Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Rent generellt för att de måste ;)
På sant alltså.

Vi vuxna vrider och vänder. Stånkar. Stönar. Vänder kuddar. Drar i täcken.
De små, de gnölar. Finner ron.

Klimp hade alltid, och då menar jag ALLTID 10 minuters gnöl. Inga vackra toner men VE mig om jag la mig i. Det var hans grej, han gnölade punkt.
Han slutade med det runt 9 månader vill jag minnas.

Smulan gnölar inte, hon suger tumme och chit-chattar en stund.
Jag själv ligger som en död emedans maken leker helikopter (tolka det som du vill *s*)

By the way hälsa maken att hans ramsa is the shit :lol:

:heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Efter dagarna tre är läggningarna fortfarande otrevliga upplevelser för prins Charles och jag puffar härmed för kloka svar på mina spörsmål!
:-k :-k :-k

Se två senaste inlägg och tänk så det knakar åt mig, för jag har helt tappat förmågan att tänka själv.

Tänk, och sprid frid i vårt hem!
O:) O:)

(Allt är för övrigt ljuvligt och underbart och Charlie är världens bästa bebis som nu har två små tänder och en massa nya härliga ljud på sin repertoar. Livet leker.)
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Men åh, kalasis, du läste mina tankar. Förlåt att jag tjatar.

Ja, det kanske är så enkelt. Men jag tycker inte riktigt att vi pratar Å-varför-somnar-jag-inte-direkt-gnöl utan mer Varför-lägger-ni-mig-i-denna-helvetesmöbel-å-gud-ta-mig-härifrån-jag-hatar-er-skrik.

Men det kan ju vara jag som tolkar fel. Det har bara kommit liksom, han har ju tidigare inte haft några större problem vid läggning på kvällarna. Fast man kan ju inte tycka samma hela livet. Som bebis är det ju rätt mycket utveckling på rätt kort tid, minst sagt.

Men annars finns det några andra allmänna tips, såsom ändring av schema eller liknande?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hm... :-k
Men varför skulle han gnöla "Varför lägger ni mig i denna helvets möbel" nu plötsligt när han inte har tyckt att möbeln tidigare har varit från helvetet?

Jag bollar tankar med dig nu.

Alltså Klimps gnöl.. gnöl är i underkant för det var såna läten som Charlie ger ifrån sig som han gav ifrån sig.
Jag minns en kväll då jag var på gränsen till ilska, jag var mer bestämd än BESTÄMD, gick in och skulle buffa.. du Fanny, Klimp talade klart och tydligt om för mig vilken j*a kärring jag var som la mig i.
Så jag vill bara understryka och fråga dig igen; när du tolkar hans skrik - lyssnar du med hjärtat och vargar kring fötterna eller med njurarna?

En annan sak som KAN vara anledning till dessa harranger är övertrötthet. Ju mer övertrött ju svårade att komma till ro och ju mer svordomar.
Testa att lägga 15 minuter tidigare, vad händer?

Sen HAR alla, vi, stora som små perioder då det är lättare och svårare att somna. Mer invecklat än så är det inte.
Visst är det önskvärt att de små skall somna ljuvligt, tyst, bekvämt utan trassel men så är det inte ALLTID. Bra dagar, dåliga dagar med humör därefter.

Vad tror du?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tillägger...

Jag utgår också från att du naturligtvis har checkat att inga nya tänder är på g., att maten inte har satt sig på tvären i magen, du vet - sånt som kan stöka till för en.
Kan också vara bra att veta att alla dessa saker är eliminerade för ens egna vargar skull.

Vissa små har det eländigt vid tandsprickning. Vissa har det eländigare då 8-månaders ångesten gör sitt intåg. Och den perioden behöver inte infalla på 8-mån'sdagen. Både Klimp och Smulan entrade sina vid 6.5 månad och kom ut på andra sidan 5v senare.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Jag tror att jag lyssnar ganska mycket med njurarna när Charlie "gnölar". Jag är inte speciellt känslig för Charlies skrik. Inte mer än att jag tycker det känns onödigt och tråkigt för honom (och för eventuella gäster hemma hos oss).

