Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Ok, tack för fint tips!
Börjar minnsann inte med 2 gångers matning på nätterna mera, har gjort det 2 nätter nu samt vagnat i vargtimmen, hujedamej!!Huvudet dunkar på mamma...

Sen på mornen när han väl tas upp vid 7 efter att ha gnölat o gnällt på magen kan han ligga å skratta en stund på rygg, och när jag ger mat hugger han i, men blir fort nöjd, dvs är då inte så förfärligt hungrig.

Nu blir det mera mat i schemat :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vi har börjat med gröt till våra tjejer. Slät risgröt från HiPP. Och sen fortsatt med grönsaks/rotfruktspuréer. Majspuré har varit väldigt poppis. =P~

Mata på! :thumbsup: :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hallojsan!

Nu behöver jag lite peppning här :D

Ska ta tag i nätterna på allvar nu, det ska slutas serveras mat nattetid. Grabben vill ju knappt ha frukost sen, så inte tror jag att han hungrar bort under natten :lol:

Jag har nu börjat ha honom i spjälsängen, tyckte att han skulle få det bekvämare där, vagnen blir lätt svettig, då madrassen e så tunn, även om han bara har en tunn filt över.

Sitter själv uppe med tuppen, efter att jag blev sömnlös då jag hade matat vid 4.30..men bra tidpunkt att va uppe, man har ju lugn och ro och får nåt gjort!

Till saken nu då!!

Inatt när han började böla vid 1.30 så gjorde jag inget på ca 2 minuter, men sen gick jag upp och buffade och sa ramsan...kändes mest som skriket stegrade sej då, men han gav sej ändå fort efter. Vid 4.30 ammade jag, och han somnade direkt om. Än så länge e tyst. Klockan e 6.15.

Vad jag främst vill ha lite feedback på är detta med att ingripa vid uppvak. Han skriker ofta upp sej lite, men brukar sen ge med sej ganska fort. Hur ska jag gå tillväga, tidigare drog jag i vagnen. Nu har jag ramsa o buff att ta till, alternativt ingenting. Jag vet ju inte huruvida han förstår sej på ramsan ännu, men jag har börjat sätta in den iaf. Det enda förargliga är att då jag gör bekräftelseramsan, så sätter han igång igen!! Det känns som jag stökar till med med mina "ingripanden". På dagen gör jag ingenting vid 45-minuterskarven, han sover gott efter 1-2 minuter. Men skarvproblemet e kvar (men det går bättre o han somnar fort om), en gång sov han över det.
Men med buff o ramsa har jag nu betydligt sämre verktyg! Han skriker ju bara mera då. Samtidigt som man nästan måste ha en ramsa, vad gör man annars i framtiden, han kan ju inte sova i vagnen jämt! Och något "måste" jag ju göra, annars blir ju allt mera en s.k. "skrikmetod".

Tacksam för tips, eftersom maken o dottern ska sova vid sommarstugan inatt, så då stör vi ingen ifall det skriks när ingen mat serveras.

Det känns som jag alltid vill skona alla andra, och drar i vagnen jämt eller bjuder mat för att slippa skrik o att hela huset e vaket i vargtimmarna. Med hela huset menar jag väl främst dottern då..

Ja just det: borde kanske tillägga att han numera äter gröt varje kväll vid 18-tiden och tar en nattslurk på det före kl 19. Igår gav jag potatis-morotspure´på eftermiddagen och tänkte fortsätta med det.

Må så gott i vårsolen :heart:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Jag tycker det känns tidigt att ta bort sista nattmålet redan...
Har han sovit över det av sig själv eller varför tror du att han inte skulle behöva det :?:

Många inför spjälis, ramsa och tar sista nattmålet samtidigt, tidigast vid fyra månader ofta senare vid 4.5-5 månader. De enda jag vet som inte haft nattmål kvar innan fyra månader var de som sov över det utav sig själva.

Anledningen till att man inte använder ramsan och troligen varför den inte "tar" på rätt sätt för sonen är för att småttingar under fyra månader söker ett ansikte till rösten om du förstår.

Är det någon annan som har erfarenhet eller tankar kring det här :?:

Kanske inte var vad du sökte, men det är mina tankar :wink:
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Kul att det går så bra med smakisarna :thumbsup:
Glömde ju skriva det :)
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Saroza,
Jag instämmer med Johanna -det är tidigt att plocka bort nattmålet för en sån liten plutt. Om han sover över själv är en sak, men för en vecka sen skrev du att du hade ammat 2 gånger per natt. Personligen skulle jag avvakta, men endast du kan avgöra när sonen är redo och nattmålet ska bort. Kom ihåg att det är för sonens skull, för att han visar att han är redo, det ska bort i så fall. Anledningen till att han inte är så hungrig på morgonen kan ju vara att nattamningen ligger ganska sent.

Sen är det otroligt viktigt att vara konsekvent. ALLTID. Du leder, visar, lär. Ger man motstridiga budskap skapas förvirring.

