Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Miar om jag analyserar (utan att överanalysera) så är Smulan tokkänslig för förändringar. Med utgång från hur lätt hon har för att halka efter med sömn om hon halkar efter med maten för att jag har halkat efter med tiderna så ÄR det nog nappförvirring som gäller.

*Förbannar en aningens att jag inte bor på vischan faktiskt*, enkelheten hade gett endast ett alternativ och jag hade inte behövt fundera.

Gällande attityden.. Du, jag vågar ta mig tusan inte ha några andra än jäkligt nära vänner här hemma när jag matar Damen, för ibland skulle det kunna se brutalt ut.
Jag vet inte quite vad mer jag kan göra för att inte koncentrera/överkoncentrera/avleda. Jag har testat med kläder, utan kläder, sjunga, inte sjunga, gunga, inte gunga, gå runt, sitta still. Lägga till höger, lägga till vänster.
Mata inom 1 timme, mata inom 1½ timme, PappaKlimp testade ju inom 20 mnuter.
Ha på mig öronproppar och glo rätt in i tv:n, låta bli öronpropparna och ha på Mozart, Brittney, Sinatra, Metallica, Depeche.

Jag går bet. Ser du ur jag slår min panna blodig?
Så min (i)rationella hjärna tänker :idea: nappförvirring :idea: (och smått förbannar mig själv för att jag inte åt mig till mastodontstorlek under grav:en och inte sket ut ett till hungrigt Paket på 4500gr som svalde allt som kom i sin väg på 7 minuter blankt).

Jag ler mer än gärna mot henne när jag väl tittar på henne, bara det är när jag gör det så är hon fullt upptagen med att skrika, gapa och själv blunda så där argt :x .

*GAAAAAAH*!!!!

TorpSara du jag slår mig i backen på exakt det samma. No way att jag väntar med smakisar tills hon är 4 månader. Här räknas dagar tills hon fyller 3 månader.
En kulen natt natt natt, min båt jag styrde...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kalaskakan skrev:Gällande attityden.. Du, jag vågar ta mig tusan inte ha några andra än jäkligt nära vänner här hemma när jag matar Damen, för ibland skulle det kunna se brutalt ut.
Jag vet inte quite vad mer jag kan göra för att inte koncentrera/överkoncentrera/avleda. Jag har testat med kläder, utan kläder, sjunga, inte sjunga, gunga, inte gunga, gå runt, sitta still. Lägga till höger, lägga till vänster.
Mata inom 1 timme, mata inom 1½ timme, PappaKlimp testade ju inom 20 mnuter.
Ha på mig öronproppar och glo rätt in i tv:n, låta bli öronpropparna och ha på Mozart, Brittney, Sinatra, Metallica, Depeche.
:lol:
Jag ser ju att attityden minsann finns där :wink: och annat hade jag nog inte trott... men likaväl som man kan nappförvirra så kan man test-mat-förvirra, tror jag.
Har du tagit upp och matat henne när hon sover? Typ fem-tio minuter innan hon ska vakna. Många barn äter bättre när i sömnen. Sen vet jag en del bebbar som åt bäst i vagnen, lite trixigt men det går :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er, Kalaskakan? Nån förbättring? (hoppas, hoppas!)

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

miar70 skrev:Hur går det för er, Kalaskakan? Nån förbättring? (hoppas, hoppas!)

Kram!
:cry: nej...
Åh Miar det här är helvetet på jorden!
Jag har testat att backa, helt enkelt backa. Erbjuda flaskan/maten, låta henne äta och sen låta det vara. Ingen press, inget stress, hon får bestämma själv.

Gick bra hela dagen igår, gick ypperligt hela dagen igår.
Hon åt 16.00 sen var det tvärstopp på kvällen. Så vi la henne för natten och ungen SOVER fram till 02.30. PappaKlimp matar, hon äter 80'.
06.00 vaknar jag av att de har krig, Smulan vill inte ha mat och inte nu på morgonen heller.

Det är så J*LA stressande, jag menar... jag är van med att hon äter! Jag är inte van vid att hon äter dagens sista mål 16.00 och nästa 02.00 och sen, nu, 6 timmar senare fortfarande inte vill ha.

Det enda jag har att gå på är hennes tillstånd, hon ser ju bevisligen "nöjd" ut.
Men det är stressande, för jag vet att rätt som det är kommer hungern och kan då bara hoppas att hon fattar att äta.

