TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

MammaMary skrev:Sen undrar jag om nån ansvarig här på forumet möjligen kan blockera användare som den som kommenterat här tidigare, känns onödigt, otrevligt och oseriöst med såna kommentarer här, det är ingen som vill ha sånt riktat mot sig.
Hej, jag är ledsen att du blivit utsatt för detta otrevliga och inte så snälla inlägg. :cry: Det har enl. våra "vett och etikett regler" tagits bort och jag har skickat vederbörande ett PM.
Jag hoppas att du skall slippa fler av dessa tråkiga inlägg i framtiden.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Det är ingen fara, man blir så chockad bara att folk gör sådant! Men jag insåg ju sen att jag skulle ha kontaktat dig direkt. Men ingen skada skedd :) :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MammaMary skrev:Det är ingen fara, man blir så chockad bara att folk gör sådant! Men jag insåg ju sen att jag skulle ha kontaktat dig direkt. Men ingen skada skedd :) :heart:
:heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag håller mig medvetet undan här :lol: eftersom jag ser att du klarar dig så bra. Avs 8-månaders ångesten så säger jag bara: härbärgera! (ett ord du kanske känner igen :mrgreen: ?)

Kram
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

frk carlsson skrev:Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?
Jag håller mig medvetet undan här eftersom jag ser att du klarar dig så bra. Avs 8-månaders ångesten så säger jag bara: härbärgera! (ett ord du kanske känner igen ?)
Haha :) Ja jag är väl bekant med ordet härbärgera :) Vi får väl se om det är den berömda ångesten, tror nog inte ritkigt det än, för nu t.ex är hon hur lugn som helst...tror snarare att det kan ha varit ett så kallat bakslag där hon testat oss liet för att se om vi fortfarande vet vad vi håller på med! Men det kan ju helt klart vara en begynnande åttamånadersångest, och då är det bara att stå pall och härbärgera :)
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Nu är ju uppföljningsveckan snart slut och det börjar bli dags att komma ut lite :) Vi har mest vart hemma då hon har sovit båda sina lurar i sängen. Nu vill jag att hon ska börja sova i vagnen också så man kan vara lite mer rörlig. Då undrar jag några saker:

1. Vi började kura fredagen den 25e mars. När är uooföljningsveckan slut egentligen?

2: Måste man även efter uppföljningsveckan vara konsekvent med att de sover samma lurar på samma ställe alltid?

3. Hur gör jag nu för att få det att funka i vagnen. Bonnie sover ju på mage och har visat sig sova absolut bäst så. När hon sover på rygg vaknar hon lätt och är svårsövd. Hon är nog för stor för att kunna ligga på mage i sin vagn samt att hon ju måste ha selen på sig, så jag undrar lite hur jag ska göra?

4. Ett scenario: Vi är ute och går med vagnen i stan och klockan visar plötlsigt att det är dags att sova lur. Måste jag då stanna vagnen och ramsa och stå till en stund efter insomnande? Och om hon vaknar mitt i luren måste jag även då göra samma sak?

/Maria :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, jag tar på mig att svara lite. MEN det finns ingen regel här. Vissa barn sover vart som helst hur som helst. Andra bara på mage i mörker (typ min son)

Med attityden (den är avgörande) kommer man långt.

Så ni kommer väl få veta vilken sort ni har. Men här kommer några rekommendationer som jag kan ge av erfarenhet.

:arrow: Långlur i mörklagt rum hemma är att rekommendera, lääänge.

:arrow: De korta lurarna i vagn är lättast och råkar något gå fel så vet man att man alltid har en lång lur att återhämta sig på. Blir det plant liggläge på vagnen kan man gott lägga på mage tycker jag. Antingen med befintlig sele eller så köper du en sån som är "lös" och fästs på sidorna.
Häng över mörkläggande tyg och om du "vill" ramsa. (jag gjorde det. Men funkar inte för allas attityd) Jag hade stannat vagnen och låtit den vara stilla i minst 10 min när han somnat innan jag börjar gå igen.

:arrow: Sista luren är den tacksammaste och den tycker jag man kan (om man har 3 lurar fortfarande) om man vill promenera över (för en 8 mån dvs). då denna snart försvinner.

:arrow: Se hur det går och bestäm hur ni vill ha det. Antingen så funkar rutinerna ute och barnet sover sina lurar som det skall och det passar alla. Eller så får man ha "en gång ingen gång" om allt går fel och sen styra upp när man är hemma igen. Och tyvärr får man väl då försöka vara ute på vakentiden och inte på lurar mer än just "en gång , ingen gång".

Hoppas det går bra för er.
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja jag misstänker att det kanske inte blir helt lätt att få till lurar i vagnen nu när man kör denna stil och inte låter barnet sövas av vaggandet. Men man vill ju kunna vänja barnet vid nåt mer än att bara sova i mörkret i sin säng, annars blir det liksom svårt när man är borta hos nån annan. Känns som att man lätt blir sittandes hemma för det blir liksom "ingen mening att ge sig iväg för om ett par timmar ska det sovas igen" detta är jag lite rädd för. Vi lät ju en diplomerad kurare göra vårt schema och då sa hon att en åttamånaders ska ha två lurar och inte tre. Så hon la en lur på 1 timme och 30 minuter på förmiddagen och en lur på 2 timmar på eftermiddagen. Den sista luren ska jag dock korta ner efter uppföljningsveckan då de aldrig sovs hela vägen ut och försöka förlänga morgonen till 07.30 istället. Men husromhelst, då jag har två långa lurar känns det som att jag mest troligt blir hemma hela dagen då hon i princip sover hela efter middagen och en lång stund på förmiddagen...hmmm....detta blir klurigt. Tycker du att jag ska göra om schemat på nåt sätt? Sover din son alltid hemma i sängen sina lurar eller kan han sova i vagnen inomhus till exempel? Jag undrar lite hur ni gör om ni är hemma hos nån annan och så?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag ska bara sticka emellan med en grej här.
Resesäng is the shit! Det finns riktigt smidiga modeller som man paketerar ihop som en liten väska och som är lätta att lyfta in i bilen el t om ta med under vagnen.

Om man vill gå hem och hälsa på folk mitt på dagen etc alltså.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Precis vad jag också skulle säga. Vi hade med resesäng och ett svart dubbelt underlakan att hänga över för mörkläggning.

Vill man så kan man då lägga i denna resesäng om dagarna hemma så är platsen den samma när man är borta. Så gjorde vi de gånger vi var borta med sonen.

Sen hade vi 3 lurar till 9 mån då vi gick över till 2 lurar.

Barn är lite olika i hur man lägger upp schemat, det skall ju passa familjen OCH barnet. :wink: 8)
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack för det tipset! Ska absolut köpa en resesäng! :) Detta kanske låter som en löjlig fråga men jag har alltid vart lite rädd för det här med att "täcka över" då en barnmorska varnade en kmpis till mig för det ¨då hon menar att barnen kan sluta andas pga för lite syre :? Täcker ni över helt eller? Sen undrar jag om det är nån som har erfarenhet av att söva på mage i vagnen när barnet är runt 8-9 månader eller äldre?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har man ett tunt lakan, eller lämnar en liten glipa i ena fotändan räcker ju det. När man täcker vagnen så rekommenderar jag ett stort skynke som går över HELA vagnen så luft kommer in underifrån.
Inga tjocka tyger, men mörkläggande är tipset.

Jag vet många som sövt sitt barn på mage med inbyggd sele, typ Ewa på forum har nog skrivit något om detta om du använder sök funktionen. Jag har lagt utan sele, det har funkat de korta enstaka gånger vi har gjort det. men rekommenderar det inte för någon egentligen. :wink:
Tor 2006

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

What :shock: ? Det är ju inte som att man cementerar för spjälsängen direkt... Vi har kört med ett lakan/en mörk filt över spjälsängen när Vilda var liten och vi sov i samma rum som henne när vi var i fjällen. Vi hängde den så att den täckte sidorna där hon liksom låg med större delen av kroppen, sen var nederdelen av sängen där utan filt, fattar du hur jag menar? Rummet i övrigt var ganska mörkt oxå, men inte lika 100%igt som vi har hemma.Man kan komma långt med att hänga en mörk typ fleece-filt i gardinstången oxå.

Min kusin har kört jättemkt med sin son (som kurades vid 4 mån) på mage i vagnen, både stillastående men även gåendes, upp tills han var typ 1.5 år...det var en vagn som liknade Emmaljunga, lite rymligare och bredare och längre. Sen slängde hon bara en filt över sufletten och honom, så allt man såg var två ben som stack ut, fast baksidan på dem :wink: . Jag är osäker på om de har använt fempunktbältet.

De är typ de hårdaste personerna jag vet :) , har släpat med sin son överallt och låtit honom sova i vagn samt resesäng i alla möjliga och omöjliga miljöer, så det GÅR, men som Torsmamma skriver - även här avgör attityden :thumbsup:

Vi har Sigge på rygg när han sover i vagnen och det är inga problem för honom, han fattar galoppen ändå trots att vi lägger honom på mage när han ska sova inne.

:thumbsup:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack för de fina råden! Vill absolut att Bonnie ska kunna sova på lite olika sätt då man kan vara lite flexibel, vi får helt enkelt testa oss fram för vad som funkar :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ps. Ska bara tillägga, att fast att vi varit väldigt noga med att ha både Vilda och Sigge i sina sängar så har vi haft ett bra liv för det :wink: Planering is the key. Med det vill jag säga att man inte ska känna sig tvingad att prova runt heller :wink: Det liv man får m h a SHN uppväger, enl mig, det mesta. Det övriga går som sagt att fixa det med :wink:
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "