Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Nat »

10-12 månader
9:00 - 9:20
12:00 - 13:30
19:00 - 07:00
Summa: 13 timmar 50 min

12-15 månader
12:00 - 14:00
Summa: 14 timmar

16... månader
Summa: 13 timmar 30 min

Månaderna diffar ju lite hit och dit, vissa barn är piggisar som börjar kräva mindre sömn tidigare och andra är tröttisar som senare än andra barn ber om mindre sömn. När barnet ligger på överkant i sömn brukar det visa sig genom tidiga uppvak framförallt på mornarna. Man avvaktar cirka 10 dar och ändrar sen schemat (enligt ovanstående modell).
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!

det jag blev förvirrad av var att man går "upp i sömn", dvs längre tid från 12 månader. Detta låter perfekt! Tack snälla!
Nat

Inlägg av Nat »

det förstår jag för det blir nämligen nästan alla :D . Låt mig förklara. 8)

När man tar bort förmiddagsluren och barnet helt plötsligt bara har en enda dagslur blir dom små super trötta :sleep: . För att underlätta omställningen kan man utan problem lägga på 30 minuter på den 1 1/2 timmes långa lunchluren så att den blir 2 timmarlång. Detta påverkar inte nattsömnen alls snarare tvärtom.

Genom att man ger barnet lite extra sömn under några månader (vissa kortare) så klarar de av denna omställning galant. Man kan däremot inte hoppa fram och tillbaka mellan 1 1/2 timme ena dagen och 2 timmar nästa etc utan man gör helt om schemat till

och detta håller man stenhårt på ända tills barnet börjar vakna vid 5-6 snåret och vara super pigg. Det är en tydlig indikation på att man ligger i överkant på schemat. Sen avvaktar man ytterligare 9 dygn och ändrar sedan schemat
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Förlåt men måste bara dubbelkolla, nu sa du att man gör om till 12-14 direkt när man ändrar till 20 min på fm och förut sa du att man behöll 1,5 när man ändrade till 20 min och sen ändrade från 1,5 till 2. Vilket gäller? annars var allt superklart och tydligt!! :D
Nat

Inlägg av Nat »

sorry, nedanstående gäller, tur att nån har ögonen med sig :D

10-12 månader
Summa: 13 timmar 50 min

12-15 månader
Summa: 14 timmar

16... månader
Summa: 13 timmar 30 min
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vad bra tack!

En fråga till dök upp. Vi ska åka till Kanarieöarna en vecka i november. Middagen där serveras från 18.30, kan man skjuta på hela schemat (eller bara natten?) under en vecka, dvs kan vi lägga henne 19.30 denna vecka istället? Eller blir det stor förvirring för henne? Och vad ska man tänka på när man reser? Blir ju svårt att hålla sovtiderna kanske den dagen, har du några tips där?
Dit reser vi 15.15 och landar 20.15. Hem reser vi 07.00 och landar 13.45.

Hälsningar Mia
Nat

Inlägg av Nat »

halloj

När det "bara" är en vecka man reser bort brukar man inte hinna ställa om och ändra schema då det ofta tar runt 5 dagar för en ny tid att sätta sig. Jag hade helt sonika kört vidare på svenska tider för lillan :D På så sätt har hon exakt samma tider som hemma och det blir ingen tidsomställning alls varken när ni åker dit eller hem *sprätt lätt* :mrgreen:

Middagen blir ju ett lite problem.. åker ni själva? om inte kan man turas om att passa sovande barn och varannan kväll äta lite tidigare och varannan kväll lite senare. Ett annat alternativ är att lägga barnet att sova natt i vagnen och sedan rulla ut den till restaurang, självklart med bra mörkläggning (ex en svart sjal fastbunden) och sen rullar ni hem och lägger över i resesängen när middagen är avslutad.

Ni kan oxå tidigarelägga er middag så ni alla äter ihop fast ni äter någon annanstans än på ert hotell.

Det är härligt att resa med barn men det blir lite fixande och trixande. Framförallt får man ha inställningen att resan får bli på barnens villkor. Ibland missar man en rolig utflykt, man kanske missar en rolig fest och middagarna kan bli lite svajiga.. men men det mesta går bra bara man går in med rätt attityd :D

Kram
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack Nat!! När det gäller själva resedagarna, har du ngt tips där? Ska man försöka få henne att sova samma tider på planet och mörklägga och ramsa eller kan man göra lite annorlunda just dom dagarna? Förresten går nätterna hur bra som helst nu!!! Vi lämnar direkt ich hon somnar på 5-10 min och sover hela natten till 7!! Mycket tack vare dig!!! Tack tack tack!!
Nat

Inlägg av Nat »

va snällt sagt, tack :D
men du.. det är tack vare er som föräldrar, det är ni som gör arbetet, jag ger bara lite goda råd på vägen
När det gäller själva resedagarna, har du ngt tips där? Ska man försöka få henne att sova samma tider på planet och mörklägga och ramsa eller kan man göra lite annorlunda just dom dagarna?
Jag brukar tänka som så att kan man inte ge förutsättningarna för SHN så ska man inte använda verktygen. Med förutsättningarna menar jag: rutinerna, utetid, social delaktighet, mat på bestämda tider i rikliga mängder, skrattet, mörkläggning, skön sovplats för magläge, ensamhet kring sömn...
Saknas dessa förutsättningar vilket det mer eller mindre alltid gör under resdagen så tycker jag inte att man ska använda SHN alls. Man stressar bara sig själv genom att tror och vilja att barnet skall sova si eller så dessutom ger man barnet inkonsekventa budskap, ena dagen ser det ut så här och nästa dag ska jag helt plötsligt sova på ett flyplan i mammas knä :?: :!: :?: :!: Det hela blir förvirrande för barnet och risken är att du desarmerar verktygen.

Låt barnet sova när hon vill om hon så önskar. Försök hålla på tiderna kring mat åtminstone för de stora måltiderna (frukost, lunch och middag) och ge sedan mellanmål i form av snacks när det behövs. När det blir gnälligt eller när ni behöver ett lämpligt tidsfördriv. Strunta i tiderna kring detta..
Mörkläggning är svårt på ett flygplan och även i bil, man måste ju ha sikt ut så att säga när man kör 8) Låt henne somna i ditt knä om hon kan och vill, kanske kan du göra som jag gjorde en gång då jag hade långt mellan m in flygsstol och stolen framför så jag kunde bädda på golvet med filter jag fick från flygpersonalen, jag hade med lillens snutte och en mössa till honom och sen fick han ligga där på mage mellan mina fötter. Han sov faktiskt nästan i 2 timmar på det viset :D Inget jag hade planerat för men tacksam blev jag såklart när det fungerade. Lika tacksam får man vara om det inte fungerar..

Se resdagarna som icke-dagar då ni gör lite si och så beroende på humör och struntar i SHN. direkt när ni kommer fram blir det stenhårda rutiner med extra mycket attityd. Likadant när ni kommer hem igen.

Kom ihåg att ha snutte och filt tillgängligt på planet, en mössa är bra både för att det är kallt när ni når höjd samt att det tar bort lite av oljudet. Mycket snacks är bra, gärna sånt som inte är lösande, en fiberskorpa kan man gnaga länge på. Leksaker som du fäster på en lång lina som du kan hänga upp. Fäst även leksaker i gummiband så du kan binda fast dom (ingen blir glad över att leta leksaker över ett helt flygplan...). Böcker i mängder, barn-appar till telefonen, pussel och målarböcker. Minst ett ombyte kläder, flera blöjor, våtservetter. Vatten i en flaska som du säger ska vara till barnets välling, välling och gröt i små påsar.

kram
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Åh vilka bra råd!!! Nu känns det som en sten föll från mitt hjärta :lol:
Tack!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!!
Nat

Inlägg av Nat »

Härligt :mrgreen:
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej!
nu börjar det närma sig att ändra sovschemat eftersom tjejen blivit 10 månader. Jag har därför en fråga om mat, ska man ändra mattiderna också?
Idag ser det ut så här:
7 vakna välling
8 gröt katrinplommon
9-9.45 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.15 mellanmål gröt, frukt, och/Eller smörgås
17.30 middag
18.30 välling
19 sova natt

Tror du att det är ok att ändra så att det blir så här med maten?
7 vakna välling
9-9.20 sova
11 lunch
12-13.30 sova
ca 14 mellanmål
17.30 middag
18.30 välling
19 sova

?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du behöver inte ändra mattiderna . tycker du kan behålla de tider du har. tar du bort frukost 2 skulle jag byta ut vällingen klockan 7 till en rejäl grötportion. annars tycker jag det är lite lite att stå sig på i 4 h fram till lunch. men jag tycker som sagt att du kan behålla mattiderna fast du ändrar sovtider. om lunchen serveras 11.30 hinner hon ju i säng till 12. :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"