Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

Inlägg av Idacha »

Idag införde vi nytt schema då Ida envisas med att vakna kvart över fem fast hon ska sova till sju och jag därför tror att hon behöver sova färre timmar. Inte så långt kvar till hon blir nio månader ju...

Såhär ser nya schemat ut. Några kommentarer?

0700 Vakna
0700 Äta 250 ml välling
0800 Andra frukost, smakar lite smörgås
0900-0920 Sova fm-lur
1030-1100 Lunch, vanlig mat med efterrätt
1230-1400 Sova långlur
1400 Mellanmål, 200 ml ersättning
1730 Middag, vanlig mat med efterrätt
1840 Nattslurk, 200 ml ersättning (kan inte äta välling på kvällen för då bajsar hon hela natten)
1900 Sova natt.

Idag var hon dödstrött vid läggdags och fick inte i sig mer än knappt 100 ml ersättning samt blev mest ledsen när vi körde skrattet till gonattet. Hade tänkt mig en femminutare på eftermiddagen, men tröttheten visade sig inte förrän framåt sextiden så det hanns aldrig med. Imorn blir det nog en femminutare... Hon somnade efter lite skrik på bara fem minuter. Får se hur natten och morgonen går nu. Tar tacksamt emot kommentarer om schemat!!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det jag funderar över är att ni äter lunch redan 10.30 och luren är inte förren 12.30. jag skulle vilja ha lunchen senare så att hon är ordentligt mätt under hela långluren. Kanske du skulle lägga in en mer ordentlig andra frukost vid 8.30 typ gröt för då kan du flytta lunchen till 11.30. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jag ska pröva det! Skälet till att det har blivit såhär med frukost och lunch är att Ida varit kinkig med att äta mat och då var det här ett sätt att se till att hon var riktigt hungrig, men jag ska ge mig på det där med en ordentlig andra frukost nu när hon oftast äter mat ganska bra.

Har en annan fråga också som uppkom nu. Ikväll somnade hon tio i sju, men vaknade igen halv åtta och kunde inte somna om. Jag har ramsat och faktiskt varit inne och buffat i två omgångar, och tillslut somnade hon om. Detta har inte hänt någon gång sedan kurstart.. Tror du att det kan vara en reaktion på schemaändringen? Funderar på om hon är hungrig eftersom hon inte drack nattslurken ordentligt, men såna orosvargar ska man väl jaga bort :oops:
Lucas 20120222
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Funderar på om hon är hungrig eftersom hon inte drack nattslurken ordentligt, men såna orosvargar ska man väl jaga bort
Mmmm... Det är ingen nyföding precis. :roll: :wink:
Visst kan det knasa lite när man byter schema, det vet du väl om? Det tar man inget extra för, det ger sig på ett par tre dygn. :D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej Hopp!

Var ett tag sen vi var här nu. Förmodligen för att det mesta löper på ganska bra nu. Vi har nytt schema:

0700 Vakna + välling
0800 Frukost, gröt + smörgås
0900 Sova 45 min
1130 Lunch
1300 Sova 1,5 h
1430 Ersättning
1715 Middag
1840 Ersättning (trugas i 50 ml)
1900 Sova natt

Vi har dock ett problem som kvarstår. Ida sover aldrig längre än till klockan sex. Har prövat det mesta. Bara fortsätta sova. Ramsa så fort hon vaknar. Slamrat med disk. Inte ramsa alls. Ramsa massor. Inget fungerar. Det som fungerar bästa är dock att bara vara tyst och låtsas som ingenting. Då ligger hon nämligen nöjd och snackar i sin säng fram till halv sju innan hon börjar bli missnöjd. Ramsar man en endaste gång har man en morgon av skrik och missnöje. Hur jag än gör slutar det med att jag alltid måste plocka upp henne typ kvart i sju för att hon inte ska hinna skrika upp sig totalt.
Finns det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att få henne att sova hela vägen till sju???
Lucas 20120222
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi hade problem med tidiga morgnar i flera månader. Vi valde ett sätt att bemöta uppvaken på och sedan höll vi oss till det. Till slut föll poletten ned! Väckarklocka är en bra sak att införa, den ringer utanför dörren och så tar man med den in på morgonen så får barnet stänga av när de lärt sig det. Kolla så det är mörkt och svalt också.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för ditt svar Emma!

Skönt att höra om någon som varit i samma sits men som det löst sig för. Har tänkt på det där med väckarklocka och ska se till att köpa en redan i morgon. Vi har ju haft några schemaändringar samt omställning till vintertiden sedan hon kurades så kanske inte så konstigt att hon har svårt att hänga med i vad som gäller.

Tack :D
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Jag ställer mig och bugar i led, väckarklockan ÄR verkligen helt suveränt för tidiga morgnar. Bra beslut! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"