Hej igen, jag tar på mig att svara lite. MEN det finns ingen regel här. Vissa barn sover vart som helst hur som helst. Andra bara på mage i mörker (typ min son)
Med attityden (den är avgörande) kommer man långt.
Så ni kommer väl få veta vilken sort ni har. Men här kommer några rekommendationer som jag kan ge av erfarenhet.

Långlur i mörklagt rum hemma är att rekommendera, lääänge.

De korta lurarna i vagn är lättast och råkar något gå fel så vet man att man alltid har en lång lur att återhämta sig på. Blir det plant liggläge på vagnen kan man gott lägga på mage tycker jag. Antingen med befintlig sele eller så köper du en sån som är "lös" och fästs på sidorna.
Häng över mörkläggande tyg och om du "vill" ramsa. (jag gjorde det. Men funkar inte för allas attityd) Jag hade stannat vagnen och låtit den vara stilla i minst 10 min när han somnat innan jag börjar gå igen.

Sista luren är den tacksammaste och den tycker jag man kan (om man har 3 lurar fortfarande) om man vill promenera över (för en 8 mån dvs). då denna snart försvinner.

Se hur det går och bestäm hur ni vill ha det. Antingen så funkar rutinerna ute och barnet sover sina lurar som det skall och det passar alla. Eller så får man ha "en gång ingen gång" om allt går fel och sen styra upp när man är hemma igen. Och tyvärr får man väl då försöka vara ute på vakentiden och inte på lurar mer än just "en gång , ingen gång".
Hoppas det går bra för er.