För han har det så jävla bra. Charlie har världens bästa liv, tack vare tydliga rutiner och fantastiska och lugna föräldrar. (Det har han i alla fall sagt till mig flera gånger.) Och han låter verkligen inte olycklig och ledsen, utan mer förbannad. Så därför har jag inga vargar inneboende hos oss, vad jag vet.

Alltså tror jag också att jag hanterar själva gnölandet på bästa sätt, det vill säga att jag bara lägger mig i när han hamnat helt åt helskotta i sängen och därför blir extra arg.

Som du säger kan jag ju bara se det som att det är så han gör när han ska sova. Eller så kollar jag teorin om övertrötthet. Det kan ligga något i den, faktiskt.

Om jag räknar effektiv sömn blir det oftast inte mer än 13,5-14 timmar sömn per dygn. Han är 6,5 månader. Hur mycket ska han ha? Mitt schema erbjuder 14,5. Sömnstölder sker vid de tidiga uppvaken så gott som varje morgon samt då vid 20-minutersgnölet vid läggning.

Tack tack för hjälp!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

5-6 månader
15 timmar

7-8 månader
14.5 timmar

Alltså luktar det en aningens för lite sömn tycker jag. Kommer han upp i 13.5 så diffar det på en hel timme och en hel timme kan göra skillnad precis som 20 minutrar kan.
Testa att lägga tidigare är då mitt råd samt läs på om 8-månaders Ångesten ty Charlieboy kan ha börjat entra den.

:)

PS: För inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ja, så gör vi! Du är en pärla, Kalaskakan.

Nu ska jag erkänna en sak. Jag vill helst ha 12-timmarsnatt, i stället för 11 eller 11,5, som jag nu börjat med. Men eftersom Charlie redan nu vaknar för tidigt kan jag bara inte tro på att vi ska få till morgon klockan halv åtta. Och att lägga klockan 19 känns för tidigt - för OSS. Helt själviskt. Vill inte att älsklingen ska somna så tidigt, speciellt inte när vi börjar jobba.

Men nu ska jag nog prova det i alla fall. Läggning kl 19, alltså. Sen i vår när det blir sommartid ändrar vi till 19.30-7.30, då blir det nog enklare.

Vad tros?

Jag hittade ingen favorittråd om 8-ångesten och fann inget superbra när jag sökte, är jag blind?
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

och svaret är Ja, jag är blind. Men nu kan jag åter se, och ska genast läsa alla 8-ångesttrådar.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

8-Ångesten finns i BB:n kära du :lol: Bättre beskrivning finns nog inte i trådar mer än erfarenheter.

Vill du ha 12-timmars natt så kör du 12 timmars.
Här körde vi länge på 11.5 tills Smulan klart visade att 12 var hennes grej. Klimp har alltid haft 12.
Där tror jag att var man får läsa av sitt barn och tuta och köra, det är det bästa.

Klimp grejade INTE att bli hållen till 19.30 när det begav sig, först när han blev 1 år lite drygt som det gick att justera till 19.30.
Smulan har alltid haft 19.30.
Så alla är olika och jag ids därför inte säga åt dig hur du skall göra.

Testa 19.00 nu, lägg den hjärtliga egoismen åt sidan ett tag och justera sen, så tänker jag.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

...och ännu mera mat? :D För det finns väl inte helt plötsligt en botten i Charlie? :shock:

I övrigt tror jag också på övertrötthetstesen - om han har legat 30 min minus ett litet tag kan det bli tillräckligt för att börja strula till både läggningar och morgnar. :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Natt kl 19 it is från och med i morgon. Mycket spännande!

Och här skriver jag för min egen skull upp det nya förbättrade schemat.

07.00 Kuckeliku, klockan är sju.
09.00 Sova 45
12.00 Sova 2
16.00 Sova 20 (promenad i vagn)
19.00 Natti natti, sov så gott

Antal sömntimmar: 15. Men räknar man bort insomningsgnöl vid samtliga lurar blir det snarare 14,5, dvs lagom timmar för Charlie.

Jag vet att man ska räkna tiden man ger förutsättning för sömn, men jag gör så här. Jag är mamman, jag bestämmer. :D (Om ni inte kommer med något jättebra argument mot, förstås...)

Ja, och mat får han förstås mellan varven också. Mat i stora lass.

Tusen tack för hjälpen, ni är bäst, ingen protest.

Återkommer väl med rapport om några dagar.
Puss puss!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Denna underbart roliga och inspirerande tråd :-) Jag ville bara tillägga att mitt lilla skräp som är en otrolig matkrånglare men en sovare av rang alltid låter när hon ska sova också. Eller det skiftar, beroende på hur trött hon är, men är hon trött så gnölas det alltid, och lägger jag mig i så blir det riktigt dåligt. Hon vill helt enkelt inte bli störd med sina viktiga saker som hon måste säga i vagnen..

Ibland somnar hon på 2 sekunder men lika ofta ligger hon och snackar en bra stund, samma sak på morgonen, och så vips bara så har hon somnat om.

Och när det gäller morogn halv åtta så har vi alltid haft det, fast Kaspian har inte alltid hållit med, han har och har alltid haft perioder när han vaknar vid sju. Men jag ser det som hans egen stund och har aldrig flyttat schemat utan haft 7.30. Behöver han 12 timmar sover han hela resan, behöver han det inte sover han 11,5 och "pysslar" resten. Inte vet jag vad han gör i sitt kolsvarta rum men under sina två år har det både varit ilskna skrik, höga hejlarop, klagan efter mamma (ganska ny) och hopp så att man tror att bottnen ska ramla ur sängen. Men det är han alldeles egna halvtimme, så ser jag det iaf, eller hans och katten och snutten då. Ofta pratar han med dem.
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Maiyah, tack för pepp! Ja, ju tröttare desto mer gnäll, tror jag bestämt. Men det är en jäkla tunn fin linje att balansera på. Lägger man för tidigt blir det ju gnäll också: "Hallåååå, trodde ni att jag ville sova NU?".

Man kan helt enkelt konstatera att det blir en del protester. Men att livet är gött ändå! (Även om prinsen vaknar klockan sex, lägger av världens laddning och möter en med ett stort skratt när man lite diskret försöker byta blöja i mörkret vilket leder till att man blir så charmad och osugen på skrikig morgon att man helt enkelt gör morgon redan klockan halv sju och sen får ta konsekvensen av detta när klockan är åtta och sonen håller på att förgås av trötthet men inte får chans att sova förrän klockan nio.)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Bekräftelseramsar Kalaskakan och Chokobabe (nu blev jag sötsugen =P~ ) och tycker ditt schema ser bra ut Fanny! Helt rätt tänkt tycker jag!

Och vill bara säga att vår lilla tröttfia som alltid var så lätt att lägga innan, blev väldigt högljudd vid läggningarna mellan 5 och 8 månader (från det vi kastade nappen tills hon hittade tummen ungefär :roll: Hon hade visst ett VÄLDIGT sugbehov...). Det tog alltid 15 minuter av ordentliga svordomar från hennes sida, men som sagt -det var en fas och det gick över.

Den här har du väl redan läst, men slänger in den ändå! :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

Fortsatt lycka till -ni kan det här och det kommer gå så bra så bra! :thumbsup: Och mera mat! :wink:

:heart:

PS: Jag skulle inte bry mig om nån tidig morgon här och där -jag menar man måste ju få bajsa om man behöver och hur lätt är det att somna om sen? :wink: Och jag skulle utnyttja "mariginalhalvtimmen" vid behov och bjuda på längre fm-lur sådana dagar. Här har det inte påverkat schemat totalt, men jag vet att man inte brukar rekommendera det... Där måste man känna själv hur Liten funkar. Själv vill jag ha fungerande dagar utan att jag själv ska behöva ha ångest för att schemat är ur fas... och därmed gör jag varje dag så smidig som möjligt. Lösa tyglar, men ett i grunden strikt schema typ! :D 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"