Torsmamma skrev här tidigare - ibland måste man få göra ett undantag
(tänker t ex på er bilresa). Vill man att det ska gå så gör det ju det :wink: Som jag skrev förut så sover Sigge på rygg i vagnen och har gjort sen vi kurade.Det är inga problem för honom eftersom vi gjort det till ett medvetet val. Nån ggn i början så fick jag ta nån liten fight, men nu är det inget mer med det tycker han. Samma sak i vår fjällpulka, där ligger han ju oxå på rygg och sover.

:arrow: Viktigt är nog att vänta tills barnet är en säker sovare, men som du skriver - jag har brukat köra med rullande vagn eftersom jag vet att han somnar efter 100 meter och eftersom jag oxå vet att han vet att jag vet att han somnar för att han KAN och inte bara för att vagnen rullar(om du förstår vad jag menar :wink: ), stannar man med vagnen vaknar han inte för det. Kanske oortodoxt, men det funkar för oss :wink:

Vi ska upp till fjällen till påsk (ca 3 tim bilresa) och då åker vi strax innan Sigge ska sova sin fm-lur och så får han ta den i bilen, det får bli som det blir, trött lär han ju vara iaf, sen om han sover samtliga sina 45 min återstår att se. Sen stannar vi och käkar lunch och i samband med det får han sova sin lunch-lur i vagnen och sen drar vi vidare. Så man kan ju mixtra lite som man vill under en bilresa tänker jag...

Jag tänker, när hon vaknar sådär mitt i luren - kanske ska ni bara låta henne vara, ge en pangramsa och sen backa? Vi har gjort så de ggr Sigge vaknat mitt i...

Solfjäder el ramsa flera ggr har bara stört honom då. Efter 10-15 min har han somnat om av sig själv. Om det nu inte är så att han råkat bajsa , men det fattar man ganska snabbt för han har sina speciella sätt att kommunicera sånt på :wink:

Ha en finfin söndag!

Kram Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. När uppföljningsveckan (räkna 11 dygn från det att ni började kura) är slut kan ni ju utvärdera och grunna på om ni kanske ska ändra lite i schemat, bara för att underlätta på dagtid, avs sovtider och rörlighet etc? Kanske ha tidigare läggningstid så man slipper 2 tim under em? Det är ganska långt pass tänker jag och ju äldre hon blir kan det blir svårare för henne att komma över skarven vid 1.5 tim (?). Sen går det faktiskt snabbt oxå, rätt va det är sitter man där utan em-lur, och då har de sovit klart sin dagsranson redan kring 13.30/14, typ...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjingeling!

När min gosse kunde sova men fortf inte var en säker sovare så åkte vi till landet. Vi satte oss i bilen och tog kvällsslurken i baksätet och började åka strax innan läggdags. Några minuter över sju snarkade den lilla människan i sin bilbarnsstol. 8) Det var sommar då och solljuset starkt så jag hängde för en luftgenomsläpplig sjal runt om honom och bilstolen när det var dags och ramsade som vanligt. Sen gjorde jag inge mer. Bilbrummande är sövande. :wink:

Vi gjorde så för vi gillar att komma fram fort. Orkar inte hålla på att stanna här och där.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack ska ni ha för era betryggande var, nu känns det hoppfullt igen, haha :) :heart: Det var ju det jag var lite orolig för att de ALDRIG får somna i rullande vagn och ALDRIG får somna i en brummande bil...men då verkar ju som att ni tummat nån gång ibland också. Det viktiga som ni säger är nog att vänta tills hon är en säker sovare. Men jag kommer nog att börja försöka mig på att söva henne i vagnen här snart, kanske nån vecka efter uppförljningsveckan eller så. Vi kör på sängen ett tag till båda lurarna för att inte förvirra.

När det kommer till luren som hon vaknar i så har hon varit så himla ledsen att det har vart svårt att låta henne vara. Men jag kan hålla med om att det känns som att man stör, samtidigt som hon är så ledsen att det inte känns helt rätt att låta henne va. Hmmm... :? Men vad är en pangramsa :?:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Pangramsa = en glad, kort och sakligt upplysande ramsa x 4 som man ger barnet vid ett för tidigt uppvak, dag som natt. Efter detta meddelande låter man barnet vara ifred och rå sig själv. Man stöttar omsomning gnm att spela klassisk musik el att göra sk husljud (diska, köra micron, el vattenkokaren, städa etc etc) som bekräftar barnet i att allt är som vanligt . :!: En slags uppgradering av påminnelseramsan helt enkelt. Och meningen är att lämna ett snabbt meddelande - PANG- och sen så får de vara i fred.

:thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här kommer en förklaring Anna skrev till en annan kurare, om det kan hjälpa :
Initialt går man ut starkt i första versen med en såkallad pangramsa. Tänk på vagnen, som du högg i sista ögonblicket, just när den skulle falla över stupet! Där fanns inte plats för några frågor eller någon försiktighet. På bråkdelen av en sekund tog du greppet om situationen. Med samma tveklöshet sätter du in ramsan och överröstar barnet.