Vi får se hur dagen blir.
:cry: :cry: :cry:

:heart: tack för att du frågar!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Förtydligande*
Vi la henne för natten 20.00 efter att ha erbjudit mat.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har du tagit upp och matat henne när hon sover? Eller ännu bättre, tratta in flaskan i vagnen / sängen, bara vända henne till sidan först?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mattiderna har inte stämt så det har inte gått att ta upp henne i sömnen.
Försökte dock igår 22.00, tvärstopp. Alla andra ungar har sugrefler när något åker in, inte Smulan...

Fick i henne en slatt (jag säger "slatt" för det är slatt jämfört med normala fall) nu.
För att inte röra till hela klabbet så backar jag, kör samma linje som igår. Jag backar och börjar om från Ruta 1.

Smulan har iaf visat att det inte är nappförvirring som råder iom att hon ändå åt bra igår på dagen. Så hon vet att nappflaskan är mat.
En undran är om det är så att hon har fått så otroligt mycket mat hittills att hon lutar sig tillbaka och vet att hon inte kommer att dö (?!).

Klimp började inte visa att han var mätt förän han var 4 månader, du vet - spotta ut nappflaskan, trycka ut den med tungan, vända bort huvudet.

Det är precis så Smulan gör, visar att nu är det stopp, jag är nöjd.
Men som sagt, syntax är att matintaget är nere på lägre än lägst om jag ser till dygnsintaget.

Sen som vi sa tidigare, det går i perioder (?! igen).

Vi får se nu på luren, la henne just - sover hon sig igenom den så kan jag bara anta att Ja, damen är nöjd.
malin123

Inlägg av malin123 »

Jamen BU och BLÄÄ, stackars er. Jag förstår preciis hur J*VLA stressande det är :evil: Hur ska man med små micro-ätningar dra på sig den där toppiga Attityden och övertyga om att man ska sooova så gott sen :?: :?:

Hoppas Smulan tar sig sitt morgonsov i lugn och ro :roll:

Tänkte häromdagen apropå flaskkrig att det är ju tur att jag inte flaskar för nu VET jag ju inte hur lite han äter, även om jag anade att lillemannen dragit ner på konsumtionen rejält. Men tji :^o , den ovissheten var inte långvarig, för BVC-besöket visade en heldippande viktkurva :x

Varför ska de plötsligen äta mindre? Nu säger vi till dem; Smulan, Conrad, nu ska ni mumsa MYCKET mat, mat, mat och mera mat. För det har vi ju lärt oss, att det är lösningen :?

Nåja, vad kan man annat göra annat än att, som du, backa och lita på att de tar sig det de behöver...

Kraaam :heart: :heart: :heart: :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hallåååå kalasis och Miar:-)

Hoppas ni inte känner er alltför frustrerade där hemma.......vill bara dela med mig av min erfarenhet :D
Vi flaskmatar ju också.....och har precis samma problem som ni.....helt plötslgit sjunker matintaget dramatiskt och ändå sover hon som vanligt....så kan ej vara hungrig.........

Har haft några sådana perioder som sedan efter ett tag växlar till att hon äter sjukt mycket i några dagar........fattar ingenting #-o ....men som sagt så länge lillen verkar må bra.....så försöker jag inte stressa över det.

Ett litet tips......vet inte om det är ok att göra så.....men funkar för oss......När hon skriker som mest och vägrar äta mat.......brukar vi lägga henne i hennes babygym under hennes favorit nalle och medans hon jollrar och är nöjd matar vi på med flaskan och lyckas faktiskt få ner en hel del :lol:

stor kram till er
V
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hörnu dear Bisquit, nu är ju fröken två månader och lite mer med på hur saker och ting är här i livet. Hur ser schemat ut? Mat och sovtider och eventuella matmängder! :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Malin ja du, jag får snart bege mig till vägning på BVC för att kolla upp damens vikt här. I det HÄR fallet så shit pommes vad jag önskar att jag ammade. Det blir ju definitivt "överlämna åt barnet att sköta det själv". Vilket också är min tanke här nu :-k
Som TUR är har jag inte behövt övertyga henne om att hon skall sova gott, HON har i de här 2½ senaste dygnen övertygat MIG om att hon sover gott.

