Idag var Linus på "alla-kyrkis" med resten av gänget, förutom Emil då som vi lämnat på dagis. Linus började med att ta en något försenad fm-lur, det diffade på 15 min för han somnade inte i bilen som han brukar göra. Han fick sova i hallen i sin vagn och så ett lakan över så han inte skulle bli störd av något spännande.
Jag satte mobilen på timer, 45 min exakt, och sen gick jag upp en våning till de andra som redan lekte för fulla muggar. Vårat lilla alla-kyrkis är inte överbefolkat precis, det brukar vara jag och två andra mammor och så våra gulliga ungar som träffas där. Trevligt är det och det tycker barnen också.
Idag var bokbussen där så vi passade på att låna ett helg gäng böcker. Sen var det fika och då ringde min telefon och alla undrade vad som stod på. Jag ska bara väcka Linus sa jag och gick ut och hämtade honom. Glad som en spelman var han när han upptäckte alla barnen. Han skrattade och pratade, sprattlade och ville klappa allihopa.
Sen fikade vi och Linus fick äta sin rejäla portion lunch som han alltid trycker i sig. Han fyllde ju fem månader igår och i såna småttingar brukar det gå i mycket mer mat än man i sin vildaste fantasi kunde tro att det skulle göra.
Sammanfattningsvis tyckte alla att han var jättesöt och att jag är den märkligaste av alla mammor som tar upp mina barn efter klockan,

.
När vi skulle köra hem tog jag fel väg, det var ju inte så att jag åkte vilse för jag vet mycket väl hur man kör hem till oss. Ånej, jag körde den slingriga vägen mellan sjöarna upp på åsen och det är inte så smart när Mika inte gillar den vägen. Resultatet blev en nedspydd liten storesyster och en bilstol. Blä, vad trist det var för henne, fick bli duschen för hennes del och tvättmaskinen för kläder och bilstolsklädsel.
På eftermiddagen när vi hämtade Emil var vi tvungna att handla lite och det tar alltid längre tid än jag tror. Sen blev det så jag fick amma Linus i bilen på ICA:s parkering samtidigt som vi hade allsång. Kul på ett sätt men sen blir ju allt lite försenat och det är trist, men det är bara att acceptera. Väl hemma fick Linus sin gröt och så lite tutte till innan han skulle sova sin em-lur som blev jätte sen.
Emil och jag började laga middag när Linus sov, dubbelpanerad fisk med kokt potatis, ärtor och Holl-sås. En favorit faktiskt som alla äter mängder av. Jag skalade potatis och skar till fisken så det blev som fiskpinnar. Emil panerade och kastade dem i pannan och så fick jag steka. Han är helt fantastiskt duktig på att panera fisk, det är som om han inte gjort annat.
Sen blev middagen, sen var Pappan hem, sent blev det med välling och tandborstning, sen blev läggningen, ännu senare fick Linus sin nattslurk... ja ni fattar va? Hela jag var sen, sen, sen, sen hela tiden.
Dessutom hade jag gjort klar Sigges spjälsäng så Linus skulle kunna sova där i natt, tänkte smyga in och lägga honom där när han nattslurkat klart. Då kom jag på att jag inte lagt in larmet, #-o och det hade jag ingen lust att göra i mörkret så han får sova i vagnen i natt igen, för sista gången hoppas jag.
Han har vaknat tre nätter i rad klockan fem på morgonen, varit riktigt hostig och slemmigt har det varit, snorigt och trist. Det är inte så att han vill upp eller är hungrig, nej då han vill SOVA men det är svårt för honom när det ska hostas och harklas och snoras. Usch vad jag tycker synd om honom. På dagarna mår han helt bra, lite snorig kanske men verkligen inget alarmerande. Får se hur det blir i natt, håller tummarna på att han ska få sova hela natten lång.
I morgon ska Emil på besök i sin skola där han ska börja till hösten. Under en timme så ska han umgås med alla sina ny klasskamrater och lärare. Han tycker att det ska bli spännande och har deklarerat att dagis låter larvigt. Det låter som om det bara är små barn där så det är bra att han ska börja skolan istället.
Kram Susan