Jag skulle också vilja be dig att läsa på lite -i Barnaboken och här på forumet finns all information du behöver om när och hur man använder ramsan tex. Mamma och pappa ska veta vad dom gör och varför. Är du med?
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hejsan,

jep, kanske bäst att vänta nån vecka ändå. om ett par veckor e han 4 månader.

Tar nya tag då, eller lite senare, om han inte sovit över. Tack för respons.

Har läst SHN-boken idag, var ett ta sen jag läste den, för att påminna mej själv lite.

Men vi fortsätter i samma takt här, det går annars helt bra, förutom att nån natt har varit lite stökigare, förra natten var dock riktigt bra.

Vi hörs!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lycka till! :thumbsup: Håll oss uppdaterade! :D
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hallojsan i sommarvärmen :D

HAr några minuter på mej innan det är dax för väckning av kidz!

Har inga frågor, inga klagomål...vill bara berätta att det går så bra, allt är underbart!

Min lilla Ted är en ljuvlig liten filur med ett mysit skratt och skrattgropar, han ser finurlig ut och liknar mest en liten Karlsson på taket med sitt rödaktiga hår!

Han sover numera i spjälsängen, så blir det ingen risk att han blir bortskämd med vagnande eller skak..även om det ibland skulle behövas. Jag håller på och sätter in ramsa till honom, bekräftar varje gång han håller på att somna. Men visst, lite "arg" e han nog då han läggs..tyvärr. Även om han skrattade just innan. Nå, allt har väl sin tid.
Förmiddagarna blir dock färd i vagnen, för då gör vi "aktiviteter" med storasyster, parken etc.

Ifall nån läser min tråd, så kanske den kan vara till hjälp. Jag kommer aldrig, aldrig att vilja läsa den från början igen...tiden i vintras var inget jag vill minnas. Jag förstår min desparetaion, även om den är helt bortglömd nu.

Och klart, att allt e enklare har kanske en god förklaring i sommarvädret...lättare att komma iväg med dom två.

En sak e ganska störande ändå...han hatar att åka i bilstol, han e butter o arg direkt han sätts dit, direkt man ens sätter en tunn mössa på honom.
Ifall nån har tips för detta, så mottages det gärna, så kankse vi har lättare de gåner vi ens ska så liten bit som till affären, men som sagt..mitt ärende var mest att berätta att vi har det bra me lillen!Storasyster har insett att man kan använda sej av "jag vill inte" ganska mycket, håhåjaja... :D

Nu e de väckning av busarna!

Ps. Schemat sitter som gjutet!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup: Vad kul att höra att det går så bra för er! :D

Grattis!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Elle

Inlägg av Elle »

saroza skrev: Har inga frågor, inga klagomål...vill bara berätta att det går så bra, allt är underbart!
TACK för att du delar med dig :heart:! Er resa hjälper många! NJUT av varandra :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, grattis till ert underbara liv! :lol:

Ang. Bilresor så var Tor lika dan, vi kunde inte åka långt och om vi skulle längre än 10 min så fick vi ta dem på en lur. Så länge han satt i babyskyddet halvliggandes var inget i bil skoj. Men kanske kan en majskrok eller annan trevlig muta fungera?

Sen blev det bättre när vi bytte till vanlig bilbarnstol och han kom upp och sitta mera rakt och kunde se ut, leka med lite leksaker äta små majsbågar osv... Så ge inte upp, det blir bättre. Öva regelbundet med korta resor och ta långa på luren om ni kan är mitt bästa råd. Häng då över ett skynke även i bilen det gjorde jag. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vilken härlig uppdatering :D
Vilket strålande jobb du har gjort- du och sonen :heart:

Vi har samma trubbel vid bilfärd men vi använder oss av samma knep T-mamma gav. Dvs. mutor och leksaker.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Tackar för fina ord och biltips :heart: :heart: :heart: :heart:

Jo, precis fr.o.m nu borde mutor och leksaker funka bättre när han är såhär stor, nu kan han ju hålla i saker å så. För bara ett par veckor tillbaka var han mycket mera "spädis"..eller hur jag ska uttrycka det. Ja, han är helt enkelt mera en stor pojke nu :D

Ska öva lite med bilandet..vi har egentligen lovat storasyster att åka till Muminvärlden i sommar, få se nu då :wink:
Det ska säkert ordna sej, som det mesta gör, förr eller senare!

Tjihoo vad jag gillar min lilla "Karlsson på taket", det är bara propellern som saknas :D

Ha det gott igelkott!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

UNDERBART med en så härlig rapport saroza! \:D/ :heart: =D>
Det är du som har tagit er dit ni är idag! :thumbsup:

Insämmer med övriga angående bil. Ingen favorit här heller. Och sova i bilen går INTE. 20 min max. :roll: Man är ju magsovare hälsar min lilla. :wink: Så det är leksaker och mutor, leksaker och mutor... :lol:

KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"