För att ramsan ska kunna överrösta och verkligen lugna barnet, krävs, som du förstår, att du övat in den riktigt högt och rejält, innan du startar kuren – högre än du tror!

Spädbarn måste överröstas också av den anledningen att de blir vettskrämda av sitt eget skrikande.
:D /Luvisen
SM rookie
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Nu är uppföljningsveckan slut och det mesta fungerar ju mycket bra. Hon sover hela nätterna och vi har bara behövt ramsa nån gång nattetid vid uppvak, då hon för det mesta somnar om själv när hon vaknar. Vi har inte provat byta sovplats till vagnen än men tänkte prova det i helgen.

Dock händer det att hon vaknar för tidigt i sina lurar, dock inte så ofta, för det mesta sover hon bra där också. Vi har märkt att nu efter uppföljningsveckan så har ramsan äntligen satt sig. Hon reagerar direkt på ramsan genom att lugna sig även om gråten tar om igen efteråt. Så för det mesta somnar hon om igen. Men ibland så bara vill hon inte och då blir henens gråt ledsen och ramsan går inte fram för hon vill helt enkelt inte somna. Då plockar vi oftast upp henne tidigare då vi inte tycker att det känns bra att hon är ledsen, för de får ju inte vara ledsna heller inte sant. Och solfjädra fungerar inte längre, hon blir bara jättearg. Dock så ser vi inget annat alternativ en sån gång än att plocka upp henne för jag tror inte det är bra att barn är ledsna och gråter och så kommer inte mamma och pappa. Hur ser ni på detta och vad är er erfarenhet? Jag mår till och med dåligt av att hon får gråta en stund innan jag hämtar henne, jag är liksom rädd att det skadar henne, att hon känner sig övergiven. För jag menar, det måste ju finnas en anledning till att ramsan bara inte biter ibland och att hon bara inte somnar om när det fungerar så smärtfritt för det mesta? Jag menar, ibland måste man väl ta upp sina barn från lurarna, de kan ju inte ligga och gråta av ledsenhet hur länge som helst. De är ju människor de också och kanske inte slltid vill sova lika länge varje gång, då kan man ju inte låta de ligga och gråta i typ 30 minuter eller liknande?

/Maria
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det känns som att du behöver läsa i lilla SHN-boken igen. Ta till dig själva teoridelen MER. Just nu är du för fokuserad vid verktygen.

Värme!/Luvisen
SM rookie
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka det svaret. Ska jag vara ärlig så måste jag faktiskt erkänna att man kan känna sig lite förolämpad ibland...som att allt som inte går "by the book" beror på att man sm förälder inte förstått tillräckligt bra. Ingenting i livet är svartvitt och jag har svårt att tro att även denna kur=livsfilosofi kan vara det. Jag känner inte att jag fastnat vid verktygen då det inte handlar alls om det längre, det är ju helt tvärtom. Nu finns en kommunikation och ramsan har blivit naturlig, och den är den enda vi "använder" Jag ser den inte som ett "verktyg" utan som en naturlighet. Det enda jag ville diskutera är det här med att lyssna till barnet och inte göra schemat till nåt att vara slav under. Jag märker ju att vår dotter alltid sover 1 timme och 30 minuter på sin 2 timmarslur lur och inte 2 timmar. Då känner jag att det inte känns helt hundra att stå och ramsa när hon blir bara ledsnare och jag som känner henne märker att det inte verkar aktuellt att sova mer nu. Och varför upplever jag det så? jo för att hon annars inte är svårsövd...då märker ju jag som mamma en tydlig skillnad. Så det jag känner är att hon får sova 1 timme och 30 minuter på den luren för det känns bäst för oss. Ville bara höra andras syn på det och erfarenheter kring barn som blir ledsna vid uppvak samma tid och tydligt inte vill sova mer. Vår diplomerade kurare har vart tydlig med att man måste anpassa kuren till sitt eget förnuft och det som känns bra...att det inte alltid är rätt att göra exakt som det står i boken, alla människor är olika. Jag har läst boken tillräckligt många gånger, nån måtta känner jag att det får vara. Detta är ingen religion i min värld utan en fantatsik filosofi men inget är direkt överbart utan justering, inte i min värld i alla fall. Jag ville bara höra andras erfarenheter och syn på vår upplevelse.

Vänligen
Maria
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Maria,

jag ska ge dig min syn på saken. För mig handlar inte SHN så mkt om exakta antalet timmar och minuter som barnet sover utan grundfilosofin är TRYGGHETEN. För att mitt barn ska vara tryggt måste jag oxå vara det såklart. Blir jag orolig av att höra mitt barn gråta så vill jag göra ngt åt det.

Å andra sidan, och det är här det är så individuellt eftersom vi alla utgår från oss själva som individer samt från våra barn som oxå är individer, så är inte jag alltid 100% säker att det bästa för Sigge är att jag plockar upp honom ur sängen om han vaknar och är ledsen. Jag vet faktiskt inte, ärligt talat, om han hade blivit gladare av det eftersom jag aldrig kan känna mig säker på varför han gråter. Jag TROR och HOPPAS att de ggr han vaknar för tidigt/mitt i natten och gråter, så är det helt enkelt för att han är TRÖTT och VILL SOMNA OM. Detta tror och hoppas jag eftersom jag vet att vi har förmedlat så mkt trygghet till honom under de här snart 5 månaderna som han har levt i SHN-världen.