Jag ser bokstavligen ut så här nu: :shock:
Hon drog 3 timmar på morgonen, TVÅ skitenkla skarvar.. Nu sover hon igen, det gick inte att hålla vaken, hon somnade på plats.
Åter igen, jag ser ut så här: :shock:

Pricken Två själar en tanke, om än fördröjd... jag fick i henne hennes slatt i morse genom att ha henne i sin babysitter. Frustrerad? Jag? Näää'raaa... inte alls, bara SÅ GRÄSLIGT MYCKET!!! :lol: (Att jag ens kan skratta nu är för mig en gåta).

Malin å Pricken Otroligt, otroligt GOTT att höra att era/våra jämngamla tycks följa samma mönster. Alltså MÅSTE det vara något som råder, som pågår som vi i vår tur bara inte har fattat.
And the 10 milion question is... :-k

Torpan
Schemat... *drar en djup suck*

Vi har bokstavligen haft skrikhelvetet här hemma i 10 veckor och 5 dagar, något som inte alltid framgår i mina inlägg. Jag låter bli att skriva under de mest hemska dagarna för det skulle bli så mörka inlägg som inte gagnar någon.
Vi har testat allt, jag testade att sätta schema strax efter 8v's ökningsperiod. Det visade sig att skriken tilltog - det för att hon inte pallade att hållas/vara vaken 2 timmar, utan måste få en 5min's eller 20min's mitt i vakenpasset.
Så jag släppte schemat med fasta tider och gick till att hålla 2½ timme vaket (det inkluderat 20min's lur) och sova 2 timmar. So far so good, maten funkade ypperligt då maten i synerhet, aptiten var på topp.

Vi hittade då en struktur där hon matades var 4e timme, sov sig förbi 01-målet, sov 20.00-04.00, vaknade/väcktes 07.00/07.30.

Sen har det hänt något här nu, de senaste 2½ dygnen har bara inte gått.
Natten till i.. förrgår? -går? sov hon sig förbi 04.00målet till 05.30!! Jag var trött som ett as, somnade själv inte förän 02.30 så jag vaknade inte av mig själv heller.

Att hon fick mat 05.30 gjorde i sin tur att hon toknekade mat 07.30, lite gick att få i henne 08.30 och sen är vi här nu.

Så schemat, ja, jag vill inget hellre. Men vad jag vill MEST är ha lugn och ro, jag vill inte ha skrikariorna som kommer sig av att hon vill sova, där hon agiterar emot att hållas vaken.
Det kräver sin energi, sitt tålamod, sin avlastning att stå ut med det här här hemma.

Som en fingervisning på mitt konstanta adrenalinpåslag - var till VC idag för blodtrycksmätning. Jag ligger i vanliga fall på 95/65 i blodtryck, det är helt normalt för mig. Idag låg jag på 130/100, det i liggande läge, vilande i 15 minuter. Så ja, jag gör ALLT för att hitta hennes rytm, jag gör ALLT för att hitta den bästa strukturen, de bästa tiderna. Att sätta schema nu, stressa upp mig för att klockslagen'a inte stämmer vore att hälla jet-fuel på en redan ofrivillig brand.

Måndagen var HIMMEL då jag höll henne 1½ vaken efter morgonen, sov 2 timmar, vaken 2, sömn 2, vaken 2, sömn 1½, vaken och sen natt.
Så kom ju då hon sov till 05.30 :arrow: tisdagen HELL.
Igår tbx till måndagens tider, HIMMEL, nöjd tjej INGA skrik igen men maten går neråt.
Idag, tja... hon bara sover.

Därav att jag backar med allt.
Jag måste utröna henne, jag måste se vad som funkar bäst. Jag är befäl, jag har attityd så jag kan sälja till andra men jag har ingen nytta utav det om jag motarbetar henne för att jag inte kan hela henne, hennes önskemål, vad hon bäst trivs med.
Det är nu när skriken avtar som jag lyckas. De andra dagarna går åt till att överleva och hålla oss alla här hemma vid våra sinnens fulla FRID.

Som sagt, NÅGOT är det nu.
Att äta sista målet bestående av 120ml (mot 165) 16.00 och sova, vara happy kid när hon är vaken och sen somna när mat erbjuds men tackar nej till, fram till 02.30; då ÄR det något.
Att sen äta 80ml 02.30 (mot 110-135) och sen sova sova som en gris till 06-07, då ÄR det något.
Att äta 110ml 11.40 (mot 165) och sen slockna som om hon hade varit i Rom en hel dag, då ÄR det något.

Jag vet bara inte vad.
Ökningsperiod? Utvecklingsperiod? Tillväxtperiod?
Vet inte. Återstår att se.

*Puh vad jagfick pratat nu*
-Öppnar härmed upp för diskussion.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Åhhh vad jobbigt det låter med en liten som äter för lite! :( Om hon nu gör det -alla barn äter ju olika, och så länge hon sover och går upp i vikt så är ju allt gott och väl. Det kan ju bli så att man stirrar sig blind på millilitrar när man SM:ar och har "mera mat" i huvudet hela tiden. Det viktiga även här är ju tilltro till lilla barnet, att hon skulle visa om något var fel. Verkar hon ha magont tex? Vilken ersättning ger du (du har säkert skrivit det, men jag minns inte :oops: ), får hon Sempers magdroppar? Har du en bra BVC-sköterska du kan prata med? Om inte kan du få låna min :wink: -hon är toppen! :D :heart: Det kan ju vara skönt att prata med nån med erfarenhet ibland!

De klassiska tipsen för att lura i lite extra har du nog redan fått!?
:arrow: Gå upp en storlek på napphål
:arrow: Mata sovande/halvsovande bebis (funkade inte för er vad jag förstod)
:arrow: Tillsätta lite rapsolja till ersättningen för extra mättnad

Stor KRAM :heart: jag tänker på dig och din Smula och önskar jag hade bättre råd och att ni skulle slippa skrik ska du veta!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kalaskakan! :D

Jag har tyvärr inte heller så mycket att komma med :cry: men om hon är en tröttis kanske du kan göra som Nancy med Lani och satsa på att försöka väcka när det är matdags? Då spelar det inte så stor roll om övriga tider blir "fel". 8)

Jag tänker att vid matstrulande är det oftast något som är fel i mat- och sovklockeriet, :roll: en powernap som skulle ha tagits liiiite liiite tidigare, en måltid som skulle ha kommit en kvart tidigare, eller kanske en halvtimme senare etc.

Visst försåt jag att schema känns som en jobbig tanke och ett måste för dig just nu - men eftersom hon är en sån där känslig liten en kommer ju allt att bli lättare för er båda när du har samlat tillräckligt mycket kraft för att orka trycka det på plats! :shock:

Och du - tänk vilka framsteg ni har gjort! Nu låter det ju som om varannan dag är regelbunden och går som tåget! :idea: Hade du trott på det om jag hade kunnat tala om för dig för en månad sedan att det skulle vara så? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Elin & Chokoninen :heart:!!

Utröning har pågått de senaste dygnen...
:arrow: Vi har nu ett schema även om det inte är ett schema jag har sett härikring.

07:00 Morgon Mat
09:00 Sova
12:00 Väcks
12:20ca Mat (har testat att mata direkt12:00; no no no. Tjejen vill vakna först)
-Hålls vaken med all möda&bus till 14:00
Sover 2 timmar
16:00 Väckning
16:20 Mat
18:00-18:20 20min lur
19:10 Mat
20:00 Sova Natt
02:00 Mat

Som ni ser så sover hon i princip 3 timmar på första passet. Här har jag följt, kollat, utvärderat. Får hon inte minst 2½ där så vill hon ta en nap under vakenpasset och det vill jag inte. Det blir att somna vid flaskan och hela det klabbet.
Jag ämnar att pö om pö dra ner på den 3 timmars till 2½ till så småningom 2.
Hon är alltså nu tokvaken vid varje matning, inget småslumrande som det har varit innan.

Jag har också sett att hennes tendenser är så mycket piggare på em än fm.
12-45-2-45 känns inte alls aktuellt på ett tag, jag ser ut så här: :shock: vid tanken :lol:

Att mata 15 min tidigare eller senare, jopp - det är finlir!

:idea: Utrönade en sak till och här är det också en "tvärtom". Vi hade ju stlk2 på dinappen, jag testade att byta till stlk1, och se, ilskan vid flaskan försvann en smula. Jag tror att det kom för mkt/för snabbt. Matintaget har inte sjunkit men det har inte ökat heller.
:idea: Gick från NAN2 till BabySemp2 till BabySemp1 - BabySemp1 är det som gillas mest och ätits bäst sen igår

Sammanfattningsvis:
:arrow: Jag backade kraftigt med trugandet av mat eftersom de sista matningarna faktiskt ENBART vad ledsna :cry: Hon gick från arg till skitledsen :cry:
:arrow: Hon är grymt trött, hon får 2 långa sovpass och en powernap på eftermiddagen

:!: Det funkar bättre men vi är inte tbx på fulla matmängder
:!: Eftersom vi inte är det så vaknar hon 02:00 numera för mat
:!: Den matningen går bra, utan bråk, strul, ledsamheter - vilket får mig att förstå att hon inte har ont nånstans

Från att ha ätit i snitt 730ml/dag gick hon ner till 580ml. Där är vi nu. Bättre dagar äter hon 660ml och som mest låg hon på 850ml.

Lurarna funkar ypperligt, 45 minuters skarv - får en hand på ryggen, skak i handtaget, på med klassisk musik (Vila-skivan) och somnar om på 3 röda och sover sen tills jag väcker.
Nätterna, inga skarvar. Somnar bums när hon läggs, vaknar 02:00, äter, somnar om med skak i handtaget och endera vaknar själv eller väcks 07:00.

Rapsolja får tillsättas om hennes viktkurva pekar åt fel håll, vi skall till BVC idag för vägning. (Tack Elin!)

Chokoninen, jaa nej jag hade inte trott dig eller någon annan heller för den delen :lol:
Visst har vi gjort framsteg, alla j*vla vagndrag vid skarvar förr HAR gett utdelning till max! Att göra skillnad på dag och natt har gett utdelning big time.

Jag känner att om vi får "bukt" med maten så är läget lugnt. Det kanske ÄR så enkelt att tjejen inte kräver mer än ynka 600ml/dag då får det vara så.
Jag har tillit till henne, att hon tar sig det hon behöver, därav måste jag backa rejält under dessa dagar som har gått. För att ge henne chansen att visa.

Som sagt, vi får se vad viktkurvan visar, följer hon sin så FINE, då vet jag.

Kram och tack tjejer!!
:heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen!
Vill bara flika in att alla inte följer 12+45+2+45. Jag hade liksom du en liten tröttfia och jag följde hennes rytm.

Vid 2 månader såg det ut ungefär som för er. Hade inte schema, men det blev i princip alltid så här:
ElinN skrev: 7.30: morgon
mat och umgänge enligt SM
9.30-12.30: sova vagn i uterummet 3 h (ibland lite mer)
14.30-16.30: sova vagn ute 2 h (ibland lite mer)
18.30-19.15: sova 45 min
21.30: nattslurk
22: sova natt
04: mat !:
Vid 3 månader såg det ut så här:
ElinN skrev: Schemat ser ut så här för Elvira 3 månader:
8: morgon, mat (inom 1 h)
10-12: sova vagn i uterummet 2 h (sover i praktiken minst 2,5 h)
mat
14-16: sova vagn ute 2 h (sover ofta 2,5 h)
mat
18: sova 20 min (sover sedan jag kortat övriga lurar numera 45 min här och det låter jag henne göra för det gör kvällen bättre)
mat
20: nattslurk
20.30: sova natt 11,5 h (här är hon som piggast och goast och orkar va uppe mer så ibland blir det läggning kl 21 för hon är så glad. Men när man lägger henne somnar hon alltid direkt oavsett tid!)
5: mat

Jag väcker på alla lurar nästan alltid (men först efter 45 min på sista luren som eg ska va 20 min). Mindre sömn än så här går inte! Hon ÄR en tröttis så är det bara! :D Hon fixar ju nätterna ändå, trots mkt dagsömn och tidiga mornar har vi inte märkt av än, tvärtom!
Vid ett tillfälle fick jag för mig att 12+45+2+45 was the shit och att vi också MÅSTE ha det schemat... Det var dumt! Funkade NOT! 45-minuters lurar har aldrig varit nått för min lillskrutta, hon behöver långpass för att bli utvilad, särskilt på förmiddagen, så är det bara! :!:

Nu vid 8,5 månad ser det ut så här:
11 + 2 + 1,5
Och jag erkänner -det kan bli ännu mer sömn på schemat då och då! :oops: :D 8) Vad sägs om ett par dagar med 12,5 + 2,5 + 2 vid 8-månaders ålder!? :lol: Ibland behövs det...

Med det här vill jag bara säga att det är olika för alla, och att man får hitta sin väg! :heart: Jag vet att du vet det, men ändå! :heart: :wink: Ibland villar man bort sig bland millilitrar och standardscheman som alla verkar ha osv... :roll: :heart:

KRAM!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"