Jo!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vänner! :heart:

Nu har jag hämtat mig lite från de tårar av rörelse förra inloggningen gav.. :wink:
Nancy skrev::heart: Fjällmor: Du finns i mina tankar och jag hoppas så att du slipper för stora plågor :( Om jag förstått saken rätt är det så att du antagligen kan komma att ha det såhär graviditeten igenom men kanske i varierande grad :?:
8) jupp du har förstått rätt.. och i regel blir det ju "tyngre" med tiden så att säga :wink: :lol:
Jannika skrev: :lol: Mitt sprattel är borta men vadderingen kvarstår. :shock: Kan någon förklara DET med en kemisk formel? Jag har provat att suga upp den med ökat intag av bullar och Ahlgrens bilar men det hjälper inte alls! Jag står rådlös...
:idea: kanske skulle prova något svampigare för att öka uppsugningsförmågan då...? :-k :lol:
JennyH skrev: Nämen, din gamla stackare :cry:
:shock: SÅ gammal är jag väl inte...än... :wink: :heart: :lol: Jodå, genom att ta detta beslut har vi säkrat även vilodagarna..
*frieda* skrev: Kära Fjällmor :heart: Gratulerar till Bonzo Fjällräv :D Hakar på TorsMamma: Magdans ska det vara :thumbsup: Jag gick på en "magdans för gravida" kurs när jag väntade senaste tillskottet :wink:
:D Tack frieda! Jag har ju lite långt till kursmöjligheter med improviserar för fullt framför vedspisen :lol:
TorsMamma skrev:Stackars fjällmor :cry: Vi får hålla kontakten, kanske Tor och jag törs göra någon form av utflykt innan jag börjar jobba i Nov? Men bara kanske... Och om vi får komma så klart :wink:
:shock: OM ni FÅR :?:

Såklart ni får!!! :heart:

Jag har också gått igenom mina dvd-pass grundligt och funnit att "FitMama"-dvd'n innehåller rejäla pass för rygg/bäcken/mage i ställningar full genomförbara... :thumbsup: En bra dag kan man inleda med salsa-passet som uppvärmning! 8)
Jannika skrev:Men hur ska Gastsjön och alla skräp klara sig utan Fjällmor? :heart: Med eller utan gnisselfogar och vadd? Det gååår ju inte. Ambulanshelikopter? Med Idol-Markus som underhållning bjudandes på snittar och alkoholfri champagne? Kan nån fixa det lite snabbt, tack.

Kram Jannika
...speachless... :heart: :heart: :heart:
innerligt tack, min vackra vän

Ewa skrev:Jag har två olika varianter på bälte från mina båda förlossningar. Dels det vanliga, elastiska som man brukar rek av BM, dels ett mer ortopediskt som jag fick från ortopeden när jag fick diskbråck och hade foglossning när jag väntade Anton. Vill du ha något av dem? Om du har länge att vänta tills du ska till BM eller så?
:!: Ja tack!!! :oops: :heart: :lol:
Jag har ett gammalt slitet elastiskt.. men det räcker ju inte så långt i blåbärsskogen :roll: Vad kostar de...?

Storkramen till er alla från regniga fjäll!

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har ett gammalt slitet elastiskt.. men det räcker ju inte så långt i blåbärsskogen Vad kostar de...?
Det elastiska kan du få, det andra kan jag gärna ta tillbaka när du inte längre har behov av det - tror det är rätt hållbart. PM:a din adress, så skickar jag!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: ÅH TACK!!! :heart: \:D/ :oops:

pm kommer bums..

Innerligt tacksam kram!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

pssst..... vecka 18 :shock: :lol: shit va fort det går!

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
Snart halvtid, du :wink:
kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ujujuj, vad spännande! Vad ska det lilla barnet heta om det visar sig vara en flicka? Bonzo även då?

Nella är nu 6 v. Stora damen! Snart 6,5 kg med "händer som ser fastskruvade ut på armen" som barnmorskan uttryckte det. :lol:

Hur går det med fogar och förberedelser inför vintern?

Tänker på dig! :heart:

Kram Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Fjällfolket skrev:pssst..... vecka 18 :shock: :lol: shit va fort det går!

/Fjällmor
Spännande! Full rulle där inne kan jag tro ;) Hur går det med fogarna och vinterförberedelserna? Det låter så himla härligt när du berättar om ert "samlande" inför vintern!

Det var så tråkigt att du inte kunde komma till Gastsjön, jag såg fram emot att få träffa dig! Men jag såg dig på en filmsnutt i alla fall :)

*kram*
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hellooooo vänner! :D

Jodå, jag tar mig runt - i sann SusanDinspirerad sjöjungfrustil 8) och vi jobbar på med vinterförberedelserna. Skörden i köksträdgården, min stora stolthet, blev det lite brådis med nu då de varnat för snöbyar :shock: i veckan... Men jag hann! \:D/ Nu väntar storkok av alla de slag... :heart:
Detta skulla jag inte klarat utan Ewas underbara ortopediska bälte! Jag är dig evigt tacksam...

Idag var vi tillväxtUL :D hos den gaaaamla apparaten :wink: :lol: Det är inte mycket man ser om inte bebis är snäll.. och sin vana trogen gömde Bonzo sig, sprattlade iväg som en annan skygg fjällräv :roll: :lol:
Vara med på bild..? [-( Glöm det!
Efter mycket kämpande lyckades min erfarna BM få tag i de nödvändiga måtten, trots Bonzo Fjällrävs ihärdiga viftande med armar å ben :lol: och ständiga försvinnande ur bild, och jag fick nytt datum IGEN :!:
26 januari är dagen D, eller ja... de som känner mig vet ju... eller hur Jannika? De seeega hinnornas systerskap slår till igen...? 8)

Namn..?
Jo, storbarna har 2 lååånga listor i köket. En för pojknamn och en för flicknamn :D Ni ska se vilka härligheter som står där! :heart: :lol:

Nu måste jag vila en stund..
Kram!
/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Aha! Då var Bonzo bara arbetsnamnet, jag förstår, I understand, je comprend, Isch festeensi (typ tyska)... :lol:

Nytt datum! Igen. Jag gissar på en februariräka, kanske på min dag 9? Det blir ju en svåååårslaget snygg och trevlig individ. :wink: Vi vattumän/kvinnor är ju kända för vårat intellekt, vår originalitet och vårt samhällsengagemang. Empatiska utan att vara kletiga. Jomen. Fint som snus. :lol: En aquarius blir det ju hursom. Lyllos er.

Du som bor i den öde ödemarken kanske bara ska vara tacksam för att höra till de sega hinnornas eminenta sällskap. Annars blev det bäbisar i Kattisavan titt som tätt.

:heart: All kärlek till dig från höstens Gävle! Nella skickar lite cyberdregel i tangentbordet genom etern. :heart:

Kram Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack Fjällmor för rara ord! :heart: Det var väl bara supertoppen att det kunde komma till lite användning.

Och jag slår gärna ett slag för 9 februari, jag med. Väldans bra födelsedag, tycker Lilltufsan, som är precis så där skärpt, originell och samhällsengagerad som Jannika beskriver :lol: 8) :wink:.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej i sena kvällen!

Jannika: Jo men jisses vilken färggrann fruktsallad vi blir! Kan en vattumännska hävda sig i skaran tro..? Min lillfisk har det liiite körigt på den fronten emellanåt 8-[ :heart: Jag menar: mamma och pappa Lejon, storasyster jungfru, bror lillfisken...och sen kom det ett lejon igen :wink: :lol: :heart: Vilken röra! 8)
Namntankar finns, men de tar jag hellre på pm, om du är nyfiken :wink:

:heart: Ge goetjejen en rejäl buspuss på magen från mig! :heart:

Ewa: jotack, du anar inte.. Jag blickar ut över fjällen och tackar dig ändlöst...varje dag! :heart:

\:D/ Jag har andra nyheter också, men nu orkar jag inte sitta längre... återkommer!

Häpp!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

nu till min andra nyhet...