Du frågade hur vi andra gjort när barnet gråtit -och jag svarar : vi har bara låtit honom vara. Häromkvällen vaknade han vid 20-tiden och grät, vi hade ingen aning om vad det var, totalt olikt honom som sover sina 12 tim utan ett pip i vanliga fall. Jag gick in till honom 2 ggr med ca 15 min mellanrum och lade till rätta och han bara fortsatte gråta. Det var fruktansvärt och hjärtslitande, men valet stod mellan att ta upp honom och väcka honom helt och hållet och sen försöka söva om honom nån timme senare mot att låta honom lugna ner sig själv. Vilket han oxå gjorde efter 45 minuter då han somnade om.

På samma sätt gör vi även med våra äldre barn, om de mot förmodan vaknar och gråter mitt i natten. Vi går in,stryker lugnande på deras huvuden och lämnar dem sedan att somna om.

Att finnas till hands får man absolut göra!
:heart:

Vi följer inte "boken" till punkt och pricka alla ggr, vi skarvar och har oss. Men det är för att vi vet att Sigge är en säker sovare nu och då kan man, enl mig, göra så. Vi håller dock strikt på schema samt bemötande vid uppvak etc (exempel ovan).

Hoppas ni har det bra!

Många kramar Sanna :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Hej Sanna, va glad jag blir att du kommer med dina kloka och balanserade svar :) :heart: Jag håller helt med dig, punkt slut :) Vi har aldrig någonsin plockat upp Bonnie när hon gråtit vid uppvak på kvällen eller natten (eller lurar heller förutom den luren) utan då låter vid henne mest vara men går in och lägger tillrätta nån gång ibland. Jag syftade egentligen bara på Bonnies långa lur och om man kan ha den som 1 timme och 30 minuter istället för 2 timmar då det därefter bara blivit gråtkalas. Vår kurare tycker det är helt okej, och det var väl det jag ville höra om ni också tyckte. För det är efter den timmen och en halv som hon gråter och vi till slut har låtit henne komma upp till slut (efter 1 timme och 30 minuter alltså) då hon alltid varit pigg som lärka och bara protesterat varenda gång vi velat hjälpa henne att somna om för att sova den där sista halvtimmen. I det stora hela ska man ju absolut lugna på plats för sova vill dehelt klart, jag är absolut ingen som tror att de ska komma upp när de vaknar, de ropar ju för att de vill sova, det tror jag med! Jag menade bara att det i detta fall nog passar vårt barn bäst att ha en lur på 1 timme och 30 minuter istället för 2 timmar.

Kram
M
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Vad fint det går för er! Jag vill bara flika in att det är så lätt att man inte hundra procent förstår varandra härinne. Vi HÖR ju inte varandra :) tyvärr. Missförstånd hör för övrigt till kommunikationens största del. T o m IRL med kroppsspråk och allt är det 90% av kommunikationen. :shock: . Konstigt att det blir några barn gjorda överhuvudtaget :D :D :D !

Och. Hur länge har ni kört kuren nu? Är du på slutet av uppföljningen tycker jag absolut att du kan ändra i schemat. Speciellt när det bara handlar om att korta en lur. Jag skulle lägga till en halvtimme istället på nattsömnen. Ni har natt mellan 20 och 7 inte sant? Lägg 19.30 istället så blir det vackert så :) .
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Glömde ju svara på den frågan, om att korta luren :wink: Och JA! Jag hade absolut gjort det! 2 tim är ju ganska lång sammanhållen sömn på dagtid.Jag har alltid haft 1.5 tim som längsta pass och det har ju varit på gnällen ibland att dom fixat det.

Som Nimrah skriver kan ni ju lägga henne tidigare för natten istället.

Ha det bra :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Fina ni, tack :heart: Uppföljningsveckan är slut men vi ändrar den luren till 1 timme och 30 minuter istället. Dock tror jag vi behåller natten 07-20 i alla fall då vi helst inte vill lägga henne tidigare då vi vill att den som jobbar ska få tid med henne, det blir så kort tid på kvällen annars. Så vi tummar på en halvtimme, nu får ni skälla på mig om ni vill ;) Men vi tänker såhär att om ett par veckor är hon nio månader och då kan man ha 14 timmar sömn per dygn och hon ä rju snart nio månader, så vi kör på detta, hon verkar må så gott av detta och få all den sömn hon behöver.

Och det där med kommunikation och missförstånde är nog helt sant Nimrah, mycket bra poäng :thumbsup: Men det är nog ändå så härinne att folk har lite olika uppfattning om hur mycket man får anpassa kuren efter sitt eget liv...vissa är bokstavstroende till boken och vissa är lite mer för att justera :)

Kram och kärlek :heart:
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "