Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Yosa

Inlägg av Yosa »

Oh tack för ditt svar! Glad att du svarade så fort :D

Nej jag tänker att jag vill vänja Liten vid mycket ljud och kunna vagna där jag just då befinner mig. Ja just det, lurar ute också, det hade jag inte tänkt på. Jätteviktigt! Stora sov ofta ute.
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

jag sitter här och läser på i Barnaboken och här på forumet tills ögonen blöder. Jag har skrivit ut en del schemaförslag och jag är medveten om att det ju är Lilla barnet som ska visa tendenserna till det nya schemat. Jag har ändå en fråga till er kunniga. Har ni något förslag på schema som skulle passa ihop med vår nästan 3 årings schema (3 år då schemat för Lill* ska införas)?

Elins schema i korta drag:
7 Godmorgon
7.30 frukost
10 frukt
11.30 lunch
12-12.45 vila, film, bok eller kassettband
15 mellis
17 middag
pyjamas, tv-soffan
18.30 gröt
tandborste, rullgardin ner
19 Skratt, bus, killikill och Godnatt

Utelek fm och/eller em. Socialdelaktighet under dagen i olika former.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag menar då ett 2 månaders ålders-schema.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu kommer ju varken du eller jag kunna "sia" framtiden... :roll: :lol:

Men om vi "leker" med schema så kanske Lucines första schema skulle kännas lite lockande? :wink:

07.00 Mat
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat
12.00 Sova 2,5 tim
14.30 Mat
16.30 Sova 45 min
17.15 Mat
20.00 Godnatt
22.00 Nattmål i sömnen
04.00 Nattmål

Här finns också lite tankar kring sömn och schema...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30

MEN, det kan ju faktiskt vara så att dessa INTE kommer att passa er alls. Försök att njuta lite av stunden också och inte planera och tänka FÖÖÖR långt fram.

Små barn skall njutas av och njuta själva också. :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jättetack för ditt schema och dina kloka ord! :D Ska läsa länken.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag funderar lite på det där med vagning och buffning. Vad jag förstår ska man vagna alternativt buffa till lugn och tystnad. Sen solfjädra och sen gå med en ramsa. Vid nya frågor ska man vagna alternativt buffa igen. Min fråga är då ska man gå in direkt som barnet frågar och börja vagna/buffa till lugn? Eller ska man avvakta en stund? Läste någonstans att man ska icke-vagna mer än vad man vagnar. Hur ska det gå till om barnet frågar med en gång som man har ramsat och gått?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Yosa, nu har vi ju sådana "hypotetiska" frågor igen.

motfråga blir ju då naturligtvis.

Hur gammalt är barnet?

Mat?

Schema?

Ja man skall nästan alltid vagna mindre än man INTE vagnar om man säger.

Svar på frågan är LÄR dig lyssna av och tyda skriket innan du fortsätter, typ. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja nu börjar det närma sig och det känns jätte-spännande! :)

Började göra iordning skötbordet och funderade då på; AW säger ju att världen ska vara liten innan den blir stor.
Jag undrar lite om synintrycken främs under de första veckorna (smekmånaden).

:?: :?: Ska det vara lugnt och "tråkigt" med ytterst lite synintryck första veckorna eller ska Liten redan från början ha mycket att titta på? Tänker då på tex. mobiler och bilder runt skötbordet etc.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
just det där med lagom med intryck och nåt att känna igen osv funderade jag mycket på med mitt första barn. Var nog lite småstressad kan jag tillstå... :wink: Nu med Hannes tänkte jag inte så mycket på det men hade några roliga saker på ställen där vi ofta var såsom skötbordet, en grej att titta på i bilen och en färgglad filt som vi ofta hade med som var kul att titta på. Bara det inte blir för mycket farande hit och dit tror jag inte man behöver fundera så mycket på just det här med synintrycken. Och om man nu är ute och far så hade jag med den färgglada filten som "igenkänningsfaktor".
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Yosa

fråga om filt

Inlägg av Yosa »

en fråga om filt under smekmånaden (s. 79 i BB)

1) Ska barnet ha den både då den äter, sover och bärs runt
2) Stämmer det att den bara ska användas under de 3 första veckorna?
3)Har ni använt filt? Vad för typ av filt?
4) Lindar man även in armarna på barnet? :lol:
Yosa

Inlägg av Yosa »

puff
Krümel

Inlägg av Krümel »

1) Huvudsaken är att barnet är ordentligt varmt! Hela tiden. Hannes sov jättebra när han var varmt inpackad även fast det var mitt i sommaren.
2) Efter den första tiden kan man börja "härda" dem lite och klär dem ungefär som man klär sig själv. Sen finns det faktiskt barn som är varma av sig och de som är kalla. Mina barn har tex varit kalla av sig och fötterna och händerna blir lätt kalla, så jag har pälsat på dem mer än de flesta. (Sen tyckte förstås tyska svärmor att det skulle vara äääännu varmare men det är en annan historia. I Tyskland klär man på barn väldigt varmt även när de är äldre.)
3) Jag har använt en ullfleecefilt från Minimundus (http://www.minimundus.se/valkommen.htm - till baby - sova) och tunna bomullsfiltar/skötfilt. De har varit jättebra att ha sen också. Ull är jättebra för det blir liksom aldrig för varmt. Kan rekommendera det till åkpåse i vagnen också! Syntet kan bli svettigt men både mina barn och min systers tjej har haft åkpåse i ull och det blir aldrig för svettigt, bara lagom varmt och skönt!
4) I början kan man absolut linda in armarna också. De är ju vana att ha det varmt och trångt.

Allt kommer att ge sig när bebisen kommit men det är perfekt att vara förberedd!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ditt svar!

Ja jag sitter o läser Barnabken med stort intresse. När fråga uppstår så frågar jag här. Även om många har påpekat att jag är tidigt ute. Men SEN tänker jag inte sitta och läsa BB så ofta/mycket.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej där ute i världen!!

Nu är vår Lillebror här. ALBIN föddes 25/1 på BF + 4. Han vägde 4035g och var 52cm lång. :heart: :heart: :heart:

Underbar liten prins!

Ni som följt min tråd vet att det var mycket jobbigt när storasyster föddes för 3 år sedan. En traumatisk förlossning där de fick rusa iväg med henne. neonatalvård några dagar. Hon hade låg apgar. Mycket jobbigt eftersom min egen syster är gravt förståndshandikappad av en syresbrist vid förlossningen. '

Nu när ALBIN föddes gick det jättebra!! Förlossningen tog halva tiden mot förra förlossningen. Albin var pigg och allert direkt. Han skrek (vilket Elin aldrig gjorde de första 2 dygnen) direkt och tog bröstet efter bara nån minut. Helt underbar förlossning!

Nu är vi hemma och snusar babynacke :) Jag försöker ha SM lite grann i bakhuvudet och tycker väl att det fungerar rätt så bra.

Lite frågor har uppstått och skulle vilja ha lite feedback från er Kunniga. Han är nu 6 dygn gammal.

Han har lätt för att vara vaken bortåt 1,5-2 timmar efter sin "frukost" som brukar vara vid 7-8 tiden någon gång. Han äter bra och somnar sedan i sin vagn. Dagens andra mål fungerar också ofta ganska bra. Äter, äter och äter :)

På eftermiddagen rör det heöa ihop sig lite. Han är trött och svår att hålla vaken. Jag trugar och han "deckar" :D . Ja fick rådet på BB att inte ha för mycket kläder på honom under matningen efetrsom han då blir varm och somnar lätt då. Jag har body på och när det sedan är sovdags så åker filten runt och han lägs i vagnen med några skak. Men som sagt jag har svårt på eftermiddagen att få honom att äta på. Han småäter och småsover om vart annat då. :?: Vad råder ni mig till där?

Jag vet att det ju är en ökning nu runt veckorgränsen. Jag äter massor :) :oops: , vilar, dricker mycket och dricker även amningsthe. Tar det lugnt och vilar mycket när jag inte sover. Faktum är att jag sover mer och bättre nu än vad jag gjort de senast veckorna som höggravid :)

Några nätter nu så har natt-matningen tagit ett väldans tid. Bortåt 1,5 timme (nån gång rentav 2 timmar) innan han ätit klart, rapat, bajsat x flera, ätit igen och kunnat slappna av och somna om. :?: Vad göra?

Jag vet att vi är på Smekmånaden och att allt ska få sin tid. Men undran ligger just på det att han sover så mycket på em/kväll och sedan är vaken och pigg på natten. :?: Hur vänder jag den skutan?

Inatt fungerade det dock bra. Riktigt bra. Han somnade 20 och vaknade 23. Då tog matning, rapar, blöja etc lång tid. Vi somnade om vid ca 1.30 (då varit vaken ca 2,5). Sen sov han till 5.30 och åt exemplariskt och effektivt till kl.6. (vaken 30 minuter alltså) Sen sov han till 8.45. Morgonens första mål varade sedan 8.45-9.15 (vaken 1,5) då han tyckte att han ätit och bajsat klart och somnade gott i vagnen.

Några råd på vägen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Hej Yosa och supergrattis!!! :heart:

Vad lycklig jag blir av att höra om din lyckade förlossning och er fantastiska hemkomst.

Jag tycker du gör så mycket SM som bara är i din makt just nu. En liten sak är ju som vanligt att du kan försöka att räkna några vakentimmar på dagen typ mellan 6-8 tim max. Gärna med 1,5-2,5 rytmen. Så låt inte honom "bestämma" att man INTE är trött utan bestäm du att när 1,5-2 timmar vakentid gått, så läggs man "på mage med larm" visst? och då kan han ligga där tills han somnar eller gnäller efter hjälp att somna på. :wink:

HÅlla vaken under amningen dagtid... Det viktiga är ju att du ser ATT an äter aktivt, så fort han slutar så knådar man i handen, fotsulan, käkleden samt drar ut bröstet när han inte suger aktivt, helst innan han somnar. Somnar han lägg honom platt på rygg på det hårda golvet. Vaknar han matar du på, om inte klä av honom!

Se nu till att njuta ordentligt och tänk på smekmånaden! :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"