Jag hade ett litet "missöde" i början av graviditeten, med vikten min... Skrev då på ett annat forum, där en klok läkare svarar ang. lc-kost. Här kommer citat:
Gravid!

Hej Doc!

Jag la om kosten till lchf i januari efter att ha tröttnat rejält på den övervikt min medicin (antidepp) fört med sig, med mycket gott resultat kan tilläggas Efter att ha tappat dryga 10 centimeter allover ökade plötsligt måtten !!!
Efter ett par veckor kollades vågen . jodå + där med.. efter ytterligare några veckor fick jag ett + till: på grav.testet. Det blir den 4e knäppgöken i min härliga barnaskara!

Jag tog kontakt med min läkare för att bolla medicinering och kost - man vill ju att lillräkan därinne ska må bra. Medicineringsdelen av samtalet gick kanon, men när vi kom till kosten vart det tvärstopp! Allt handlade om hur farligt det var att leva utan kolhydrater... Jag blev såpass uppskrämd (lite beviken på mig själv är jag) att jag började äta som förr - och vips drog jag på mig 15 (!!!) kilo. Jag insåg ju att detta är ohållbart, och äter nu ett mellanting mellan GI och LCHF...och då är viktuppgången lite långsammare - puh! Samtalet resulterade alltså i att jag väger 90 kg redan nu i v.15

Så nu vänder jag mig till dig, oh kloke Doc

- Vad anser du om lc-kost under graviditet?

- Vet du om det finns klok info någonstans anående detta...?

- Fundering: Vad är "farligast" under grav. En kraftig övervikt (med de risker det innebär för mor/barn) eller en ev. minskning/stillastående vikt med lc-kost...? Fundersam

- Intag av omega3 under grav...? Vissa rekommenderar, andra säger avstå Fundersam

Hoppas innerligt du kan hjälpa mig!

mvh

/Fjällmor
så vad sa vågen igår..? I v. 19:

90,8

\:D/ \:D/ \:D/

Jag har lyckast bromsa viktökningen :!: (Fast jag knappt kan gå!)
Och det med de bästa värden jag haft under någon graviditet! Jag har ALDRIG haft så bra blodvärden som nu, inte ens mellan graviditeterna!!!

Tokstolt är jag :!:

:lol: \:D/ 8-[
/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, är det nån som ska klara den samlingen så är det en vattuman. Sociala, självgående och kan mäta sig med både lejon och oxar i fråga om envishet. Bonzo kommer klara sig utmärkt. Alla lejon kan eventuellt bli lite svettiga av att inte kunna styra och ställa med vattumannen, lejon har ju en tendens att bli lite dramatiska av sånt. Funkar inte på en vattuman, där är det logiska argument som gäller. :lol: Vattumännen brukar ha stort överseende med alla olika sorters människor och livsval så länge de själva får göra som de vill. Så lilla fisken slipper komma ikläm vad gäller vattumansenergin i alla fall, haha! Jungfrun kan få det lite tuffare, de brukar vilja att alla rättar in sig i ledet. Ordning och reda. Men de delar intellektuell skärpa så det går nog utmärkt det med. :wink:

Självklart vill jag veta mer om namn via PM! Öff körrs! Guuuud vad spännande. Och helt rätt att inte sprida energierna över hela forumet, ibland är namn som blommor som måste få slå ut ifred.

Nella tackar för pussen men den är inte utdelad än för på den runda magen sover hon just nu. Förkyld av en sketen dagisbacill som storebror släpade hem direkt. Läskigt. Vad GÖR de på dagis eftersom bacillerna blir så aggressiva där? Någon som har en teori?

Ewa, Lilltufsan :heart: MÅSTE ju bara vara en förtjusande liten stinta, det hör jag ju! :wink:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vi måste ha skrivit samtidigt...

Jag fattar inte, HUR gjorde du? Vad sa Doc? :roll:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men att du är stolt fattar jag iaf. :roll: :lol: GRATTIS till de utmärkta blodvärdena! Bra jobbat... vad du nu gjorde. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"